Aangaande de huurtoeslag en de korting die ingezet wordt als er een kind bij je komt wonen heb ik een vraag:
Ik ben gescheiden, maar mijn zoon van 24 is dit jaar bij mij komen komen. Hij heeft een ziektewet uitkering. Ik kreeg huurtoeslag en zorgtoeslag.
Ik heb op de site van de belastingdienst gekeken of ik een toeslagpartner had, zij hadden daar een eenvoudige tool voor op de site. Hieronder de vragen die in de rekentool gesteld worden:
1.Over welk jaar wilt u weten wie uw toeslagpartner is?
2.Hebt u een echtgenoot of geregistreerde partner?
Let op! Lees eerst de toelichting.
3.Staan er behalve uzelf ook andere mensen ingeschreven op uw woonadres? Hierna noemen wij deze personen medebewoners.
Let op! Tel onderhuurders niet mee bij de vragen.
4.Bent u op 1 januari 2020 jonger dan 27 jaar?
5.Zijn alle medebewoners uw kinderen of uw ouders?
5.Zijn alle medebewoners op 1 januari 2020 jonger dan 27 jaar?
Deze heb ik naar waarheid ingevuld en dan komt uit dat ik GEEN toeslagpartner heb.
Daarom heb ik zelf niets aangepast want zoals op hun site te lezen is is een toeslagpartner iemand die meetelt voor de toeslagen. Dit werd ook telefonisch door de belastingdienst bevestigd.
Toch moet ik een groot deel van de huurtoeslag terug betalen aan de belastingdienst. Uiteraard is mijn zoon niet te beroerd om mee te betalen aan de huur, en betaal ik het wel terug middels een betalingsregeling, maar zoals het op de site allemaal vermeld staat is zeer verwarrend.
Beste belastingdienst, kan het iets simpeler uitgelegd worden aub?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen huurtoeslagpartner, wel huurtoeslag terugbetalen?
Re: Geen huurtoeslagpartner, wel huurtoeslag terugbetalen?
U hebt inderdaad geen toeslagpartner, maar wel een medebewoner die meetelt voor het bepalen van uw huurtoeslag.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
De eerste info die ik kon vinden is dit:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_krijgen/
Voor huurtoeslag geldt niet alleen het inkomen van een eventuele toeslagpartner mee, het inkomen van medebewoners telt ook mee. Uw zoon wordt niet als toeslagpartner gezien, maar wel als medebewoner, dus voor de huurtoeslag geldt dat zijn uitkering meetelt bij het totale inkomen waarover de huurtoeslag wordt berekend. Voor de zorgtoeslag wordt alleen het inkomen van een toeslagpartner meegeteld.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_krijgen/
Voor huurtoeslag geldt niet alleen het inkomen van een eventuele toeslagpartner mee, het inkomen van medebewoners telt ook mee. Uw zoon wordt niet als toeslagpartner gezien, maar wel als medebewoner, dus voor de huurtoeslag geldt dat zijn uitkering meetelt bij het totale inkomen waarover de huurtoeslag wordt berekend. Voor de zorgtoeslag wordt alleen het inkomen van een toeslagpartner meegeteld.
Dat is ook niet meer dan logisch, aangezien zijn inkomen ook de reden is dat u terug moet betalen.
Als u de proefberekening maakt bij Toeslagen en bij medebewoner 1 invult, wordt de geboortedatum, het inkomen en het vermogen van de medebewoner gevraagd.
En dan ziet u vanzelf of u dan nog ja of nee recht hebt op huurtoeslag. .
En dan ziet u vanzelf of u dan nog ja of nee recht hebt op huurtoeslag. .
Mogelijk is het inkomen van uw zoon niet te hoog om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen. Dit kan op het eind van het jaar dan alsnog worden aangevraagd.
zorgtoeslag staat hier buiten, die kijken wel naar toeslagpartners en conclusie was al dat de zoon niet als toeslagpartner gerekend wordt.
Ik neem aan dat Jantje7 bedoelt dat ook zoon wellicht in aanmerking komt voor zorgtoeslag.
Jantje7
vindt dit leuk
ik denk dat u zelf even niet goed gelezen heeft, er staat immers heel duidelijk medebewoner vermeld!!!