Mediamarkt weigert gelijkwaardig product te leveren

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Ron5300

Re: Mediamarkt weigert gelijkwaardig product te leveren

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Kan zo zijn maar in hoeverre is de fabrikant voor de vervanging verantwoordelijk want die heeft de stofzuiger aan de Mediamarkt voor wederverkoop geleverd.
Ts heeft voor nu niet helder gemaakt waarom die toch wel zeer hoge korting is gegeven en de reden van die korting kan van invloed op het toenmalige aanschafprijs zijn geweest.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Dat het in een actie is gekocht maakt niet uit voor TS. TS heeft een overeenkomst:

- ik betaal X aan MM
- MM levert een werkend product.

TS heeft aan zijn verplichting voldaan, MM niet. Dat MM het product nu duurder moet inkopen is het probleem van TS niet

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
10 aug 2025 12:25
Kan zo zijn maar in hoeverre is de fabrikant voor de vervanging verantwoordelijk want die heeft de stofzuiger aan de Mediamarkt voor wederverkoop geleverd.
De fabrikant staat hier volledig buiten.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
10 aug 2025 15:17
Toch gelijk maar weer een en ander rechtzetten.
Volgende keer meteen de eerste keer duidelijk zijn. Het is lastig discussiëren als er steeds stellingen weerlegd worden die helemaal niet ingenomen zijn, standpunten onjuist geciteerd worden en conclusies over wel ingenomen standpunten gepresenteerd worden die onjuist zijn. Practice as you preach: voorkom ruis en verwarring.

Nog een praktische suggestie: negeer gewoon wat u ergert. Is beter voor de bloeddruk op zondag.

De gedachtenwisseling over het belang van de juridische structuur bij klachten en garantie-aanspraken is overigens nog lang niet afgerond. Want waar kan ik terecht met een klacht over bijvoorbeeld een aankoop bij AH of C&A? Moet ik dan eerst uitzoeken of de winkel/webshop een aparte BV is of kan ik me gewoon tot de algemene klantenservice wenden?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ron5300 schreef:
10 aug 2025 12:00
Ts is bij de aanschaf akkoord gegaan en dat maakt dat Ts alleen recht heeft op terugbetaling van het aankoopbedrag.
De wet is van dwingend recht. Het recht op schadevergoeding kan niet weg gecontracteerd worden. Hetzelfde geld voor het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging. De fabrikant heeft verder zelf (indirect) belang bij de beoordeling, dus de beoordeling wordt in rechte aan niet aan hem over gelaten.
Ron5300 schreef:
10 aug 2025 12:25
Ts heeft voor nu niet helder gemaakt waarom die toch wel zeer hoge korting is gegeven (...).
Hat gaat hier naar alle waarschijnlijkheid over nieuw koop. Korting wordt dan gewoon gegeven om maar te verkopen.
Consumenneke schreef:
10 aug 2025 14:29
Daar mogen ook juristen aan meedoen. Soms hebben die immers een nuttige inbreng.
Dat mag alleen wel minder stellig. Jij meent diverse onjuiste juridische stellingen in.
Consumenneke schreef:
10 aug 2025 14:29
Een plaagstootje kan best.
Wat hij een plaagstootje noemt is het zonder redelijk doel toedichten van negatieve kenmerken zoals dom en stuntelig. Het gaat hier om onfatsoenlijk discussiëren.
Consumenneke schreef:
10 aug 2025 15:46
Want waar kan ik terecht met een klacht over bijvoorbeeld een aankoop bij AH of C&A? Moet ik dan eerst uitzoeken of de winkel/webshop een aparte BV is of kan ik me gewoon tot de algemene klantenservice wenden?
Je maakt het graag moeilijker dan dat het is. Gewoon teruggaan naar waar je het hebt gekocht.

Consumenneke

alfatrion schreef:
10 aug 2025 17:04
Consumenneke schreef:
10 aug 2025 15:46
Want waar kan ik terecht met een klacht over bijvoorbeeld een aankoop bij AH of C&A? Moet ik dan eerst uitzoeken of de winkel/webshop een aparte BV is of kan ik me gewoon tot de algemene klantenservice wenden?
Je maakt het graag moeilijker dan dat het is. Gewoon teruggaan naar waar je het hebt gekocht.
Simpel is precies wat ik aanbeveel. Ook Mediamarkt houdt het simpel, kijk maar op hun website.
Je kunt jouw product op verschillende manieren aanbieden ter reparatie:

In de winkel
We adviseren je als je een klein/handzaam product wilt laten repareren, om dit via een van onze winkels te laten doen.

Opsturen
Als je toch een product wilt opsturen ter reparatie, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons reparatiecentrum aankomt en ook de kosten voor verzending draagt.
Hier op het forum van Radar wordt aanvankelijk iets heel anders verteld. De vraagsteller mag niet zomaar naar een willekeurige winkel. Hij/zij heeft bij de vestiging in Hoofddorp gekocht, dus moeten daar zaken mee gedaan worden. Die geven akkoord op reparatie, maar laten het apparaat vervolgens zonder medeweten van de klant vernietigen. En bieden een tegoed aan dat in de winkel besteed mag worden of geld terug.
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 18:03
Ik ga er vanuit dat u bij de Mediamarkt in Hoofddorp uw Blaupunkt stofzuiger gekocht heeft. In Hoofddorp is deze inderdaad niet meer verkrijgbaar, ze hebben alleen nog een showmodel volgens de MediaMarkt website. De MediaMarkt webshop is een ander bedrijf. Valt wel onder de holding maar staat los van Mediamarkt Hoofddorp. Dat die hem wel kunnen leveren, betekend dus niet dat MediaMarkt Hoofddorp hem kan leveren. Als een product niet meer geleverd kan worden, dan lijkt me ontbinding van de koop eerlijk gezegd onvermijdelijk en ontvangt u uw oorspronkelijke aankoop bedrag terug.
Speedy123 hangt een verhaal op dat al die genoemde adressen los van elkaar staan. De mogelijkheid van een dekkingsaankoop wordt niet genoemd. Later wordt dit alternatief (genoemd door Alfatrion) wel ineens omarmd. Terecht, want het biedt een beter perspectief dan de oplossing die lokaal werd aangeboden en door Speedy123 als onvermijdelijk beschreven werd.

