sjohie schreef: ↑16 mar 2021 14:07
Helaas staat mijn voorlopige keuze, VOLT, daar dan weer niet op.
Heb ik wel gezien bij kieskompas. Scoort hoog in het populisme, iets links van het midden.
Nijogeth schreef: ↑16 mar 2021 13:39
Het is de libertaire partij die dat standpunt heeft. Immigranten van buiten de EU krijgen geen bijstand meer, geen woning meer, maar gewoon een werkvergunning en moeten het daarmee zien te redden. Daarmee moeten ze sneller integreren en subsidiëren we immigratie niet.
Dat wordt 'm niet.
Geen huisvesting aanbieden leidt tot moderne slavernij, zoals nu in de slachterijen het geval is: wel een baan, maar huisvesting (gedeelde kamer) is aan die baan gekoppeld en de woekerhuur wordt op het salaris ingehouden. Nul integratie, ze zijn wel in het land, maar afgescheiden van de gewone maatschappij.
Ik kijk iets anders naar migratie.
De hele bureaucratie, die nu is opgetuigd om migratie tegen te gaan, kost alleen geld en levert niets op.
Integreren doe je niet in het buitenland, maar hier en dat lukt alleen goed als je de taal spreekt.
Daarom ben ik er zonder meer voor de bureaucratie in te ruilen voor gratis Nederlandse les, direct na aankomst, nog voordat er een beslissing over de verblijfsvergunning is genomen. Dat heeft naar mijn idee alleen voordelen:
- In de azc's wordt het veel rustiger. De spanningen daar hebben veel te maken met taal- en cultuurverschillen.
- Wie uiteindelijk wel mag blijven, komt zo sneller aan het werk (betaalt belasting), sneller uit de bijstand (kost geld)
- Voor arbeidsmigranten uit de EU: minder fouten tijdens het werk, sneller uit die werk+huisvesting constructie (hogere belastingen)
- Wie niet mag blijven en wordt teruggestuurd, heeft een nieuwe taal geleerd en zo in het land van herkomst een voordeel, daarmee meer perspectief. Nederlandse toeristen ontvangen of handel drijven met Nederland wordt zo makkelijker. Dat is voor Nederland weer van belang, want hoe bekender Nederland in de rest van de wereld is, hoe eerder bedrijven voor Nederland kiezen om een buitenlandse vestiging te openen.
Plus in het dagelijks leven veel makkelijker communiceren en dan is integratie lichtjaren makkelijker.
Gratis taalles lijkt mij ook goed binnen het onderwijs en Nederlands als voertaal verplicht stellen (net als in Vlaanderen). Dankzij het Engels zijn er wel veel buitenlandse studenten aan de Nederlandse universiteiten, maar als ze klaar zijn, vertrekken ze weer en hebben nul binding met Nederland. Zouden ze Nederlands spreken, dan heeft het land na hun vertrek ook nog wat aan deze studenten.