Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Komkommertijd

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

scharrelschipper schreef:
14 mei 2020 00:18
moederslink schreef:
14 mei 2020 00:03
Een keer ben ik met de ferry van Calais naar Dover gevaren in 2013.
Nooit meer!
De zee is daar onstuimig, zeeziek werd ik niet, maar ik vond het geen fijne overtocht , een rot boot.
Het uitzicht daarna op de witte krijtrotsen bij Dover vond ik spectaculair.
Dat wel. En de rit verder naar London ook.
De zee is niet altijd onstuimig,hangt van de richting en kracht van de wind af.
Maar ik snap het wel,mijn toenmalige vriendin (nu mijn echtgenote) sloeg ook groen uit.
Dus wij hebben het er maar niet meer over.
En i.d.d.,die rotsen zijn mooi!!!
Als onze $charrel al zo schreef, mijn Doerak is ietsje kleinere en nog erger, kopje onder en over de kop, ietsje meer beton onderin dan normale mensen zouden doen, ik lig ook 9 cm dieper!

Walibi Flevo is mooie oefenbaan en minder erg!
Ik vaarde ooit op de Radar en zag 90% van de tijd niets meer!
Ik volgde de Ferry en moest gas terug nemen voor niet inhalen....

Nooit meer, alle kopjes en borden, had plastic moeten nemen!
Ook de WC was zelf bevuilende geworden!
Net als zelf legende afvalbak!

Een oude geklonken korte $pits kan misschien nog maar de lange gelaste verwacht ik eerder breuken en 2 halve vaart een beetje moeilijk.
Torsie, Klinknagels gaan dan lekken en zweten maar een las breekt eerder!
Jullie weten nu ook waarom ik perse Lederen kussens wilde en die met klittenband vastgezet heb, en ook Vinyl vloertje....
De dweil staat altijd klaar!

Een ervaringsdeskundige die na een tochtje wel eens vaker moet ventileren wegens de geur explosie.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommer, wat voor snelheid loopt die met een paar ton beton verzwaarde Doerak van jou op open zee, dat je nog een ferry kunt inhalen?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik me wel herinner heeft hij geschreven dat er 48 PK in staat.

Dus die ferry vliegt hij voorbij. 🤪😁🤪

Komkommertijd

Na de Always vleugeltjes en een iets andere schroef zit ik met rompsnelheid.

De Ferry is normaal vele malen sneller, maar bij dergelijk weer vallen ze nog net niet stil.

En mijn beton is beetje achter geplaatst dus de stompe neus komt voor ietsje hoger en met randeptn onder de waterlijn is de rompsnelheid van maximaal 15 Km naar 29 km gegaan!
Dan zuipt deze 48 pk diesel wel flink meer, maar geen boeg golf maar 2 V strepen trekken verraad de creatieve
geest van deze lasser en verraden dat er meer is aangepast dan 48 pk en andere schroef.

De bolle neus van grote zee reuzen nagemaakt, meer Dolfijntje voorop en die 2 op 30 graden van de kiel spoilers was eerst een schaal model in de waterbak ooit van faculteit Maritieme Techniek in Delft.
Een originele en 5 aangepaste rompen en testen maar.
Die mini modellen gaven de weerstand keurig aan en de 5 zijn 3x huisvuil geworden, 2x gebruikt voor compromis, en dat
bleek te werken.

Of ik ook een $pits kan ombouwen? diepgang en lange neus past niet altijd in elke sluis en als je met die neus op de drempel onder
deuren stuiterde houd je weinig over.
Heeft Scharrel nog 3¾ meters over voor en ruimte voor andere snellere schroeven, en hoe is dat vol & leeg,
verwacht dat vooral de lading bepaalde of het kan, en geen idee van de kosten of die ooit terug zijn te verdienen.
Vooral omdat een Spits in smalle kanalen vaarde en dat is geen brede bak voor een op schaal model in proef opstelling.

Kort samen gevat, alleen bij slecht weer kan ik sneller varen dan de meeste Ferry schepen!
Dat is vooral tussen 't schroef water en de hek golf erachter, en uit de wind dankzij....!

