LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen ventilatie douche, schade

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jermen2

Re: geen ventilatie douche, schade

Ongelezen bericht door jermen2 »

Idd een koude douche dit slaat nergens op

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik denk dat in het bericht van Bob alles staat dat je nodig hebt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

BreejKC schreef: Uit alles blijkt dat uw woning waarschijnlijk gebouwd is voordat een douche aanleggen in het bouwbesluit stond. Zeer waarschijnlijk heeft een van de vorige huurders, of misschien heeft u het zelf wel gedaan, op amateuristische wijze een douche ingebouwd.

En bid God dan op uw blote knietjes dat bij een inspectie die woningbouwvereniging die amateuristische douche niet ontdekt, anders zou u alsnog voor de kosten op kunnen draaien voor het verwijderen van de douche en het in oorspronkelijke staat terug brengen van die ruimt.
Dat er een douche in de woning van TS is, waar de woningbouw niets van weet, lijkt me stug.
Natuurlijk zou het kunnen zijn dat de woning gebouwd is zonder douche. En ook heel natuurlijk is het dan dan de woningbouw ooit een keer (of misschien wel 2,3,) de woning heeft aangepast aan de huidige 'normen'.......en oa een douche geplaatst. Het advies om 'met de deur open te douchen' snijdt geen hout als er vlgs de woningbouw helemaal geen douche aanwezig zou horen te zijn.
Bij een volgende renovatie komt er een ventilatie, zoals je hebt kunnen lezen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

BreejKC schreef:Helaas voor u maar, JA de woningbouwvereniging kan u dit verplichten, bijvoorbeeld als u de woning verlaat. U schrijft: “in mijn douche is geen ventilatie” maar u bedoelt waarschijnlijk: “in mijn douche is geen mechanische ventilatie”. Ik neem dus aan dat deze mechanische ventilatie geheel in de douche ontbreekt. Toen u uw huis aanvaardde was deze situatie al zo en heeft u deze situatie als zodanig aanvaard. Uw huurprijs is o.a. afgestemd op het ontbreken van deze mechanische ventilatie in uw woning (waarschijnlijk al een wat oudere woning). In de puntentelling, waarop uw huurprijs is gebaseerd en welke u kunt opvragen, kunt u dit nazien.

Niettemin blijft u als huurder verplicht uw woning “als een goed huisvader” te beheren. Met ventileren, bijvoorbeeld via tegenover elkaar openstaande ramen, had u in een eerder stadium deze schimmelvorming zeer waarschijnlijk kunnen voorkomen. Doordat u geen zin daarin heeft gehad en dus waarschijnlijkheid onvoldoende heeft geventileerd is de schimmelvorming ontstaan. Dit kunt u uw woningbouwvereniging niet aanrekenen. De ontstane schade door de ontstane schimmel etc. dient u dus op eigen kosten te herstellen. Evenzo de binnendeur die afbladdert, wat daar ook de oorzaak van is. U dient dit verfwerk zelf te herstellen of de deur te vervangen. Wellicht dat een dergelijke deur op Marktplaats.nl te vinden en mogelijk met wat kleine aanpassingen er in te hangen is. Dan hoeft u daarvoor, mijns inziens, geen € 250,00 kosten te maken.

Bevindt er zich wel een mechanische ventilatie in de douche, maar werkt deze niet, dan is er sprake van een technisch gebrek. Dit kunt u uw woningbouwvereniging melden en om herstel daarvan verzoeken. Doordat u het eventuele technische gebrek niet tijdig aan uw woningbouwvereniging heeft gemeld en niet voldoende in plaats daarvan heeft geventileerd is de schimmelvorming en/of het afbladderen van de binnendeur ontstaan, hetgeen u weer zelf moet herstellen. Ook een technisch gebrek te laat aan uw woningbouwvereniging melden, kunt u de woningbouwvereniging niet verwijten.
Wel, dit hele verhaal slaat nergens op. Ik denk dat u nog leeft dat alleen een Woningbouwvereniging rechten had en de bewoners hun kop moesten houden en onze lieve heer moesten danken voor een dak boven het hoofd. Die tijd zijn we al heel lang voorbij. Verbeteringen aanbrengen en bij vertrek weer moeten afbreken, ook dat is al lang verleden tijd.

