LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vlekken door wasmachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

Ik heb sinds een paar jaar een bauknecht wasmachine en regelmatig rare vlekken door de machine, ik hoor wel eens wat over vetluis en zo maar in het forum hebben mensen het bij vetluis over was die niet fris ruikt, dat heb ik niet maar allerlei grijs/groenige vlekken die er niet in zaten toen de was erin ging!!! Ook krijg je deze vlekken er niet meer uit helaas. Heb net nieuwe witte handdoeken gekocht en soms gaat het een paar keer wassen goed en dan zitten de vlekken er weer in , wit kan je natuurlijk wel een keer op de kookwas doen alleen hoeft dat niet volgens de wasmiddelenfabrikant.Ook zou de hard centrifugeren niet goed zijn en daar het vuil dat blijkbaar ergens zit loskomen. Ik heb de machine al een paar keer gereinigd met soda op 90 graden wassen en met azijn maar het helpt allemaal niets, ben nu zover dat ik die machine wel het raam uit kan gooien. Wie weet raad,

twinmam

Toolboy

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte.

Heeft u de zeepbak er al een keer uitgehaald,en vervolgens er achter schoongemaakt.
In de kuip wordt het water pas opgewarmd.
Dus de zeepresten vanaf de zeepbak kuip blijven zitten.

twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

de zeepbak is goed schoon ,ik gebruik namelijk weinig tot haast geen wasverzachter en was met een bol in de machine

Toolboy

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte.

U begrijpt me niet denk ik.

Klik de zeepbak er eens uit en kijk wat daarachter (eventueel) voor zeepresten zitten.

twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

hallo,

ik heb al gekeken en er zit wel enigzins vuil maar of dit deze kleur vlekken kan veroorzaken , ik betwijfel het als ik de kleur zie maar ik ga het zeker proberen natuurlijk en of het nou wel of niet helpt, ik zal het zeker even laten weten! Alvast bedankt voor de tip :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 16 Apr 2007 17:44 door Toolboy


--------------------------------------------------------------------------------

Geachte.

U begrijpt me niet denk ik.

Klik de zeepbak er eens uit en kijk wat daarachter (eventueel) voor zeepresten zitten.
Toolboy ze wast met een bolletje dus in de zeepbak komt
geen poeder.
twinmam
Kijk eens in de filter van de pomp zit rechts
onderaan en maak die eens schoon dat wordt
vaak vergeten.

Toolboy

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wasverzachter koekt ook aan,
Door de zeepbak/kuip slangen stroomt alleen maar koud water .
Vandaar dat ik het opperde :wink:

twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

:) ik heb inmiddels achter het bakje schoongemaakt en ook het filter ,nu dus even afwachten met wassen ,heb alleen nog maar donkere was gedraaid ,bovendien deed hij het gek genoeg niet elke wasbeurt. Maar het resultaat zal ik vermelden hoor, dan heeft misschien iemand anders ook nog weer iets aan die tip.
groeten twinmam

Toolboy

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Toolboy »

Weet je ondanks dat ik repareer.

ik heb ik ook een wasmachine,daarom gooit de mij elke maand een emmertje heet water uit de kraan in m`n zeepbak.
Zo lossen de zeepresten in mijn machine op en ik was minimaal 1 keer per 2 weken op 90c.

twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

ja ik moet tussendoor ook maar gewoon een kookwas draaien zonder iets erin, wel belachelijk dat je toch een kookwas moet doen terwijl de wasmiddelen zo technologisch verbeterd worden dat je de was bij 40 graden al schoon krijgt maar dat de wasmachine niet zo vooruit gaat !

Toolboy

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Toolboy »

Deels waar.

Maar als u dit vanaf de aanschaf had geweten was het anders gelopen.

