LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas en Geisers help!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Robby609

Gas en Geisers help!

Ongelezen bericht door Robby609 »

Hallo,

Het is een lang verhaal, probeer het daarom kort en simpel te houden. Mijn situatie is particulier huren. Het huis heeft een warm water geiser (deze is langzaam aan het overlijden) en een warmte kachel in de woonkamer. De warm water geiser is oud en is toe aan vervanging. Deze heeft nog geen gesloten systeem voor de afval stoffen naar buiten. We moeten altijd een raampje openhouden.

De verhuurder heeft een mannetje langs gestuurd om te kijken wat er mogelijk was eventueel cv-verwarming. Deze meneer was erg ontstelt hoe wij met deze twee kachels woonden. Er zat te weinig zuurstof in de lucht in de woonkamer. De kachel vreet de lucht op. Volgens deze meneer zijn de vervangen kozijnen niet meer gemaakt op het gebruik van gas kachels (lucht roosters). Er is alleen een probleem, als ik alles open doe om te luchten stook ik mijzelf helemaal een ongeluk. Als ik alles dicht doe is het ongezond voor mijn lichaam maar heb ik het wel warm. De verhuurder schrok ook van dit nieuws. De verhuurder stelde toen voor om samen te gaan zitten want de huur zal dan eventueel worden verhoogd om een gedeelte van de kosten terug te verdienen.

Ik zit met het probleem:

1. Hij kan deze woning zo niet verhuren, het is ongezond en gevaarlijk.
2. Ik heb de financiële middelen niet paraat en vraag me af of ik hiervoor wel meer huur moet betalen.
3. De huur is al fors voor wat ik krijg.

Nu wil ik graag weten wat mijn rechten in deze situatie zijn.

bvd!!

ciske

Re: Gas en Geisers help!

Ongelezen bericht door ciske »

Huurverhoging met cv is gebruikelijk, als de huur te hoog voor je wordt kan je een beroep doen op de belasting voor subsidie.

Robby609

Ik zou het op prijs stellen als er eerst gelezen word voordat er gereageerd wordt. Je reactie is te kort en niet conform wat er uitgelegd staat in de eerste post. Het gaat erom dat de huidige situatie eigenlijk niet meer kan i.v.m Koolmonoxide gevaar. Ook de apparatuur is oud en mag eigenlijk niet meer zo worden opgehangen. Geiser zonder afvoer naar buiten, lucht happende gaskachel zonder voldoende verse lucht toevoer(-10 buiten moet alles open omdat anders de kachel te weinig verse lucht in de kamer laat ik kan deze dan net zo goed uitlaten want warm word het dan niet in de huiskamer).

Spijtig dat ik het hier nog een keer moet uitleggen, lees eerst voordat je wat reageert en moet ik weten wat voor subsidie dat is een linkje ? kom ik daar als student voor in aanmerking?

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Robby609 schreef:
Spijtig dat ik het hier nog een keer moet uitleggen, lees eerst voordat je wat reageert en moet ik weten wat voor subsidie dat is een linkje ? kom ik daar als student voor in aanmerking?
Als je dat niet weet, dan zou ik eens de "vriend" van allen Google oproepen.
Hint: Huur, en welke subsidie zou het dan kunnen zijn?
Blijkbaar heb je zelf nog geen onderzoek gedaan, dan is het spijtig, als mensen hierop reageren. :mrgreen:

ciske

nevermind schreef:

Als je dat niet weet, dan zou ik eens de "vriend" van allen Google oproepen.
Hint: Huur, en welke subsidie zou het dan kunnen zijn?
Blijkbaar heb je zelf nog geen onderzoek gedaan, dan is het spijtig, als mensen hierop reageren. :mrgreen:
:mrgreen: spijtig met dit soort reacties TS

onderzoek inderdaad maar zelf
en moet ik weten wat voor subsidie dat is een linkje ? kom ik daar als student voor in aanmerking?
als student hoor je dat toch te weten....trouwens spijtig, gebruik google zelf :mrgreen:

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

als er voor de geiser wordt gehuurd van de leverancier van stroom, dan moeten zij de geiser vervangen als deze het niet meer (goed) doet.

als de verhuurder de eigenaar is van de geiser, dan moet hij deze vervangen.
volgens mij valt dit onder onderhoud van de verhuurder.
u zou hiervoor geen huurverhoging moeten krijgen.

voor de cv is het iets anders.
voor de aanleg zou de verhuurder de huur kunnen verhogen.
uw woongenot wordt door de cv verhoogt.

op dit moment zou u de kamers 's morgens (voordat u de kachel aanzet) een kwartiertje kunnen luchten.

of u in aanmerking komt voor de huurtoeslag (aan te vragen bij de Belastingdienst) ligt aan uw leeftijd, de woning, uw inkomen en de hoogte van de kale huur.

een proefberekening is te maken op Toeslagen.nl
indien u er recht op hebt, kijk dan ook even of dit recht er ook was in 2011.
zo ja, dan kunt u dat nog tot 31 maart 2012 aanvragen.

nevermind

als er voor de geiser wordt gehuurd van de leverancier van stroom, dan moeten zij de geiser vervangen als deze het niet meer (goed) doet.
Meestal werken geisers op gas, dus de stroomleverancier heeft hier niets mee te doen. :wink:

ciske

@Robby, als jij niet weet waar je huur subusidie aan moet vragen kan je beter stoppen met studeren en vakkenvuller worden :mrgreen:

Je kan niet meer betalen dus wordt werken voor je!

nevermind

Ik vraag mij toch af, wie de wijsneus hier is:
Ik weet ook wel wat huurtoeslag is. Ik kom hier niet voor in aanmerking.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Robby609 schreef:Het is een lang verhaal, probeer het daarom kort en simpel te houden. Mijn situatie is particulier huren. Het huis heeft een warm water geiser (deze is langzaam aan het overlijden) en een warmte kachel in de woonkamer. De warm water geiser is oud en is toe aan vervanging. Deze heeft nog geen gesloten systeem voor de afval stoffen naar buiten. We moeten altijd een raampje openhouden.

De verhuurder heeft een mannetje langs gestuurd om te kijken wat er mogelijk was eventueel cv-verwarming. Deze meneer was erg ontstelt hoe wij met deze twee kachels woonden. Er zat te weinig zuurstof in de lucht in de woonkamer.
Dit doet me denken aan de situatie waar mijn ouders destijds mee zaten. Ook een onveilige situatie vanwege een oude geiser. Die is toen op kosten van de verhuurder vervangen door een boiler. De huur bleef hetzelfde, maar de energiekosten voor de huurder wijzigden wel (minder gas, meer electriciteit).

ciske

nevermind schreef:Ik vraag mij toch af, wie de wijsneus hier is:
Ik weet ook wel wat huurtoeslag is. Ik kom hier niet voor in aanmerking.
:lol: die wijsneus stuurt gekke pb'tjes

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het gaat erom dat de huidige situatie eigenlijk niet meer kan i.v.m Koolmonoxide gevaar.
Koolmonoxide heeft eigenlijk niet zoveel met ventilatie te maken, maar meer met onvolledige verbranding door slecht onderhoud of afstelling van de apparatuur.

Bij te weinig ventilatie neem wel het kooldioxide percentage in de woning toe en daardoor ga je je suf en lusteloos voelen, maar door het openzetten van een raampje of geforceerde ventilatie is dit op te heffen.

Het is bij mijn weten niet zo dat je als huurder kunt eisen dat er centrale verwarming of een geiser met een gesloten systeem wordt aangelegd. (overigens zullen er bij vervanging geen anderen meer te koop zijn, maar dat terzijde)

Misschien is het gewoon meest praktische om de verhuurder eerst met een voorstel te laten komen

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Vroeger waren ze ook knettergek wanneer het op veiligheid aankwam!,

Mijn ex had vroeger een geiser in de keuken hangen, geen afvoer, dat was toen des tijds niet verplicht,

Wanneer zij onder de douche stond en ik in de keuken was werd ik al licht in het hoofd van de afgassen van de oude geiser die flink stonk, terwijl deze ieder jaar keurig de onderhoudsbeurten kreeg,

We durfden de katten niet in de keuken te laten, ze konden namelijk vergassen wanneer ze op het aanrecht liepen, wanneer we allebei gedouched hadden!,

Klagen bij de verhuurder had geen zin, want de installatie was vóór een bepaalde datum geinstalleerd, en toen was deze ronduit gevaarlijke situatie toegestaan,

De gassen trokken naar boven toe, en zelfs in de slaapkamer konden we de gassem vam de geiser ruiken,

Ventilatie is zeer belangrijk zodat koolmonoxide vergiftiging voorkomen kan worden,

Zelf vindt ik het niet meer van deze tijd deze ouwe rommel, deze moet vervangen worden door een nieuwe geiser met gesloten afvoer of combiketel met warmwatervoorziening is echt een vereiste,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Mar v.d. Berg

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Op de website van de huurcommissie (http://www.huurcommissie.nl) staat erg veel informatie over wat wel en niet kan in deze situatie.
Ook kan je daar gegevens over je woning invullen waarbij je kunt zien of de huur die je betaalt redelijk is of te hoog. Het invullen is erg veel werk, maar als je teveel huur betaalt, is het wel lonend!

Jij stelt dat de woning gevaarlijk is, doordat de aanvoer van verse lucht en de afvoer van verbrandingsgassen niet goed geregeld is. Als dat waar is, heb je vrijwel zeker recht op huurverlaging. Hiervoor is het nodig dat jij zelf de bewijzen hiervoor aanvoert. Bijvoorbeeld een onderzoeksrapport van de monteur die jou wees op de gevaarlijke/ongezonde situatie. Hoe je een procedure voor huurverlaging in gang zet, staat ook op de website van de huurcommissie.

De verhuurder wordt vervolgens verplicht om de installatie bij jou in huis in orde te maken. Dat leidt niet per definitie tot huurverhoging. Alleen als jouw comfort vooruit gaat, bijvoorbeeld doordat er centrale verwarming aangelegd wordt, mag de verhuurder dit doorberekenen.

Overigens moet je ieder huis, oud, nieuw, lek of goed geïsoleerd, iedere dag goed luchten om schimmel te voorkomen. Zet de kachel laag, en zet de ramen tegen elkaar open. Na 15 minuten weer dicht en de kachel omhoog. Je zult merken dat het dan sneller en aangenamer warm wordt in huis.

Misschien is het slim om op korte termijn koolmonoxidemelders aan te brengen in de vertrekken met de kachel- en geiserproblemen? Dat komt in ieder geval het leven van jou en je katten minder in gevaar.

Ik wens je veel sterkte.

Robby609

Bedankt voor de reacties, behalve van ciske ga ergens anders je haat verspreiden. De meters hebben we al aangeschaft op aanraden van mijn vader. Ik ga zeker even kijken naar de informatie die jullie mij gegeven hebben. hartelijk bedankt ik heb nu eindelijk het gevoel dat mijn vraag beantwoord is inplaats een standaard reactie van iemand.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Een suggestie die ik nog niet voorbij heb zien komen. Informeer eens bij de brandweer, deze weten vrij veel over wat er wel en niet mag ivm Koolmonoxyde en bijbehorende voorschriften.

Gesloten