LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dubieus huurcontract
Dubieus huurcontract
Sinds een paar weken ben ik actief op zoek naar een appartement voor mij en mijn vriend. Na enkele weken verschillende makelaarssites te hebben bekeken viel het mij op dat appartementen van meer dan 682,-, volgens de sites, toch in aanmerking komen voor huurtoeslag.
Tijdens een bezichtiging heb ik hier specifiek op doorgevraagd en toen werd mij verteld dat de verhuurder een 'origineel' contract zou krijgen met de daadwerkelijke prijs (in dit geval 800,-) en ik als verhuurder een contract zou krijgen waar de kale huur dermate zou zijn aangepast dat deze op 675,- zou terecht komen. Het verschil zou onder gebracht worden in specifieke servicekosten die niet vermeld hoeven te worden bij de aanvraag van huurtoeslag. Netto zou het dus neerkomen op hetzelfde, echter (na even doorvragen) zou ik met een 'niet rechtsgeldig contract' zitten. De makelaar vertelde (weer na even doorvragen) dat zij niet aansprakelijk zijn voor mogelijke 'risico's', maar dat de fiscus er toch niet achter zou komen mits ik dit niet aan hun zou vertellen.
Als ik niet had doorgevraagd had ik dit contract ondertekend en als het dit contract niet zou zijn geweest had ik die van een andere makelaar wel ondertekend, omdat vele makelaars in Groningen dergelijke contracten (boven 682,- p.m. + mogelijkheid huurtoeslag) aanbieden. Mijn vragen zijn dus:
- Mag een makelaar een dergelijk contract opstellen?
- Komt de fiscus hier achter en wat doen zij hier mee?
- Als ik dit aangepaste contract had ondertekend en de Belastingdienst zou de huurtoeslag achteraf afkeuren, wie is hier dan voor verantwoordelijk en moet de kosten + eventuele boete terugbetalen?
Ik zit dus met veel vragen en kan de antwoorden niet op internet vinden. Ik hoop dat iemand mij helderheid kan geven, zodat ik een appartement kan zoeken zonder later in de problemen te komen.
Tijdens een bezichtiging heb ik hier specifiek op doorgevraagd en toen werd mij verteld dat de verhuurder een 'origineel' contract zou krijgen met de daadwerkelijke prijs (in dit geval 800,-) en ik als verhuurder een contract zou krijgen waar de kale huur dermate zou zijn aangepast dat deze op 675,- zou terecht komen. Het verschil zou onder gebracht worden in specifieke servicekosten die niet vermeld hoeven te worden bij de aanvraag van huurtoeslag. Netto zou het dus neerkomen op hetzelfde, echter (na even doorvragen) zou ik met een 'niet rechtsgeldig contract' zitten. De makelaar vertelde (weer na even doorvragen) dat zij niet aansprakelijk zijn voor mogelijke 'risico's', maar dat de fiscus er toch niet achter zou komen mits ik dit niet aan hun zou vertellen.
Als ik niet had doorgevraagd had ik dit contract ondertekend en als het dit contract niet zou zijn geweest had ik die van een andere makelaar wel ondertekend, omdat vele makelaars in Groningen dergelijke contracten (boven 682,- p.m. + mogelijkheid huurtoeslag) aanbieden. Mijn vragen zijn dus:
- Als ik dit aangepaste contract had ondertekend en de Belastingdienst zou de huurtoeslag achteraf afkeuren, wie is hier dan voor verantwoordelijk en moet de kosten + eventuele boete terugbetalen?
Ik zit dus met veel vragen en kan de antwoorden niet op internet vinden. Ik hoop dat iemand mij helderheid kan geven, zodat ik een appartement kan zoeken zonder later in de problemen te komen.
Re: Dubieus huurcontract
En zo wordt er wat in elkaar geknutseld om te kunnen frauderen, dit soort constructies komt meestal uit en dan niet huilen dat je alles moet eventuele boete moet terug betalen.De makelaar heeft zijn centjes, en die zegt dan, ja ik heb toch gezegd dat ik niet aansprakelijk ben als het mis gaat.door Sylv90 » 17 mei 2013 23:43
Sinds een paar weken ben ik actief op zoek naar een appartement voor mij en mijn vriend. Na enkele weken verschillende makelaarssites te hebben bekeken viel het mij op dat appartementen van meer dan 682,-, volgens de sites, toch in aanmerking komen voor huurtoeslag.
gr Henk
- Dat moet hij zelf wetenSylv90 schreef: - Mag een makelaar een dergelijk contract opstellen?
