LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] stroomverbruik apparaat berekenen
stroomverbruik apparaat berekenen
Hallo
een winkel levert de volgende info over een vriezer
Energie
Stroomgebruik per dag 0.55 kWh/24h
Stroomgebruik per jaar 200 kWh/year
Energie-efficiëntieklasse A++
Stroomverbruik
140 W
kan iemand mij uitleggen hoe je van 140 watt die 0,55 kwh kunt berekenen?
Anders gevraagd: op mijn huidige vriezer staat 276 W. Hoe berekenen ik de kosten van dit stroomverbruik? Ik dacht 276/1000 x 24 uren = 6,6 kwh x 24 cent = 1,59 euro per dag maar dat komt niet overeen met bovengenoemde cijfers.
bedankt
een winkel levert de volgende info over een vriezer
Energie
Stroomgebruik per dag 0.55 kWh/24h
Stroomgebruik per jaar 200 kWh/year
Energie-efficiëntieklasse A++
Stroomverbruik
140 W
kan iemand mij uitleggen hoe je van 140 watt die 0,55 kwh kunt berekenen?
Anders gevraagd: op mijn huidige vriezer staat 276 W. Hoe berekenen ik de kosten van dit stroomverbruik? Ik dacht 276/1000 x 24 uren = 6,6 kwh x 24 cent = 1,59 euro per dag maar dat komt niet overeen met bovengenoemde cijfers.
bedankt
Re: stroomverbruik apparaat berekenen
276x24x365
= twee en een haf miljoen ........
en toen?
en toen?
140 watt is het maximale vermogen dat wordt opgenomen, als de vriezer aan het vriezen is. Is de vriezer op temperatuur, dan is de motor uit en verbruikt de vriezer niets. Het hangt er dus vanaf hoe lang de vriezer moet draaien om op temperatuur te komen.
Omdat het van type tot type verschilt hoe lang de motor moet draaien om de temperatuur op -18 te krijgen, kun je niet op een eenvoudige manier van het maximale verbruik naar het dagverbruik gaan. Even extreem, een vriezer van 1000 watt die elke dag een half uurtje moet draaien verbruikt minder dan een vriezer van 100 watt die continu moet draaien.
Maar ik denk dat je er wel vanuit zou kunnen gaan dat een vriezer met twee keer zoveel vermogen ook wel grofweg 2 keer zoveel verbruikt, dus zo'n kwh per dag. Om het exazct te bepalen, moet je een verbruiksmeter tussen stekker en stopcontact zetten.
Omdat het van type tot type verschilt hoe lang de motor moet draaien om de temperatuur op -18 te krijgen, kun je niet op een eenvoudige manier van het maximale verbruik naar het dagverbruik gaan. Even extreem, een vriezer van 1000 watt die elke dag een half uurtje moet draaien verbruikt minder dan een vriezer van 100 watt die continu moet draaien.
Maar ik denk dat je er wel vanuit zou kunnen gaan dat een vriezer met twee keer zoveel vermogen ook wel grofweg 2 keer zoveel verbruikt, dus zo'n kwh per dag. Om het exazct te bepalen, moet je een verbruiksmeter tussen stekker en stopcontact zetten.
Met een meter kun je het verbruik meten, was bij Kassa in test en Cresta is te koop bij Gamma en Kijkshop voor slechts €9,95
Naast het voltage kun je ook kijken of het piekverbruik werkelijk 140 watt is, en ook per uur dag of week meten.
de plaatsing is ook van belang, een koude bijkeuken is zuiniger dan naast verwarming in keuken.....
Ook de zon kan invloed hebben en kan dit apparaat zijn warmte goed kwijt en hoe vaak doe je hem open en wat zet je erin, want een volle zal minder verbruiken dan lege kast.
Naast het voltage kun je ook kijken of het piekverbruik werkelijk 140 watt is, en ook per uur dag of week meten.
de plaatsing is ook van belang, een koude bijkeuken is zuiniger dan naast verwarming in keuken.....
