LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestoffeerd huren: moet verhuurder mankementen oplossen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
niveau1

Gestoffeerd huren: moet verhuurder mankementen oplossen?

Ongelezen bericht door niveau1 »

Sinds kort woon ik op kamers, met twee vrienden van mij. We huren ieder een eigen kamer en volgens ons contract is het gestoffeerd. Nu staat niet in het contract wat het precies inhoudt, behalve dan dat meubilering, stoffering en apparatuur in de huurprijs inbegrepen zit. Echter zijn er nogal wat mankementen aan het huis en ik zou graag willen weten of wij hier zelf voor verantwoordelijk zijn, of dat de verhuurder dat is. Wij hebben namelijk op de grond verschillende soorten en prints los zeil - denk aan een meter ruitjesprint, dan laminaatprint, en vervolgens een stuk groen zeil - dat niet is vastgezet. Het is daarnaast niet goed afgesneden en sluit dus niet aan bij de muur waardoor je soms achter het zeil blijft hangen en er vuil onder komt, en er mist ergens ook gewoon een heel stuk, waardoor een deel van de keuken alleen maar bestaat uit de oorspronkelijke ondervloer. Er zitten gaten in het behang en er zitten vlekken op van eerdere lekkages. De radiator is verroest en aan een deel van het plafond laat de verf los.
Ik woon hier pas net, maar ben niet van plan om er al te lang zo bij te zitten. Dus wat ik me afvraag, moet de verhuurder hier iets aan doen, of moet ik dit zelf oplossen?

jeewee67

Re: Gestoffeerd huren: moet verhuurder mankementen oplossen?

Ongelezen bericht door jeewee67 »

Ik denk dat de verhuurder weet dat dit probleem op zijn bordje ligt, tenzij hij kan aantonen dat tekortkomingen/schade inmiddels jouw schuld is (maar dat is moeilijk), dus hij zal er alles aan doen om deze tekortkomingen "te overbluffen". Ik denk dat je formeel in jouw recht staat, maar krijg dit maar eens gedaan (...). Zoiets had je eigenlijk direct bij inspectie kamer/appt moeten melden aan hem, sterker nog, bij jouw allereerste kennismakingsbezoek. Dan of huurprijs naar beneden, of je weet gelijk dat je geen aardige huisbaas hebt. Huisjesmelkers, brrrr blijft een apart volk ... Hetzelfde als je ooit een auto gaat huren, tip, loop altijd om een auto heen (voor reeds aanwezige schade) voordat je instapt en de contactsleutel omdraait.

witte angora

Re: Gestoffeerd huren: moet verhuurder mankementen oplossen?

Ongelezen bericht door witte angora »

niveau1 schreef:Dus wat ik me afvraag, moet de verhuurder hier iets aan doen, of moet ik dit zelf oplossen?
Mijn voorganger heeft het min of meer ook al aangegeven.

De verhuurder weet heus wel in welke staat de kamers zijn. Immers, hij heeft een inspectie gehouden toen de vorige huurders de kamers opleverden, althans, dat zou hij moeten doen. Hij was toen echter blijkbaar niet van mening dat er iets zou moeten gebeuren. Ik acht om die reden de kans dan ook niet zo heel groot dat hij zich zal laten overtuigen dat de boel opgeknapt moet worden, op welke manier je het ook aanpakt.

Je kunt natuurlijk uit gaan zoeken wat je rechten zijn in dezen, en het zou zomaar kunnen dat de verhuurder wettelijk gezien aan de slag zou moeten. Dat weet ik niet. Maar het is maar de vraag hoeveel tijd en energie je er in moet steken, en wat je er uiteindelijk mee opschiet. Je zult namelijk ooit een keer de kamer moeten verlaten, en dan kan hij het je nog knap lastig maken. Ook in financieel opzicht.

Ik zou zelf voor het praktische gaan: ga op zoek naar een andere kamer, en laat dit verder voor wat het is. Je kunt altijd nog, als je de sleutel hebt ingeleverd en financieel is alles afgehandeld, een briefje op de voordeur plakken: "onbewoonbaar verklaarde woning". :wink:

Gesloten