Beste Radar forums lezers,
Ik huur een appartement boven een winkelpand. De eigenaar van deze winkel heeft meerdere appartementen gecreëerd boven zijn winkel, welke allemaal voorzien zijn van hun eigen tussenmeter. In mijn contract is expliciet vermeld dat deze tussenmeters gelden als de verdeel sleutel en de standen zijn dan ook opgenomen in het contract.
Nu blijkt bij de jaar rekening dat ik bij moet betalen. Op basis van de begin standen t/m nu heb ik uitgerekend met behulp van de leverancier dat ik juist ruim 800 euro hoor terug te krijgen inplaats van bij moet betalen. Na opheldering hierover te hebben gevraagd bij de huurbaas. Stelt deze meneer dat de tussenmeters kapot zijn en dat hij wettelijk nu een verdeelsleutel over de overige appartementen mag verdelen op basis van de hoofdmeter. Hieronder valt dus ook zijn winkelpand.
Ik heb hierover niks kunnen terug vinden in de wet.
De situatie:
- mijn verbruik ligt rond het gemiddelde vebruik van nederland volgens de tussenmeter die gewoon werkt.
- de huisbaar stelt dat de tussenmeter defect is. Beloofde een expert erbij te halen voor bewijs. Wat tot op heden niet is gebeurd. ( nu maanden geleden )
- Huisbaar stuurde enkel een brief van de leverancier en na meerdere keren erom te hebben gevraagd heb ik tot dusverre geen jaar afrekening ontvangen van hem.
Mijn vraag:
Is er een mogelijkheid om het geld waar ik recht op heb terug te krijgen ? Want is het wettelijk toegestaan om een verdeel sleutel toe te passen in het geval van een eventuele kapotte tussenmeter.. kortom: welke acties moet ik nu verder ondernemen voor hetgeen waar ik recht op.
Mvg,
een arme studente
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] defecte tussenmeter verdeel sleutel
-
Re: defecte tussenmeter verdeel sleutel
Bij een defecte meter betaal je gemiddelde van afgelopen jaren toen deze nog wel werkte.
En als volgend jaar een veel lager bedrag op nieuwe meter komt kun je het nu teveel betaalde ook nog terug eisen want als je niet meer of minder apparaten hebt zal het ongeveer gelijk moeten blijven.
De defecte meter is risico van verhuurder die betere meter had moeten kopen of tijdig vervangen.
Het gemiddelde over afgelopen 3 jaren en dan volgend jaar kijken of dit redelijk was voor jou situatie want zo los je dat op en niet via de gezamenlijke hoofd meter.
En als volgend jaar een veel lager bedrag op nieuwe meter komt kun je het nu teveel betaalde ook nog terug eisen want als je niet meer of minder apparaten hebt zal het ongeveer gelijk moeten blijven.
De defecte meter is risico van verhuurder die betere meter had moeten kopen of tijdig vervangen.
Het gemiddelde over afgelopen 3 jaren en dan volgend jaar kijken of dit redelijk was voor jou situatie want zo los je dat op en niet via de gezamenlijke hoofd meter.
-
Ik denk dat stofzuigertje het heel goed heeft verwoord.
Je zegt dat je ongeveer op het gemiddeld nederlands verbruik zit, dus dan zal de eigenaar eerst moeten kunnen aantonen dat die tussenmeter inderdaad kapot is. En ook al zou aannemelijk gemaakt worden dat je verbruik in werkelijk hoger was, moet er worden afgegaan op het gemiddeld verbruik van de afgelopen jaren. Als de eigenaar bijvoorbeeld 1 winkelpand heeft met op de bovenverdieping 3 verhuurde studentenkamers kan hij dus niet zomaar iedereen 25% laten betalen van de totaalrekening.
Je zegt dat je ongeveer op het gemiddeld nederlands verbruik zit, dus dan zal de eigenaar eerst moeten kunnen aantonen dat die tussenmeter inderdaad kapot is. En ook al zou aannemelijk gemaakt worden dat je verbruik in werkelijk hoger was, moet er worden afgegaan op het gemiddeld verbruik van de afgelopen jaren. Als de eigenaar bijvoorbeeld 1 winkelpand heeft met op de bovenverdieping 3 verhuurde studentenkamers kan hij dus niet zomaar iedereen 25% laten betalen van de totaalrekening.
Even een simpele vraag, hoe weet de huurbaas dat de tussenmeter / alle tussenmeters defect is /zijn.
Of vallen zijn stookkosten voor de winkel wat tegen en probeert hij dit nu te verbeteren via de huurders erboven. Hoe reageren de andere huurders hierop ?
Of vallen zijn stookkosten voor de winkel wat tegen en probeert hij dit nu te verbeteren via de huurders erboven. Hoe reageren de andere huurders hierop ?
Ga naar de huurcommissie. Dat is de plek om een geschil over servicekosten heel goedkoop te beslechten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik