Nijogeth schreef: ↑29 jan 2022 02:05
Even zonder gekheid, ik had een panische vriendin aan de telefoon. Ze kreeg de afsluiting van haar tijd met de psycholoog eindelijk binnen. Ze schijnt aanleg te hebben voor o.a. schizofrenie en dat is nooit tegen haar verteld, pas nu ze 20 is, terwijl de conclusie op haar 17e is gesteld.
Dit is de vriendin die ik al meer dan een maand mentaal aan het ondersteunen ben, maar waar ik steeds meer grip op aan het verliezen ben, doordat het steeds erger wordt. Ze heeft gewoon professionele hulp nodig, maar komt er niet tussen, iedere keer krijgt ze te horen dat de wachtrij minimaal tot juli is.
Persoonlijk hoop ik dat ze echt een spoedverwijzing gaat krijgen, want de laatste tijd ben ik steeds banger dat er een moment komt dat ik niet op haar kan letten en ze er dan niet meer is. Ze spreekt het ook steeds vaker uit en ik sta dus ook al weken klaar om met spoed daarheen te gaan, ik drink zelfs al weken niet meer, daarom.
Heel eerlijk, ik vraag me af waarom er vanuit de overheid gedaan wordt aan de mentale problemen in Nederland. Een deel bestond al, maar sinds corona is het aantal door de maatregelen echt gigantisch de lucht in geschoten.
Allereerst: wat goed dat je je vriendin ondersteunt! Vreemd dat het 3 jaar duurt voordat ze hoort over de aanleg voor schizofrenie. Is de diagnose al officieel gesteld? Krijgt ze wel iets van begeleiding thuis?
Als je je echt zorgen maakt, bijvoorbeeld omdat je verward gedrag ziet of als ze concrete plannen heeft voor suicide: bellen! Overdag de huisarts, na 17.00 uur en in het weekend de huisartsenpost. Als het goed is schakelen zij dan de crisisdienst in. Die kunnen, zelfs als opname niet mogelijk is, wel degelijk hulp inschakelen/bieden. In veel regio's hebben ze Intensive Home Treatment, afgekort IHT. Die kunnen als ze het nodig achten dezelfde dag of de volgende dag hulp bieden in de thuissituatie in de vorm van bezoek van een sociaal psychiatrisch verpleegkundige.
Helaas heeft de overheid dusdanig bezuinigd dat geestelijke gezondheidszorg totaal uitgekleed is. Tegen mij is letterlijk gezegd dat wat ik nodig heb allang wegbezuinigd is, al vóór corona. Nu komt er nog personeelstekort bovenop door corona. En de visie dat mensen in hun eigen omgeving sneller beter worden leidt tot afname van bedden voor psychiatrie.
Ik hik zelf al weken tegen opname aan, maar in mijn regio zijn er al weken geen bedden beschikbaar. Het aantal bedden is zelfs afgebouwd....
Op het moment dat je inschat dat je vriendin er acuut een einde aan gaat maken: meteen 112 bellen.
Ik weet hoe
het is, veel sterkte. Je mag me ook een PB sturen als je wil.