Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vooral “subtiel”.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
15 jun 2020 13:57
Vooral “subtiel”.
Maar ik vind het wel humor!

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

In een ver verleden stond ik achter de sigaretten bij V&D als doza. Ik was 16 of zo. Na een avondje meelopen werd je in het diepe gegooid. En dat met het koppen van het geld, terugtellen bij het teruggeven van contant geld.
Toen ze na een tijdje geen vaste medewerker voor die kassa meer hadden, was ik degene die de bestellingen verzorgde. Diverse nieuwe medewerkers ingewerkt.
Toen hadden we ook al agressie aan de balie hoor, ik stond naast de boekenafdeling en het kwam regelmatig voor dat ze een prijsje van een goedkoop boek afpeuterden en dat op een duur boek plakten. Boos dat ze waren, als je ze betrapte.
Dus een opleiding voor caissiere? Ik zou veel liever een opleiding zien waarbij je eerst het ....bewijs moet halen, voordat je een kind op de wereld mag zetten of een dier mag gaan verzorgen.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
15 jun 2020 18:47
We mogen weer in Europa op vakantie.
De vraag is meer. Willen we en durven we ook.
Daarnaast is het ook de vraag. Kan men het nog wel betalen? Volgens mij speelt dat ook nog mee.
Vakantie in Europa weer mogelijk, dit is wat kan (en moet) - https://nos.nl/l/2337355
Ben ik toch wel blij dat ik mijn eigen "vacantievervoer"heb.
Weliswaar is het ook werken,maar met dit mooie weer lijkt het varen door België en Frankrijk toch wel wat op vacantie.
En al is het niet echt veel;ik word er ook nog voor betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

De HEMA blijft ! Yep! I de HEMA .
Ik kom er niet vaak maar wel regelmatig , juist voor die typische HEMA dingetjes..

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
15 jun 2020 13:57
Vooral “subtiel”.
Anekdote erbij. Via het verhuurdersdeel van een platform een leuk echtpaar leren kennen, die afgelopen herfst zijn begonnen met de verhuur. Perfect huis op de Veluwe, 5 sterren kwaliteit en 6 sterren service. Hele goede start gehad en nu ... sinds half maart elke keer schade, waarschijnlijk omdat mensen met een andere mindset langskomen.
Ze hadden twee borden op reserve en een gezin ziet kans er vier te breken. Erger waren de brandplekken in de eikenhouten eettafel. Dat zijn momenten van uithuilen en opnieuw beginnen.
Prijs- en inventarislijst inéén, zodat mensen vooraf al weten hoe schades worden opgelost. Verder het hele huis doorlopen en veel dingen op een betere plek neerleggen. Onderzetters niet op de bovenste plank in de keuken, maar direct naast de glazen en bekers. Asbakken binnen weghalen en buiten op een droge plek 1 neerzetten plus een niet-roken sticker op de deur. Enzovoort.
De plek waar dingen staan, beïnvloeden het gedrag van de gasten en het lijkt te werken. Sinds Pinksteren geen bijzondere schades.
breien schreef:
15 jun 2020 18:47
We mogen weer in Europa op vakantie.
De vraag is meer. Willen we en durven we ook.
Daarnaast is het ook de vraag. Kan men het nog wel betalen? Volgens mij speelt dat ook nog mee.
Vakantie in Europa weer mogelijk, dit is wat kan (en moet) - https://nos.nl/l/2337355
Met het punt 'betalen' maak ik mij wel zorgen, want via mijn werk merken we, dat veel mensen bezig zijn een reserve op te bouwen en daarom dit jaar de hele vakantie overslaan. Of ze hebben een paar maanden zo weinig inkomsten gehad, dat ze in overlevingsmodus zijn, daarom niet weggaan.