TS, ga maar lekker aan de slag met de handvatten die bob schurkjens je aangeeft, kom je verder mee dan verhaal van BreejKC.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

BreejKC schreef:Uit alles blijkt dat uw woning waarschijnlijk gebouwd is voordat een douche aanleggen in het bouwbesluit stond. Zeer waarschijnlijk heeft een van de vorige huurders, of misschien heeft u het zelf wel gedaan, op amateuristische wijze een douche ingebouwd. Aan ventilatie is bij de aanleg in het geheel niet gedacht, men heeft de woning verlaten en bij het aanvaarden van de woning heeft u gedacht dat het allemaal wel in orde zou zijn. Nou, niet dus.

Vraag je eerst maar eens af of die woningbouwvereniging ooit wel toestemming heeft verleent om die douche op die amateuristische wijze in hun woning in te bouwen. Zo niet, dan worden de problemen voor u alleen maar groter. Als de woningbouwvereniging vindt dat die ingebouwde douche niet veilig is, of zelfs schade aan hun eigendom aan zou kunnen brengen, dan bent u behoorlijk in de aap gelogeerd. U zou niet de eerste zijn, waar de woningbouwvereniging eist hun woning terug te brengen tot de oorspronkelijke staat. Nou, dan redt u het niet met die € 250,00. Dus wees voorzichtig met het onder druk zetten van uw woningbouwvereniging, want het resultaat kan wel eens het omgekeerde zijn als wat u verwacht.

Als ik u was, zou ik mijn verlies nemen, de ontstane schimmel en schade aan de deur zo snel mogelijk schoonmaken en repareren en daarna deze woning zo snel mogelijk verlaten. En bid God dan op uw blote knietjes dat bij een inspectie die woningbouwvereniging die amateuristische douche niet ontdekt, anders zou u alsnog voor de kosten op kunnen draaien voor het verwijderen van de douche en het in oorspronkelijke staat terug brengen van die ruimt.
Ongelooflijk, hoe kan je zelf zomaar iets verzinnen, dat driemaal herhalen en zo'n stomzinnige conclusie eraan verbinden. Jou reactie is werkelijk beneden alle peil, gewoon pure verzinsels.

on topic:

Het probleem van TS is een zeer bekend en een veel voorkomend probleem. Veel huurwoningen zijn eind jaren zestig, begin jaren zeventig gebouwd en hebben simpelweg te weinig ventilatie in de badkamer om de luchtvochtigheid onder de schimmelvormingsgrens te krijgen.

De oorzaak is ook vrij simpel, destijds had men niet gedacht dat een gezin elke dag zou gaan douchen waardoor men geen rekening heeft geohuden met de dagelijks hoeveelheid vocht in de badkamer.

Bij mij is destijds de deur ook gaan ontbinden, vocht was erin geslopen waardoor de deur van binnenuit was gaan rotten. Uiteraard heeft de woningbouwvereniging de deur vervangen, ze wisten dondersgoed wat het probleem was. Het advies de deur open te laten, loste het probleem bij mij dan ook niet op, net zoals de douche afdrogenna het douchen.

Uiteindelijk heb ik de hele badkamer met speciale schimmelwerende verf (albastine) behandeld. Hiermee kan ik ongeveer drie jaar schimmelvrij blijven. Daarna moet ik wederom de hele badkamer reinigen en opnieuw verven. Een belangrijk advies dat ik je wel kan geven, zie je schimmelvorming ontstaan, behandel de schimmel dan direct om verdere spoorvorming te voorkomen. Zo duurt het langer voor de schimmel terugkeerd.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

misschien kunt u de woningbouw informeren [als zij dat nog niet weten] dat die schimmel in de douche de gezondheid kan aantasten en dat u ze daar in een voorkomend geval voor aansprakelijk zult stellen als zij uw probleem niet oplossen?