Ook de zon kan invloed hebben en kan dit apparaat zijn warmte goed kwijt en hoe vaak doe je hem open en wat zet je erin, want een volle zal minder verbruiken dan lege kast.
moei me niet meer mee
Laatst gewijzigd door plumber op 19 apr 2009 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
nou die duizend is natuurlijk omdat ik KILOwattuur betaal en geen watts
met jouw berekening zou ik kapitalen kwijt zijn alleen aan een vriezertje
met jouw berekening zou ik kapitalen kwijt zijn alleen aan een vriezertje
zie boven
Laatst gewijzigd door plumber op 19 apr 2009 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de door mij al geadviseerde Cresta meter kun je controleren of het piek verbruik werkelijk 140 Watt is.
Deur open en de kast werkt na enige tijd op volle kracht.
Wat het dag of jaar verbruik is is afhankelijk van gebruik.
1 hoe vaak open
2 hoe warm in ruimte.
3 zon ?
4 Vol of leeg (leeg gebruikt meer stroom)
5 afgesloten droge verpakkingen zijn zuiniger dan vochtige open pannen.
Dus het verbruik is zo verschillend door gebruik en plaatsing dat ze dat gemiddeld berekenen en geen garantie geven.
Het piek verbruik moet wel in de buurt komen.
Sommige Samsung LCD TV's gebruiken stand bij geen 1Watt maar 19,7 en dan mag je deze terug brengen!
Philips verkocht een die 0,4 zou gebruiken maar ik meet maar 0,34 dus zuiniger in Stand by
Alleen was de normale verbruik tijdens kijken hoger, geen 136 maar 139 Watt, en Samsung die ik terug bracht was 180 opgaven en 179,8 watt gebruik!
Maar omdat Stand by teveel verschil gaf ging deze dus dezelfde dag nog terug!
Deur open en de kast werkt na enige tijd op volle kracht.
Wat het dag of jaar verbruik is is afhankelijk van gebruik.
1 hoe vaak open
2 hoe warm in ruimte.
3 zon ?
4 Vol of leeg (leeg gebruikt meer stroom)
5 afgesloten droge verpakkingen zijn zuiniger dan vochtige open pannen.
Dus het verbruik is zo verschillend door gebruik en plaatsing dat ze dat gemiddeld berekenen en geen garantie geven.
Het piek verbruik moet wel in de buurt komen.
Sommige Samsung LCD TV's gebruiken stand bij geen 1Watt maar 19,7 en dan mag je deze terug brengen!
Philips verkocht een die 0,4 zou gebruiken maar ik meet maar 0,34 dus zuiniger in Stand by
Alleen was de normale verbruik tijdens kijken hoger, geen 136 maar 139 Watt, en Samsung die ik terug bracht was 180 opgaven en 179,8 watt gebruik!
Maar omdat Stand by teveel verschil gaf ging deze dus dezelfde dag nog terug!
@stofzuigertje
bedankt voor de tip betreffende die stroomverbruikmeter
heb het ding drie weken aangesloten en nu blijkt dat vriezertje 59 kwh verbruikt te hebben,omgerekend 19 euro per maand en dat verdien ik nooit terug met de dubbeltjeskorting op een kilo hondenvlees
en als ik dan zie dat een nieuwe A++ vriezer 185 kwh per jaar verbruikt dan snap je dat ik mijn vriezertje snel weer verkocht heb!!
nogmaals bedankt dat je een leek goede uitleg hebt gegeven in plaats van een hoop commentaar zoals anderen
bedankt voor de tip betreffende die stroomverbruikmeter
heb het ding drie weken aangesloten en nu blijkt dat vriezertje 59 kwh verbruikt te hebben,omgerekend 19 euro per maand en dat verdien ik nooit terug met de dubbeltjeskorting op een kilo hondenvlees
en als ik dan zie dat een nieuwe A++ vriezer 185 kwh per jaar verbruikt dan snap je dat ik mijn vriezertje snel weer verkocht heb!!
nogmaals bedankt dat je een leek goede uitleg hebt gegeven in plaats van een hoop commentaar zoals anderen