Als aanvulling op de NOS: de ANWB is erg goed bezig met de Reiswijzer: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer :wink:

Voor onszelf:
Willen we? Ja.
Durven we? Ja.
Kunnen we het betalen? Ja.
Kunnen we op reis? Later dit jaar, als de conditie nog beter is dan nu. :wink:

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Vandaag voor de 3e keer gezwommen, en het lijkt allemaal al een stuk beter te gaan dan de eerste twee keer. Meer uithoudingsvermogen, meer kracht, minder snel duizelig, na afloop minder moe, minder spierpijn (ook al was het afgelopen donderdag 1500 meter en vandaag 2000 meter), en vergeleken met een week geleden een pondje er af. Al was 15 kilometer fietsen en 18 kilometer lopen daar voor een deel ook debet aan.

Kan het echt, dat mensen zo snel hun conditie kunnen herpakken? Nog een week of drie, vier, doe ik het twee keer per week, en daarna terug naar één vaste ochtend per week, voor de broodnodige structuur.

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit net in de mailbox te kijken. Kan een superdeluxe perfecte baardkam kopen voor slechts 19 euro. Maar als je de foto's ziet... kun je volgens mij hetzelfde bij de Kruidvat voor 59 cent of zo kopen. Heb er twee (of drie, weet ik het). Dit is hem:

https://www.trendheads.nl/shop/item/bax ... iratiegids

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
15 jun 2020 21:29
moederslink schreef:
15 jun 2020 20:22
De HEMA blijft ! Yep! I de HEMA .
Ik kom er niet vaak maar wel regelmatig , juist voor die typische HEMA dingetjes..
HEMA heeft heerlijke limoen/ gember groene thee voor €1.80 per 20 zakjes. Dat kan ik niet missen.
Net als de leuke basicrokken.
Leuke winkel.
Als ik de potentiele nieuwe koper zou zijn zou ik zeker de HEMA klantenpas aanschaffen. Vaak kan men voor 50 punten 10% korting krijgen bij een aankoop.
Het hele HEMA concern is maar één aankoop. Ik wacht dan wel tot die voucher weer beschikbaar is.

Ik klaag de laatste tijd ook over de verslechterde conditie van mezelf. Blijkbaar onterecht. Vorige week op dinsdag 45km en op donderdag 36km gewandeld. Zoo slecht is het dus niet.
Echt waar?
Zoveel kilometer?
RESPECT!!!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
15 jun 2020 09:23
tttlocke schreef:
14 jun 2020 13:15
Je presenteerde weer iets als feit (iets was 'verhuld racistisch') , terwijl het slechts een, niet-onderbouwde, mening was.
Wanneer is een mening voor jou onderbouwd?
Voor mij is het een feit, want onderdeel van de dagelijkse praktijk op mijn werk. Veel te veel ervaring hiermee.
Er is geen recht op eigen feiten. Wel op een eigen mening.
Je mening is: in dit artikel is sprake van 'verhuld racisme'. Dat is een mening. Die mening kan beïnvloed worden door wat je zelf allemaal meemaakt, op je werk of elders. Maar het blijft een mening over het artikel en wat jij allemaal meemaakt verandert helemaal niets aan de eigenschappen van het artikel zoals de auteur het heeft gepubliceerd. Feiten veranderen niet door jouw ervaringen.

Het valt inderdaad op dat jij mening en feit met de regelmaat van de klok door elkaar haalt of met veel gemak verwisselt ;). (Ik zet er even een knipoog achter om wat 'gif' uit die opmerking te halen).

Die houding van zo overtuigd zijn van het eigen gelijk (mening wordt feit), waardoor de ruimte voor een andere zienswijze verdwijnt en er geen mogelijkheid meer is om in de spiegel te kijken en te vragen: 'vergis ik mij misschien toch niet'? of 'zit de vork misschien toch anders in de steel'?, is dat voor mensen niet een enorm obstakel om zich bewust te worden van eventuele eigen vooroordelen en om die vervolgens te kunnen overwinnen?
De 'open mind', het ruimdenkend zijn, lijkt wel uitgeschakeld.
Geen goed uitgangspunt om af te rekenen met de eigen vooroordelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En toch neem ik het opiniestuk met een korreltje zout. Er staan interessante feiten in waarvan ik de bronnen niet kan achterhalen.

