Dat waren er bij de telling nog 11witte angora schreef: ↑11 jun 2025 12:54Ik zie dat er 12 berichten geschreven zijn door NeoDutchio. Heb verder niet gekeken, maar op welke plaats sta je zelf?NeoDutchio schreef: ↑11 jun 2025 12:46Deze maand hebben 22 forumleden gereageerd in dit topic. Koploper is Consumenneke met 18 berichten en Moneyman met 17 berichten.![]()
Feedback op het Forum - deel 4
-
NeoDutchio
Re: Feedback op het Forum - deel 4
-
Ik_weet_niet_alles
Inderdaad, je zal toch bijna vergeten dat er een leven is buiten dit forum, als je het drukt hebt met tellen en bijhouden wat andere forumleden doen.NeoDutchio schreef: ↑11 jun 2025 12:46Goed dat u het nog even herhaalt. Deze maand hebben 22 forumleden gereageerd in dit topic. Koploper is Consumenneke met 18 berichten en Moneyman met 17 berichten.
Je zal toch bijna vergeten dat er een leven is buiten dit forum.
Gelukkig beschik ik wél over de hele "administratie". De reden dat de ban is opgeheven, is heel simpel: de door mij geschreven tekst (die ik uiteraard wél bewaard heb) was -naar mijn mening én die van de moderatie- helemaal niet in strijd met enige forumregel. En omdat de bewuste moderator die die actie had uitgevoerd zijn acties niet had gedocumenteerd of onderbouwd, is die ban nadat ik mijn tekst had laten zien uiteraard teruggedraaid.NeoDutchio schreef: ↑11 jun 2025 12:14Menig forumlid heeft een bericht ontvangen dat u na meerdere waarschuwingen uiteindelijk een permaban had ontvangen. Dat geven de forumleden ook grif toe dat die ontvangen is.
Daarnaast heeft de toenmalige moderatie gewoon uitleg gegeven:
viewtopic.php?t=185049&start=620Wat u dus eerder schreef:Een beknopte versie van wat wij Moneyman hebben laten weten, en wat de achtergrond is van deze beslissing:
Het is onderdeel van ons forumprotocol om bij zware maatregelen als het verbannen van een vast forumlid een en ander goed te documenteren, onder andere door de gewraakte tekst (de 'druppel die de emmer deed overlopen') te archiveren.
Dat is bij deze verbanning helaas niet goed gebeurd: de betreffende tekst is niet opgeslagen.
Dat betekent niet per definitie dat de verbanning onterecht was, maar het tegendeel kunnen wij ook niet kunnen volhouden. Volgens onze eigen richtlijnen én redelijkheid tegenover de verbannen gebruiker zouden wij dat natuurlijk wel moeten kunnen.
viewtopic.php?t=185047&start=26080Klopt dus niet helemaal.die, zoals je heel goed weet, weer is teruggedraaid omdat'ie onterecht was.
Dan is het niet netjes om bij een ander wel te blijven hameren dat een permaban een permaban is.
Dat je deze discussie op deze manier voert, zegt -samen met je overige laatste berichten- overigens heel veel over hoe je in de wedstrijd zit en wat je doel is. Want met feedback op het forum heeft het niets van doen, je bent slechts een persoonlijke vete aan het uitvechten.
Zullen we het gewoon ontopic houden en niet op de man spelen?
Ik had op zijn minst verwacht dat mijn reactie waarin ik op de man speelde door de moderatie verwijderd zou worden want ik ging er uit een soort van frustratie wel heel hard in.
Hoe het forum beter zou kunnen weet ik zo onderhand ook niet meer maar als de wijze mensen van de forum moderatie ook eens met ideeën komen komen we al een stuk verder.
Nu is de transparantie ver te zoeken en weet niemand waar die aan toe is.
Hoe het forum beter zou kunnen weet ik zo onderhand ook niet meer maar als de wijze mensen van de forum moderatie ook eens met ideeën komen komen we al een stuk verder.
