LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klantgerichte service Wirlpool en Voortmankeukens ???????

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Leoniemarieke
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2004 07:27

Klantgerichte service Wirlpool en Voortmankeukens ???????

Ongelezen bericht door Leoniemarieke »

In januari 2005 hebben wij een keuken laten plaatsen door Voortmankeukens in Rijssen. Hier hebben wij 5 (inbouw)apparaten van Wirlpool gekocht. Hierdoor kregen wij een garantieperiode van 5 jaar ipv een normale garantieperiode. Nu zijn de 5 jaar verstreken en zijn de apparaten nét 2 maanden UIT de garantieperiode......gaat de vaatwasmachine kapot. Hij pompt het water wel op, maar dan blijft hij een lange tijd stil (het water blijft onderin de vaatwasser staan, maar de sproeiarmen doen niets). Vervolgens word het water weer afgepompt en sluit het programma zich af door de gebruikelijke "eindpiepjes". Gebeld met Voortmankeukens waar bij tenslotte een overeenkomst mee zijn aangegaan. Voortmag geeft aan niets te kunnen betekenen. 2 jaar Europese garantie en wij hebben het geluk gehad dat wij 5 jaar garantie hadden (door de 5 apparaten die wij hadden gekocht). Garantie voorbij, is garantie voorbij. Hetzelfde verhaal geeft Wirlpool aan te telefoon. Beiden geven aan niets te kunnen betekenen, ook willen zij niet mee betalen in de kosten, ivm bijv. de afschrijving. WAT NU TE DOEN??????

Toolboy

Re: Klantgerichte service Wirlpool en Voortmankeukens ???????

Ongelezen bericht door Toolboy »

Sorry maar die 5 jaar zijn toch verstreken wat wilt u nu dan??
Straks wordt het 10 jaar + 2maanden.
Er is geen duidelijke garantie wetgeving in Nederland.
Laat u dus niet misleiden door uitspraken van zg div consumentenbelangen organisaties

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Klantgerichte service Wirlpool en Voortmankeukens ???????

Ongelezen bericht door BBCS »

Toch is het simpel:

Je hebt alleen garantie in de garantie periode welke door de fabrikant of winkelier is opgesteld.
In tegenstelling wat vele beweren is er geen minimale garantieperiode waar je recht op hebt, en je hebt ook geen garantie welke gelijk is aan de gemiddelde levensduur.

Alleen als er op de koopovereenkomst geen garantieperiode vermeld is en ook niet hoelang dat het product probleemloos mee moet gaan, dan maar ook dan alleen mag je van de gemiddelde levensduur uitgaan.

Is het product binnen 6 maanden defect gegaan, dan mag er vanuit gegaan worden dat het product al tijdens de koop niet goed was. Echter als de verkopende partij wel kan bewijzen dat het product tijdens de koop wel in orde was, dan heb je weer geen recht op garantie.

Alleen als je na de garantieperiode kunt bewijzen dat het product tijdens de koop niet in orde was, dan alleen heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging. (non-conformiteits beginsel).

Als het product niet volgens afspraak of volgens de koopovereenkomst geleverd is, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst geleverd wordt (Quelle arrest).

Nog iets:
Veel mensen zeggen dat een product gedurende de garantieperiode probleemloos mee moet gaan, omdat je garantie krijgt.
Dat is echt de grootste onzin.
De fabrikant garandeerd alleen dat het product vrij is van productiefouten, fabricagefouten, materiaalfouten en montage fouten.
De fabrikant garandeerd niet dat het product gedurende de garantieperiode niet kapot kan gaan.
Alleen als de fabrikant nadrukkelijk aangeeft dat het product tijdens een bepaalde periode niet kapot zal gaan, dan alleen kun je de fabrikant erop aanspreken dat het product voortijdig kapot is gegaan.

Ook een belangrijk punt:
Al gaat een product binnen de garantieperiode kapot en het product is ouder dan 6 maanden (geteld vanaf de afleverdatum), dient de koper met het bewijs te komen dat het product niet goed is en dat de koper niet de oorzaak van het probleem is.

Gesloten