Erthanax

Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen. Petje af hoor. Beton achterin, boeg omhoog, zelf een bulbsteven erop gelast, rompsnelheid verdubbelen en dan bij zware zeegang met 48 pk een ferry voorbij steken die probleemloos 20 knopen doet, ook bij 7 beaufort? Je fantasie is bewonderenswaardig, komkommer.

Lady1234

Het is maar goed dat dat hele sprookje in de huiskamer verteld wordt.

Lady1234

Dat houdt u bij?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Corona is in 1 opzicht wel goed voor mij: er wordt meer gelezen. Mijn verhalen zijn als e-boek te koop en in een betaalde online bibliotheek te lezen. Dat blijkt nu een goede zet te zijn: in plaats van elk kwartaal, krijg ik ineens de fors hogere royalties elke maand uitbetaald. Soort prijs-in-de-loterij-gewonnen gevoel ;-)

Tja, anderhalve meter. Twee honden wachten geduldig, totdat hun baasjes verder willen. De ene vrouw moest haar ergernis kwijt. Luid en duidelijk. Ze was aangesproken op te weinig afstand houden en mevrouw was zo diep beledigd, dat op de jas van de andere mevrouw de spetters vocht uit haar mond terechtkwamen. ^^

Komkommertijd

Bij zware wind nog steeds 20 knopen, weet niet of dit dezelfde is maar ik vaarde om iets rustiger te zitten er schuin achter,
minder golven en wind en toch nog kopje onder, weet niet hoeveel er was, maar wel dat je bij slecht weer en wind tegen
soms geen 20 knopen zult halen, voor de wind altijd, maar recht er tegen in en hoe rollen de golven?

Daar verwacht ik van een deskundige antwoord op, maar ik was relatief rustig over gevaren,
andersom lukte nooit, en beton achterin, een beetje dus net genoeg om de platte neus iets minder water te laten scheppen.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
14 mei 2020 20:44
Corona is in 1 opzicht wel goed voor mij: er wordt meer gelezen. Mijn verhalen zijn als e-boek te koop en in een betaalde online bibliotheek te lezen. Dat blijkt nu een goede zet te zijn: in plaats van elk kwartaal, krijg ik ineens de fors hogere royalties elke maand uitbetaald. Soort prijs-in-de-loterij-gewonnen gevoel ;-)

Tja, anderhalve meter. Twee honden wachten geduldig, totdat hun baasjes verder willen. De ene vrouw moest haar ergernis kwijt. Luid en duidelijk. Ze was aangesproken op te weinig afstand houden en mevrouw was zo diep beledigd, dat op de jas van de andere mevrouw de spetters vocht uit haar mond terechtkwamen. ^^
ik ben een veel lezer,maar aan e-books enzo heb ik niks :)
Geef mij maar gewoon een echt boek.
Heb wel zo`n ding met een flink aantal boeken er op van mijn dochter gekregen,maar de leuke/interessante heb ik al uit.
En wat moet ik dan verder met dat ding?
Heb van de boekenbon die ik voor mijn verjaardag kreeg het nieuwste boek van Ilja Gort gekocht.
Kan ik aan bevelen aan een ieder die van wijn,Frankrijk en humor houd.

scharrelschipper

Komkommertijd schreef:
14 mei 2020 21:00
Bij zware wind nog steeds 20 knopen, weet niet of dit dezelfde is maar ik vaarde om iets rustiger te zitten er schuin achter,
minder golven en wind en toch nog kopje onder, weet niet hoeveel er was, maar wel dat je bij slecht weer en wind tegen
soms geen 20 knopen zult halen, voor de wind altijd, maar recht er tegen in en hoe rollen de golven?

Daar verwacht ik van een deskundige antwoord op, maar ik was relatief rustig over gevaren,
andersom lukte nooit, en beton achterin, een beetje dus net genoeg om de platte neus iets minder water te laten scheppen.
20 knopen???
Dat is ruim 37 km/pu!!!

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat de knopen te weinig afstand hebben in het touwtje van,,, tijd.

Erthanax

14 mei 2020 21:07
20 knopen???
Dat is ruim 37 km/pu!!!
Ja, scharrelschipper, en dan moest hij ook nog vermogen terugnemen van zijn 48 pk omdat hij die ferry (bij slecht weer, op volle zee) niet voorbij wilde steken. Met zijn Doerak met zelfgelaste bulbsteven. Die hij dan wel weer omhoogtrekt met drie ton beton achterin zijn Doerak van 11,5 meter. Het is een echte zeekomkommer, onze komkommer.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 14 mei 2020 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd

37 km , ik kwam bij mooi windstil weer met 28,9 km op de navigatie vooruit!

Maar als deze Ferry minder dan 15 knopen haalde door de foute schuine golven of de extreme wind, dan kan ik langszij komen via die hekgolf... misschien, ietsje gas terug , en vaarde relatief rustig naast 't schroefwater waar je echt niet in moet komen.

Was zelf ook een beetje verbaast en zij bepaalde welke haven het werd!
Normaal val ik flink terug met dergelijk weer en is terug varen en 1 dagje later veiliger!
Ik zag relatief vlak water naast deze grote windvanger!

En E books, kun je wissen en andere opzetten, vooral als je een boek niet kon vinden, of kwijt bent geraakt
Of juist de plaatjes boeken van vreemde schepen, of heb je die al?

scharrelschipper

Erthanax schreef:
14 mei 2020 21:16
14 mei 2020 21:07
20 knopen???
Dat is ruim 37 km/pu!!!
Ja, scharrelschipper, en dan moest hij ook nog vermogen terugnemen van zijn 48 pk omdat hij die ferry (bij slecht weer, op volle zee) niet voorbij wilde steken. Met zijn Doerak met zelfgelaste bulbsteven. Die hij dan wel weer omhoogtrekt met drie ton beton achterin zijn Doerak van 11,5 meter. Het is een echte zeekomkommer, onze komkommer.
Maar het zou wel saai zijn zonder KKT!

scharrelschipper

Komkommertijd schreef:
14 mei 2020 21:17
37 km , ik kwam bij mooi windstil weer met 28,9 km op de navigatie vooruit!

Maar als deze Ferry minder dan 15 knopen haalde door de foute schuine golven of de extreme wind, dan kan ik langszij komen via die hekgolf... misschien, ietsje gas terug , en vaarde relatief rustig naast 't schroefwater waar je echt niet in moet komen.

Was zelf ook een beetje verbaast en zij bepaalde welke haven het werd!
Normaal val ik flink terug met dergelijk weer en is terug varen en 1 dagje later veiliger!
Ik zag relatief vlak water naast deze grote windvanger!

En E books, kun je wissen en andere opzetten, vooral als je een boek niet kon vinden, of kwijt bent geraakt
Of juist de plaatjes boeken van vreemde schepen, of heb je die al?
Dat snap ik dan weer wel,zoals wij dat noemen;in het oppertje varen,heb ik ook wel gedaan met slecht weer achter een groter schip.
Op zee zal het niet werken,maar op ondieper water kennen wij ook de term "meezuigen"

Theotrucker

Zuigers, heerlijk zwemmen over de Maas en door de boeggolf op het schip geworpen. En de schipper met een emmer en een bezem achter je aan zitten! De zestiger jaren!

Komkommertijd

Ben ik nu zo braaf? Nog even tot September wachten want het water is nog beetje te fris..... :mrgreen:

scharrelschipper

Theotrucker schreef:
14 mei 2020 21:42
Zuigers, heerlijk zwemmen over de Maas en door de boeggolf op het schip geworpen. En de schipper met een emmer en een bezem achter je aan zitten! De zestiger jaren!
ik ken dat,heb er geen probleem mee,behalve met een leeg schip.
Dan heb ik een beetje dode hoek,en zie niet goed of de zwemmers en ook kano`s er wel op tijd voor weg zijn.
Wij hadden dat veel op het Mittelland kanaal,dacht altijd laat ze lekker een stukje mee varen en dan weer terug zwemmen.
Leven en laten zwemmen toch?

Theotrucker

Ja, wat een tijd was dat!
Jammer dat mijn lijf niet meer zo wil!

Plaats reactie