Huiskamer
-
Re: Huiskamer
Even iets heel anders: ik heb vanmiddag met verbazing het nieuwsitem op de radio gehoord over de Maastrichtse studentenvereniging die het nodig vond om tijdens de ontgroening met urine te gooien en de aankomende leden bier met allerlei vuiligheden te laten drinken zodat ze gingen overgeven.
Is er dan niemand in het bestuur die zegt als zo'n idee in de vergadering op tafel komnt van jongens zouden we dat wel doen.
Moeten deze mensen de toekomstige bestuurders van oinze bedrijven en ons land worden. Zo'n sadistisch persoon wil je toch niet voor je hebben werken?
Is er in dit forum iemand lid geweest van een studentenvereniging die door de ontgroening vrienden voor het leven gevonden hebben?
Ben benieuwd want van zo'n vereniging zou ik geen lid willen zijn.
Is er dan niemand in het bestuur die zegt als zo'n idee in de vergadering op tafel komnt van jongens zouden we dat wel doen.
Moeten deze mensen de toekomstige bestuurders van oinze bedrijven en ons land worden. Zo'n sadistisch persoon wil je toch niet voor je hebben werken?
Is er in dit forum iemand lid geweest van een studentenvereniging die door de ontgroening vrienden voor het leven gevonden hebben?
Hiermee ga je ervan uit dat het bestuur op de hoogte is wat de ontgroeningscommissie wil gaan doen, en dat is vaker niet dan wel het geval. Tevens is de vraag of dit een actie was van de ontgroeningscommissie of individuele leden die ver over de grenzen zijn gegaan. Daarvoor geeft het bericht eigenlijk te weinig informatie.juliomariner schreef: ↑07 sep 2022 16:26Is er dan niemand in het bestuur die zegt als zo'n idee in de vergadering op tafel komnt van jongens zouden we dat wel doen.
Er kan sprake zijn van alcoholgebruik en groepsgedrag. Let op, ik praat het niet goed!!!!!!! Maar dat is achteraf vaak wel een verklaring waarom mensen die normaliter gezond verstand hebben en dat ook in het dagelijkse leven gebruiken nu ineens zulke achterlijke dingen doen.
-
Sorry maar ik ben echt wel eens totaal bezopen geweest maar heb nog nooit dit soort ongein uitgehaald of zelf maar over gedacht dit soort ongein uit te halen. Ik neem toch aan dat er tijdens de ontgroening een afvaardiging van het bestuur of de ontgroeningscommisie aanwezig is die de macht heeft in te grijpen.
reggie2
vindt dit leuk
Zou moeten zijn. En is ook vaak niet nuchter meer. En zelfs dan is het de vraag of ze alles mee kunnen krijgen. Als er 400 man lid worden en de sociëteit groot is kan je niet alles zien en meekrijgen.
Ik praat het nog steeds niet goed, maar snap wel waarom er zaken misgaan. En dat is deels omdat er te weinig en niet streng genoeg wordt ingegrepen en niet vooraf bepaalde eisen worden neergelegd op straffe van opdonderen uit de vereniging en van de universiteit.
Ik praat het nog steeds niet goed, maar snap wel waarom er zaken misgaan. En dat is deels omdat er te weinig en niet streng genoeg wordt ingegrepen en niet vooraf bepaalde eisen worden neergelegd op straffe van opdonderen uit de vereniging en van de universiteit.
-
Ik snap dat u het niet goed praat. Als het bestuur niet kan ingrijpen omdat ze ook dronken zijn kan er dan niet beter 1 persoon met gezag aangezen worden die verplicht bij een bepaalsde activiteit nuchter moet blijven. Dit zou dan om de beurt kunnen dus de ene dag de voorzitter en de volgende dag bijvoorbeeld de secretaris etc.
En verplicht een vertegenwoordiger van de uni bij elke activiteit. Blijkbaar moet er toezicht zijn om dit soort ongewenst kleutergedrag te voorkomen
En verplicht een vertegenwoordiger van de uni bij elke activiteit. Blijkbaar moet er toezicht zijn om dit soort ongewenst kleutergedrag te voorkomen
Dat soort idiote feestjes moeten ze verbieden, die hele studenten bendes afschaffen.
Mensen worden daar steeds extremer en gekker.
Mensen worden daar steeds extremer en gekker.
juliomariner
vindt dit leuk
Gezien alle ellende die er op dit punt al jarenlang geweest is, moet je er als bestuur simpelweg voor zorgen dat je weet wat de ontgroeningscommissie gaat doen. Als dat niet het geval is, is dat een evident brevet van onvermogen.kuklos schreef: ↑07 sep 2022 16:37Hiermee ga je ervan uit dat het bestuur op de hoogte is wat de ontgroeningscommissie wil gaan doen, en dat is vaker niet dan wel het geval. Tevens is de vraag of dit een actie was van de ontgroeningscommissie of individuele leden die ver over de grenzen zijn gegaan. Daarvoor geeft het bericht eigenlijk te weinig informatie.juliomariner schreef: ↑07 sep 2022 16:26Is er dan niemand in het bestuur die zegt als zo'n idee in de vergadering op tafel komnt van jongens zouden we dat wel doen.
Qua groepsdruk in combinatie met alcohol heb je helaas gelijk. Het is heel gek wat keurige mensen doen onder druk, en na wat remmingsverwijderende middelen…
moederslink
vindt dit leuk
?????????
In de jaren 60 overleden er mensen bij ontgroeningen. En dat is slechts 1 incident. De film Soldaat van Oranje uit 1977 heeft ook een scene hoe leuk en gezellig de ontgroeningen vroeger waren.
