LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Borg geld terug of niet

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
wilger
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2006 17:50

Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door wilger »

Ik zit met een vraag, over borg ( 300 gulden ) welke betaald is bij aanvang van de huurwoning.
ALs ik er na zeg 30 jaar , de huur overeenkomst op zeg.
En ik op mijn vraag of ik de borg terug krijg, een antwoord verneem , alsdat de borg al ergens rond jaar 2000 , terugbeyaald zou zijn, maar ik dit niet weet.
Moet de wstg dan bewijs leveren dat ze terug betaald hebben , en als zij dat niet kunnen, heb ik dan toch nog recht op die 300 gulden (134 euro)
wie weet daar meer over te vertellen

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Haha, 134 euro? Als het destijds gebruikelijk was om 300 gulden borg te betalen, dienen ze die inclusief wettelijke rente terug te storten, bij opzegging van je huurovereenkomst.

Voor zover ik weet, is het de laatste jaren inderdaad niet meer het gebruik om borg te vragen. En bij mijn weten zijn woningstichtingen een jaar of wat geleden inderdaad massaal overgegaan tot het uitbetalen van die borg. Ik durf te wedden dat je die 300 gulden zelfs met wettelijke rente hebt teruggekregen. En dat bedrag zal aanmerkelijk meer zijn geweest dan die 300 gulden, want rente op rente over 23 jaar (we hebben het over 30 jaar, minus 7 jaar, immers), is een aardig bedrag. Tel maar eens uit, als het zou gaan over 1 procent.

Dan moet je Hfl 377,14 uitgekeerd hebben gekregen. Dan heb ik het over 23 jaar 1 procent rente op rente.

wilger
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2006 17:50

Re: Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door wilger »

Ik vroeg dit , omdat ikzelf niet meer weet of er ooit borg is terug betaald.
Maar als ik in de toekomst mijn huur opzeg , en ik vraag toch borg terug.
Moet de woonstichting dan kunnen bewijzen dat zij al reeds hebben uitbetaald, en indien zij dit niet kunnen.
Moeten zij dan alsnog uitkeren.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wie eist,bewijst. Dus als je die borg terug vraagt, zal je moeten kunnen aantonen dat je het nooit terug gekregen hebt.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door Bosjesman »

WS kan je woningstichting wel in hun computerprogramma zien wanneer je het hebt gehad, wat de hoofdsom was en hoeveel rente er is betaald... (het is inderdaad een bekend verhaal dat woningstichtingen rond 2000 alle waarborgsommen hebben afgelost...)

Gewoon even vragen voordat je het tereist (en misschien later te onrechte) Dus gewoon eerlijk zijn, werkt het beste.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Borg geld terug of niet

Ongelezen bericht door NAK »

WS kan je woningstichting wel in hun computerprogramma zien wanneer je het hebt gehad
En anders moet je bank dat kunnen zien.

Gesloten