Wij wonen sinds 2 jaar in een nieuwbouw appartement. Wij hebben afgelopen zomer (2010) gemerkt dat de temperatuur behoorlijk kan oplopen in ons huis. Vanaf juni tot en met augustus komt onze thermostaat dag en nacht niet onder de 25/26 graden. Een raam open zetten en het laten doortochten is niet mogelijk. Bij ons appartement is de keuze gemaakt om een raam van ongeveer 30cm te plaatsen die half voor een gedeelte open kan. Je begrijpt vast wel dat dit in de zomer absoluut niet zorgt voor een ventilatie in ons huis en de temperatuur niet kan zakken. Andere appartementen in ons complex hebben grotere ramen die open
kunnen door middel van een draai/kiep raam. Deze ramen zijn soms wel 100 cm breed. Dit zorgt ervoor dat het veel meer kan doortochten dan bij de andere appartementen.
Wij hebben wel een groot raam waar eventueel een ander kozijn in gezet kan worden. Wij hebben dit aangevraagd bij de woningstichting. Inmiddels hebben we antwoord gekregen dat dit kan en dat we daarvoor een huurverhoging krijgen van 11 euro per maand.
Nu is mijn vraag of deze huurverhoging terecht is? Wij hebben toch recht op een bepaalde ventilatie in ons huis?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanpassing huurwoning (raam dat open kan)
Re: Aanpassing huurwoning (raam dat open kan)
Volgens mij voldoet een woning al vrij snel aan de wettelijke eisen voor wat betreft de ventilatie. Die hebben vooral betrekking op het aanvoeren van voldoende zuurstof. Dus waarschijnlijk zal de woning gewoon aan de eisen voldoen.
Ja dat denk ik ook. Het is alleen niet voldoende naar de mening van TS. Dus komt het al snel in de categorie woningverbetering. Een huurverhoging bij woningverbetering is meestal wel toegestaan. Je kunt ook eens navraag doen bij een juridisch loket. Of eens bellen met het landelijk callcentrum van de huurcommissie.kweenie schreef:Volgens mij voldoet een woning al vrij snel aan de wettelijke eisen voor wat betreft de ventilatie. Die hebben vooral betrekking op het aanvoeren van voldoende zuurstof. Dus waarschijnlijk zal de woning gewoon aan de eisen voldoen.
http://www.rijksoverheid.nl/adres/h/huu ... rcommissie
-
Dit lijkt mij een correcte gang van zaken.
U zag toen u tekende voor het appatement ook wel dat er een klein raam in zat.
Daar bent u mee akkoord gegaan.
En het is geen dusdanig gebrek dat wonen onmogelijk wordt.
Het lijkt mij inderdaad dat u een woningaanpassing wenst en daar zult u inderdaad voor moeten betalen.
Wat ik wel zou doen als ik u was, is vragen aan de buren of zij die ramen sinds de bouw hebben, of dat die later op hun eigen verzoek zijn geplaatst en of daar kosten aan verbonden waren.
Zitten die er al vanaf de bouw in, zou ik eens aan de woningbouw vragen waarom u een afwijkend raam heeft.
U zag toen u tekende voor het appatement ook wel dat er een klein raam in zat.
Daar bent u mee akkoord gegaan.
En het is geen dusdanig gebrek dat wonen onmogelijk wordt.
Het lijkt mij inderdaad dat u een woningaanpassing wenst en daar zult u inderdaad voor moeten betalen.
Wat ik wel zou doen als ik u was, is vragen aan de buren of zij die ramen sinds de bouw hebben, of dat die later op hun eigen verzoek zijn geplaatst en of daar kosten aan verbonden waren.
Zitten die er al vanaf de bouw in, zou ik eens aan de woningbouw vragen waarom u een afwijkend raam heeft.