Laten we inderdaad gaan verbieden dat mensen zich kunnen verenigen. Klinkt helemaal niet eng ofzo.
Nog even los van dat je post inhoudelijk ook helemaal niet klopt, zoals Kuklos ook al terecht opmerkt. Vroeger gebeurden er veel extremere dingen op ontgroeningen dan nu. Als er nu iets gebeurt is het ook sneller in het nieuws. Een teken dat dit soort praktijken niet meer geaccepteerd worden, wat mij op zichzelf goed lijkt.
Het is echt nog niet zo lang geleden dat er iemand is overleden als gevolg van die ontgroening.
En ook ik praat die smerige streken niet goed, maar je kunt altijd zelf nog vertrekken.
Maar dan komt ook de groepsdwang en er bij willen horen om de hoek kijken.
En ook ik praat die smerige streken niet goed, maar je kunt altijd zelf nog vertrekken.
Maar dan komt ook de groepsdwang en er bij willen horen om de hoek kijken.
Leeftijd, levenservaring en haantjesgedrag - kunnen we onze voorgangers overtreffen?juliomariner schreef: ↑07 sep 2022 16:26Even iets heel anders [...]
Leeftijd: 18 of 22 jaar is al een groot verschil tegenwoordig.
Levenservaring: nog net niet volwassen genoeg om de gevolgen van de acties te kunnen overzien of inschatten.
Haantjesgedrag betreft jongens èn meisjes.
Lid worden heeft voor- en nadelen. Het grootste nadeel is de ontgroening en die was ooit bedoeld als ballotage. Het voordeel is het opbouwen van een netwerk.
Maar opgelet: zet de studentenvereniging alleen in je CV als het echt iets heeft opgeleverd. Niet elke werkgever wil ex-corpsballen binnen het personeelsbestand.
-
Vroeger is verleden tijd, dat het vroeger erger was maakt nog niet dat het nu wel acceptabel is.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 07 sep 2022 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Er wordt niet gesteld dat het nu acceptabel is, maar wel dat de claim van reggie2 dat het steeds erger wordt niet klopt.juliomariner schreef: ↑07 sep 2022 18:16Vroeger is verleden tijd, dat het vroger erger was maakt nog niet dat het nu wel acceptabel is.
-
Het wordt wel minder geaccepteerd dan vroeger. Dat komt denk ik ook omdat studeren vroeger veel meer voor de elite was. Die scheidslijn is steeds minder geworden
En er wordt minder met de mantel der liefde bedekt, of in de doofpot gestopt.
Als je het VWO normaal gevolgd hebt, ben je 18 als je gaat studeren.
Als je het VWO normaal gevolgd hebt, ben je 18 als je gaat studeren.
Wat ik me vooral afvraag bij die ontgroeningen is wat voor jochies dat zijn. Je moet toch absoluut geen zelfrespect hebben als je zoiets doet, omdat je zogenaamde vrienden het zeggen. Dat je iets idioots doet, drink tot je moet kotsen, helemaal prima, maar niet omdat je anders niet bij die groep mag horen.
Ik heb het nooit begrepen, wilde er als eerstejaars niets mee te maken hebben, kon toch alle feestjes af en had nooit problemen met een gebrek aan vrienden. Altijd heb ik het idee gehad dat zo'n studentenvereniging vooral mensen trekt die sociaal minder goed zijn en daardoor op zo'n manier aan vrienden moeten komen.
Ik heb het nooit begrepen, wilde er als eerstejaars niets mee te maken hebben, kon toch alle feestjes af en had nooit problemen met een gebrek aan vrienden. Altijd heb ik het idee gehad dat zo'n studentenvereniging vooral mensen trekt die sociaal minder goed zijn en daardoor op zo'n manier aan vrienden moeten komen.
moederslink
vindt dit leuk
Mwah, ik denk dat je beeld van studentenverenigingen niet klopt. Ik snap op zich wel dat als je zelf niet bij een studentenvereniging hebt gezeten je vooral aan het corps denkt. (De misstanden bij) het corps is (zijn) natuurlijk met name in het nieuws, als het over studentenverenigingen gaat. Studentenverenigingen zijn echter heel talrijk, en ieder met een eigen karakter. Het corps zit daarbij aan een extreem uiteinde van het spectrum.
Dat je niet bij een studentenvereniging hoeft om een leuke studententijd te beleven is natuurlijk waar. Dat leden van studentenvereniging gemiddeld 'sociaal minder goed' zijn is dat niet. Sterker nog, ik denk eerder dat het tegenovergesteld het geval is (maar toegegeven, ik kan dat net zo min bewijzen als jij het tegendeel).
Dat je niet bij een studentenvereniging hoeft om een leuke studententijd te beleven is natuurlijk waar. Dat leden van studentenvereniging gemiddeld 'sociaal minder goed' zijn is dat niet. Sterker nog, ik denk eerder dat het tegenovergesteld het geval is (maar toegegeven, ik kan dat net zo min bewijzen als jij het tegendeel).
Oh en nog een toevoeging. Ik weet wel zeker dat er bij studentenverenigingen veel minder gewelddadige incidenten zijn dan bij reguliere horeca. Als je vindt dat studentenverenigingen verboden moeten worden omdat er te vaak sprake is van geweld e.d., zou je dus ook moeten pleiten voor het sluiten van alle discotheken.
Hopelijk niet. Je moet toch wel goed maf zijn als je daar bij wil horen.
kuklos
vindt dit leuk