LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restaurants en hygiene

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Kijkende naar uitzendingen van de smaakpolitie met Rob de Geus, verbaas is mij steeds meer, dat kennelijk een deel van de horeca de regels aan zijn laars lapt.
Rob de Geus stelt iets aan de kaak, terwijl er een instantie is die door de belastingbetaler betaald wordt de Voedsel en Waren en Atoriteit.
Alleen van deze laatste instantie hoor je weinig. Terwijl de gegevens in het buitenland gewoon openbaar worden gemaakt.
Hoe weet ik nu buiten het smaakpolitie keurmerk dat ik veilig in een willekeurig restaurant kan eten in Nederland?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Vwa heeft maar een beperkt aantal controleurs.. Overigens moet ik zeggen dat sbs6 het altijd goed weet aan te dikken, en in de meeste gevallen het echt geen gevaar voor de volksgezondheid is.

visliefhebber
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2010 19:55

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door visliefhebber »

Maar er zijn erbij...bah 8)

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

Hoe weet ik nu buiten het smaakpolitie keurmerk dat ik veilig in een willekeurig restaurant kan eten in Nederland?
Dat is gewoon een kwestie van intuïtie en vertrouwen. Als je bij alles wat je doet en eet de zekerheid van een keurmerk wilt hebben kun je je afvragen in hoeverre je daar misschien dwangmatig mee bezig bent.
Persoonlijk zal het me worst wezen als blijkt dat in mijn favoriete restaurantje de koelkastrubbers niet schoon zijn, of dat het frituurvet 190 ipv 180 graden is.

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Je begrijpt de kern van mijn bericht niet.
De Voedsel en waren Autoriteit zouden bedrijven die zich niet aan de regels houden, bekend moeten maken, en degene die zie wel aan de regels houden, een sticker moeten geven!
Als het in het buitenland openbaar is waarom dan ook niet in Nederland. We werken met dezelfde Europese regels!

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

luky schreef:Je begrijpt de kern van mijn bericht niet.
De Voedsel en waren Autoriteit zouden bedrijven die zich niet aan de regels houden, bekend moeten maken, en degene die zie wel aan de regels houden, een sticker moeten geven!
Als het in het buitenland openbaar is waarom dan ook niet in Nederland. We werken met dezelfde Europese regels!

Ik ben het hier helemaal mee eens en dan zal men wat harder zijn best doen om alles in orde te hebben.Niemand wil ziek worden vanwege een slechte hygiëne.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

Je begrijpt de kern van mijn bericht niet.
Jawel hoor, maar zo'n sticker zou niets meer zijn dan een momentopname. In mijn ogen is dat weinig zinvol. Wat voor waarde geeft het als je op zo'n sticker kunt lezen dat een restaurant 3 maanden geleden alles in orde had?

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

Remster schreef:
Je begrijpt de kern van mijn bericht niet.
Jawel hoor, maar zo'n sticker zou niets meer zijn dan een momentopname. In mijn ogen is dat weinig zinvol. Wat voor waarde geeft het als je op zo'n sticker kunt lezen dat een restaurant 3 maanden geleden alles in orde had?
Ze kunnen altijd opnieuw komen controleren en men weet nooit wanneer.Misschien een stok achter de deur om alles in orde te houden.

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Elke waardering elke toetsing ook van elk examen is een moment opname, maar als je zo praat oordeelt hoef je geen toetsingen meer te doen.
Ik geloof niet dat als een Horeca onderneming een goede waardering heeft gehad er direct daarna met de pet naar gaat gooien.
O ja een arts examen is ook maar een moment opname, dus daarna is een arts dus niet meer betrouwbaar??

angel1978
Berichten: 10984
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een arts heeft een bijscholingsplicht.. Geen problemen met momentopnames dus...

Een slechte beoordeling openbaar maken heeft onmiddelijk tot gevolg dat men dit restaurant gaat mijden... geen klanten betekent geen inkomsten en dus faillissement..

In plaats van dat de VWA dus een controlerende taak krijgt ( en het restaurant de kans om te verbeteren ) krijgt het een destructieve functie.. Lijkt me zeer onwenselijk !

