LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Princess Eco Shower Fryer (frituur) [slecht!]

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
JanTinusPlukvet

Princess Eco Shower Fryer (frituur) [slecht!]

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Mijn vrouw heeft een dag of 10 geleden een Princess Eco Shower Frituur aangeschaft Bij Blokker.
Dit omdat de aanbieding van hun eigen merk frituur niet meer aanwezig was, waar mijn voorkeur naar uitging. gewoon een matstalen bak met een element erin. Simpel goedkoop en er kan weinig stuk.

Ze zag de Princess Eco Shower staan en kocht deze. het betreft een model waar je 85% minder vet nodig zou hebben vanwege de 'shower'.

Afijn, boekje dus goed doorgelezen het showersysteem werkt alleen als het vet op temperatuur is en de deksel goed op de pan ligt.
Bij mij werkt het shower systeem niet bij het eerste gebruik. Daar wordt je dus niet vrolijk van. je gaat twijfelen aan jezelf. Ondertussen kan je je eerste portie voor de helft gebakken aardappelkroketjes dus wel weggooien.
De frituur lijkt niet op de gewenste temperatuur te komen ook.

Hoe werkt dat systeem:
De bodem van de frituur loopt schuin af. In het diepste punt zit achterin een stalen pijp voor het showersysteem.
Deze pijp moet je zelf plaatsen bij het eerste gebruik. op zich ziet het er niet moeilijk uit, een gewone bajonet aansluiting. Dat plaatsen ging al erg zwaar, vooral het aandraaien. ik vroeg me al af of ik het verkeerd deed, maar nee het kon maar op 1 manier.

Aan/in de pijp zit een pompsysteem, die het hete vet omhoog pompt
Vervolgens wordt het vet 'uitgedouched' over het mandje waarop een scharnierend klapdeksel zit met kleine gaatjes die het vet weer terug de pan in laat lopen. Dit is mogelijk ook re reden dat de pan gewoon niet op temperatuur komt.
Dat (klap)dekseltje is niet erg handig. Als je je mandje aan de pan wilt hangen om er bijvoorbeeld even een net gefrituurde frikandel uit te halen, moet je dat klapdekseltje dus openen. Je kunt het niet aanraken want het is kokend heet.
Even tussendoor er iets uithalen is iets dat dat bij vrijwel alle andere pannen wel kan, zonder je handen te branden.
Er is wel een mogelijkheid om de mand aan de pan te hangen en dan moet je met iets van een vork of een mes dat klapdekseltje te open, niet erg praktisch ook en zelfs Onveilig!
Je kunt beter ALTIJD de mand er in zn geheel uit halen om die vervolgens met je linker hand boven een schaal leeg te kiepen met wéér oliegeklieder! Het scharnier van het klepje zit namelijk links. Op de foto zit het wel rechts, echter het kan er maar op 1 manier op en dat is links!
Erg onhandig voor de rechtshandigen die veel meer op deze aardbol rondlopen. Verder is het vervelend dat je voor elk wissewasje de gehele mand moet legen. Verschillende snacks tegelijk frituren is dan ook geen aanrader met dit apparaat.

Het olie besparende shower systeem zelf, waarvoor je dit apparaat koopt, werkt ook nog eens onhandig.
Het shower systeem werkt alleen als de deksel GOED is aangebracht op de pan. dat betekent dat je 2 pennetjes aan de achterzijde moet steken in twee gaatjes.
Als je druk bent in de keuken let je daar niet zo op, want je kan het deksel ook nét ervoor leggen zonder dat je het door hebt. het is slecht te zien als de deksel nét even iets te ver naar voren ligt.
Het shower systeem werkt dan niet! Tevens stopt het verhitten van de olie!
Gevolg: je aardappelkroketjes liggen maar half in het vet en worden ook half gefrituurd.

Alles drie keer gechecked of het goed zat met wederom het boekje ernaast. Alles in orde. Frituur laten afkoelen om te kijken of de stalen staaf wel goed zat (die moet je er bij 1e gebruik zelf inzetten). de staaf zat goed. Wederom frituur verhitten en testen. Het resultaat was hetzelfde, geen werkend showersysteem.
Gezocht op internet en jawel, de klacht is veel voorkomend. Het deksel maakt gewoon geen goed contact met het pompsysteem.

Verder moet je de mand al vullen vóórdat de olie op temperatuur is, volgens het boekje.
Dan stel je de tijd in (Moet anders kan je het apparaat gewoon niet starten!) en vervolgens de temperatuur.
Kwalijke zaak dat de patatten of kroketten er koud in moeten!, bij frituren is het juist zaak dat alles snel dichtschroeit ander lopen je kroketten direct vol met vet. (zeer ongezond!)
Later vullen kan wel, maar je hebt niet door (geen piepgeluid of duidelijk indicatielampje!) wanneer het verhitten afgelopen is en de tijd begint te lopen.
De tijd gaat pas aftellen nadat de olie op de ingestelde temperatuur is, dat dan weer wel.
Dat is dan ook het enige waaraan je kunt zien dat de olie op temperatuur is. nadeel is dat het digitale schermpje helemaal achteraan zit. Mijn vrouw is slechts 1.55m. Zij kan dat schermpje niet aflezen zonder op een verhoginkje te moeten staan.

Aan de bovenkant zit een (groot) kijkgat, maar daar heb je niets aan doordat dat 'showerdeksel' het zicht volledige belemmerd van de inhoud van het mandje.
Je kunt dus niet zien of alles een beetje bruin wordt. Je bent dus verplicht om (meermaals) de hete deksel van de pan af te nemen en de mand te liften om via de zijkant te kunnen zien hoe de status is. Gevolg hiervan is geklieder met (heet!) vet.
Na het checken heb je dus wederom grote kans dat je het deksel niet precies juist terug legt en dus het sproeisysteem niet werkt, maar óók niet meer verhit!
Overigens is het steeds openen ook niet prettig, de deksel is ook erg heet! bovendien moet de friteuse weer op temperatuur komen wat ook veel te lang duurt.