-
juliomariner
Misschien was het op de man maar gezien het aantal likes zijn een heel aantal mensen het met u eens. Blijkbaar schreef u wat veel anderen ( waaronder ikzelf) ook dachten.
witte angora
, Ron5300
en Moneyman
vinden dit leuk
-
witte angora
Klopt, Ron. Als ik bij dezelfde persoon op de man speel krijg ik van de moderatie op mijn kop. Of de moderator vind het naar aanleiding van een melding niet nodig in te grijpen, dat gebeurt ook nog wel eens, terwijl het topic al volledig ontspoord
is. Dan houden ze het in de gaten, wordt er dan gezegd.
Denk niet dat dit ooit nog een 'fijn forum' gaat worden, daar is toch echt wat meer voor nodig.
is. Dan houden ze het in de gaten, wordt er dan gezegd.
Denk niet dat dit ooit nog een 'fijn forum' gaat worden, daar is toch echt wat meer voor nodig.
Wat mij betreft ( en dit is een suggestie aan de moderatie en aan niemand anders ) is het echt een keer tijd om schoon schip te maken en gewoon eens opnieuw te beginnen. Gooi alle leden die langer dan 5 jaar hier lid zijn en/of meer dan 10000 posts hebben en/of waarvan bekend is dat het huidige account niet het 1e account is voorlopig even op slot ( permaban of op z'n minst 6 maanden of een jaar en ook niet stiekem toch mensen laten terugkeren onder een andere naam of account ). Dan eens kijken of zonder deze oude kliek die toch elke keer in dezelfde fouten valt het mogelijk is om een ander soort forum te laten ontstaan dat meer in lijn is met datgene waar dit forum ooit voor is opgezet.Ron5300 schreef: ↑11 jun 2025 14:27Ik had op zijn minst verwacht dat mijn reactie waarin ik op de man speelde door de moderatie verwijderd zou worden want ik ging er uit een soort van frustratie wel heel hard in.
Wellicht dat na afloop van een hele lange periode het mogelijk is om sommigen die daar dan nog interesse in hebben terug te laten keren, hoewel ik verwacht dat de meesten dan inmiddels wel een ander tijdverdrijf hebben gevonden.. Misschien is ook dat zelfs beter van niet.
Methusalah
vindt dit leuk
-
witte angora
Bye bye...
angel1978
Gebruikersstatistieken
Laatst actief:
11 jun 2025 15:03
Aantal berichten:
11522 | Zoek gebruikers berichten
(0.61% van alle berichten / 1.59 berichten per dag)
Teunbosseman
vindt dit leuk
Beste vaste bezoekers van dit forum, een deel van jullie maken het modereren er niet makkelijker op. Ik ben al uren bezig om alles te lezen en te ontwarren in dit topic. Als ik een bericht verwijder of een deel van een bericht (wat ik terecht zou kunnen doen) dan wordt dit topic onleesbaar. Door de vele citaten, door de vele berichten die op de man zijn (of net niet) kan ik het beste alle berichten van gisteren en vandaag weghalen. En dat kan dan net kostte gaan van een waardevolle reactie die tussendoor is geplaatst. Als ik die waardevolle reactie laat staan, maar alles daarom heen weghaal, dan is het onleesbaar geworden. Laten we voor nu het heen en weer discussieren zitten. Dank!
-
NeoDutchio
Mag ik de moderatie een hart onder de riem steken. Aangezien jullie in verschillende bezetting al 7 jaar lang bekritiseerd worden door dezelfde forumleden moet het ook lastig zijn om daartussen goed te kunnen modereren.Radar schreef: ↑11 jun 2025 15:18Beste vaste bezoekers van dit forum, een deel van jullie maken het modereren er niet makkelijker op. Ik ben al uren bezig om alles te lezen en te ontwarren in dit topic. Als ik een bericht verwijder of een deel van een bericht (wat ik terecht zou kunnen doen) dan wordt dit topic onleesbaar. Door de vele citaten, door de vele berichten die op de man zijn (of net niet) kan ik het beste alle berichten van gisteren en vandaag weghalen. En dat kan dan net kostte gaan van een waardevolle reactie die tussendoor is geplaatst. Als ik die waardevolle reactie laat staan, maar alles daarom heen weghaal, dan is het onleesbaar geworden. Laten we voor nu het heen en weer discussieren zitten. Dank!
Het is goed geweest om de huiskamer te sluiten, aangezien daar 7 jaar geleden ook al over geklaagd werd.