Zeep lost echt niet op bij 40c.
De wasmiddelen zijn wel beter dan vroegha, maar vergeet echter niet dat tussen de eerste volautomaat en de huidige generatie wel 20 liter water verbruik verschil zit per was beurt

twinmam
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:31

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door twinmam »

gelukkig gebruik ik de laatste jaren alleen maar vloeibaar in plaats van die poeder die alleen maar een klonterige massa geeft maar goed ik wil geen slechte reclame over de wasmachinefabrikanten of een merk afkraken maar wat ik wel jammer vind is dat ze bij de service afdelingen zo laconiek doen en nauwelijks enigs moeite doen om mee te denken aan een oplossingen, anders had ik deze topic niet hoeven plaatsen wel?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door hharteman »

Vanwege millieuaspecten hebben aantal wasmachines tegenwoordig Fuzzy logic, ik noem dat voor het gemak maar vage logica.
Het komt er op neer dat de wasmachine kijkt naar het gewicht van de was en daar de waterhoeveelheid op afstemt.
Weinig water is ook minder energie om op te warmen en lage temperaturen betekent dus zuinig..
Hierdoor ontstaan dus de problemen.

Omdat er weinig water in de machine komt worden alle delen van de machine niet meer geraakt door water, dus ook niet met de kookwas, waardoor er toch nog aankoeking plaatsvind.
Ik heb hiervoor al 1 machine weg gedaan en de machine die ik nu heb begint al dezelfde problemen te krijgen.
Dit kan zeer hardnekkig zijn en heb al eens een machine geheel uit elkaar getrokken om handmatig te reinigen, waarna het probleem weer even weg is.

Ik heb alle trucks uit het boekje en de diverse forums al toegepast zonder een echt effectief resultaat.
Mijn volgende plan om de machine schoon te krijgen is, 2 oude zware kussens erin proppen en op kookwas met een paar liter schoonmaakazijn laten draaien.
Door het volume en gewicht van de kussens moet de machine meer water nemen en hoop zo het probleem onder de knie te krijgen.

In tegenstelling tot twinman heb ik betere resultaten met waspoeder.
Vloeibaar wasmiddel is vetter (vetluis).
Als je dit probleem eenmaal hebt kom je er niet zomaar vanaf.
Het zou goed zijn als de fabrikanten een reinigingsprogramma op de machines zouden maken om deze problemen te voorkomen.

Just my 2cents.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door ikmirjam »

ook ik had erg veel last van vetluis. Ik ben nu overgestapt op (weinig) waspoeder en voila, nergens last meer van.

Witgoedman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2007 22:00

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Witgoedman »

Lees dit eens goed door. !!!!

Onderwerp : Het ontstaan van grijze vlekken op wasgoed

Bron: Unilever Nederland B.V.

Bad- en Doucheproducten, Shampoos,
Haarverzorging- en Stylingproducten
en de textielwas

Het ontstaan van de grijze vlekken.
Dit document heeft tot doel een verklaring te geven voor het ontstaan van grijze of donkergekleurde vlekken in textiel tijdens het wasproces, en over de factoren die daarbij een rol kunnen spelen. De vlekken verschijnen vooral in wit of lichtgekleurd wasgoed en bij voorkeur in katoenen stoffen.
Tevens geeft dit document een handvat om dergelijke vlekken, met de kennis in dit document weergegeven, in de toekomst te voorkomen.
Na gebruik van bad- of doucheproducten en ook haarstyling- of andere haarverzorgings- middelen kan het gebeuren dat na de was op een aantal artikelen grijze vlekken zichtbaar zijn.
Deze grijze vlekken ontstaan meestal op witte of lichte gekleurde artikelen zoals badlakens, handdoeken, washandjes, T-shirts en hemden. Op hemden en T-shirts ontstaan de vlekken meestal aan de bovenzijde bij de schouders; de plaats waar het textiel met het haar in contact is geweest.
Op washandjes en handdoeken zijn de vlekken te herkennen als vrij grote strepen en vegen, tengevolge van het afvegen van het haar of de handen. De kleur van de vlekken is meestal licht grijs, maar kan ook donkerder zijn of een andere tint (blauw, bruin,) hebben.
Soms is op artikelen ook de afdruk van b.v. een hand of vingers nog zichtbaar, daar waar het bad- of verzorgingsproduct is achtergebleven na afvegen.
Veelal is de vorm en de plaats van de vlekken in verband te brengen met het gebruik van een bepaald product, en de manier waarop met het artikel (een handdoek b.v.) is omgegaan.
Bij sterk opzuigen/indrogen van de onverdunde productresten in een stof kunnen tijdens het wassen zwevende wasmiddel-, kalk- en textielkleurstofdeeltjes en vuildeeltjes uit het waswater neerslaan op, en een chemische verbinding aangaan met de productresten. Er kunnen dan als het tegenzit donker gekleurde vlekken ontstaan. Afhankelijk van de kleurstof- en vuildeeltjes die in het waswater ronddrijven, kunnen die vlekken ook wel donkerblauw, groen, bruin, roze etc. zijn.
Uit jarenlange ervaring en met onze kennis van deze producten, kunnen wij concluderen dat er in de samenstelling van de producten geen ingrediënten aanwezig zijn die op zelfstandige

