LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geluidsoverlast door slopen/verbouwen winkel

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MartyvD

geluidsoverlast door slopen/verbouwen winkel

Ongelezen bericht door MartyvD »

Mijn vraag:

heb ik recht op enige vorm van vergoeding als:

ze op de begane grond van dit appartementencomplex een nieuwe winkel aan het maken zijn ; onder het complex zit al een supermarkt , deze wordt echter 30% groter .
Er zaten andere winkels welke nu worden betrokken bij de winkel , direct onder onze woningen zijn ze met een mini-graafmachine met daarop een sloophamer bevestigd binnenmuren aan het verwijderen , de betonnen vloer eruit aan het slopen.
Het complex is geheel van beton , op de begane grond rust het complex op betonnen palen op de fundatie , tussen de palen staan de binnenmuren.

we zijn wel op de hoogte gesteld door de verhuurder en de directie van de supermarkt en uitvoerder , middels een brief , maar ook middels een soort van bijeenkomst waar uitleg werd gegeven over de werkzaamheden.

de werkzaamheden gaan waarschijnlijk ruim 4 maanden duren .

de geluidoverlast is volgens mij teveel , al helemaal als dat een paar maanden gaat duren.

Als je al een vergoeding hiervoor kunt aanvragen , hoe dan te werk gaan bij de verhuurder?

Marty

puma73

Re: geluidsoverlast door slopen/verbouwen winkel

Ongelezen bericht door puma73 »

de werkzaamheden gaan waarschijnlijk ruim 4 maanden duren .

de geluidoverlast is volgens mij teveel , al helemaal als dat een paar maanden gaat duren.

Als je al een vergoeding hiervoor kunt aanvragen , hoe dan te werk gaan bij de verhuurder?
Op grond waarvan zou deze daar een vergoeding moeten betalen??

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ik denk dat met een vergoeding, de overlast niet minder word, maar misschien voor u wel aangenamer en dragelijker ?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

F.van Holten schreef:Ik denk dat met een vergoeding, de overlast niet minder word, maar misschien voor u wel aangenamer en dragelijker ?

Oh ,dus dan is de overlast minder?? Wat als een woning naast je vrij komt ,en daar ook verbouwd wordt?

Het is voor TS effe slikken , 4 maanden zijn zo om.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wees blij dat er in deze tijd wordt geinvesteerd in die winkel. Ze hadden 'm ook kunnen sluiten zoals zoveel winkels momenteel moeten doen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De geluidsoverlast zal best reëel zijn. Maar dat slopen van de binnenmuren zal toch geen 4 maanden gaan duren? Op een gegeven moment is de boel gestript, en dan kan het opbouwen beginnen. Zal ook niet helemaal geluidloos gaan, maar ok. Het zal in ieder geval minder overlast geven dan wat nu gebeurt.

Een vergoeding zal er niet in zitten. Behalve geluidsoverlast is er geen aantoonbare schade. Daarbij, geluidsoverlast is nog altijd subjectief. En je kunt moeilijk via de rechter eisen dat ze stoppen met de verbouwing, zeker niet in dit stadium.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Geluidsoverlast door verbouwing dat is vervelend maar daar
kan men niet aan doen.
Nu is het toevallig een winkel die onder u zit wat als er woningen onder
u hadden gezeten en daar gaat de ene naar de andere verbouwen ?

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

ciske schreef:
F.van Holten schreef:Ik denk dat met een vergoeding, de overlast niet minder word, maar misschien voor u wel aangenamer en dragelijker ?

Oh ,dus dan is de overlast minder?? Wat als een woning naast je vrij komt ,en daar ook verbouwd wordt?

Het is voor TS effe slikken , 4 maanden zijn zo om.
Ik zeg de overlast word niet minder, maar geld maakt schijnbaar dan een hoop goed.

ciske

F.van Holten schreef:
Ik zeg de overlast word niet minder, maar geld maakt schijnbaar dan een hoop goed.

Ik bedoelde niet jouw tekst :wink: De quote was verkeerd, want ik ben het met je eens.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@MartyvD, die 4 maanden zijn zo voorbij, hoor en de bouwvakkers werken toch niet 's-avonds, neem ik aan? Heb 2 jaar! aan en af in renovatie gezeten, dat was pas echt erg; kon je niet eens op eigen toilet en douche. Daar kregen we €490,00 compensatie voor van de WBV; dat was me de verbouwing wel. Leuk om er een flinke winkel voor terug te krijgen, lijkt mij dan.

