Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Bezorgdeburger

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

witte angora schreef:
03 okt 2023 19:09
Methusalah schreef:
03 okt 2023 19:04
witte angora schreef:
02 okt 2023 11:47
Weer een nieuw woord geleerd:



Bij Coolblue denken ze zeker leuk te zijn, om van maar liefst drie woorden er één te maken. Ik vond het nogal verwarrend - en daarmee niet leuk.



Nog zo eentje die ik maar zo gauw mogelijk zal vergeten.
Drie? Ik tel er maar twee. Onweerstaanbaar en aanbieding :P
O. Ik las Onweer, Weerstaan en Aanbieding.
Sec gezien zijn het drie woorden aan elkaar geplakt: onweer-staan-bieding

witte angora
Berichten: 31969
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Bezorgdeburger schreef:
05 okt 2023 13:14
witte angora schreef:
03 okt 2023 19:09
Methusalah schreef:
03 okt 2023 19:04


Drie? Ik tel er maar twee. Onweerstaanbaar en aanbieding :P
O. Ik las Onweer, Weerstaan en Aanbieding.
Sec gezien zijn het drie woorden aan elkaar geplakt: onweer-staan-bieding
Klopt. Twee halve woorden aan elkaar plakken om er op die manier een niet-bestaand woord van te maken, daar kan ik zo weinig mee.

Moneyman
Berichten: 31124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
05 okt 2023 13:20
Twee halve woorden aan elkaar plakken om er op die manier een niet-bestaand woord van te maken, daar kan ik zo weinig mee.
En dat terwijl je zelf ook niet vies bent van het gebruik van niet-bestaande woorden, zoals de snert-phone :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 6049
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bedankt, Zembla voor het verliezen van mijn baan door gemanipuleerde tweets https://www.ad.nl/binnenland/zembla-haa ... ~a546ff36/

witte angora
Berichten: 31969
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
05 okt 2023 13:26
witte angora schreef:
05 okt 2023 13:20
Twee halve woorden aan elkaar plakken om er op die manier een niet-bestaand woord van te maken, daar kan ik zo weinig mee.
En dat terwijl je zelf ook niet vies bent van het gebruik van niet-bestaande woorden, zoals de snert-phone :wink:
Maar met snertphone weet iedereen al wat ermee bedoeld wordt... :D

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
05 okt 2023 14:45
Moneyman schreef:
05 okt 2023 13:26
witte angora schreef:
05 okt 2023 13:20
Twee halve woorden aan elkaar plakken om er op die manier een niet-bestaand woord van te maken, daar kan ik zo weinig mee.
En dat terwijl je zelf ook niet vies bent van het gebruik van niet-bestaande woorden, zoals de snert-phone :wink:
Maar met snertphone weet iedereen al wat ermee bedoeld wordt... :D
Met - onweer-staan-bieding - wist ik ook wat er bedoelt werd. Met snertfoon twijfelde ik of je niet blij was met je smartfoon of geen raad wist hoe mee om te gaan.

ZeerPrivé
Berichten: 6049
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik dacht bij snertphone aan een mobiel die in de erwtensoep was gevallen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij alle ellende op de wereld - ongewild koersen we op een wereldoorlog af - valt mij toch het nodige op.

Onder andere de NOS loopt bij Ukraïne-Rusland op de tenen om maar neutraal te blijven. Nu bij Israël-Palestina is de neutrale houding erg ver te zoeken, terwijl het in termen van doden en gewonden nergens over gaat. Aardbeving in Afghanistan heeft al meer levens geëist. Balkanoorlogen waren dodelijker. Bendegeweld in Latijns-Amerika idem. En hoeveel doden zijn er dit jaar in de VS al gevallen bij massa-schietpartijen?


Als slachtoffer is de uitdaging om zelf geen dader te worden

Wie de geschiedenis niet ontkent, weet het: tussen 1933 en 1945 zijn (vooral*) de Joden slachtoffer geworden van genocide. Onderdeel daarvan was het inrichten van getto's in verschillende steden, waar stroom en water beperkt geleverd werden; de levensomstandigheden abonimabel en de mensen in principe werden ontdaan van al hun bezittingen en toekomstperspectief.
De nazi-dictatuur is overigens niet eens zelf op het idee gekomen. Het waren de Oostenrijkers, met name in Wenen en Linz, die deze praktijken zijn gestart en zo als voorbeeld dienden. Detail om te onthouden, want het Zionisme is ook ontwikkeld door een Oostenrijker.

Kijk ik naar de Gaza strook, dan kan ik het niets anders dan een XXL-Getto noemen. Stroom beperkt (na vandaag niet meer). Drinkwater vervuild (en na vandaag niet meer). Alles wat met steun van de EU is opgebouwd, is korte tijd later weer vernietigd door het Israëlische leger. Niet dit weekend, maar dit gaat al jaren zo. Oftewel: de Israëlis zorgen er bewust voor, dat er geen economisch perspectief mogelijk is, geen toekomst. Werkloosheidscijfers zijn ongelofelijk hoog, zonder zicht op verbetering. Met het afsluiten van de Gaza-strook vandaag zet Israël zelf de volgende stap op weg naar daderschap van genocide.

