LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:Regelmatig zie ik discussies zo complex worden dat het inderdaad tot op de letter van wet beargumenteerd wordt alsof de zaak al voor de rechter verantwoord moet worden. Hierbij wordt dan als argument gebruikt dat het uiteraard aan een TS de keus is om hier wel of niet iets mee te doen.
Vaak vragen mensen naar hun rechten. Als daar verschil van inzicht over bestaat dan krijg je een juridische discussie. In het printer topic is de vraag wat hij het beste kan doen. Daar is antwoord opgekomen en daarna is een discussie gestart of het herroepingsrecht, dat heeft invloed op wat je kan doen.
fonsflons schreef:Soms heb ik ook als conclusie gezien dat personen die volledig op de hoogte van de wet na pagina's discussie en uitleg zelf tussen neus en lippen aangeven 'ik zou dit overigens zelf zo doen. 'In het recente printer topic geeft TS halverwege aan 'natuurlijk niet naar de rechter te stappen voor dit bedrag' maar de discussie of de zaak haalbaar is gaat daarna nog pagina's lang door.
Er zijn vaak meerdere manieren waarop je ergens mee kan omgaan. Je kan besluiten om het er bij te laten zitten, omdat het gaat om een klein bedrag. Je kan ook besluiten om het toch voor de rechter te brengen. We kunnen hier met zijn alle vinden dat je hiervoor niet naar de rechter gaat, maar het is niet aan ons om dat te voor TS te beslissen.
fonsflons schreef:!! Ik snap volledig dat deze discussie voor mensen met een praktische instelling volledig off topic is
En dan subjectief bekeken?

BL2
Berichten: 5016
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door BL2 »

Mijn bericht over huidverzorging is verwijderd uit het "Kruitvat diefstal" topic.
Maar geen strafwaarschuwing of levenslange verbanning van het forum maar een kort en net bericht van de moderatie met de reden waarom.
Kijk, het kan dus wel, netjes gedaan Radar Moderatie !

Zo kan het dus ook, ga zo door !

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door arvandongen »

fonsflons schreef:Het bewijzen van de theorie kan dan mooi in een apart draadje.
En wat let ons om (in onderling overleg) zo een draadje op te starten als de discussie te theoretisch wordt en niet meer in verhouding staat tot de vraag van een TS?

Dan zijn meteen 2 doelen gerealiseerd:
1) TS is geholpen binnen zijn verwachtingspatroon
2) Er is een draadje met diepgang voor fijnproevers dat ter naslagwerk kan dienen als vergelijkbare problemen zich aandienen (bij een andere TS).

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

arvandongen schreef:
fonsflons schreef:Het bewijzen van de theorie kan dan mooi in een apart draadje.
En wat let ons om (in onderling overleg) zo een draadje op te starten als de discussie te theoretisch wordt en niet meer in verhouding staat tot de vraag van een TS?

Dan zijn meteen 2 doelen gerealiseerd:
1) TS is geholpen binnen zijn verwachtingspatroon
2) Er is een draadje met diepgang voor fijnproevers dat ter naslagwerk kan dienen als vergelijkbare problemen zich aandienen (bij een andere TS).
Voor een draadje met diepgang, juridisch gezien dan (wat dat wordt volgens mij bedoeld), zijn er andere fora. O.a. rechtenforum e.d.
Een consument die niet juridisch is onderlegd zal ook in een "draadje met diepgang" verstrikt raken in de discussie. Zou hij (of zij) wel juridisch onderlegd zijn, had hij (of zij) waarschijnlijk de vraag in eerste instantie al niet hier gesteld.

Ik ben bang dat ook in zo'n draadje het opnieuw weer een wedstrijdje gaat worden, want ook daar gaan zich ongetwijfeld weer leden bemoeien die een andere kijk, al dan niet juridisch correct, hebben op het geheel. En laten we nou proberen om van Radar geen rechtenforum te maken.

v.d.Heyden

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door arvandongen »

I rest my case :lol:
Afgewezen dus.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:
alfatrion schreef:
fonsflons schreef:!! Ik snap volledig dat deze discussie voor mensen met een praktische instelling volledig off topic is
En dan subjectief bekeken?
Jazeker, het proberen te bewijzen van een theorie waarmee TS aangeeft in de praktijk niets mee te willen doen lijkt mij offtopic in de discussie van TS. Die is dan meer geholpen met een oplossing die wel binnen zijn bereik ligt. Of een mededeling dat hij dan bot zal vangen.
Subjectiviteit zie ik niet als een ongewenste beoordelingsstijl. Immers, je laat op basis van je onderbuikgevoel afhangen of iets off-topic is. Ik vind dat objectief moet worden vastgesteld of een bepaalde regel is overtreden. Een bericht is off-topic als het zich buiten de kaders bevind van de huidige discussie. Het is mij niet duidelijk waarom een juridische discussie niet binnen de kader zou kunnen plaats vinden. Dat jezelf geen juridische discussie wilt tegenkomen wilt niet zeggen dat een juridische discussie daarom off-topic is.

