Nog geen 1,5 maand geleden ben ik komen te wonen in een studentenhuis. Een van mijn huisgenoten gaat komende maand verhuizen en hierdoor kan ik binnen het huis een andere grotere kamer huren. Hier was ik enorm blij mee, tot ik op de hoogte kwam van het volgende:
Bij het tekenen van het huurcontract moest ik contractkosten betalen. Belachelijk, maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn. Hiervoor moest ik 130 euro neerleggen. (115 euro contractkosten + 15 euro administratiekosten). Naar mijn weten mag dit officieel maximaal 120 euro zijn, maar hier heb ik me maar bij neergelegd.
Aangezien ik dus in een andere kamer binnen dit huis wil gaan wonen schijnt het zo te zijn dat ik WEDEROM die 130 euro contractkosten moet betalen voor enkel een papiertje!!!! Belachelijk aangezien ik dit dus 1,5 maand ook al betaald heb en het voor mij als student enorm veel geld is. Mag dit zomaar???
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Binnen huis verhuizen, wederom contractkosten?
Re: Binnen huis verhuizen, wederom contractkosten?
Ja. als u een nieuw contract aangaat (voor een nieuwe kamer), mogen opnieuw de contractkosten gevraagd worden
-
ja, in het redelijke, en dat kan een beetje slimme stundent ook zo vinden
www.huurdersinfo schreef:Contract- of administratiekosten
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dit is toegestaan, maar de kosten moeten redelijk zijn. Vroeger had de Huurcommissie hier een regel voor: het is ongeveer 2 uur werk voor een administratieve kracht en de kosten mogen verdeeld worden tussen huurder en verhuurder. Dat komt neer op maximaal ongeveer 60 euro contractkosten voor de huurder. Helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om te hoge contractkosten aan te vechten bij de Huurcommissie. Dat kan nog wel bij de Kantonrechter, maar zo’n procedure kost vaak meer geld dan de contractkosten waarover het gaat.
-
Ja dit mag. Jij bent degene die ervoor kiest naar een andere kamer te gaan, daar hoort kennelijk een ander contract bij. Dat kost tijd, en daarmee geld. Overigens, huur je rechtstreeks van de eigenaar, of gaat het via een of ander bemiddelingsburo?Eva00 schreef:Mag dit zomaar???
Vroeger had de Huurcommissie hier een regel voor: het is ongeveer 2 uur werk voor een administratieve kracht en de kosten mogen verdeeld worden tussen huurder en verhuurder. Dat komt neer op maximaal ongeveer 60 euro contractkosten voor de huurder
In het geval van TS is het misschien 2 minuten; het contract is er al (op naam van de huidige huurder), daarin de datum en naam wijzigen, 2 x uitprinten, klaar.
In het geval van TS is het misschien 2 minuten; het contract is er al (op naam van de huidige huurder), daarin de datum en naam wijzigen, 2 x uitprinten, klaar.
Dank voor de reacties! Duidelijk en vrij logisch inderdaad wanneer er een nieuw contract wordt afgesloten, maar ik baal er wel enorm van. Is lekker cashen voor die twee minuten werk...
Ik huur overigens rechtstreeks van de eigenaar.
Eva00 schreef:Dank voor de reacties! Duidelijk en vrij logisch inderdaad wanneer er een nieuw contract wordt afgesloten, maar ik baal er wel enorm van. Is lekker cashen voor die twee minuten werk...
Dat je baalt kan ik begrijpen, maar dat heb je ook als je een huis hebt hoor, kost allemaal geld.
( wen er maar vast aan).
Tsja dat begrijp ik, maar bij mijn vorige huisbazen heb ik uberhaupt nooit contractkosten hoeven te betalen.ciske schreef:Eva00 schreef:Dank voor de reacties! Duidelijk en vrij logisch inderdaad wanneer er een nieuw contract wordt afgesloten, maar ik baal er wel enorm van. Is lekker cashen voor die twee minuten werk...
Dat je baalt kan ik begrijpen, maar dat heb je ook als je een huis hebt hoor, kost allemaal geld.
( wen er maar vast aan).