Naast de opvallend snelle steunbetuigingen aan Israël en het wegzetten van Hamas als terroristische organisatie, mag van mij ook deze zin
Als slachtoffer is de uitdaging om zelf geen dader te worden
terugkomen in de verschillende reacties. Israël kruipt nu even in de slachtofferrol, maar is evengoed dader geworden. Het zou fijn zijn als de druk op het land en de inwoners nu verder wordt opgevoerd om wel te komen tot een vreedzame oplossing, want deze keer heeft de ander het weliswaar gedaan, maar hebben de opeenvolgende regeringen in Israël er net zoveel schuld aan, dat er überhaupt een geweldsexplosie kon gebeuren.

Leesvoer voor o.a. Mark Rutte: Wikipedia - Geschiedenis van Palestina (regio) en dan vooral vanaf de Ottomaanse Tijd. Mark kan goed uit de voeten met Engels en Duits, hetzelfde lemma in die talen lezen levert een nog breder beeld op.

Terug naar de berichtgeving. Al Jazeera is in dit conflict een goed tegengeluid en deed mij vandaag denken aan de BBC in betere tijden.


(vooral*) => naast de Joden nog een aantal etnische minderheidsgroepen plus alles wat in de ogen van het regime niet deugde of geen bijdrage leverde. Psychiatrische patiënten naast seksuele minderheden naast Roma en Sinti naast Joden naast ...

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om het even simpel te houden. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een aardbeving, iedereen in die omgeving wordt getroffen, en het bestoken van een land met granaten.

witte angora
Berichten: 31969
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En ik vermoed zo dat 'we' ons intussen kunnen opmaken voor een nieuwe stroom oorlogsvluchtelingen. Die ook nooit meer teruggaan, want waar ze vandaan komen, daar hadden ze ook niks.

kuklos
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Hamas IS een terroristische organisatie En Egypte moet ook niks van Hamas hebben omdat ze nog steeds gelieerd zijn aan de moslimbroederschap. Maar ja, die feiten verzwijg je liever hè jablan?

Nijogeth
Berichten: 10524
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Natuurlijk is er veel gebeurd tussen beide kanten. Maar het feit is dat de Gazastrook Israëlisch grondgebied is en de mensen daar zich tegen de Israëlische overheid is gaan keren door middel van de eerste Intifada, terwijl de Israëlische invloed wel degelijk een positief effect had op de Gazastrook. De levensverwachting steeg in korte tijd met 50% (van 48 tot 72). Echter borrelde er onderhuids nog steeds iets bij de Palestijnen en uiteindelijk begon men te demonstreren. Tot daar aan toe geen grote extremen (stenen gooien en Molotov cocktails vallen in deze context best mee).

Toen Hamas zich in 1987 ging bemoeien met die eerste Intifada, door middel van aanslagen op burgerdoelen, is deze oorlog eigenlijk al begonnen. Het verkiezen van een terreurgroep als Hamas als leider in 2007 heeft het hele gesprek eruit gehaald. Israël geeft ze geen ruimte, Egypte aan de andere grens is er ook klaar mee. Maar Israël bleef wel goederen toestaan, zorgde voor elektriciteit, water en voedsel. Nu stopt men daar dus mee door de schuld van Hamas. Maar niet getreurd, als Hamas duizenden raketten (gekocht van geld dat voor de arme bevolking was) op burgerdoelen kan afvuren, dan kan men die dus de Gazastrook inkrijgen en dan kan men dus ook water en voedsel daar krijgen. Dan maar even geen wapens of raketten regelen.