- Terugvorderen met mogelijk een boete
- Jij
-
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vicekosten
U heeft helemaal geen recht op huurtoeslag omdat de servicekosten te hoog zijn. Deze truc gaat dus helemaal niet opbelastingdienst schreef:Servicekosten betaalt u maandelijks aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.
Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:
schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
huismeesterkosten
kosten voor dienst- en recreatieruimten
Let op!
Per rubriek kunt u maximaal € 12 bij de huurprijs optellen, ook als u een hoger bedrag betaalt. Dat betekent dat u in totaal maximaal € 48 bij de huurprijs kunt optellen.
Waarom niet? Dat gaat slechts over maximale bijtelling aan servicekosten. Er staat zelfs dat servicekosten hoger kunnen zijn.Leo The Emperor schreef:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vicekosten
U heeft helemaal geen recht op huurtoeslag omdat de servicekosten te hoog zijn. Deze truc gaat dus helemaal niet opbelastingdienst schreef:Servicekosten betaalt u maandelijks aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.
Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:
schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
huismeesterkosten
kosten voor dienst- en recreatieruimten
Let op!
Per rubriek kunt u maximaal € 12 bij de huurprijs optellen, ook als u een hoger bedrag betaalt. Dat betekent dat u in totaal maximaal € 48 bij de huurprijs kunt optellen.
-
er staat dat u niet meer dan 48 euro voor servicekosten mag gebruiken om tot de kale huur te komen.barman schreef:Waarom niet? Dat gaat slechts over maximale bijtelling aan servicekosten. Er staat zelfs dat servicekosten hoger kunnen zijn.
Op basis van een huurtoeslaggrens van 675 euro mag de totale huur niet meer dan (675+48)=723 euro bedragen om nog voor huurtoeslag in aanmerking te komen
Waarom gaat die truc dan niet op?Leo The Emperor schreef: er staat dat u niet meer dan 48 euro voor servicekosten mag gebruiken om tot de kale huur te komen.
Op basis van een huurtoeslaggrens van 675 euro mag de totale huur niet meer dan (675+48)=723 euro bedragen om nog voor huurtoeslag in aanmerking te komen
De truc is om uit te komen op een huur die binnen de huursubsidiegrens valt en alles wat meer betaalt moet worden op te voeren als servicekosten. Waarom zou dat niet werken dan?
-
zeg ik toch...
@TS niet doen, als het fout gaat ben jij de pineut, gaat het wel goed, speelt waarschijnlijk toch regelmatig door je hoofd als je een brief van de BD krijgt ' o jee, hebben ze het door?'
In het contract worden andere zaken 'uit' de kale huur gehaald en bij servicekosten onder gebracht. Echter worden deze zo vermeld dat deze niet meetellen bij de aanvraag van huurtoeslag.
Hier voorbeeld hieronder staat op verschillende makelaarssites in de omschrijving van een appartement (Pararius):
Huurprijs: € 675,- excl.
Service kosten € 125 (onderhoud, gemeentelijke lasten, TV)
Indicatie g/w/e: € 95
Huurtoeslag mogelijk
Die 125 euro bevatten niet de onderstaande kosten die wel meetellen bij het toekennen van huurtoeslag (Belastingdienst):
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
- huismeesterkosten
- kosten voor dienst- en recreatieruimten
Ik wil graag uitleg waarom dit zo gedaan wordt en of het kan/mag.
Hier voorbeeld hieronder staat op verschillende makelaarssites in de omschrijving van een appartement (Pararius):
Huurprijs: € 675,- excl.
Service kosten € 125 (onderhoud, gemeentelijke lasten, TV)
Indicatie g/w/e: € 95
Huurtoeslag mogelijk
Die 125 euro bevatten niet de onderstaande kosten die wel meetellen bij het toekennen van huurtoeslag (Belastingdienst):
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
- huismeesterkosten
- kosten voor dienst- en recreatieruimten
Ik wil graag uitleg waarom dit zo gedaan wordt en of het kan/mag.
-
Zoals ik de site van de belastingdienst lees, accepteren ze maar maximaal 48 euro ( ipv de te betalen 125 euro) als servicekosten voor onderhoud en gemeenschappelijke lasten, en gaat de truc daarom niet op
Je leest verkeerd. Maximaal 48 euro mag je toevoegen aan de huur die je betaald. Een verhuurder mag meer rekenen, maar dat meer komt dan niet voor huurtoeslag in aanmerking.Leo The Emperor schreef:Zoals ik de site van de belastingdienst lees, accepteren ze maar maximaal 48 euro ( ipv de te betalen 125 euro) als servicekosten voor onderhoud en gemeenschappelijke lasten, en gaat de truc daarom niet op
Het wordt gedaan zodat jij nog recht op huurtoeslag zou hebben. Het kan, want het wordt gedaan. Het mag, want jij huurt inclusief. Moet je natuurlijk wel letten op wat er in je contract staat en wie g/w/e gaat betalen als de kosten hoger uitvallen en of er terugbetaald wordt bij lager verbruik.Sylv90 schreef: Ik wil graag uitleg waarom dit zo gedaan wordt en of het kan/mag.
