LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
linda222
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2006 11:11

Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door linda222 »

Hallo!

Ik heb een dringende vraag:

Mijn vriend en ik hebben per direct een nieuwe woning aangeboden gekregen via de woningbouw. De huur is 460 Euro. De grens om huurtoeslag te ontvangen is voor 2 personen 474 Euro. Wat gebeurt er nu precies indien bij de huurverhoging van 1 juli 2006 onze huur boven de grens van 474 Euro uitkomt?

Hebben we dan nog wel recht op huurtoeslag? Bij de belastingtelefoon heb ik al twee mensen gesproken die hier niet uitkwamen.....

0059099
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2006 10:31

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door 0059099 »

In principe heb je recht op huurtoeslag bij huurverhoging waarneer de huur niet boven de € 604 nog iets uitkomt.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Frankkk »

http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... ag-01.html
------------------
Uw woning
Uw woning moet aan de volgende eisen voldoen:
* U huurt een zelfstandige woning. Dit is een woonruimte met een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken.
* Uw huurlasten zijn niet te hoog of te laag. Dit is afhankelijk van uw situatie. De huur mag in ieder geval niet lager zijn dan € 189,19 en niet hoger dan € 604,72. Zijn u en uw eventuele partner jonger dan 23 jaar en heeft u geen inwonende kinderen? Dan mag de huur niet hoger zijn dan € 331,78. Bepaalde servicekosten moet u in deze huurlasten meetellen.
* Uw woning is passend voor uw situatie. De woning mag bijvoorbeeld niet te ruim of niet te duur zijn. Als de gemeente de woning niet passend voor u vindt, krijgt u geen huurtoeslag.
-----------------

http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... ag-02.html
-----------------
Passendheidstoets
Een woning is passend voor u als de huur niet hoger is dan € 474,88 (bij een huishouden van 1 of 2 personen) of € 508,92 (bij een huishouden van 3 of meer personen). Bent u minder dan een half jaar geleden verhuisd naar een nieuwe woning waarvan de huurprijs hoger is dan € 474,88 (of € 508,92)? Dan informeert de Belastingdienst bij de gemeente of de woning passend voor u is. De gemeente moet dan verklaren dat u als huurder, gezien uw persoonlijke en financiële omstandigheden, geen beter passende woonruimte kon krijgen. Als u wel een beter passende woning had kunnen krijgen, heeft u geen recht op huurtoeslag.
------------------

Voer ook een proefberekening uit via:
http://www.toeslagen.nl/particulier/toe ... l#P56_4531
Probeer ook eens een iets hogere huur in te voeren en bekijk het resultaat.

Ik denk dat deze grenzen tegelijkertijd met de jaarlijkse huurverhoging ook zullen stijgen.
Vraag je ook af of Dekker er niet voor gaat zorgen dat de woning in de vrije sector terecht komt! Zie bijvoorbeeld www.woonbond.nl

Als je afhankelijk bent van de huurtoeslag, verhuis dan pas nadat je 100 procent zeker bent dat je recht hebt op huurtoeslag.

RiaW
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2005 16:33

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door RiaW »

Kijk nog even op de site van de belastingdienst over huurtoeslag. Volgens mij is de huurtoeslag vanaf 01-07-2006, ongeveer 485 euro, voor 1-2 persoonshuishoudens.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Dringend: na huurverhoging nog recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door henkgeluk »

linda 222,

huur kent een zg aftopping~ de belastingdienst weet dat die tot 30-06 op € 323,- lag.

het preciese bedrag van huurtoeslag bij welke huur,kun je vinden bij www.toeslagen.nl

dus 1e de aftopping is boven een bepaalde huur ,zodat je bij iedere huurverhoging minder subsidie ontvangt.
2e bij welke huur nog toeslag,even kijken op het bovengenoemde www.toeslagen.nl anders bij www.vrom.nl

ik moet er aan toevoegen ,dat ik net deze morgen van de belastingdienst een formulier ontving waarop wordt medegedeeld dat mijn subsidie € 23,50 minder wordt per maand. er staat bij > wegens andere berekening /normen vanaf 1 juli.

mijn inkomen is niet meer(toetsinginkomen) als vorig jaar ,eerder minder.

succes!

Gesloten