LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Achterstallig onderhoud + schimmel, hoe op te lossen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
RobKJ

Achterstallig onderhoud + schimmel, hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door RobKJ »

Beste lezers,

Sinds 1 jaar en 2 maand betrekken mijn vriendin en ik een verdieping in Enschede bij een particuliere verhuurder.

In februari vorig jaar is er waterschade geweest bij ons met als gevolg dat de vloer in de woonkamer, keuken en in de badkamer kapot is.
Ook is er in de keuken schimmel geconstateerd (je ziet gewoon de groene plekken).
Nu, meer dan een jaar later is er eigenlijk weinig gebeurd. De verhuurder is onderhand al 2 maand bezig met het verbouwen van de badkamer.
Daarbij komt dat de huurder ons heeft verplicht een bijdrage te leveren van €250 voor het verbouwen. Daar was ik het mee eens, met als voorwaarde dat het met een paar weken klaar zou zijn (4 was afgesproken). En niet 2 maand zoals het nu is, en het is nog steeds niet klaar.
Daarbij komt ook dat de verhuurder dingen heeft beloofd (goede afwerking, aansluiting voor wasmachine, goede lamp etc.) waar geen sprake van is.
De verhuurder heeft 2x een afspraak gemaakt om de badkamer af te maken, maar is toen niet op komen dagen.

Hierdoor hebben mijn vriendin en ik ook 2x niet kunnen werken, waardoor we ongeveer €270 inkomen mislopen.
Kan de verhuurder daarvoor opdraaien?

Het ergste van alles; de keuken. De keuken zelf vertoont gebreken zoals: een lekkende koelkast, kapotte kastjes, lekke kraan, rioollucht, slecht werkende afzuigkap en het ergste van alles, schimmel onder de vloer.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Moet ik eerst een aangetekende brief sturen naar de verhuurder waarin ik hem de gelegenheid geef of het allemaal te repareren of moet ik een andere actie ondernemen zoals huurprijsvermindering (en hoeveel dan bijvoorbeeld).

Alvast bedankt voor de reactie :D

wiseger

Re: Achterstallig onderhoud + schimmel, hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door wiseger »

Wie zijn schuld was de waterschade? Was het jullie fout of een andere huurder?

De gevolgen van de waterschade zijn normaliter gewoon gedekt door de verzekering van de veroorzaker en met die uitkering zou de schade herstelt kunnen worden. Heeft de verzekering niet uitgekeerd?

Al met al nog iets teveel vragen om een zinnig antwoord te kunnen geven.

RobKJ

wiseger schreef:Wie zijn schuld was de waterschade? Was het jullie fout of een andere huurder?

De gevolgen van de waterschade zijn normaliter gewoon gedekt door de verzekering van de veroorzaker en met die uitkering zou de schade herstelt kunnen worden. Heeft de verzekering niet uitgekeerd?

Al met al nog iets teveel vragen om een zinnig antwoord te kunnen geven.
Nee, het was de schuld van de bovenburen (ook eigendom van de verhuurder). Die waren niet thuis toen er een kraan was gesprongen.

Volgens de verhuurder was inderdaad ook het probleem dat de verzekering op zich liet wachten (maar zo lang?) en er zijn in het begin 2 verschillende schade-experts geweest. maar dat is ook alweer een jaar geleden.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dan zijn je bovenburen aansprakelijk.

RobKJ

Maar dat is toch raar? De waterschade is gekomen doordat een kraan (dat is toch de verantwoording voor verhuurder) gesprongen is. En ook al zijn de boven buren aansprakelijk, wij huren toch de verdieping? Dan zou de huurbaas het toch moeten regelen met de bovenburen zonder dat wij er last van hebben?

Chocomelk

Dat moeten de bovenburen uitzoeken met de verhuurder wie
er aansprakelijk is, of hunzelf of de verhuurder.
En daar hoeven jullie dus geen extra kosten voor te hebben zoals die
250 verplichte eigen bijdrage.

RobKJ

Oke, dat is nu duidelijk.

Maar hoe nu verder? Want ik heb na zoveel tijd, en omdat er nog steeds NIKS gedaan is, geen volledige huur te betalen. Moet ik nu eerst een aangetekende brief sturen naar de verhuurder om het voor elkaar te maken in combinatie met huurvermindering?

Chocomelk

Zou gewoon de volledige huur betalen, de huur heeft niets te maken
met je badkamer hoe l*llig dit ook klinkt.
Je kan altijd even advies vragen bij het juridisch loket, lijkt me
verstandiger, die weten precies wat en hoe nu verder.

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Succes !

Gesloten