Huiskamer
Re: Huiskamer
Geen idee of er toen al medische keuringen waren, maar vanwege mijn knieën was ik waarschijnlijk al vrij snel afgekeurd. Vanaf mijn 17e werd al afgeraden om te stoppen met voetballen. Lange stukken hardlopen of veel trappen achter elkaar is al lang onmogelijk. Normaal functioneren en gewoon een sprintje is echter prima te doen, het is echt constante verkeerde belasting van de spieren die mijn niet functionerende banden moeten opvangen, dat het probleem is.
Maar, ik hoor gelukkig bij de groep die zich nooit heeft moeten melden. Hoe erg pacifistisch moet je eigenlijk zijn om onder de dienstplicht uit te komen? Is het genoeg om tegen oorlog te zijn, maar in te zien dat je soms niet anders kan dan militaire inzet te gebruiken om jezelf te verdedigen?
Maar, ik hoor gelukkig bij de groep die zich nooit heeft moeten melden. Hoe erg pacifistisch moet je eigenlijk zijn om onder de dienstplicht uit te komen? Is het genoeg om tegen oorlog te zijn, maar in te zien dat je soms niet anders kan dan militaire inzet te gebruiken om jezelf te verdedigen?
-
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Huiskamer
Heb mijn dienst in een afluisterpost doorgebracht, 24/7 achter de radio. Russische troepenbewegingen rond Polen gepeild. Allemaal Nato Secret. Een zittende dienst, maar actief genoeg om niks aan te komen. Wij waren superfit, dat is natuurlijk ook je trots als soldaat.
-
- Berichten: 33341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Jáááááhhh echt wel! Vanmiddag bij de tandarts geweest, heb een uur in die stoel gelegen voor knip- en plakwerk. Nee, dan de middeleeuwen. Worden je kiezen er in 5 minuten uit getrokken. Veel beter!

Re: Huiskamer
Volgende week uitspraak rechter.
Ik houd jullie op de hoogte goed?
Ik houd jullie op de hoogte goed?
Re: Huiskamer
Onder trom geroffelwitte angora schreef: ↑21 mar 2025 18:01Jáááááhhh echt wel! Vanmiddag bij de tandarts geweest, heb een uur in die stoel gelegen voor knip- en plakwerk. Nee, dan de middeleeuwen. Worden je kiezen er in 5 minuten uit getrokken. Veel beter!![]()
-
- Berichten: 33341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Nou, er is weer een dagkoerstopic verwijderd - niet omdat de vraag zo onzinnig was, de beste man is volgens mij gewoon onzeker. Maar omdat het geen consumentenkwestie zou zijn = teveel off-topic onzin.
Thijs124
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Omdat er als sprinkhanen op wordt gesprongen om Dagkoers in diskrediet proberen te brengen.
witte angora
, Moneyman
, Jablan
en scharrelschipper
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Als andere plezier willen hebben op zulke topics heb ik heb probleem mee, dat moeten ze zelf weten. Maar alles wat hij vraagt is vaak zelf te vinden. Ik zeg niet al zijn topics maar toch.
En het is inderdaad geen consumenten probleem.
En het is inderdaad geen consumenten probleem.
-
- Berichten: 33341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Dat zeg ik, de man is volgens mij gewoon onzeker. Hij had de informatie al gevonden, maar vroeg er alsnog naar. Als twee of drie gewoon inhoudelijke informatie zouden geven was hij gerustgesteld, en zou het topic misschien ook voor anderen nog een bepaalde meerwaarde kunnen hebben.
En m.i. is iets kunnen kopen op een luchthaven zeker wel een consumentenkwestie.
Maar ja...
En m.i. is iets kunnen kopen op een luchthaven zeker wel een consumentenkwestie.
Maar ja...
Re: Huiskamer
Valt mij altijd op hoe sommigen zich eraan kunnen ergeren en in plaats van het te negeren toch 1 of meerdere keren reageren.
witte angora
, Moneyman
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
- Berichten: 33341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Humor: vanmiddag bij een paar nieuwsbrieven/reclamezooi uitgeschreven. Bij één kreeg ik een bedankje en een bon van een twintigtal euro's voor de volgende aankoop... Denk niet dat ik veel mis aan dat soort nieuwsbrieven...




Re: Huiskamer
Opzeggen en dan een bon krijgen? Geweldig!
*
Op zoek naar een andere auto voor zoon. Na de zomer wordt hij 21 en na bijna 4 jaar zonder schade plus twee andere goede ontwikkelingen, vinden we, dat hij wel een andere auto heeft verdiend.
Eerste meevaller was vorig jaar de export van de C3 Picasso. Daar kwam de BPM terug (en snel, Nederlandse Belastingdienst heeft dit goed voor elkaar).
Tweede meevaller is de inruilwaarde, ook in Duitsland verliezen auto's tegenwoordig minder snel hun waarde. Het gaat zelfs op bij een merk als Citroën, dat in Duitsland niet zo geliefd is als in Nederland.
Derde meevaller is zoon zelf. Hij vindt onze actuele auto fijn rijden. Dan is het makkelijk. Het wordt een Opel Astra K of L Kombi, gewoon op benzine of diesel. Bij het online zoeken werd ik vrolijk van de prijzen, duidelijk meer auto voor het geld dan bij de andere Duitse merken.
Enige tegenvaller blijft de verzekering. Die is gewoon duur en dat zal nog wel even zo blijven, ondanks schadevrije jaren.
*
Op zoek naar een andere auto voor zoon. Na de zomer wordt hij 21 en na bijna 4 jaar zonder schade plus twee andere goede ontwikkelingen, vinden we, dat hij wel een andere auto heeft verdiend.
Eerste meevaller was vorig jaar de export van de C3 Picasso. Daar kwam de BPM terug (en snel, Nederlandse Belastingdienst heeft dit goed voor elkaar).
Tweede meevaller is de inruilwaarde, ook in Duitsland verliezen auto's tegenwoordig minder snel hun waarde. Het gaat zelfs op bij een merk als Citroën, dat in Duitsland niet zo geliefd is als in Nederland.
Derde meevaller is zoon zelf. Hij vindt onze actuele auto fijn rijden. Dan is het makkelijk. Het wordt een Opel Astra K of L Kombi, gewoon op benzine of diesel. Bij het online zoeken werd ik vrolijk van de prijzen, duidelijk meer auto voor het geld dan bij de andere Duitse merken.
Enige tegenvaller blijft de verzekering. Die is gewoon duur en dat zal nog wel even zo blijven, ondanks schadevrije jaren.
Re: Huiskamer
Bij een benzine zou ik voor de k kiezen, maar dan wel met een 1.4. De 1.0 en 1.2 staan nu niet echt goed te boek. Wel qua zuinigheid, maar ze slijten gewoonweg hard, dus zijn altijd een risico om tweedehands te kopen. Iets wat je sowieso bij veel kleine motoren ziet tegenwoordig.
Sowieso zie je tegenwoordig heel veel kleine motoren met turbo, die dan aangekocht worden als boodschappenwagentje voor kleine ritjes. Maar juist motoren met turbo zijn daar het minste voor geschikt, die slijten nog harder dan een atmosferische motor als ze nog niet goed warm zijn. Idealiter rijd je bij een turbomotor de eerst 20 minuten alleen laag in de toeren, zodat de turbo nog niet begint te spoolen. Maar met die kleine motoren kan het juist niet anders, anders dan kom je niet met het verkeer mee.
Een nieuwere auto met kleine turbomotor die alleen van een oud vrouwtje is geweest, dat betekent tegenwoordig dat je beter om kunt draaien. Lange ritten moeten er mee gemaakt zijn.
Sowieso zie je tegenwoordig heel veel kleine motoren met turbo, die dan aangekocht worden als boodschappenwagentje voor kleine ritjes. Maar juist motoren met turbo zijn daar het minste voor geschikt, die slijten nog harder dan een atmosferische motor als ze nog niet goed warm zijn. Idealiter rijd je bij een turbomotor de eerst 20 minuten alleen laag in de toeren, zodat de turbo nog niet begint te spoolen. Maar met die kleine motoren kan het juist niet anders, anders dan kom je niet met het verkeer mee.
Een nieuwere auto met kleine turbomotor die alleen van een oud vrouwtje is geweest, dat betekent tegenwoordig dat je beter om kunt draaien. Lange ritten moeten er mee gemaakt zijn.
Re: Huiskamer
Ik heb nu een Renault Kadjar 1.3 turbo 6 versnellingen 140 pk 240 Nm aangeschaft. Eerste eigenaar die er 5 jaar met naar Spanje reed op vakantie. Mijn nieuwe caravan trekker na de Dacia 3 cilinder 0,9 met 5 versnellingen 90 pk 140 Nm. Berg op ging nog wel met veel schakelen, maar vooral wegrijden met de caravan is erg traag. Onder 2000 toeren is er geen fut in. Het blijft dezelfde Renault familie. Het zal vast verschil maken, lage 1e versnelling en groter koppel en 1 cylinder meer.
-
- Berichten: 33341
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Sja, op drie poten loopt het nu eenmaal niet zo lekker als op vier.
Re: Huiskamer
Eigenlijk is een drie of zes cilinder beter verdeeld dan een vier cilinder als je kijkt naar de hoek indeling van de krukas. Ik vond het al onvoorstelbaar wat een 900 cc driecilinder dankzij de turbo presteert . Berg op naar gevoel de dubbele power bij hetzelfde vermogen van een oudere 1250 CC Kia viercilinder zonder turbo. Dat was als vroeger met mijn eerste vrachtwagen dik 50 jaar geleden met 170 PK 40 ton over de Brenner. Daar was ook nog geen turbo. Terug naar de 1e en daarin blijven tot op de top. Zo kwamen we ook in Italië. Tijd genoeg.
Re: Huiskamer
Mijn eerste auto was in 1982 een Peugeot 104 800cc.Thijs124 schreef: ↑25 mar 2025 01:25Eigenlijk is een drie of zes cilinder beter verdeeld dan een vier cilinder als je kijkt naar de hoek indeling van de krukas. Ik vond het al onvoorstelbaar wat een 900 cc driecilinder dankzij de turbo presteert . Berg op naar gevoel de dubbele power bij hetzelfde vermogen van een oudere 1250 CC Kia viercilinder zonder turbo. Dat was als vroeger met mijn eerste vrachtwagen dik 50 jaar geleden met 170 PK 40 ton over de Brenner. Daar was ook nog geen turbo. Terug naar de 1e en daarin blijven tot op de top. Zo kwamen we ook in Italië. Tijd genoeg.
2x mee naar Italië geweest.
En kwam ik dan de Brenner op achter een vrachtwagen, kon ik er tot de top achter blijven, kwam er gewoon niet voorbij
Thijs124
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Je adviseert een ouder bouwjaar - de 1.4 met 4-cilinders is tot in de zomer van 2018 geproduceerd; daarna werd het een cilinder minder met standaard turbo erop. Vanaf zomer 2019 geldt dit voor alle versies, ook de diesels zijn 3 cilinder geworden met turbo.Nijogeth schreef: ↑24 mar 2025 23:35Bij een benzine zou ik voor de k kiezen, maar dan wel met een 1.4. De 1.0 en 1.2 staan nu niet echt goed te boek. Wel qua zuinigheid, maar ze slijten gewoonweg hard, dus zijn altijd een risico om tweedehands te kopen. Iets wat je sowieso bij veel kleine motoren ziet tegenwoordig.
Vergeten mee te nemen: we halen liever een relatief jonge auto voor de komende 4 jaar.
Wat jij schrijft, klopt met historie van onze wagen, die in januari 2021 is toegelaten. We hebben hem in november 2024 gekocht met een gloednieuwe motor erin.Nijogeth schreef: ↑24 mar 2025 23:35Sowieso zie je tegenwoordig heel veel kleine motoren met turbo, die dan aangekocht worden als boodschappenwagentje voor kleine ritjes. Maar juist motoren met turbo zijn daar het minste voor geschikt, die slijten nog harder dan een atmosferische motor als ze nog niet goed warm zijn. Idealiter rijd je bij een turbomotor de eerst 20 minuten alleen laag in de toeren, zodat de turbo nog niet begint te spoolen. Maar met die kleine motoren kan het juist niet anders, anders dan kom je niet met het verkeer mee.
Opvallend: de schakelmomenten zijn volstrekt anders dan in eerdere varianten, verschillen ook met de buiten- en motortemperatuur. Na ongeveer 10 minuten is de motor warm genoeg om meer te vragen.
Wat mij betreft is een ander merk ook goed, maar dit model biedt genoeg been/zit/bagageruimte met goede stoelen en een vlakke laadvloer. Tot nu toe niets beters gevonden. Onze versie heeft ook alle extra opties, die in 2021 mogelijk waren. Dat rijdt wel prettig comfortabel

Dat is de laatste jaren standaard geworden door werkzaamheden en zwakke bruggen.
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37
Re: Huiskamer
Heb niet veel kennis van vrachtwagens maar ik vaar al heel lang met een gemarinieseerde scania v8 met turbo.Thijs124 schreef: ↑25 mar 2025 01:25Eigenlijk is een drie of zes cilinder beter verdeeld dan een vier cilinder als je kijkt naar de hoek indeling van de krukas. Ik vond het al onvoorstelbaar wat een 900 cc driecilinder dankzij de turbo presteert . Berg op naar gevoel de dubbele power bij hetzelfde vermogen van een oudere 1250 CC Kia viercilinder zonder turbo. Dat was als vroeger met mijn eerste vrachtwagen dik 50 jaar geleden met 170 PK 40 ton over de Brenner. Daar was ook nog geen turbo. Terug naar de 1e en daarin blijven tot op de top. Zo kwamen we ook in Italië. Tijd genoeg.
1800 rpm max en 274 pk.
in de wagens maken ze meer toeren en leveren meer pk`s.
Ben er heel tevreden mee,simpele motor die levert waar hij voor verkocht wordt.
Iedere 10 jaar een revisie en die Zweed gaat een mensenleven mee.