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door crazyme »

Het verweer "momentopname" wordt altijd gebruikt door mensen die er om geen enkele reden iets van willen weten.

Schandalig welke slechte discipline er heerst in keukens. En natuurlijk zijn er regeltjes die mogelijk overdreven zijn, maar wanneer je serieus met je vak omgaat ken je die en handel je ernaar. Wat is nu de moeite om een sticker op te plakken ?

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door luky »

Als de hygiëne zo slecht is dat de volksgezondheid in gevaar is, mogen ze zo'n onderneming best tijdelijk sluiten, maar dan krijgt zo'n onderneming waarschijnlijk slechts een waarschuwing, want het publiek ma niets weten, maar wel gevaar lopen!

angel1978
Berichten: 10984
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door angel1978 »

luky schreef:Als de hygiëne zo slecht is dat de volksgezondheid in gevaar is, mogen ze zo'n onderneming best tijdelijk sluiten, maar dan krijgt zo'n onderneming waarschijnlijk slechts een waarschuwing, want het publiek ma niets weten, maar wel gevaar lopen!
Als de volksgezondheid in gevaar is, doet de VWA dat ook wel.. Dan gaan ze echt geen stickertje plakken..
Als er echter ergens een rubbertje niet op tijd vervangen is, is de volksgezondheid echter zeker niet in gevaar, maar hoeft het restaurant ook niet op een zwarte lijst... Een waarschuwing die tussen VWA en restaurant blijft is dan meer dan genoeg !

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

Ik lees termen als 'veilig eten' en 'gevaar lopen', maar waar hebben we het over.
Persoonlijk heb ik nog nooit iemand ontmoet die ziek is geworden van eten in een restaurant.
Bij de huidige gang van zaken lijkt me het eventuele 'gevaar' dus niet meer dan een makkelijk aanvaardbaar risico.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door crazyme »

Remster schreef: Bij de huidige gang van zaken lijkt me het eventuele 'gevaar' dus niet meer dan een makkelijk aanvaardbaar risico.
Struisvogelpolitiek : Ik zie het niet dus het is er niet.

hop
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 aug 2010 19:55

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door hop »

Ik heb weleens een voedselvergiftiging opgelopen in een Chinees restaurant.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

Struisvogelpolitiek : Ik zie het niet dus het is er niet.
Ik heb het over een aanvaardbaar risico. Dat heeft niets met struisvogelpolitiek te maken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door crazyme »

Remster schreef:
Struisvogelpolitiek : Ik zie het niet dus het is er niet.
Ik heb het over een aanvaardbaar risico. Dat heeft niets met struisvogelpolitiek te maken.
Je had het ook over "ik zie het niet" :
Remster schreef:Ik lees termen als 'veilig eten' en 'gevaar lopen', maar waar hebben we het over.
Persoonlijk heb ik nog nooit iemand ontmoet die ziek is geworden van eten in een restaurant.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Remster »

Inderdaad, daarom maak ik me ook nergens zorgen over.

Ik zeg niet dat er nergens iets aan de hand is.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Restaurants en hygiene

Ongelezen bericht door Willy.T »

crazyme schreef:
Remster schreef:
Struisvogelpolitiek : Ik zie het niet dus het is er niet.
Ik heb het over een aanvaardbaar risico. Dat heeft niets met struisvogelpolitiek te maken.
Je had het ook over "ik zie het niet" :
Remster schreef:Ik lees termen als 'veilig eten' en 'gevaar lopen', maar waar hebben we het over.
Persoonlijk heb ik nog nooit iemand ontmoet die ziek is geworden van eten in een restaurant.

Wij gaan meestal eten in restaurants waar we bekend zijn.Genoeg keuze in Middelharnis en omstreken en dan loop je ook niet tegen verrassingen aan.Als we eens uit de buurt zijn, kijken we meestal of het druk is bij een restaurant, omdat de kans dan kleiner is dat er eten wordt geserveerd dat over datum is.

Gesloten