LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor inschrijving

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Vincenti

Betalen voor inschrijving

Ongelezen bericht door Vincenti »

Enige jaren geleden heb ik mij ingeschreven als woningzoekende bij een woningbouwvereniging. Op dat moment waren er aan het op de wachtlijst staan geen kosten verbonden.

Na een paar jaar heeft deze woningbouwvereniging bedacht dat het een mooie bron van inkomsten is, om mensen op de wachtlijst jaarlijks te laten betalen voor hun plekje op die wachtlijst.

Wat ik mij afvraag is: mag dat zomaar? Toen ik mij op de wachtlijst inschreef, gaven de voorwaarden aan dat aan de registratie op de wachtlijst geen (jaarlijkse) kosten zijn verbonden. Mag men gedurende de wachttijd op die wachtlijst dan zomaar eenzijdig die voorwaarde wijzigen en wachtenden wel laten betalen?

stofzuigertje

Re: Betalen voor inschrijving

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat vele zich op meerdere lijsten gratis inschreven, en bij aanbieden al elders een huis hadden gevonden....
Daarom willen ze met lage jaarlijkse kosten de lijst actueel houden.

Ooit was de woningnood op papier enorm en kwam er leegstand omdat vele bouwde voor de lange wachtlijst waarvan vele al elders een woning hadden gevonden!

Dus daarom is jaarlijks betalen eerlijker, en het systeem van zoekende kost ook geld en waarom zouden zittende huurders hier voor moeten betalen?
Mensen die eerste of ander huis willen veroorzaken meestal door verhuizen ook enkele dagen tot weken leegstand dus die kosten mogen ze zo beperken!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is de jaarlijkse boete die je moet betalen voor het feit dat de woningnood in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog nooit is opgelost. De zogenaamde "wachtlijstbelasting". Over een periode van 10 jaar (elk jaar opnieuw betalen) kan dat flink oplopen. In Assen ben je na drie jaar zelfs al 153 euro kwijt om "op de lijst te mogen staan". Rente-aftrek voor hypotheekrente bestaat wél. Gek genoeg is deze wachtlijstbelasting niet aftrekbaar.

Zie SP-rapport uit 2008: Schrap de wachtlijstbelasting!
Hoe woningzoekenden beboet worden voor het
falen door overheden en corporaties

http://www.sp.nl/service/rapport/0803wa ... asting.pdf

Vincenti

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dank voor de reacties, maar......

Eigenlijk was het niet mijn bedoeling om te vragen of het wel of niet terecht is dat er kosten berekend worden voor het staan op een wachtlijst, maar meer of het juridisch correct is dat gedurende de wachttijd eenzijdig de voorwaarden voor het staan op die wachtlijst worden veranderd; namelijk dat je vanaf dat moment moet betalen om op de wachtlijst te staan. Dat zijn niet de voorwaarden waarmee ik destijds heb ingestemd.

Met andere woorden: zou het vragen van geld voor het staan op de wachtlijst niet alleen mogen gelden voor nieuwe aanmelders op de wachtlijst, en niet voor al aangemelde wachters?

Gesloten