Wellicht is het ook verstandig om een beslissing te maken over forumlid Dagkoers. In het geval van trollgedrag zou dat niet getolereerd mogen worden. En in het geval van een persoon die geen geluk ervaart in het leven zou het wellicht verstandig zijn om achter de schermen naar de juiste hulp te zoeken zodat hij daar de juiste hulp kan krijgen. Een permaban kan altijd, maar dan zou de moderatie hierin consequent moeten zijn.
Consumenneke
vindt dit leuk
Voledig mee eens. Mag ik jullie wel vragen om over mijn suggestie na te denken, dan wel erop te reageren?
Nee is ook een prima antwoord van jullie kant als jullie zo'n topic niet verstandig achten.
witte angora
en Moneyman
vinden dit leuk
Naar aanleiding van de hele discussie, die ik wel heb gevolgd de afgelopen dagen, maar waar ik niet actief aan heb deelgenomen, heb ik eigenlijk een paar simpele vragen aan de forum deelnemers en de moderatie.
Wat verwachten jullie eigenlijk van het forum?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Moet het bijvoorbeeld puur zakelijk blijven, dan is strakke moderatie 100% nodig. Dan is het systeem met meldingen nutteloos en zou je dat direct in de ban moeten doen (want de moderator zit er strak bovenop). Wil je het wat luchtiger houden, dan is strakke moderatie wat minder noodzakelijk en kun je inderdaad beter met een meldingensysteem werken. Maar in dat geval zou ik wel even bijhouden wie meldingen doet, misschien zelfs aangeven wie meldingen heeft gedaan en waarom bijdragen zijn verwijderd. Wat mij betreft houden we het wat luchtiger met wat ruimte voor humor en af en toe moet er ook ruimte zijn voor iets persoonlijks.
Wat is offtopic?
Ik zie vaak genoeg reacties verwijderd worden vanwege offtopic, terwijl die reacties reageren op een andere reactie die niet offtopic was. Soms kun je met een ontopic reactie toch een klein beetje offtopic zijn, waarna de reacties daarop verder offtopic gaan. In mijn ogen kan daardoor van het topic uit de openingspost afgeweken worden, maar dat is wat mij betreft niet altijd direct offtopic. Voorbeelden kan ik zo even niet bedenken, maar ik zie het vaak genoeg voorkomen.
Is niet iedereen hier van mening dat de meeste discussie ontstaat doordat er te laat wordt ingegrepen door de moderatie? En dan bedoel ik niet het topic sluiten, maar tijdig een bericht van de moderatie dat men even moet dimmen of weer ontopic moet gaan. Dat brengt waarschijnlijk veel meer rust.
Het valt me op dat een aantal deelnemers hier standaard dwarsliggen als het gros van de deelnemers van een discussie de ene kant op lijkt te leunen. Valt dit meer mensen, incl. moderatie, op?
Wat verwachten jullie eigenlijk van het forum?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Moet het bijvoorbeeld puur zakelijk blijven, dan is strakke moderatie 100% nodig. Dan is het systeem met meldingen nutteloos en zou je dat direct in de ban moeten doen (want de moderator zit er strak bovenop). Wil je het wat luchtiger houden, dan is strakke moderatie wat minder noodzakelijk en kun je inderdaad beter met een meldingensysteem werken. Maar in dat geval zou ik wel even bijhouden wie meldingen doet, misschien zelfs aangeven wie meldingen heeft gedaan en waarom bijdragen zijn verwijderd. Wat mij betreft houden we het wat luchtiger met wat ruimte voor humor en af en toe moet er ook ruimte zijn voor iets persoonlijks.
Wat is offtopic?
Ik zie vaak genoeg reacties verwijderd worden vanwege offtopic, terwijl die reacties reageren op een andere reactie die niet offtopic was. Soms kun je met een ontopic reactie toch een klein beetje offtopic zijn, waarna de reacties daarop verder offtopic gaan. In mijn ogen kan daardoor van het topic uit de openingspost afgeweken worden, maar dat is wat mij betreft niet altijd direct offtopic. Voorbeelden kan ik zo even niet bedenken, maar ik zie het vaak genoeg voorkomen.
