LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Erfascheiding
-
Erfascheiding
Ik vroeg me af of een verhuurder zomaar een schutting mag plaatsen op de binnenplaats van 4 appartementen en een winkel. Het lijk er op dat de winkel beneden het (de gecreeerde ruimte) in gebruik gaat nemen omdat er 4 houten tuin banken zij geplaatst onder mijn huiskamer raam, voorheen waren het 2 parkeerplaatsen. Ik zit op de 2e verdieping en het appartement beneden is verhuurd aan de winkel.
De plek waar wij de fietsen neerzetten is nu helemaal afgeschermd met een schutting and de lange kant en ik heb nu helemaal geen overzicht meer op mijn fiets. Het lijkt erop dat er ook geen deur in komt en met de opening van de ruimte naar de straat kant toe. Kan nu helemaal niet zien of er iemand met mijn fiets er vandoor zal gaan.
Het ziet er alsvolgt uit:
..................... %
| .................+ \ |
| .................+ \ |
| .................+ \ |
| .................+ \ |
|_________+ \ |
.......**..........@
| & _ Bestande zijkanten van de u vormige binneplaats
\ Overkapping, tevens plek voor fiesten en winkel opslag
+ Nieuwe schutting
** Mijn raam
% Nieuwe uitgang fiestenstalling zonder deur
@ Deur naar buiten vanuit het pand
..... is opvulling om de situatie goed weer te geven, deze moet je wegdenken.
Mijn vraag is dan ook of dit uberhaupt wel toegestaan is, zover ik weet mag de verhuurder het wel veranderen maar ik lees overal dat hij dit moet doen in overleg met de verhuurders. Tevens is het geen goede verandering als je kijkt naar de bewoners en hun fietsen. De winkel eist nu 4/5 van de binnenplaats op en er is geen ruimte meer om te parkeren met een auto.
De plek waar wij de fietsen neerzetten is nu helemaal afgeschermd met een schutting and de lange kant en ik heb nu helemaal geen overzicht meer op mijn fiets. Het lijkt erop dat er ook geen deur in komt en met de opening van de ruimte naar de straat kant toe. Kan nu helemaal niet zien of er iemand met mijn fiets er vandoor zal gaan.
Het ziet er alsvolgt uit:
..................... %
| .................+ \ |
| .................+ \ |
| .................+ \ |
| .................+ \ |
|_________+ \ |
.......**..........@
| & _ Bestande zijkanten van de u vormige binneplaats
\ Overkapping, tevens plek voor fiesten en winkel opslag
+ Nieuwe schutting
** Mijn raam
% Nieuwe uitgang fiestenstalling zonder deur
@ Deur naar buiten vanuit het pand
..... is opvulling om de situatie goed weer te geven, deze moet je wegdenken.
Mijn vraag is dan ook of dit uberhaupt wel toegestaan is, zover ik weet mag de verhuurder het wel veranderen maar ik lees overal dat hij dit moet doen in overleg met de verhuurders. Tevens is het geen goede verandering als je kijkt naar de bewoners en hun fietsen. De winkel eist nu 4/5 van de binnenplaats op en er is geen ruimte meer om te parkeren met een auto.
-
Re: Erfascheiding
ehm... wat een helder beeld van de situatie een beetje tekening zou het misschien iets duidelijker maken.
-
Ik zal wel een paar foto's plaatsen deze week.
Ik dacht dat de illustratie wel duidelijk was als je een beetje kan inbeelden
Ik dacht dat de illustratie wel duidelijk was als je een beetje kan inbeelden
-
Nou... met een beetje lezen en inbeelden kom je er wel uit, dat is het punt niet. Waar het om gaat is wat de rechten zijn van de huurders en de verhuurder.
Eerste vraag: is de verhuurder toevallig dezelfde als degene die de winkel runt?
Tweede vraag: hoe lang bestaat de huidige situatie al?
Derde vraag: heb je al contact gehad met de verhuurder? Zo ja, wat is daar het resultaat van, zo nee, zou je dat dan niet eerst doen?
Vierde vraag: heb je al overlegt met de andere huurders? Wellicht dat zij al informatie ingewonnen hebben wat te doen.
Vijfde vraag: wat staat er in de huurovereenkomst met betrekking tot het gebruik van de binnenruimte?
Eerste vraag: is de verhuurder toevallig dezelfde als degene die de winkel runt?
Tweede vraag: hoe lang bestaat de huidige situatie al?
Derde vraag: heb je al contact gehad met de verhuurder? Zo ja, wat is daar het resultaat van, zo nee, zou je dat dan niet eerst doen?
Vierde vraag: heb je al overlegt met de andere huurders? Wellicht dat zij al informatie ingewonnen hebben wat te doen.
Vijfde vraag: wat staat er in de huurovereenkomst met betrekking tot het gebruik van de binnenruimte?
-
1) Nee, de verhuurder is niet de persoon die de winkel runt
2) Nou die schutting is er net, 1 a 2 weken ofzo
3) Geen contact gehad. Maar wat heeft het voor'n nut dan als ik dat nu doe? die schutting staat er nu toch al en de winkel maakt er een tuin van met bankjes, bloembakken en potten. Verhuurder had ons bewoners ook helemaal niet geinformeerd.
Ik las in de krant dat de bioslager bijeenkomsten gaat organiseren en dat moet allemaal beneden mijn appartement gaan gebeuren en op die gezamelijke binnenplaats. Dus dat wordt een hoop herrie en ge bbq onder mijn raam.
4) Nou mijn buurman boven wist ook van niets. De andere 2 appartementen worden verhuurd aan winkels, de ene als opslag voor de visboer in de straat en die beneden mij zoals ik zei door de bioslager.
5) Er staat niets in het contract over het gebruik van de binnenplaats maar we moeten het allemaal wel gebruiken omdat de deur naar buiten op deze binnenplaats uitkomt voor alle appartementen. Het waren 2 parkeerplaatsen en een fietsenhok, maar die zijn er nu niet meer. De 2 appartementen boven maken ook gezamelijk gebruik van gang en trap, en beneden delen we de gang naar de buitendeur met de winkel en een 3e appartement die de winkel nu huurt. En voor dit 3e appartement staan nu die bankjes en schutting. Hij heeft op deze manier een soort tuintje gemaakt en het bij het 3e appartement betrokken.
Ik moet er ook bijvertellen dat ik recent er achter gekomen ben dat de appartementen gesplitst zijn in appartementsrechten en ik heb net bij het kadaster de splitsingakte aangevraagd om te kijken op de tekening hoe het verdeeld is en naar de voorschriften. Daarbij moet ik vertellen dat er in het contract wel iets staat over appartementen en dat is dat de verhuurder mij moet informeren over de gang van zaken/voorschriften maar dat is niet gebeurd.
2) Nou die schutting is er net, 1 a 2 weken ofzo
3) Geen contact gehad. Maar wat heeft het voor'n nut dan als ik dat nu doe? die schutting staat er nu toch al en de winkel maakt er een tuin van met bankjes, bloembakken en potten. Verhuurder had ons bewoners ook helemaal niet geinformeerd.
Ik las in de krant dat de bioslager bijeenkomsten gaat organiseren en dat moet allemaal beneden mijn appartement gaan gebeuren en op die gezamelijke binnenplaats. Dus dat wordt een hoop herrie en ge bbq onder mijn raam.
4) Nou mijn buurman boven wist ook van niets. De andere 2 appartementen worden verhuurd aan winkels, de ene als opslag voor de visboer in de straat en die beneden mij zoals ik zei door de bioslager.
5) Er staat niets in het contract over het gebruik van de binnenplaats maar we moeten het allemaal wel gebruiken omdat de deur naar buiten op deze binnenplaats uitkomt voor alle appartementen. Het waren 2 parkeerplaatsen en een fietsenhok, maar die zijn er nu niet meer. De 2 appartementen boven maken ook gezamelijk gebruik van gang en trap, en beneden delen we de gang naar de buitendeur met de winkel en een 3e appartement die de winkel nu huurt. En voor dit 3e appartement staan nu die bankjes en schutting. Hij heeft op deze manier een soort tuintje gemaakt en het bij het 3e appartement betrokken.
Ik moet er ook bijvertellen dat ik recent er achter gekomen ben dat de appartementen gesplitst zijn in appartementsrechten en ik heb net bij het kadaster de splitsingakte aangevraagd om te kijken op de tekening hoe het verdeeld is en naar de voorschriften. Daarbij moet ik vertellen dat er in het contract wel iets staat over appartementen en dat is dat de verhuurder mij moet informeren over de gang van zaken/voorschriften maar dat is niet gebeurd.
-
Je bent me al een slag voor... Want inderdaad, het kadaster kan meer informatie geven. Als het totale terrein officieel een gemeenschappelijk stuk grond is, kan het niet zo zijn dat één van de huurders zich een deel toe-eigent.Ik moet er ook bijvertellen dat ik recent er achter gekomen ben dat de appartementen gesplitst zijn in appartementsrechten en ik heb net bij het kadaster de splitsingakte aangevraagd om te kijken op de tekening hoe het verdeeld is en naar de voorschriften. Daarbij moet ik vertellen dat er in het contract wel iets staat over appartementen en dat is dat de verhuurder mij moet informeren over de gang van zaken/voorschriften maar dat is niet gebeurd.
M.i. kan het ook niet zo zijn dat een bedrijf op het gemeenschappelijke stuk grond commerciële activiteiten ontplooit, wat wel zo lijkt te zijn omdat het om een slager gaat die gaat staan bbq-en.
Nog maar even afwachten wat de splitsingsakte zegt. Als dat stuk grond bestemd is als gemeenschappelijk terrein, bestemd voor parkeren en dergelijke, dan zit de verhuurder goed fout.
Zit hij sowieso omdat hij jullie niet heeft geïnformeerd.
-
Nou ik heb informatie binnen en dit is echt wel een verassing : /
Ik kreeg als antwoord op mijn splitsingsakte aanvraag bij het Kadaster het volgende antwoord:
Er zijn de volgende voorlopoge aantekeningen:
Er is geen splitsingsakte bekend betreffende <Straat, nr> te <Plaats>.
Nu vraag ik me af of de splitsing in het gebouw waar ik woon wel rechtsgeldig is. De gemeente geeft nl wel aan dat er een splitsing heeft plaatsgevonden op juni 2009 maar ik heb nooit iemand van de gemeente gezien die de boel moet inspecteren voor een splitsing en mijn verhuurder is ook druk bezig geweest om alles netjes in het gebouw te splitsing zodat elk appartement zijn eigen aansluitingen heeft etc.
Vreemd, ik ga morgen maar is naar de gemeente met de info van het Kadaster.
Ik kreeg als antwoord op mijn splitsingsakte aanvraag bij het Kadaster het volgende antwoord:
Er zijn de volgende voorlopoge aantekeningen:
Er is geen splitsingsakte bekend betreffende <Straat, nr> te <Plaats>.
Nu vraag ik me af of de splitsing in het gebouw waar ik woon wel rechtsgeldig is. De gemeente geeft nl wel aan dat er een splitsing heeft plaatsgevonden op juni 2009 maar ik heb nooit iemand van de gemeente gezien die de boel moet inspecteren voor een splitsing en mijn verhuurder is ook druk bezig geweest om alles netjes in het gebouw te splitsing zodat elk appartement zijn eigen aansluitingen heeft etc.
Vreemd, ik ga morgen maar is naar de gemeente met de info van het Kadaster.
-
Waarom informeert u niet gewoon eens bij uw gemeente over bijvoorbeeld het bestemmingsplan van dat woongebied? Zou slim kunnen zijn!