Wij kochten twee jaar geleden een
koel/vries-combinatie van het merk Zanussi, type ZFD
19/5R bij de firma Valkenberg te Zwolle. Nu viel enkele
dagen geleden bij
het openen van de koelkastdeur de daaraan
bevestigde flessenbak op de grond. Oorzaak: een van
de bevestigingspunten is compleet afgebroken. Dit kan
geen gevolg zijn
van slijtage; de bak zat dermate klem tussen de twee
bevestigingspunten dat deze onmogelijk los te krijgen
was voor een grondige schoonmaakbeurt.
Na inspectie van de rest van het interieur bleek ook
een van de plastic legplanken plots een grote scheur
te vertonen. Hetgeen het niet eenvoudig maakt
koelkast nog op
een efficiente manier in te ruimen.
Desgevraagd melde de verkoper ons telefonisch dat
onderdelen los bij te bestellen zijn maar dat we zelf
voor de kosten daarvoor opdraaien. Hij stelt dat er
sprake is van
'breuk'en dat de consument daar altijd zelf
verantwoordelijk voor is. Hij durfde zelfs te spreken
van 'nalatigheid'.
Maar is er niet een bepaling die stelt dat je van een
apparaat mag stellen dat het een bepaalde termijn
meegaat, en dat die termijn verder reikt dan de
vastgestelde
garantietermijn? Het lijkt me toch sterk dat dit soort
onderdelen na twee jaar stuk gaan en dit vervolgens
voor eigen rekening komt, die stelling is mijns insziens
niet
redelijk te noemen.
Kan iemand mij vertellen of ik in mijn recht sta als ik de
fabrikant of winkelier aansprakelijk stel voor de
schade? Weet iemand waar die bepaling te vinden is,
zodat ik
weet waar ik het over heb wanneer ik de discussie
aanga? Bij voorbaat dank.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zanussi koelvriescomb:legplank en flessenbak stuk
Re: Zanussi koelvriescomb:legplank en flessenbak stuk
Tja,...
Als de schade 200 piek is, dan kan je het wel vergeten,...
Stel nou dat de compressor defect zou gaan na 2 jaar zou je nog wat kunnen doen,... Ik weet niet precies wat de verwachte levensduur is van een koel/vries combinatie, maar meestel hanteren de impoteurs / fabrikanten volgens mij de volgende regel: aankoopprijs:aantal jaar*2 (Indien de reparatie duurder of gelijk is aan de aanschafwaarde en niet ouder is dan x aantal jaar (waarbij x als verwachte levensduur staat)) Zowiezo zou ik als het onderdeel onder de 200 wordt verkocht wel een brief schrijven maar meer dan dat kan je denk ik niet doen!
SUC6!
Als de schade 200 piek is, dan kan je het wel vergeten,...
Stel nou dat de compressor defect zou gaan na 2 jaar zou je nog wat kunnen doen,... Ik weet niet precies wat de verwachte levensduur is van een koel/vries combinatie, maar meestel hanteren de impoteurs / fabrikanten volgens mij de volgende regel: aankoopprijs:aantal jaar*2 (Indien de reparatie duurder of gelijk is aan de aanschafwaarde en niet ouder is dan x aantal jaar (waarbij x als verwachte levensduur staat)) Zowiezo zou ik als het onderdeel onder de 200 wordt verkocht wel een brief schrijven maar meer dan dat kan je denk ik niet doen!
SUC6!
Re: Zanussi koelvriescomb:legplank en flessenbak stuk
Helaas voor u denk ik dat de winkelier/fabrikant hier in hun recht staan. Het is namelijk niet aantoonbaar dat zo'n bakje of legplank vanzelf kapot gaat. Ik denk dat de verkoper dit bedoeld heeft met die nalatigheid. Er moet iets gebeurd zijn waardoor dit kapot is gegaan. Ook al is dit niet door u gebeurd. Wat de winkelier wel zou kunnen doen als een extra service , is u tegemoed komen in de kosten, bijvoorbeeld de helft of iets dergelijks. Veel succes ermee. Piet.