10-8-2005
wijze dergelijke vlekken in textiel kunnen veroorzaken. Het is ons tevens bekend dat met alle vormen van productresten in kleding, van voeding, cosmetica etc., soms door combinaties van factoren vlekken kunnen ontstaan.
De wijze van productgebruik is hiervan vaak een oorzaak, en ook de wasmethode kan hieraan debet zijn. Daarnaast spelen textielsoort, bevuilingen in de was, wasmiddel en wasprogramma een rol.
De grijze vlekken zijn karakteristiek voor een situatie waarin zo’n combinatie van factoren is opgetreden. Gezien de grote variatie en verscheidenheid aan type producten en merken, en de snelle veranderingen in de markt, is vrijwel niet aan te geven welke combinatie van voedingsmiddelen, cosmetica en wasmiddelen dit vlekprobleem geven, terwijl tevens vaak een onbekende hoeveelheid vuil aanwezig is in de was.
Om de oorzaak van het verschijnen van grijze vlekken nader te verklaren kunnen we als voorbeeld de wisselwerking beschouwen tussen de restanten van een haarverzorgingsmiddel (met name b.v. een haarstylingsproduct) en de ingrediënten van een wasmiddel. Restanten van een verzorgingsproduct op het wasgoed kunnen ingrediënten bevatten met positief geladen deeltjes (kationogene actieve stoffen zoals b.v. polyquaternaire verbindingen (ref.1)). Wasmiddelen bevatten wasactieve stoffen die in de was negatief geladen zijn: de anionogene wasactieve stoffen (Deze stoffen bevinden zich in vrijwel alle wasmiddelen). Er kan vervolgens een chemische reactie plaats vinden tussen de positief en de negatief geladen deeltjes waarbij tevens kleurstoffen uit de was en/of vuildeeltjes kunnen worden opgenomen. Het resultaat kan in sommige omstandigheden zichtbaar worden als de eerder genoemde grijze vlek waarbij kleurstof en vuil dus een eigen rol spelen. Daar deze reactie zich op het textieloppervlak kan afspelen is de hechting van de ontstane kleur aan het weefsel zeer sterk. Dit alles gebeurt tijdens de was. Omdat restanten van zowel de positief geladen deeltjes als de negatief geladen deeltjes vooraf niet zichtbaar zijn, maar juist de combinatie met kleurstof en/of vuil uit de was de grijze kleur geeft, verschijnen de grijze vlekken “soms als een verrassing” na de was.
De vlekken zijn zeer hardnekkig en zullen langzaam moeten slijten. Één maal overwassen heeft niet veel resultaat daar de vlek het weefsel als het ware heeft aangeverfd.
Eenmaal gevormde gekleurde vlekken zijn uit wit wasgoed alleen met vlekkenpasta te verwijderen (soms gaat dit ook zeer moeilijk). Afhankelijk van de mate van aankleuring zijn ze dan in een of meerdere behandelingen weer verdwenen. Uit bont wasgoed zijn deze vlekken helaas niet te verwijderen zonder ook de kleur aan te tasten.
Teneinde dergelijke vlekken te voorkomen, kan men het beste de artikelen waar mogelijk nog restanten van bad- en doucheproducten of haarverzorging- of stylingsproducten op aanwezig zijn, eerst uitspoelen met water (zonder wasmiddel dus) en pas daarna gewoon wassen volgens het waslabel.
Het verdient aanbeveling de handen e.d. af te spoelen alvorens af te drogen zodat het onverdunde product niet op het textiel terechtkomt en daar kan indrogen; dit verkleint de kans op onverwachte vlekken na de was.
In het algemeen komen dergelijke vlekken niet zo vaak voor maar wanneer dit door een typische combinatie van omstandigheden wel het geval is, zijn de vlekken bijna niet meer te verwijderen.
Ref.1 Seifen, Oele, Fette, Wachse 111 Jg. Nr 19 (1985), 612-616