Niet frauduleus, wel dubieus. Zeker als die verhuurder de servicekosten uitbreid en fors verhoogd. Je accepteert wel een constructie die ook in je nadeel gebruikt kan worden.snuffel1 schreef: Als er een contract wordt opgesteld met een kale huurprijs onder de grens is die rechtsgeldig en niet frauduleus.
-
Ik weet nog niet zo of ik het wel verkeerd interpreteer.barman schreef:Je leest verkeerd. Maximaal 48 euro mag je toevoegen aan de huur die je betaald. Een verhuurder mag meer rekenen, maar dat meer komt dan niet voor huurtoeslag in aanmerking.
Dit staat op de website van het Nibud :
Dus als TS inclusief alle servicekosten 800 euro betaald is daarmee de kale huur minimaal 800-48=752 euro en dus ruim boven de huurtoeslaggrensNibud schreef:Bij het aanvragen van huurtoeslag moet u de rekenhuur opgeven. Dat is de huurprijs inclusief servicekosten. Deze huurprijs mag niet lager zijn dan € 222,18 en niet hoger dan € 681,02. Is dit wel het geval, heeft u geen recht op huurtoeslag. Voor AOW-gerechtigden gelden licht afwijkende bedragen.
Servicekosten en onderhuur
Bij de berekening van de rekenhuur mag u voor de volgende servicekosten maximaal € 12,- optellen per kostenpost:
Kosten voor de lift en elektriciteit in gemeenschappelijke ruimten.
Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten.
Kosten voor een huismeester.
Kosten voor onderhoud van dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten.
Leo, je snapt er echt de ballen van. Niet alle servicekosten tellen mee!
De constructie is zo dat TS binnen de huursubsidie grens valt.
Dus heel gechargeerd. Huur 600 + servicekosten 400 (dat mag)
Van die 400 servicekosten mag 48 meegeteld worden bij de huur, dus dan huur 648 is ruim binnen de grens.
Ondertussen betaald TS in werkelijkheid wel gewoon 1000 en krijgt toch huursubsidie.
Ze spelen gewoon met die servicekosten, zodat TS altijd binnen de grens valt, maar wel de hoofdprijs betaalt!
Rekenhuur is huur + toegestane servicekosten.
Niet huur + alle kosten!
Van die 400 servicekosten mag 48 meegeteld worden bij de huur, dus dan huur 648 is ruim binnen de grens.
Ondertussen betaald TS in werkelijkheid wel gewoon 1000 en krijgt toch huursubsidie.
Ze spelen gewoon met die servicekosten, zodat TS altijd binnen de grens valt, maar wel de hoofdprijs betaalt!
Niet huur + alle kosten!
-
Geizen uw halstarrigheid om de foute zaken te blijven weergeven kan ik u nu alleen nog maar adviseren om zelf een proefberekening uit te voeren op de site van de belastingdienst met de gegevens van TS.Barman schreef:Leo, je snapt er echt de ballen van. Niet alle servicekosten tellen mee!
Niet huur + alle kosten!
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
U zult dan zien dat er geen huurtoeslag wordt toegekend omdat de som van kale huur en het totaal van de servicekosten te hoog is. Dus voordat er meer mensen intrappen. Deze truc werkt niet
Op invulsite van belastingdienst staat:
Ik zou de vraag gewoon persoonlijk bij de belastingsdienst voorleggen, en gewoon de naam van de makelaar noemen.
Lijkt mij dat je dus niet zomaar 48 Euro invullen als je 250,- betaalt.Hoeveel servicekosten betaalt u per maand?
Ik zou de vraag gewoon persoonlijk bij de belastingsdienst voorleggen, en gewoon de naam van de makelaar noemen.
-
Ik zou de ingevulde proefberekening van de belastingdienst gewoon persoonlijk aan de makelaar voorleggen, en vragen waarom zij aangeven dat huurtoeslag wel mogelijk is`16again schreef:Ik zou de vraag gewoon persoonlijk bij de belastingsdienst voorleggen, en gewoon de naam van de makelaar noemen.