MartyvD

Ongelezen bericht door MartyvD »

ik had eigenlijk een antwoord op mijn vraag verwacht , niet meningen van andere mensen , bepaalde dingen zijn wettelijk geregeld ....echter moet je vaak de weg weten door alle regels heen.
witte angora schreef:Een vergoeding zal er niet in zitten. Behalve geluidsoverlast . Daarbij, geluidsoverlast is nog altijd subjectief. En je kunt moeilijk via de rechter eisen dat ze stoppen met de verbouwing, zeker niet in dit stadium.
vergoeding hebben we gekregen....

buiten geluidsoverlast is er geen aantoonbare schade: woon je hier? schade is iets anders als overlast , overlast is vrijwel alles wat je niet had voor ze gingen verbouwen , elke keer dat we naar onze woning moeten heb je je schoenen vol met zand , de entree van de flat is gesloopt: geen bel meer en geen intercom , dus als je per post iets bestelt , kan dat niet meer bezorgd worden , de komende 3 maanden , tevens kan er niemand komen on-aangemeld , zoals iedereen die je telefoonnummer niet kent.

geluidsoverlast is niet subjectief , geluid is namelijk te meten met een decibelmeter en deze zou hebben aangetoond dat het geluidsniveau in de woningen tijdens het slopen van de vloeren beneden , te hoog was , die mening is wel subjectief , mijn bevinding was namelijk : dat met mijn autoplastieken(aangemeten oordoppen) met het zwaarste geluidsfilter erin , geschikt tot 80 Decibel , het geluid in de woning nog niet uit te houden was , dat wil dus zeggen , dat het geluidsniveau , veel hoger lag als 80 decibel ": volgens het "bouwbesluit" (wettelijke regeling) is een dagwaarde hoger als 80 Decibel niet toegestaan , er staat ook dat men mag werken van 7:00 tot 19:00.

entree van woning is vervangen voor een (te) smalle trap met bordes , dat bordes is oke , echter de trap is erg smal en steil, ook is de leuning van de trap niet geschikt voor deze toepassing , aangezien de trapleuning op plekken erg scherp is , leuk voor als je altijd bouwhandschoenen en werkkleding draagt.

Even voor alle duidelijkheid , het gaat me zeker niet over het platleggen van een bouw.
GJvdZ schreef:Wees blij dat er in deze tijd wordt geinvesteerd in die winkel. Ze hadden 'm ook kunnen sluiten zoals zoveel winkels momenteel moeten doen.
een winkel zoals van deze winkelketen wordt niet gesloten , zeker niet hier , de winkels die ze meestal sluiten zijn winkels die niet verbonden zijn aan een keten .
ciske schreef:Wat als een woning naast je vrij komt ,en daar ook verbouwd wordt
dit is een appartementencomplex van de woningbouw , acht de kans klein dat andere mensen gaan verbouwen en wat dan nog , dan is de overlast anders als nu , waarschijnlijk ook minder als nu.

zoals mijn eerste vraag al luide , het ging mij alleen erover of je een vergoeding ervoor kon krijgen en hoe te handelen.

veel mensen hebben namelijk niet in de gaten , dat veel dingen wettelijk geregeld zijn , van de vergoeding kan je ook oordoppen/kleppen kopen of iets dergelijks, of extra schoonmaakmiddelen om je woning weer aan kant te krijgen, aangezien je die ook niet gratis krijgt na een verbouwing.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Er is wel wat jurisprudentie, maar daar is een groot onderdeel van het argument van de kantrechter vóór compensatie, het feit dat er jarenlang geen regulier onderhoud is gedaan, er dus sprake was van een onderhoudsachterstand, en dat men dat nu tijdens de grote renovatie in 1x deed, waardoor dat veel langer duurde als bij een normale renovatie.

Dat is hier dus duidelijk niet het geval, want het gaat om een reguliere verbouwing van een commerciële ruimte, wat vaker gebeurd, en wat voor een huurder van een appartement erboven niet als complete verassing kan komen.

Daarnaast zullen jullie weinig tot geen hinder hebben van de schilders etc, als deze initiële sloop herrie voorbij is, het is dus lang niet gezegd dat je 4 maanden lang dit kaliber overlast zal hebben.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik heb het idee dat mensen bij 't minste of geringste dollartekentjes in hun ogen krijgen. Hondepoep aan m'n schoen? Schadevergoeding! Koude patatjes bij de McDonalds? Schadevergoeding! Geluidsoverlast? Schadevergoeding!