Bijvoorbeeld:
....en is Marokko het land waar slechts 3 procent van de inwoners het accepteert als hun kind met een zwarte partner thuiskomt – in Nederland is dit 95 procent.
Interessant, maar zulke feiten vragen om bronnen.

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... nd-760647/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
15 jun 2020 23:53
En toch neem ik het opiniestuk met een korreltje zout.
Dat lijkt mij in het algemeen bij opiniestukken de juiste benadering.
Bijvoorbeeld:
....en is Marokko het land waar slechts 3 procent van de inwoners het accepteert als hun kind met een zwarte partner thuiskomt – in Nederland is dit 95 procent.
Interessant, maar zulke feiten vragen om bronnen.
Ik vind de bewering niet ongeloofwaardig (en meen ook ooit zoiets gehoord te hebben uit onderzoek), hoewel de percentages wel wat extreem lijken.
Bron gezocht, maar ook niet kunnen vinden (wel een hoop andere artikelen over Marokko en racisme, waar je niet vrolijk van wordt).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De hoogte van het percentage (95%) doet mijn wenkbrauwen fronsen. Komt op mij over als sociaal wenselijk antwoorden op enquêtevragen. Enquêtevraag: "Heeft u er moeite mee wanneer uw autochtone zoon of dochter een relatie begint met iemand met een allochtone achtergrond?" Antwoord: "Nee hoor. Natuurlijk niet". Want dat is het sociaal gewenste antwoord. Maar strookt dat met de ptaktijk? De werkelijkheid lijkt me minder rooskleurig.

Heb zelf (witte) familie in Zuid-Afrika. Kan me de morele verontwaardiging in ons land over Apartheid nog goed voor de geest halen. Terecht want dat racisme was systemisch en institutioneel. Maar heb me ook gerealiseerd dat de "blankes" in ons land qua mentaliteit niet wezenlijk verschilden van die "witmense" in Zuid-Afrika. Maar dat kon je in Nederland natuurlijk hardop zeggen want het was een hele ongemakkelijke waarheid én politiek incorrect bovendien.

Er ligt een laag van politieke correctheid, onwetendheid en hypocrisie over dit onderwerp; racisme. En ingewikkeld is én blijft het sowieso.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Jij zit helemaal goed, Bob. :wink:
Bob Schurkjens schreef:
16 jun 2020 03:09
Er ligt een laag van politieke correctheid, onwetendheid en hypocrisie over dit onderwerp; racisme. En ingewikkeld is én blijft het sowieso.
Jij zit helemaal goed.
Bij het politiek correcte erger ik mij aan allerlei nieuwe begrippen, waarmee mensen zichzelf in de slachtofferrol plaatsen of juist alles ontkennen.
Onwetendheid heb ik minder moeite mee. Als je altijd in een compleet witte of zwarte omgeving hebt geleefd, dan ken je niet anders en is de omgang met elke vreemdeling ... onzeker.
Hyprocriet vind ik de hele discussie rond Zwarte Piet. Sinterklaas is niet eens typisch Nederlands, het is deels een kerkfeest en overal is het een bisschop met hulptroepen.
Zoon en man vragen zich af, waarom een Engel altijd met blauwe ogen en blond haar wordt afgebeeld, waarom de duivel altijd een kleurling met zwart haar is en waarom Je-zus als blanke Europeaan wordt neergezet, terwijl hij een Arabisch uiterlijk zou moeten hebben, gegeven de plek waar en tijd waarin hij heeft geleefd.