Er zijn topics waarin een TS wilt weten wat hij kan doen, maar er zijn ook topic waarin TS vraag wat zijn rechten zijn. In de laatste gevallen wordt niet gevraagd om een oplossing. Ik zie niet in waarom in dergelijke gevallen zo nodig een oplossing moet worden geboden, daar wordt immers niet naar gevraagd. In de eerste gevallen vraagt men wel om een oplossing. De standaard oplossingen zijn: overleg met de winkelier, naar rechter, naar de geschillencommissie, naar een incassobureau, het er bij te laten zitten. De ene persoon kan dat haalbaar of binnen het bereik van TS achten, terwijl de ander dat niet haalbaar acht. Dit kan op basis van kosten, maar ook op basis van de inhoudelijke casus. Het wordt mij niet duidelijk waarom we ons in een topic zo nodig zou den moeten beperken tot aangegeven wat TS zou kunnen doen, terwijl dat aanleiding geeft tot dezelfde discussie. "TS vangt bij de rechter bot, omdat hij geen herroepingsrecht heeft." - "Welnee, de rechter honoreert de eis van TS, want hij heeft wel een herroepingsrecht" - "Kun je dat onderbouwen?" - "Ja, ....".
fonsflons schreef:Het bewijzen van de theorie kan dan mooi in een apart draadje. Is er een uitkomst dan kan die alsnog vermeld worden.
Zo'n uitkomst is er niet.
fonsflons schreef:Er wordt regelmatig refereerd naar de uitkomsten van rechtzaken. Hierbij wordt toch ook niet de hele transcriptie van de complete zaak gequote, omdat deze uiteindelijk niet relevant is. De uitkomst is relevant.
De uitkomst van een zaak wordt juist zelden gezien. Dat een eiser gelijk heeft gekregen is lang is niet zo interessant als waarom de rechter daartoe is gekomen.
v.d.Heyden schreef:Voor een draadje met diepgang, juridisch gezien dan (wat dat wordt volgens mij bedoeld), zijn er andere fora. O.a. rechtenforum e.d.
Een consument die niet juridisch is onderlegd zal ook in een "draadje met diepgang" verstrikt raken in de discussie. Zou hij (of zij) wel juridisch onderlegd zijn, had hij (of zij) waarschijnlijk de vraag in eerste instantie al niet hier gesteld.
Ik heb nog nooit een TS daarover horen klagen. Waar TS wel met enige regelmaat over klagen is hoe ze bejegend worden. Ik denk dat het hier gaat om een voorstelt probleem dat in het echt niet bestaat.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

arvandongen schreef:
fonsflons schreef:Het bewijzen van de theorie kan dan mooi in een apart draadje.
En wat let ons om (in onderling overleg) zo een draadje op te starten als de discussie te theoretisch wordt en niet meer in verhouding staat tot de vraag van een TS?

Dan zijn meteen 2 doelen gerealiseerd:
1) TS is geholpen binnen zijn verwachtingspatroon
2) Er is een draadje met diepgang voor fijnproevers dat ter naslagwerk kan dienen als vergelijkbare problemen zich aandienen (bij een andere TS).
En moet men dan eerst ook nog bewijzen een “fijnproever” te zijn, voordat men mag deelnemen aan dat draadje? :lol:

HansieZant

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door HansieZant »

We moeten niet vergeten dat dit een consumentenforum is en we hier niet zitten om over alles wat los en vast zit te discussiëren. Geef de TS een advies zoals dat jou goed dunkt en laat het daar dan bij. Soms wordt ergens op de 2e pagina een uitstekend advies gegeven, maar doordat er binnen een mum van tijd 13 pagina's aan discussie bij komt, raakt dat advies op de achtergrond. Geef advies en laat het daarbij en laat je niet verleiden tot het aangaan van allerlei discussies.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten welke topicstarter iets heeft aan een discussie van 13 pagina's. Of 10. Of 15. Of...

Mensen stellen een vraag, en willen een antwoord waar ze wat mee kunnen. Dat antwoord kan het beste kort en ter zake zijn. Ik denk toch niet dat mensen aangetekende brieven van 13 pagina's gaan schrijven om hun recht te halen, is het wel? Er zijn nota bene genoeg voorbeeldbrieven te vinden voor de meeste gangbare situaties. Daar zou ook naar verwezen kunnen worden. Of dat iemand een opzetje maakt van een voorbeeldbrief en dat neerzet. Meer als dat lijkt me niet nodig, en het is meteen nog praktisch ook.

