LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op terug betaling van de borg?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
antonh

Heb ik recht op terug betaling van de borg?

Ongelezen bericht door antonh »

Heb ik recht op terug betaling van de borg?
Ik heb de huurwoning leeggemaakt van mijn overleden ouders en nu vraag ik me of of ik recht heb op de terugbetaling van de borg.
Mijn ouders hebben die betaald toen ze de sleutel kregen.
kan ik ook over al die jaren rente vragen?
Ik heb ooit eens ergens daar overgelezen maar weet niet meer waar.

Anton

antonh

Re: Heb ik recht op terug betaling van de borg?

Ongelezen bericht door antonh »

Dan zou ik de vraag niet stellen als ze de borg terug hadden.

Anton

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag antonh,

Als je zeker weet dat de borg niet terugbetaald is aan je ouders, heb je als erfgenaam zonder meer recht op die borg inclusief de rente.
Let op: tenzij je aangegeven hebt dat je afstand doet van de erfenis.
Dat laatste moet je dan wettelijk regelen via bijvoorbeeld een notaris die je daartoe de weg kan wijzen.

Vriendelijke groet, Paula.

Eugene Cernan

Ongelezen bericht door Eugene Cernan »

Rente is nog maar de vraag, vaak bestaat de borg uit 1 of 2 maanden huur. Deze gaat door de jaren heen omhoog. Men heeft dan recht op de borg van de latere hogere maandhuur, het verschil wordt gezien als rente.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

MAXIEM
Als je zeker weet dat de borg niet terugbetaald is aan je ouders, heb je als erfgenaam zonder meer recht op die borg inclusief de rente.
Let op: tenzij je aangegeven hebt dat je afstand doet van de erfenis.
Dat laatste moet je dan wettelijk regelen via bijvoorbeeld een notaris die je daartoe de weg kan wijzen.
Maxiem wat een onzin verhaal schrijft jij zeg.
Een duidelijk voorbeeld van de klok en de klepel.
Denk je werkelijk dat anton zich druk maakt om het huis van zijn ouders leeg te maken en daarna afstand doet van de erfenis???? :roll:

Wat de borg betreft het volgende:
Ik heb twee jaar geleden het huurhuis van mijn ouders ontruimd en opgeleverd. Zij hebben daarin gewoond vanaf 1957.
De borg ( in die tijd heette dat nog sleutelgeld) die zij in 1957 moesten betalen was fl. 39,-.
Dat bedrag heb ik keurig, omgerekend in € 17,70, terug ontvangen.
Met de borg worden bij terug gegevn / opleveren van de woning eventuele schades betaald.

Ook de opmerkingen van Eugene Cernan dat men recht heeft op de borg van de latere hogere maandhuur, is pure onzin.
De borgsom wordt tijdens de huurperiode toch niet verhoogd????
Dus krijg je nooit meer terug dan dat je aan borg betaald hebt.

MAXIEM

Dag NAK,
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 25 mei 2006 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

NAK

Vertel maar wat ik niet goed heb gelezen.....

MAXIEM

Nogmaals dag NAK,
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 25 mei 2006 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

simply

Ongelezen bericht door simply »

en een klein vraagje hadden je ouders ook huisdieren?want dat hebben wij beleeft huis mooi schoon gemaakt,maar ouders hadden katten en ook vlooien en die hebben zich heel snel vemenigvuldigd en wij moesten toen dat schoonmaken van dat ongedierte wel betalen wat de gemeente toen heeft gedaan.Groetje,s en sterkte Simply :oops:

Eugene Cernan

Nak,

Die 39 gulden die je ouders in 57 betaalden stond toen misschien gelijk aan 1 maand huur. Ik weet wel zeker dat ik ergens gelezen heb dat je borg meegroiet met je huur, dat wordt dan achteraf als de rentevergoeding gezien, maar de ene corporatie zal dat wel anders doen dan de andere.

NAK

MAXIEM
De pot verwijt de ketel.........

Geef dus eerst maar eens antwoord op mijn vraag.
Of is dat te moeilijk voor je.

Eugene Cernan
Dat klopt, dat stond toen gelijk aan 1 maand huur.

Eugene Cernan

Misschien kun je er dan nog wat meer uit halen dan die schamele 17 e, wnat ik neem niet aan dat de huur op het laatst net zo hoog was.

marjal

Ongelezen bericht door marjal »

Vrijwel alle verhuurders vragen een borg. De waarborgsom is een soort garantie voor de verhuurder in het geval dat de woning beschadigd wordt achtergelaten of als de huurder een huurachterstand heeft. Als alles goed gaat betaalt de verhuurder de borg na afloop gewoon terug. Er zijn geen wettelijke regels voor de waarborgsom, maar uit uitspraken van rechters kun je concluderen dat het is toegestaan om borg te vragen van maximaal een tot tweemaal de hoogte van de maandhuur. Zorg voor kwitanties zodat later aantoonbaar is dat de borg is betaald.

8)
Betreft: Wat met de rente op mijn huurwaarborg? - 6/10/2004

Vraag:
Ik huur een huis van 1 december 1997 en ga dit verlaten op 1 december 2004. Nu heeft mijn huisbazin de waarborg niet op een rekening gestort maar cash ontvangen. Zodus wil ik graag weten voor ik vertrek uit het huis wat ik hiermee moet doen. Moet ik haar schriftelijk 'in gebreke stellen' om bovenop de waarborg ook de marktrente (7% lees ik hier - is dit per huurjaar of eenmalig?) terug te vragen of wacht ik tot ik het huis verlaat eind november en regelen we dan alles mondeling? Ik heb wel reeds in mijn opzegbrief van het huis mijn rekeningnummer gegeven en vermeld dat het voor teruggave borg en interesten is... is dit voldoende?

Antwoord:
De waarborg dient op een gezamenlijke rekening gestort te worden die intrest opbrengt voor de huurder. Als de waarborg in de handen gestort werd van de verhuurder kan de huurder later eisen dat het bedrag op een rekening wordt gestort of dat de verhuurder een rentevergoeding betaalt.
De wet stelt hieromtrent duidelijk het volgende:
Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat deze te plaatsen op de wijze bepaald in het tweede lid (geïndividualiseerde waarborgrekening (nvdr)), is hij de huurder de gemiddelde marktrente op het bedrag van de waarborg verschuldigd vanaf de overhandiging ervan.

In samenwerking met:
Mathieu Vansweevelt Vansweevelt makelaars b.v.b.a.
Maxiem is prima onderlegd en NAK kletst vaak als GAK :lol:

MAXIEM

off-topic,

Dag marjal,

Dank je voor het compliment en uiteraard de ondersteuning.

Vriendelijke groet, Paula.

Gesloten