*
tttlocke schreef:
15 jun 2020 22:21
... Geen goed uitgangspunt om af te rekenen met de eigen vooroordelen.
Je mist een paar essentiële punten. Jij hebt per PB je kans gehad en er geen gebruik van gemaakt. Hierboven argumenteer je als een ouderling, die per se een afgedwaald schaap wil terughalen of als een evangelist die conversietherapieën huis aan huis komt verkopen. Je geeft geen antwoord op deze vraag: Wanneer is een mening voor jou onderbouwd?
Zolang mensen hier vasthouden aan de vervelende gewoonte om op iedereen en alles commentaar te hebben zonder ooit maar iets van zichzelf te laten zien, hou ik vast aan gesloten taalgebruik. Al gaat het de laatste maanden beter bij de nieuwe topics, het kan nog veel opener zonder te ontsporen.
Wie is tttlocke, dat jij jezelf een conclusie permitteert als in het citaat?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Kees2850 schreef:
15 jun 2020 09:36
witte angora schreef:
14 jun 2020 21:52
Erthanax schreef:
14 jun 2020 20:41
Theo heeft even geen zin meer in het forum, denk ik zomaar.
Dat kan ik me heel goed indenken, eerlijk gezegd.
Misschien een idee ook voor anderen?
Kees geeft het goede voorbeeld, wel/ niet waar Kees ? :oops:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
14 jun 2020 16:21
Ik had een springer en dat is lang wachten.... ga ik 1x met de trein, weer verkeerde dag & tijd blijkbaar!

Dus ik nu WA ook weer tevreden over deze tijd, geen 40 minuten!
Jij had geen springer !

De machinist van de trein, zijn collega conducteur en iedereen van de betrokken hulpdiensten hadden te maken met een springer !!
Dat is heel wat anders dan een beetje vertraging oplopen vanwege zo'n triest en ingrijpend gebeuren !

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

KKT zal wel weer een overlopende duim gehad hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
15 jun 2020 12:39
(...)
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ooit-klaar
Het is hartstikke goed dat dit alles nu eindelijk eens goed op de kaart staat, toch zou ik ervoor willen pleiten om nu niet weer té ver dóór te slaan.
Laten we wel wezen : er zíjn verschillen in kleur, in religie, in cultuur, in opvattingen over normen en waarden , hoe er wordt omgegaan met vrouwen, met homo,s , in taalgebruik etc etc. Men wordt be (voor) oordeeld , wees je ervan bewust in ieder geval en laat ieder in zijn waarde en ik vind : het komt simpel op acceptatie vd verschillen aan , want er zijn nu eenmaal verschillen .
Dat overdreven politiek correcte vind ik nu ook weer doorgeslagen.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
16 jun 2020 10:58
Komkommertijd schreef:
14 jun 2020 16:21
Ik had een springer en dat is lang wachten.... ga ik 1x met de trein, weer verkeerde dag & tijd blijkbaar!

Dus ik nu WA ook weer tevreden over deze tijd, geen 40 minuten!
Jij had geen springer !