Volgens mij heb ik dat nu al vijf keer herhaald, maar het wordt simpelweg genegeerd.
alfatrion schreef:
10 aug 2025 17:04
...het zonder redelijk doel toedichten van negatieve kenmerken zoals dom en stuntelig. Het gaat hier om onfatsoenlijk discussiëren.
Ze hebben mij al voor van alles uitgemaakt. Troll is ook zo'n kinderachtige beschuldiging. Maar dom en stuntelig ben ik nog niet tegengekomen, ook niet in de diverse uitdrukkingen die MoneyMan gebruikt. En die grossiert in laatdunkende en neerbuigende toevoegingen.

Daarom probeer ik een beetje creatief te reageren. Kleineren is zo kinderachtig.

Volgens mij komen we geen stap verder in de kwestie: bij wie moet ik me melden met een garantie- of reparatievraag? Ik denk dat de meeste mensen wel weten waar ze terecht kunnen. Natuurlijk is het slim om te beginnen in de winkel of bij de webshop waar je gekocht hebt. Daarna volgt de landelijke klantenservice. Kom je daar alsnog niet uit, dan kun je een vraag stellen op een consumentenforum. En moet je maar hopen dat daar niet iemand de hele bedrijfsstructuur als excuus gebruikt om de klant een slechte dienst te bewijzen.

Consumenneke

alfatrion schreef:
10 aug 2025 19:51
Consumenneke schreef:
10 aug 2025 19:16
Ze hebben mij al voor van alles uitgemaakt. Troll is ook zo'n kinderachtige beschuldiging. Maar dom en stuntelig ben ik nog niet tegengekomen, ook niet in de diverse uitdrukkingen die MoneyMan gebruikt. En die grossiert in laatdunkende en neerbuigende toevoegingen.
En wat heb ik jou misdaan?
U maakt er een persoonlijke zaak van en gaat voorbij aan het inhoudelijk debat. Ik herhaal en herhaal en herhaal dat de eerste reacties op de vraag van vdMeer erop gericht waren hem/haar duidelijk te maken dat geld terug de beste oplossing was. vdMeer moest niet zeuren over de beloofde reparatie en de vernietigde stofzuiger, en zeker niet proberen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zuigen.

Speedy123 bouwde zelfs een hele redenering op, gebaseerd op de verschillende werkmaatschappijen van Mediamarkt, om duidelijk te maken dat geld terug de beste oplossing was. Dat vind ik juridisch geklungel en ik heb ergens onderweg laten zien dat zowel bij de Stichting Reclamecode als in de normale rechtszaal de onderneming als geheel beoordeeld wordt. Ik ben geen jurist maar ik heb de nodige ervaring met bluffende juristen die zeer bekwaam zijn in het goochelen met kleine letters om de normale consument de indruk te geven dat hij/zij geen kans maakt voor de rechter.

Tegelijk heb ik de afgelopen jaren nog niet één zaak verloren in diverse procedures, gewoon op basis van feiten en argumentatie. Da mihi factum, dabo tibi ius! Maar daar gaat het hier niet om.

Want to be fair, de gedachtenwisseling veranderde in dit topic snel van koers
alfatrion schreef:
05 aug 2025 21:25
Als de webshop het product kan leveren dan kan de vestiging dat ook, omdat de vestiging ook bij de webshop kan bestellen.
witte angora schreef:
05 aug 2025 21:44
Bedoel je een vervangings/dekkingsaankoop? Maar kan TS dat ding dan ook zelf in de webshop bestellen en de nota vervolgens claimen bij de winkel? Feit is wel dat er schade is ontstaan doordat het ding vernietigd is zonder dat TS daar iets over te zeggen heeft.
Toch bleef Speedy123 volhouden dat vervanging niet mogelijk was.
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 21:53
Consumenneke schreef:
05 aug 2025 20:53
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 18:03
Mediamarkt heeft een vrij complexe bedrijfsstructuur.
Is dat voor de consument van belang?
Jazeker, de webwinkel en de vestiging in Hoofddorp zijn twee verschillende bedrijven. Als dat niet zo was, dan was de robotstofzuiger nog gewoon leverbaar en kon TS gewoon vervanging eisen.
Hij laat zich niet zo snel overtuigen.
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 22:23
Klinkt mij toch raar in de oren.
Vervolgens plaats ik vraagtekens bij het belang van die structuur en krijg ik het hele regiment juristen van dit forum in mijn nek omdat het natuurlijk evident is dat een gewone consument die de structuur niet begrijpt nul op zijn rekest krijgt. Dan is de vergelijking met de twee detectives van Kuifje best toepasselijk. En grappig. Grappiger tenminste dan al die negativiteit bij iemand die kritische vragen stelt op een kritisch consumentenplatform.

Maar over humor kun je twisten.

Gesloten