Wordt het juridisch te ingewikkeld, dan is het wel leuk en aardig dat allemaal hier uitgebreid uiteen te zetten, maar in de praktijk zal er dan toch een jurist mee aan de slag moeten. Een verwijzing naar het Juridisch Loket lijkt mij in zo'n geval veel praktischer.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat houdt je tegen om een link te geven naar een voorbeeldbrief van ConsuWijzer? Ik zie dat maar amper gebeuren.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Wat houdt je tegen om een link te geven naar een voorbeeldbrief van ConsuWijzer? Ik zie dat maar amper gebeuren.
Klopt, ik denk dat dit een aandachtspunt kan zijn.

BL2
Berichten: 5016
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door BL2 »

zelf gemaakt schreef:Soms wordt ergens op de 14e pagina een uitstekend opmerking geplaatst, maar doordat er binnen een mum van tijd 13 pagina's aan discussie bij komt, raakt deze opmerking op de achtergrond..
Tsja, zoals mijn bericht met een toch wel goede ontwikkeling op het forum. Maar voor vele is dat blijkbaar amper interresant, ze plaatsen liever berichten om hun eigen wijsheid maar te blijven verkondigen !
Zelfs in dit topic wordt alles tot in detail uitgevochten en uitgemolken. Waarschijnlijk gaat binnenkort het ene kamp het andere volgens het BW art 6.zoveel voor de rechter dagen.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
zelf gemaakt schreef:Soms wordt ergens op de 14e pagina een uitstekend opmerking geplaatst, maar doordat er binnen een mum van tijd 13 pagina's aan discussie bij komt, raakt deze opmerking op de achtergrond..
Tsja, zoals mijn bericht met een toch wel goede ontwikkeling op het forum. Maar voor vele is dat blijkbaar amper interresant, ze plaatsen liever berichten om hun eigen wijsheid maar te blijven verkondigen !
Niet leuk inderdaad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik zelf ook nog wel een punt vind om eens over na te denken :

het helpt om voorgaande reacties door te lezen , het kan nl zijn dat jouw reactie nagenoeg hetzelfde is als 1 van je voorgangers , dan hoef je die van jou dus niet ook te plaatsen om daarmee bijna dezelfde " wijsheid " te verkondigen .
Scheelt dus ook nog ruimte en de TS heeft geen brij om doorheen te worstelen .

@BL2 : ik had je compliment aan Radar gelezen hoor! :wink:

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik zie dat er een paar antwoorden/ reakties zijn verdwenen.

Waarom niet die opmerkingen/ antwoorden verwijderen ,en daar de reden van te geven door moderatie.

Bij de een doen ze het wel , bij de ander niet , vreemd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is in het printer topic aanwezig en ik hoor hem niet klagen over de lengte van het topic. Ik denk dat dit probleem zich vooral afspeelt in het hoofd van de klagende leden.

HansieZant

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door HansieZant »

alfatrion schreef:TS is in het printer topic aanwezig en ik hoor hem niet klagen over de lengte van het topic. Ik denk dat dit probleem zich vooral afspeelt in het hoofd van de klagende leden.
Dat is een aanname. En bovendien een op de man gespeelde aanname.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansieZant schreef:
alfatrion schreef:TS is in het printer topic aanwezig en ik hoor hem niet klagen over de lengte van het topic. Ik denk dat dit probleem zich vooral afspeelt in het hoofd van de klagende leden.
Dat is een aanname. En bovendien een op de man gespeelde aanname.
Vraag: heb jij het bericht van Alfatrion gemeld?

Ik zie geen op de man spelen (de opmerking gaat over de inhoud en niet over jou of een ander), maar een in het kader van feedback zinvolle opmerking. Er worden nogal wat aannames gedaan over het wel of niet ergens doorheen kunnen kijken van TS. Maar dat is niet meer dan een aanname, want ik hoor de TS dat niet zeggen. En dan is het dus een aanname die gebaseerd is op de perceptie van degene die met dat standpunt komt. Dat heet projectie. En het is goed om je dat te realiseren in discussie, dus de stelling van Alfatrion zou eerder tot introspectie dan tot een druk op de meldknop moeten leiden.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aantal leden roepen hier van alles over de oorzaken waarom TSen niet terug zouden komen, zonder daarvoor over enig bewijs te beschikken. Zoals eerder aangegeven heb ik TSen wel hogen klagen over de bejegening, maar nooit horen klagen over een juridische discussie of lange topic. Dat maakt dit soort problemen waarschijnlijk niet bestaan. Problemen die niet bestaan, maar wel worden ervaren, zitten tussen de oren.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is het niet verstandiger om dit ,als het er nog is ,in de huiskamer uit te praten met een goed kop koffie er bij. :wink:

Gesloten