Verdraag toch eens wat en stel je niet aan. Van een mooier gebouw met een mooiere winkel heb jíj uiteindelijk ook profijt! Gratiesj!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ MartyvD, en wat was de vergoeding als ik vragen mag ?

ciske

dit is een appartementencomplex van de woningbouw , acht de kans klein dat andere mensen gaan verbouwen en wat dan nog , dan is de overlast anders als nu , waarschijnlijk ook minder als nu.
Je zou zoals jij reageert, echt weer roepen om een schadevergoeding. Je wil niet weten hoeveel lawaai er is als buren verbouwen.:-) overleef je wel hoor, net als de verbouwing van de winkel onder je.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gedurende de (lawaai) verbouwing korting op de aankopen, lijkt mij een passende vergoeding. En als 't helemaal af is een bloemetje of ets dergelijks.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

de entree van de flat is gesloopt: geen bel meer en geen intercom , dus als je per post iets bestelt , kan dat niet meer bezorgd worden , de komende 3 maanden , tevens kan er niemand komen on-aangemeld , zoals iedereen die je telefoonnummer niet kent.

Dit was van te voren bekend? Dit gaat ook 4 maanden duren? Daar is de woningbouw mee akkoord gegaan?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb ooit boven een hele grote winkel gewoond...die werd ook omgebouwd en goed verbouwd.

Nou kan je zeggen geen pretje en iets aan geld,werd ik niet vrolijker van,wij 80 gezinnen zo groot was de flat boven de winkel zijn gaan praten want ze gingen dus wek door tot avond 00.00 en op za en zo
We zijn toen overeen gekomen dat ze stopten om 21.00 en niet op zondag,je wilt nog wrl iets van rust...
Daar werd ik gelukkiger van dan wel compensatie dan ook....

Kan me niet voorstellen als je iets van compensatie krijg je dan ineens vrolijker woont...
Trillen de vloer wruit etc...knetter werd je ervan,wij moesten ook werken,nou gaat zo...
Maar toen de afspraken er waren ging het goed,beetje passen en meten,aan elkaar

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

rozemarijntje schreef:Ik heb ooit boven een hele grote winkel gewoond...die werd ook omgebouwd en goed verbouwd.

Nou kan je zeggen geen pretje en iets aan geld,werd ik niet vrolijker van,wij 80 gezinnen zo groot was de flat boven de winkel zijn gaan praten want ze gingen dus wek door tot avond 00.00 en op za en zo
We zijn toen overeen gekomen dat ze stopten om 21.00 en niet op zondag,je wilt nog wrl iets van rust...
Daar werd ik gelukkiger van dan wel compensatie dan ook....

Kan me niet voorstellen als je iets van compensatie krijg je dan ineens vrolijker woont...
Trillen de vloer wruit etc...knetter werd je ervan,wij moesten ook werken,nou gaat zo...
Maar toen de afspraken er waren ging het goed,beetje passen en meten,aan elkaar
Dat zijn dingen die normaal gesproken ook in de te verlenen bouwvergunning staan, dus werktijden die niet bovenmatig hinderend mogen zijn voor omwonenden etc. Daarmee ben ik ooit naar een aannemer toegestapt, die tegenover ons een flat bouwde, en waar buitenlandse onderaannemers ook laat doorgingen, en waar ze het hele weekend alle bouwlampen liet branden. Die schenen zo fel in onze slaapkamer, dat we met de gordijnen dicht en het licht uit, nog een boek konden lezen. 1 telefoontje naar de gemeente was genoeg om ze even te wijzen op die bepalingen in de vergunning. dus dat viel mee.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

MartyvD schreef:
vergoeding hebben we gekregen....
Als je al een vergoeding hebt gekregen, wat wil je dan nog meer bereiken?
de entree van de flat is gesloopt: geen bel meer en geen intercom , dus als je per post iets bestelt , kan dat niet meer bezorgd worden , de komende 3 maanden , tevens kan er niemand komen on-aangemeld , zoals iedereen die je telefoonnummer niet kent.
Kijk, en hier kom je ineens met heel andere informatie. In je openingsbericht had je het over het verbouwen van de winkel. Dit heeft betrekking op jullie eigen flat. Kun je wel tegen de gegeven antwoorden in gaan, maar die hadden betrekking op een ander probleem...

Gesloten