Is niet iedereen hier van mening dat de meeste discussie ontstaat doordat er te laat wordt ingegrepen door de moderatie? En dan bedoel ik niet het topic sluiten, maar tijdig een bericht van de moderatie dat men even moet dimmen of weer ontopic moet gaan. Dat brengt waarschijnlijk veel meer rust.
Het valt me op dat een aantal deelnemers hier standaard dwarsliggen als het gros van de deelnemers van een discussie de ene kant op lijkt te leunen. Valt dit meer mensen, incl. moderatie, op?
Moneyman
en witte angora
vinden dit leuk
Zou het hele forum maar eens wissen. Wat is dit in korte tijd een vreselijke toestand geworden, waarbij het Feedbacktopic continue ongeveer bovenaan staat.
Gerespecteerde leden met vaak zeer goede (juridische-) berichten en kennis van zaken zijn compleet ontspoord en zitten hier alleen nog maar te bekvechten met elkaar, omdat ze als pensionada zo'n uitzichtloos bestaan hebben.
Dit gaat echt nergens meer over, en dat zie je al direct aan het aantal nieuwe topics, men is al geschrokken voordat een probleem alhier getypt wordt.....
Gerespecteerde leden met vaak zeer goede (juridische-) berichten en kennis van zaken zijn compleet ontspoord en zitten hier alleen nog maar te bekvechten met elkaar, omdat ze als pensionada zo'n uitzichtloos bestaan hebben.
Dit gaat echt nergens meer over, en dat zie je al direct aan het aantal nieuwe topics, men is al geschrokken voordat een probleem alhier getypt wordt.....
Consumenneke
vindt dit leuk
Goede beslissing, de reacties van de laatste twee dagen verwijderen dat is beter dan selectief reacties laten staan.Radar schreef: ↑11 jun 2025 15:18Beste vaste bezoekers van dit forum, een deel van jullie maken het modereren er niet makkelijker op. Ik ben al uren bezig om alles te lezen en te ontwarren in dit topic. Als ik een bericht verwijder of een deel van een bericht (wat ik terecht zou kunnen doen) dan wordt dit topic onleesbaar. Door de vele citaten, door de vele berichten die op de man zijn (of net niet) kan ik het beste alle berichten van gisteren en vandaag weghalen. En dat kan dan net kostte gaan van een waardevolle reactie die tussendoor is geplaatst. Als ik die waardevolle reactie laat staan, maar alles daarom heen weghaal, dan is het onleesbaar geworden. Laten we voor nu het heen en weer discussieren zitten. Dank!
Ik zou opteren voor moderatie gericht op sfeer en daarin effectief en doelmatig te werk gaan.
Eens, maar ik zou zeggen dat juist dan een tijdige moderatie noodzakelijk is.
Off-topic is gedefinieerd als het niet of nauwelijks gerelateerd zijn aan het openingsbericht.
En dus is strakke en tijdige moderatie gewenst, mits dat in het kader van de sfeer gebeurt.
Dat vraagt wel veel inzet vanuit de moderatie. Ik denk dat voor de moderatie goed beleid er een is waarbij (op den duur) door minimale inspanning maximaal effect wordt bereikt. En ook dat vraagt om tijdig optreden.
Moneyman
vindt dit leuk
-
Ik_weet_niet_alles
Volgens mij is deze topic: Feedback op het Forum.
Valt dan een feedback op een reactie dan ook niet onder feedback op het forum en dus zouden alle reacties, goed of slecht, terecht zijn?
Valt dan een feedback op een reactie dan ook niet onder feedback op het forum en dus zouden alle reacties, goed of slecht, terecht zijn?
Neen. Het Feedback topic is niet de plaats waar je lekker je ongezouten mening over bijdragen van andere forumgebruikers kunt geven, iets dat al snel overgaat naar je ongezouten mening over andere forumgebruikers.
Radar schreef: ↑18 sep 2023 09:39We horen graag wat jullie feedback is op het forum in zijn algemeenheid, denk aan het moderatiebeleid en de functionaliteiten. Deze plek is nadrukkelijk niet bedoeld voor berichten over individuele forumleden. We nemen maatregelen wanneer we zien dat gebruikers reacties plaatsen over mede-forummers.