De machinist van de trein, zijn collega conducteur en iedereen van de betrokken hulpdiensten hadden te maken met een springer !!
Dat is heel wat anders dan een beetje vertraging oplopen vanwege zo'n triest en ingrijpend gebeuren !
Nou, het ligt er een beetje aan waar je zit. Ik heb eens voor in de trein gezeten waar iemand voor is gesprongen. Dat er bloed op de ramen zat en we onderdelen van het lichaam zagen vliegen, dat was best wel een dingetje. Maar om daarna zo'n man met een hogedrukreiniger het te zien schoonmaken, dat was veel extremer. Dan ga je toch echt wel even nadenken over wat er nog over moet zijn van zo'n persoon. De machinist kwam aardig over stuur uit zijn hokje, toen de hulpdiensten er nog niet waren (volgens mij mocht dat eigenlijk niet eens) en ging op het bankje buiten zijn hokje zitten. Iemand uit de wagon is er toen heen gelopen en heeft een arm om hem heen gegooid, zonder verder wat te zeggen. Je kunt je alleen indenken wat voor trauma die heeft opgelopen en hoe het er aan zijn kant uit zag. Ik ben heel erg gaan beseffen hoe ingrijpend zo'n springer is op veel meer levens dan dat van hem en zijn familie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
16 jun 2020 08:19
Zoon en man vragen zich af, waarom een Engel altijd met blauwe ogen en blond haar wordt afgebeeld, waarom de duivel altijd een kleurling met zwart haar is en waarom Je-zus als blanke Europeaan wordt neergezet, terwijl hij een Arabisch uiterlijk zou moeten hebben, gegeven de plek waar en tijd waarin hij heeft geleefd.
Een engel wordt niet altijd met blauwe ogen en blond haar afgebeeld.
De duivel heeft niet altijd 'een kleur', evenmin zijn haar, als hij al daarmee wordt afgebeeld.
Als de duivel wel 'een kleur' heeft, dan maakt hem dat nog geen 'kleurling'.
Je-zus wordt op verschillende manieren afgebeeld. Een Je-zus met een lichte huidskleur is niet in strijd met afkomst uit de regio Midden-Oosten. En een lichte huidskleur maakt hem nog geen 'blanke Europeaan'.

Je tekst zit vol interpretatie als feit verpakt (vooroordeel?), het gebruiken van labels: 'kleurling', 'blanke Europeaan'.
Je ziet wat je wilt zien.
Iemand die als uitgangspunt (dogma? heeft, dat heel veel racistisch is en die gefocust is altijd en overal racisme te zien, die zou het precies zo kunnen verwoorden.
Ik zeg dit niet om vervelend te doen, ik zeg dit omdat ik denk dat het belangrijk is, juist in deze tijd (een 'gevaarlijke' tijd, denk ik). Omdat het belangrijk is bij te dragen aan oplossingen als er problemen zijn, en niet aan het verergeren van het probleem.
Zolang mensen hier vasthouden aan de vervelende gewoonte om op iedereen en alles commentaar te hebben zonder ooit maar iets van zichzelf te laten zien {...]
Wie is tttlocke, dat jij jezelf een conclusie permitteert als in het citaat?
Dit is een forum. Met leden die anoniem zijn. Bijna niemand gebruikt hier bovendien zijn eigen naam.
Er is hier geen verplichting 'iets van jezelf te laten zien', noch bepaalt de mate waarin iemand 'iets van zichzelf laat zien', wat hij mag en niet mag schrijven op dit forum, welke 'rechten' hij hier heeft.
(We hebben hier trouwens ook genoeg leden gezien (en misschien zien we die nog wel) die van alles 'van zichzelf lieten zien', maar dat bleek dan later grotendeels uit de duim gezogen te zijn)

Wie is tttlocke? Wie is Jablan?
Waarom is het zo belangrijk om dat te weten? Mijn teksten zijn mijn teksten. Daar mag je het jouwe van denken, je kunt dat zelfs laten weten of je negeert ze gewoon. Maar of ik nu deurwaarder ben of niet, kinderen heb of niet, van wandelen houd of niet, wel eens met de trein reis of niet, van mij AOW geniet of niet, zelf net COVID-19 gehad heb of niet, binnenkort geopereerd wordt of niet, een vakantiehuis op de Balkan heb of niet, verandert daar niets aan.

Ik vind het geen goed idee om het oordeel over wat iemand schrijft af te laten hangen van 'wie hij is'.

Iedereen die iets 'van zichzelf wil laten zien', kan dat doen (maar het hoeft niet). Bij voorkeur in algemene coronatopics of huiskamers. Ik heb daar geen moeite mee, al hoeft het natuurlijk geen koketteren met de eigen privé-situatie te worden. Ieder zijn keuze, ieder zijn vrijheid.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 16 jun 2020 12:06, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie