LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen borg retour, verhuurder failliet. Wat nu?!
-
Geen borg retour, verhuurder failliet. Wat nu?!
Beste mensen,
Per 1 juli j.l heb ik mijn huurovereenkomst van mijn appartement opgezegd. Alles keurig conform normen opgeleverd. Daar is door een medewerker van beheer ook voor getekend.
Inmiddels ruim 2,5 maand verder en nog geen borg retour ontvangen. Het gaat om een flink bedrag (3x maandhuur). Nu is het probleem dat eigenaar van het appartement (helaas is dat Lips Capital Group) failliet is. De nieuwe eigenaar zegt hier niets mee te maken te hebben en wil niets uitkeren. Bij de oude eigenaar valt natuurlijk niks te halen (290 miljoen schuld?).
Kan ik naar mijn centen fluiten? Baal er enorm van want het gaat om bijna €2.000,-.
Per 1 juli j.l heb ik mijn huurovereenkomst van mijn appartement opgezegd. Alles keurig conform normen opgeleverd. Daar is door een medewerker van beheer ook voor getekend.
Inmiddels ruim 2,5 maand verder en nog geen borg retour ontvangen. Het gaat om een flink bedrag (3x maandhuur). Nu is het probleem dat eigenaar van het appartement (helaas is dat Lips Capital Group) failliet is. De nieuwe eigenaar zegt hier niets mee te maken te hebben en wil niets uitkeren. Bij de oude eigenaar valt natuurlijk niks te halen (290 miljoen schuld?).
Kan ik naar mijn centen fluiten? Baal er enorm van want het gaat om bijna €2.000,-.
-
Re: Geen borg retour, verhuurder failliet. Wat nu?!
Je kan je melden bij de curator, maar ik geef je weinig hoop.
Schrale troost, Roger Lips is vandaag gearresteerd.
-
Een en ander ligt er aan wanneer de woning van eigenaar is veranderd. Als dat vóór de opzegging al is gebeurd, dat heeft de nieuwe eigenaar alle rechten en plichten overgenomen, inclusief het terugbetalen van de borg. Als dat ná die tijd is, dan mag je inderdaad bij de curator achteraan sluiten.
-
Als je nieuwe verhuurder het huurcontract van de failliete verhuurder heeft overgenomen, zal je nieuwe verhuurder die borg volgens mij gewoon terug moeten betalen. Je betaalde immers huur aan de nieuwe verhuurder. Die is daarmee contractpartij geworden. Met die partij heb je rechten en plichten. Uw plicht, namelijk het betalen van de huur, is voldaan. Nu het contract wordt beëindigd zal de nieuwe verhuurder zich moeten houden aan de bepalingen uit het huurcontract, namelijk het terugbetalen van de borg. Gezien het grote bedrag is dagvaarden zeker een optie. Eerst aanmanen met een aangetekende brief.
-
Is het dan niet zo dat bij executieverkoop van dergelijke woning de schulden meeverkocht worden, en dus de nieuwe eigenaar tevens de achterstallige betalingen moet voldoen?
dat zou een heel nieuwe insteek van het wetboek zijn. Nee lijkt mij niet dat het zo werkt.lfw_jansen schreef:Is het dan niet zo dat bij executieverkoop van dergelijke woning de schulden meeverkocht worden, en dus de nieuwe eigenaar tevens de achterstallige betalingen moet voldoen?
maar ga even in op de vraag of de overdracht in eigendom voor of na faillissement is geweest.
-
De huur is per 1 juli opgezegd. Woning is op 15 juli verkocht aan nieuwe eigenaar. Geen kans dus..
-
@vroem
Bij een veiling van een woonhuis accepteer je als koper alle openstaande baten en lasten. Indien er bijvoorbeeld nog achterstallige lasten van de gemeente zijn, dien je deze als koper bij overdracht te voldoen.
Bij een veiling van een woonhuis accepteer je als koper alle openstaande baten en lasten. Indien er bijvoorbeeld nog achterstallige lasten van de gemeente zijn, dien je deze als koper bij overdracht te voldoen.
volgens mij betreft dat alleen belastingzaken, geen afspraken uit een afgesloten met vorige eigenaar gesloten huurovereenkomst..
Maar als je het zo goed weet waarom stel je hier dan die vraag?
Maar als je het zo goed weet waarom stel je hier dan die vraag?