Ook slecht:
Het niveaumetertje voor de olie indicatie moet je over het element heen schuiven bij het eerste gebruik. Na drie keer het mandje erin en eruit gehaald te hebben was het metertje er al bijna vanaf geschoven. Na 5x kan je op zeker met je vingers de olie in om het van de bodem te halen en er weer op te schuiven. Je kunt dan niet bepalen of er te weinig/ teveel olie in zit.
Ik waarschuw u dit alleen te doen als de olie koud is! :lol:

Morgen naar de Blokker om de pan terug te brengen. Het sproeisysteem werkt bij mijn exmeplaar in het geheel niet, dus ik heb in ieder geval garantie daarop.
Tóch wil ik proberen of ik een andere frituur mag uitkiezen, want deze is wel héél onhandig. zoniet irritant om mee te werken. de recensies op andere internetsites zijn ook zeer mager. Een score van 3.4 maakt dat wel duidelijk.
Ook ik ben zeer ontevreden over dit rampzalige product die toch niet erg goedkoop is.
Ze zullen wel zeggen 'hij is gebruikt'. Maar ja, om te controleren of-ie werkt zal je 'm toch moeten gebruiken. In het boekje staat niet dat ik bij het eerste gebruik er water in moet doen om uit te testen of de werking OK is.
Ik houdt u op de hoogte van Blokker's reactie. Het lijkt mij dat zij dit soort ellende niet willen verkopen en ze de pan direct uit het assortiment gooien.

Klein positief puntje heeft de frituur ook:
Aan het einde van de baktijd geeft het apparaat een geluidssignaal. En da's gelijk het enige positieve wat er over te vertellen is.

De pan heeft óók de mogelijkheid om zonder 'eco shower' te werken. dan moet er weer wel 3 liter olie in en dáár had je 'm juist niet voor gekocht. Bovendien blijft de bediening gewoon gevaarlijk, veel rondslingerend (heet) vet!

Ben vroeger jaren lang verkoper geweest van o.a. klein huishoudelijk. Ik heb werkelijk nooit eerder zo'n onding gezien.
ik hoop dat Aad Ouborg, de eigenaar van Princess inziet dat dit belabberde en zelfs gevaarlijke apparaat NOOIT in de markt gezet had mogen worden. Ik kan ook nergens een Kemakeurmerk vinden.
Ik adviseer Princess dan ook alle pannen retour te nemen en de kosten te vergoeden aan de kopers van dit waardeloze en zelfs gevaarlijke apparaat.
een foto van de frituur kunt u hier vinden: http://www.onlineoffers.nl/images/produ ... -fryer.jpg alstublieft loop er met een grote boog omheen.

Met vriendelijke groet,

JanTinusPlukvet

Re: Princess Eco Shower Fryer (frituur) [slecht!]

Blokker Monnickendamplein Den Haag verdient in ieder geval wél een pluim! :)
De friteuse is zonder moeilijk doen terug genomen door de nieuwe bedrijfsleider aldaar.
Ik heb een nieuwe mogen uitzoeken en dat is een Tefal geworden.

Nooit meer Princess voor mij, die hebben voor mij afgedaan.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

JanTinusPlukvet

Had Blokker je toch bijna geplukt met de Princess Eco Shower. De naam Princess Vet Shower zou toepasselijker geweest zijn.

Maxiem.

denny009

Ongelezen bericht door denny009 »

Wel een goede service van de Blokker zeg, ook omdat het ding al gebruikt is, maar volgens mij zijn die toch al niet zo moeilijk. Ik heb zelfs al een paar keer dingen kunnen omruilen / teruggeven zonder bon.

De producten van Princess worden in China geproduceerd, maar volgens mij ook ontworpen, zo'n slecht product zouden ze in NL niet zo gauw ontwerpen. Het verhaal met de Princess Castel friteuse is zo'n zelfde idee. Als je friet net wat te diep bevroren is, kookt je hele frituurpan over, ook zo'n lekker chinees ontwerpfoutje, waar volgens mij al genoeg ongelukken mee gebeurt zijn.

Mijn ouders hebben een Philips Friteuse, ook in China geproduceerd, maar wel duidelijk ontworpen door Europeanen, net ff wat degelijker :D . Veel plezier met je "merkfriteuse"

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

gebruikt? goed lezen... het gebruiken ging niet ivm kapotte douche

JanTinusPlukvet

@ Denny.
De friteuse mag dan wel in China gemaakt en ontworpen zijn, maar Princess is een heus Nederlands bedrijf. Ze kopen en verkopen eigenlijk alleen)
Dat zij zowel het ontwerp en techniek overlaten aan de Chinezen is ze goed recht. Maar dat ze de spullen niet zelf goed testen (al dan niet met behulp van Kemakeur) alvorens het in de verkoop te doen is een zeer slechte zaak. Als ze dat gedaan hadden was er niets aan de hand geweest, deze friteuse had dan nooit door de keuring gekomen.

@ Bianca.
Toch was-ie gebruikt. ik had er tenslotte frituur olie ingedaan en verhit.
Het Blokker Servicepunt op internet heeft trouwens ook al gereageerd. Zij vertleden me dat de friteuse inmiddels niet meer verkrijgbaar is bij hen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

netjes van Blokker , die doen over het algemeen niet moeilijk.

Gesloten