H.S.Kielman, 2005

kimwijnen1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2007 10:42

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door kimwijnen1975 »

ik heb sinds 7 maanden vlekken in de was. monteur is geweest. de rubber is vervangen en een nieuwe motor ingebouwd. nog steeds vlekken. dan zou het door een chemische reactie komen van make-up en wasmiddel. de lichte was doe ik nu op de hand en wat zie ik: geen vlekken meer. ik gebruik hetzelfde wasmiddel, dezelfde temperatuur en geen vlekken. conclusie: het ligt aan de machine.

Anschutz
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2007 23:13

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Anschutz »

Bij mij zijn er ook een aantal keer rare bruine vlekken verschenen in de was, vooral in de kleren van mijn dochter.

Ik dacht in eerste instantie dat het ook aan de wasmachine lag, maar ze zaten alleen in bepaalde kledingstukken en dan ook alleen in het voorjaar/zomer.

Na lang nadenken waren we eruit; paardenbloemen!

Deze geven vreselijke vlekken die je er echt niet uit krijgt!

Ik heb echt van alles geprobeerd, tot opnieuw kleuren aan toe, maar zonder resultaat. Bij één kledingstuk leek het erop dat ze eruit waren (dit was een wit shirtje, dus deze had ik gebleekt met chloor), maar na opnieuw wassen verschenen ze weer!

Helaas heb ik dus een aantal kledingstukken in de prullenbak kunnen gooien, maar ik weet nu iig waar het door komt en kan het nu (zoveel mogelijk) voorkomen!

Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan! :wink:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Ulbe »

Toen wij net de nieuwe wasmachine gekocht hadden kwamen er ook vlekken in de was!, met de oude machine hadden we dit probleem niet,

De machine hadden we volgens de gebruiksaanwijzing eerst zonder was op kookwas laten draaien, zodat evt. vuiligheid die onvermijdelijk zijn tijdens de fabricage van het apperaat losweekt en afgevoerd kan worden,

Na experimenteren met wasmiddel, minder was in de machine e.d. hevelde ik met een tuinslang meer water in de machine ( A klasse machine ), toen waren de vlekken weg!,


Zelf bekruipt me het gevoel dat fabrikanten alles doen om de machine aan de A klasse te laten voldoen, en wanneer de was dan in een te vuil sop draait kunnen volgens mij deze vlekken ontstaan,

Zelf vul ik al jaren de machine zelf met warm water, het ( gasgestookte ) water hoeft dan niet of nauwelijks bijverwarmd te worden door de electrische verwarming van de machine zelf, beter voor het milieu dus!.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door bot321 »

Maar wat ga je nu doen Ulbe.
Bij elke was met de tuinslang bijvullen?
Want het probleem is er nog natuurlijk.
Hoeveelheid water in de mach.kan geregeld worden hoor.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Bot321,


De wasmachine wordt bij ons altijd met de tuinslang gevuld met warm water, daar dit water met gas warmgestookt is via een Hr combiketel op een milieu vriendelijkere manier verwarmd wordt i.pv. met electriciteit,


De vlekken ontstaan zeer waarschijnlijk doordat er te weinig water in de machine gelaten wordt, met de tuinslang doe ik er meer water in dan de machine zou doen,

Een iets hoger watergebruik is hier het resultaat, echter de was draait in schoon water en versmeerd niet, de was is schoon en fris,

Gesloten