LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanslag gemeentelijke belastingen bij studentenkamer
-
Aanslag gemeentelijke belastingen bij studentenkamer
Ik huur een studentenkamer in een flatwoning, waarin woonruimte voor in totaal drie studenten verhuurd wordt. In de huurprijs zijn, naast de kale huur, gemeentelijke heffingen e.d. inbegrepen. Toch ontving ik vandaag een aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen 2011 voor deze woning. Deze belastingen staan volgens het biljet op mijn naam, hoewel ik nog één huisgenoot heb en de kamer uiteraard van een verhuurder huur.
Volgens mijn ex-huisgenoot, die hier begin februari uitgetrokken is, kreeg hij voorheen dit aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen en stortte de verhuurder het bedrag (> €300,-) op zijn rekening, nadat mijn ex-huisgenoot het aan de gemeente betaald had.
Is dit een normale gang van zaken? De verhuurder heeft mij er nooit van in kennis gesteld dat ik geacht wordt deze belastingen eerst te betalen en dat ze nota bene op mijn naam geregistreerd staan.
Volgens mijn ex-huisgenoot, die hier begin februari uitgetrokken is, kreeg hij voorheen dit aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen en stortte de verhuurder het bedrag (> €300,-) op zijn rekening, nadat mijn ex-huisgenoot het aan de gemeente betaald had.
Is dit een normale gang van zaken? De verhuurder heeft mij er nooit van in kennis gesteld dat ik geacht wordt deze belastingen eerst te betalen en dat ze nota bene op mijn naam geregistreerd staan.
-
Re: Aanslag gemeentelijke belastingen bij studentenkamer
Ik neem aan dat het hier het gebruiksdeel van de WOZ belasting betreft.
Dit wordt door de gemeente inderdaad altijd naar een van de in het (GBA) ingeschrevenen op het betreffende adres gestuurd. De gemeente gaat er dan gemakshalve bij kamerbewoning vanuit dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt.
De acceptgrio kan dus niet door de gemeente naar de verhuurder (eigenaar) worden verzonden, en de verhuurder kan hier ook niks aan doen.
Wel kan de verhuurder deze acceptgiro zelf gewoon betalen, en is het absoluut niet nodig dat je dit bedrag eerst voorschiet.
Je kunt deze werkwijze aan hem voorstellen, maar pas wel op.
Als hij ondanks een toezegging niet tijdig betaald draai je wel zelf voor de aanmanings- en andere kosten op. De gebruiker wordt immers voor dit gedeelte door de gemeente aangeslagen
Dit wordt door de gemeente inderdaad altijd naar een van de in het (GBA) ingeschrevenen op het betreffende adres gestuurd. De gemeente gaat er dan gemakshalve bij kamerbewoning vanuit dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt.
De acceptgrio kan dus niet door de gemeente naar de verhuurder (eigenaar) worden verzonden, en de verhuurder kan hier ook niks aan doen.
Wel kan de verhuurder deze acceptgiro zelf gewoon betalen, en is het absoluut niet nodig dat je dit bedrag eerst voorschiet.
Je kunt deze werkwijze aan hem voorstellen, maar pas wel op.
Als hij ondanks een toezegging niet tijdig betaald draai je wel zelf voor de aanmanings- en andere kosten op. De gebruiker wordt immers voor dit gedeelte door de gemeente aangeslagen
-
ik moet zeggen dat ik dit een rare manier vindt. Zo zadel je de huurders op met een probleem. Bij mijn nichtje kwam er ook een aanslag binnen, die stond op naam van iemand die allang naar het buitenland is, De huurder wil hier niets aan doen. Ik vindt dat dit bij de huur in hoort te zitten. Ik blijf van mening dat de eigenaar hier verantwoordelijk voor is.
-
Geachte belanghebbende.
Het is gebruikelijk dat de eigenaar van het pand zelf de WOZ betaald.
Ook het deel vruchtgebruik wordt door de verhuurder betaald.
Het is gebruikelijk dat de eigenaar van het pand zelf de WOZ betaald.
Ook het deel vruchtgebruik wordt door de verhuurder betaald.
-
Je kunt dit wel vinden, maar het is niet zo.ik moet zeggen dat ik dit een rare manier vindt. Zo zadel je de huurders op met een probleem. Bij mijn nichtje kwam er ook een aanslag binnen, die stond op naam van iemand die allang naar het buitenland is, De huurder wil hier niets aan doen. Ik vindt dat dit bij de huur in hoort te zitten. Ik blijf van mening dat de eigenaar hier verantwoordelijk voor is.
De WOZ bestaat uit een eigenaarsdeel en uit een gebruiksdeel.
Het gebruiksdeel is voor de gebruiker, lees de huurder.
Dit is bij wet zo geregeld
@ Leo the emperor,
Volgens mij is dit een aantal jaren geleden gewijzigd. En is er alleen nog OZB voor de eigenaar (mogelijk dat dit verschillend is per gemeente).
Een verhuurder zal dit doorgaans wel doorbereken aan de huurder via de huurprijs.
Volgens mij is dit een aantal jaren geleden gewijzigd. En is er alleen nog OZB voor de eigenaar (mogelijk dat dit verschillend is per gemeente).
Een verhuurder zal dit doorgaans wel doorbereken aan de huurder via de huurprijs.
-
Nu in Den Bosch heb je nog gewoon eigenaarsgedeelte en gebruikersgedeelte.Volgens mij is dit een aantal jaren geleden gewijzigd. En is er alleen nog OZB voor de eigenaar (mogelijk dat dit verschillend is per gemeente).
-
Beste mensen maar niet waar het om studentenkamers gaat.
Zeker weten van wel , ze vallen onder huurders dus moeten ze ook betalen.Chanmaster schreef:Beste mensen maar niet waar het om studentenkamers gaat.
De afvalstoffenheffing van de gemeente wordt ook bij (één van de) bewoners in rekening gebracht. Ook dat is wet, en te zien aan het bedrag kan het ook daarom gaan. Er is een wetsvoorstel om de afvalstoffenheffing bij kamerverhuur bij de verhuurder in rekening te brengen, maar die treedt pas op 1 januari 2012 in werking.
-
Ja Dirkib, formeel klopt dat alleen moet de verhuurder tevens dat deel betalen alsook de reinigingsheffing etc. Staat daarover niets in de huurovereenkomst?