-
Consumenneke
Uw samenvatting is leerzaam en uw pleidooi steun ik.NeoDutchio schreef: ↑11 jun 2025 08:23We zijn nu dik 7 jaar verder. Diezelfde personen die toen hard riepen roepen nu nog steeds. En de reacties daar op nu zijn exact hetzelfde als toen. Ze klagen nog steeds over de moderatie, de discussie over het huiskamertopic is gelukkig net weer gaan liggen, het permanente vrijwillige vertrek bleek van zeer korte duur en ook de permaban van een forumlid is terug gedraaid omdat de moderatie vergeten is om de gewraakte tekst op te slaan.
Ik heb mijn slapend lidmaatschap geactiveerd toen de Consumentenbond zijn forum staakte, nadat Omroep Max iets vergelijkbaars had gedaan. Op dat forum viel me op dat consumenten met vragen heel vijandig ontvangen werden door een groepje mensen met schijnbaar juridische achtergrond die vrijwel iedereen gingen vertellen waarom zijn klacht onterecht, zijn vraag dom en zijn verwachting te hoog gespannen was. Toen ik op dat forum in de bres sprong voor consumentenvragen, kreeg ik een hele groep in mijn nek.
Het voelde aan als groepsbullying, pestgedrag dat je op een schoolplein verwacht. Ik vind een stevig debat prima en daarbij mag best een plaagstootje op de persoon uitgedeeld worden, maar houdt het speels en respectvol.
Ook op dit forum ervaar ik dat gedrag. Een paar deelnemers die geen enkele tegenspraak dulden en direct op de man reageren, en een grote groep meelopers die zich vervolgens ook bezondigen aan kinderachtige pesterijtjes. Het is elke keer weer een keuze: zeg je iets terug of niet? Een plaagstootje kan ik best hebben en ook uitdelen, maar op gerichte jennerij is reageren niet slim.
Melden heeft geen zin, want moderatie op dit soort forums is heel anders dan bij werkelijk grote fora met dagelijks vele tientallen vragen van voorbijgangers - waar ik actief geweest ben. Daar zijn 24/7 vrijwillige mods actief die ook de sfeer bewaken. Hier op dit forum zijn de ingrepen incidenteel, arbitrair en ongecoördineerd. De ene mod lijkt niet te weten wat de ander gedaan heeft en iemand verwijdert willekeurig openingsberichten, met een complete chaos als gevolg.
Ik snap wel waarom Omroep Max en de Consumentenbond hun communities gestaakt hebben, want het vergt een grote inspanning om zo'n forum te beheren. Zeker wanneer het ontspoort.
Dat ontsporen zie je hier in praktijk bij nieuwe topics.
Als ik een topic open over zonnebrandolies (een thema dat Radar zelf behandeld heeft) is het merendeel van de reacties niet on-topic, positief en constructief, maar vooral kinderachtig gekissebis, gebekvecht en kleinerend naar elkaar, naar de presentatie door Radar en de experts die aan het woord komen. Terwijl het bij uitstek een onderwerp is waar je een relaxed en incidenteel grappige gedachtenwisseling over kan hebben. Maar het ontaardt meteen in een pissing contest en wordt bestookt met berichten om het topic te laten ontsporen. Opvallend zijn ook de verzoeken om het topic te sluiten, alsof mensen zich gedwongen voelen om alles te volgen.
Je kan ook lekker gaan wandelen. Er is geen lees- en reageerplicht.
Van mij hoeft dit topic daarom ook niet opgeschoond of verwijderd te worden. Het is goed studiemateriaal voor een student die zich in online gedrag interesseert. Besteed die tijd die opschoning vergt maar liever aan het bewaken van topics van nieuwe bezoekers die met een vraag komen. Bescherm die maar tegen een onvriendelijke ontvangst en pesterij door stamgasten.
16again
vindt dit leuk
-
Arizonakid
StevieNL81
, Moneyman
, J. Deltoer
, alfatrion
, juliomariner
, Ron5300
en gosewijn
vinden dit leuk
Consumenneke schreef: ↑13 jun 2025 13:37Niet reageren op kinderachtig gedrag is mijn advies, dus dat doe ik ook niet.![]()