LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] een vraag over aansprakelijkheid.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Nijneke

een vraag over aansprakelijkheid.

Ongelezen bericht door Nijneke »

Hey iedereen,
ik als onwetende op mezelf wonende scholier heb een vraagje!
Sinds drie maanden woon ik in een dorpje in de buurt van Leiden wat ik voor de makkelijkheid maar even Dorp noem. De kamer waar ik ingetrokken ben is lekker ruim en ik was harstikke blij met mijn nieuwe plekje.

een maand nadat ik ingetrokken was begon het te lekken in de kamer, het duurde een maand voordat de huisbaas, een aannemer, eindelijk zei het lekkage opgelost te hebben.
In het vertrouwen dat het lek over was heb ik mijn tafeltje met daarop mijn instrumenten (een aantal blokfluiten in verschillende stemmingen die ik nog van mijn moeder gehad heb) weer neergezet.
Na een grote regenbui was het echter weer zo ver. Mijn bed doorweekt en ik in paniek.
Alle fluiten waren op zich alleen nat en goed te drogen, behalve mijn prachtige antieke Alt blokfluit. De lak was gebarsten en het ding was ongelofelijk vals.
Ik heb geprobeerd hem nog te redden door hem goed te drogen maar niets werkte.

Nu heeft een van mijn huisgenoten gebeld naar de huisbaas, ik heb de man nog nooit gesproken, alles ging altijd via mijn huisgenoten, maar de huisbaas, de aannemer dus, zegt niet verzekerd te zijn en dus niet te willen betalen.

Hoe kan ik het nu het beste aanpakken?
De fluit heeft zowel emotionele als een behoorlijke marktwaarde en ik wil gewoon graag dit ongeluk vergoed hebben!

Ik kan er vanuit gaan dat als mijn huisbaas zegt dat het opgelost is het ook daadwerkelijk opgelost is toch?
Hebben jullie tips voor me? of weet iemand van jullie wat ik nu moet?
Moet ik hem aansprakelijk stellen en een brief schrijven? moet ik contact opnemen met de verzekering van mijn huisgenoot? Of kan ik fluiten naar mijn mooie antieke instrument?

Graag reacties!

Met vriendelijke groeten,
Nijneke.

Chocomelk

Re: een vraag over aansprakelijkheid.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Natuurlijk moet jij je huisbaas verantwoordelijk stellen.
Je huisbaas is hiervoor verantwoordelijk dat hij die verantwoordelijkheid weer kan neerleggen bij de aannemer is zijn pakkie an.
Schrijf hem een brief waarin je hem aansprakelijk stelt voor de schade aan je
antieke Alt blokfluit.

Nijneke

even voor de duidelijkheid, mijn huisbaas is aannemer.
Dus hij bezit als aannemer een aantal huizen.

Een brief dus? en hoe kan ik dat het beste noemen in de brief? Is dit nalatigheid? of aansprakelijkheid?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Jij moet je huisbaas aansprakelijk stellen in die brief voor je blokfluit die zowel emotionele als gewone schade heeft.

Is er geen huisgenoot die je hierbij kan helpen om die brief op te stellen als het jezelf niet lukt?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Even een paar dingen:
Waarom, als het in jouw kamer lekt, neem jij geen contact op met de huisbaas, maar doet een huisgenoot dat?
Dan zit er altijd iemand 'extra' tussen en is de kans op verwarring alleen maar groter.
Een blokfluit kan geen emotionele schade hebben.
Wel emotionele waarde.
Vond hem wél grappig, dat wel. :lol:
Verder zou ik de huisbaas schriftelijk (aangetekend) aansprakelijk stellen.
Zowel voor de ontstane schade, maar ook voor het feit dat de lekkage nu wél goed verholpen moet worden, om verdere ellende te voorkomen.
Dat je huisbaas zich hiervoor niet verzekerd heeft is niet jouw probleem, jij hebt schade door zijn toedoen en dat moet hij vergoeden.
Of hij het daarna terug kan krijgen via een verzekering heb jij niets mee te maken.

Nijneke

VioletPrue schreef: Een blokfluit kan geen emotionele schade hebben.
Wel emotionele waarde.
Vond hem wél grappig, dat wel. :lol: .
Mijn huisgenoot stond er op dat zij het contact deed, omdat alle andere huisgenoten de huur aan haar overmaken omdat de huisbaas geen kleine bedragen wil maar in 1x de gehele huur.

En inderdaad, foutje, emotionele waarde EN waterschade :P dus geen emotionele schade of waterwaarde ofzo :)

Er rammelt van alles binnen dit huishouden hiero.
We krijgen bijvoorbeeld ook de volledige gemeentebelasting terwijl we kamerbewoners zijn, maar dus ook zijn deel.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Nijneke schreef:
En inderdaad, foutje, emotionele waarde EN waterschade :P dus geen emotionele schade of waterwaarde ofzo :)

Er rammelt van alles binnen dit huishouden hiero.
We krijgen bijvoorbeeld ook de volledige gemeentebelasting terwijl we kamerbewoners zijn, maar dus ook zijn deel.

sorry type foutje :lol:
gemeentebelasting van je huisbaas horen jullie niet te betalen.

succes.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Waarom zou hij gemeentelijke belasting moeten betalen, woont hij in het huis?
Die belasting is bij mijn weten voor de bewoners, niet voor de eigenaar.
Maar ik kan in de war zijn met de reinigingsrechten enzo, dus pin me er niet op vast.

Nijneke

De eigenaar betaald belasting over zijn bezit en betaald ook reinigingskosten en iets met de grond.
De bewoners betalen waterschap, vuilnis, riolering enz.
Maar wij kregen dus van hem de rekening. die kwam hij even langsbrengen.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Heb jezelf een inboedelverzekering? Dan ben je waarchijnlijk verzekerd voor waterschade zelfs op een stundentenpolis

Zoja zullen zij jou de schade vergoeden en eventueel verhalen bij de tegenpartij

Gesloten