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

De meeste reageerders zijn vergeten mijn 1e zinnetje te lezen. Als huurder heb je ontzettend veel rechten, feit blijft echter dat je in de woning van een andere eigenaar woont. Hoewel het in het Nederland van tegenwoordig vrijwel onmogelijk is moet men soms schikken naar de regels die een ander gesteld heeft. Ik roep "slechts" op tot enige voorzichtigheid.

Dus Tweeg, volg vooral de regels op van de reageerders die mijn advies de grond in boren. Neem die gok, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Als die woningbouwvereniging / huiseigenaar u achteraf een gepeperde rekening stuurt, dan niet klagen omdat u de "goede", mijns inziens gewaagde, adviezen van reageerders, die denken dat ze alleen rechten maar geen plichten hebben, opgevolgd heeft.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

BreejKC schreef:De meeste reageerders zijn vergeten mijn 1e zinnetje te lezen. Als huurder heb je ontzettend veel rechten, feit blijft echter dat je in de woning van een andere eigenaar woont. Hoewel het in het Nederland van tegenwoordig vrijwel onmogelijk is moet men soms schikken naar de regels die een ander gesteld heeft. Ik roep "slechts" op tot enige voorzichtigheid.

Dus Tweeg, volg vooral de regels op van de reageerders die mijn advies de grond in boren. Neem die gok, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Als die woningbouwvereniging / huiseigenaar u achteraf een gepeperde rekening stuurt, dan niet klagen omdat u de "goede", mijns inziens gewaagde, adviezen van reageerders, die denken dat ze alleen rechten maar geen plichten hebben, opgevolgd heeft.
Blijf je nou echt stug volhouden dat wanneer een huurder klaagt over vocht- en schimmelproblemen in zijn badkamer, hij bang moet zijn voor een rekening? Het is toch volstrekt duidelijk wat de oorzaak is van schimmel in de badkamer namelijk onvoldoende ventilatie. Dit is een zeer bekend probleem waar heel veel mensen last van hebben.

De huiseigenaar is verantwoordelijk voor voldoende ventilatie van de badkamer. Bij de huurcommisie valt een gebrek hiervan in categorie C, een ernstig gebrek danwel tekortkoming, Badruimte of gecombineerde toilet/badruimte: minimale luchttoevoer en luchtafvoer 14 dm3/s ofwel 14 liter per seconde. Luchtafvoer direct naar buiten. Indien de badkamer hier niet aan voldoet, is de verhuurder aansprakelijk en kan je huurverlaging krijgen totdat het probleem is opgelost.

O ja, en die rare verzindsels van je over een zelfgebouwde douche, in Nederland is het niet toegestaan een huis zonder badkamer te verhuren, lijkt me duidelijk genoeg toch?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

breejKC, wat raaskalt u toch. Huizen zonder badkamer waren er in en vlak na de oorlog, de teil was goed genoeg. In mijn eerst gekochte huisje zat een douche, half 1955, een kleintje weliswaar, maar je hoefde niet meer die tobbe in. En u maakt de TS gewoon onnodig bang dat ze zal moeten betalen, klinkklare onzin; een huis, flat, appartement word gebouwd met een douche minimaal en als er geen raampje inzit moet er een mechanische afzuiginstallatie inzitten. Gewoon volgens de wet. Beetje meegaan in de tijd kan geen kwaad, hoor.

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

Wanneer enige ventilatie ontbreekt op welke manier dan ook (en denk dan niet aan het openen van een douchedeur)

Dan kun je de schilderkosten verhalen, heb ik eerder ook gedaan.

Succes!

Mvgr

Gesloten