Wat mij betreft is er hier maar 1 agressor en is de reactie van Israël op dit moment volkomen logisch. Waarom zou je nog goederen naar de Gazastrook sturen als je daarvoor een paar raketten op burgerdoelen terug krijgt? Misschien is dit wel het moment om eindelijk Hamas ten einde te brengen en weer terug het gesprek aan te kunnen gaan met een Palestijnse partij die wel stappen wil zetten. En die druk moet natuurlijk van binnenuit komen, zoals wij dat ook met Rusland deden. Of, en dat hoop ik niet, de hele Gazastrook wordt plat gewalst.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
09 okt 2023 21:15
Hamas IS een terroristische organisatie En Egypte moet ook niks van Hamas hebben omdat ze nog steeds gelieerd zijn aan de moslimbroederschap. Maar ja, die feiten verzwijg je liever hè jablan?
Nee. Hamas is ook binnen Gaza niet geliefd, maar de reactie van Israël valt onder de noemer 'terrorisme'. Staatsterrorisme in dit geval. Iets wat we al te goed kennen van andere gewapende conflicten op de wereld. Opvallend genoeg aangewakkerd door kleine kereltjes op leeftijd met verstarde opvattingen over hoe hun wereldje eruit moet zien.
Nijogeth schreef:
09 okt 2023 21:29
Natuurlijk is er veel gebeurd tussen beide kanten. [... ] Toen Hamas zich in 1987 ging bemoeien met die eerste Intifada, door middel van aanslagen op burgerdoelen, is deze oorlog eigenlijk al begonnen.
Eigenlijk veel eerder. Datum van 9 oktober 2023 is exact 50 jaar na de vorige (poging tot) oorlog in 1973. In principe is de oorlog al begonnen tussen 1918 en 1948, zie daarvoor de eerder gegeven link met de (beknopte) geschiedenis van het gebied.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 okt 2023 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31969
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Net gelezen dat de toon zich erg aan het verharden is. Geen idee waar dit op uit gaat lopen. Dat er een derde wereldoorlog komt, en met name tussen Rusland en de VS/Navo: dat is eigenlijk wel zo goed als zeker. Maar hoe het uiteindelijk gaat eindigen? Geen idee. Het enige wat mensen hier kunnen doen is: kalm blijven, en afwachten op wat komen gaat.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

En zorgen voor een plan B. Heb je een tweede plek, waar je vlot heen kunt gaan of niet?

kuklos
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
09 okt 2023 21:48
kuklos schreef:
09 okt 2023 21:15
Hamas IS een terroristische organisatie En Egypte moet ook niks van Hamas hebben omdat ze nog steeds gelieerd zijn aan de moslimbroederschap. Maar ja, die feiten verzwijg je liever hè jablan?
Nee. Hamas is ook binnen Gaza niet geliefd, maar de reactie van Israël valt onder de noemer 'terrorisme'.
Je bedoelt zoals een concert met burgers bestoken en granaten tussen de massa die wil wegvluchten gooien? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1157897 ... et-publiek
En dreigen gekidnapte burers te doden: https://www.telegraaf.nl/nieuws/9774555 ... gde-aanval

Dat zijn oorlogsmisdrijven. Maar daarover zwijg je. Dáár (met die oorlogsmisdrijven) begint het mee.

Of zullen we het gaan hebben over dode burgerslachtoffers verkrachten en burgerslachtoffers tonen? De reactie van Israël is zeer goed te begrijpen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Weet je, Kuklos, ongewapende burgers met raketten bestoken is iets, wat Israël al jaren doet en bepaald niet in verhouding. 1 Raket raakt een huis in Israël en prompt worden er complete flatgebouwen (met dus veel meer mensen) in Gaza in brand geschoten of opgeblazen. Disproportioneel.

Verwijt mij niet, dat ik dingen verzwijg. Binnen de 5000 tekens van elk bericht kun je niet alles meenemen en ik heb het hierboven al gezegd: 'wat mij opvalt'. Dat betekent niet, dat ik de ogen sluit voor de andere kant. Oorlog is niet mooi, niet fraai, altijd lelijk, altijd gemeen, altijd met excessen.

witte angora
Berichten: 31969
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Net even op gaslicht.com gekeken. Drie aanbieders, Oxxio, Eneco en Budgetenergie hebben geen apart normaal- en dal-tarief meer. Voor beide tijdsblokken zijn de stroomprijzen gelijk. Dat was in ieder geval bij Eneco een paar weken geleden nog wel anders. Kennelijk begint het besef door te dringen dat het geen enkel nut meer heeft om het stroomverbruik middels financiële prikkels naar de nacht en het weekend te dirigeren?

kuklos
Berichten: 10112
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Waar je wéér de ogen voor sluit is Hamas altijd burgers tussen militaire doelen zet. Je kijkt continu weg, en ziet en zegt alleen maar hoe slecht Israël is.

Israël wil graag samewerken, een bestaan voor iedereen. Maar dan moeten ze dat wel veilig kunnen hebben voor henzelf, dus niet bestookt worden, geen Hamas en anderen die Israël willen vernietigen.

https://www.youtube.com/watch?v=Lo4MqHP ... h%20Korea.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Kap met het onterechte wegkijk-verwijt en geef gewoon toe, dat ook Israël ver verwijderd is van de vredesduif-missie.

Burgers tussen militaire doelen zetten? Fout. Israël bestookt woonhuizen en geeft dat open toe, noemt zo'n huis dan een militair doel. Dat is hetzelfde wat Rusland in Ukraine doet: bom op een ziekenhuis gooien en dat dan een militair doel noemen. Het is propaganda om de eigen misdaden in een witter daglicht te stellen.

Israël wil alleen samenwerken op de eigen voorwaarden en dat is de hoofdreden, waardoor gemiddeld elk 2e vredesoverleg sinds 1973 mislukt. Een vredig bestaan voor iedereen betekent concessies doen en zover zijn de geesten daar nog niet.

Plaats reactie