LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge waterrekening door lekkage volledig vergoed

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Nyte

Hoge waterrekening door lekkage volledig vergoed

Ongelezen bericht door Nyte »

Misschien leuk om eens een (soort van) goed bericht te lezen.

Eind Februari 2014 heb ik eindelijk een huurcontract kunnen tekenen voor mijn eerste eigen woning bij Portaal in Leiden. Bij oplevering was er een probleem met het slot van de gezamelijke meterruimte en kon op die dag mijn watermeterstand niet worden opgenomen. De man van Portaal gaf dan vrolijk aan dat deze dan later die week zal worden opgeschreven en tot dan het water gratis was.

Op 16 april kreeg ik een brief van Dunea dat mijn water zou worden afgesloten omdat ik nog geen contract had afgesloten. Oeps, snel maar regelen. Omdat ik eigenlijk nog niet wist waar mijn meter zat even aan mijn buurvrouw gevraagd. Deze vroeg mij of ik ook iets had gehoord over een water lekkage waar meerdere huizen last van hebben gehad. Ik wist van niets, maar ze gaf aan dat ik er even op moet letten of ik een hoge rekening krijg.
Ik maak voor de zekerheid een foto van mijn meterstand (stond op 931 m3) en vraag een contract aan bij Dunea.

In de maanden daarna is er 2x een loodgieter bij mij geweest op mijn water persdruk te testen. Geen idee waarvoor, ze waren ook al een keer langs geweest op brandmelders te plaatsen dus ik had er niet echt vragen bij.

Skip naar April 2015. Ik krijg mijn eerste water jaar afrekening. 490 EURO voor 295m3 verbruik. Mijn voorschot bedrag verdriedubbeld!
Gelijk met mijn buren gesproken. Deze hebben ook lekkage gehad maar ondertussen al een kleine vergoeding gehad van Dunea en Portaal.

Vervolgens krijgen we de dans van bureaucratie. Een contactpersoon van Portaal geeft aan dat de lekkage bekend was en dat deze gerepareerd is. Ze zijn bereid voor het betalen van een vergoeding, maar ik dien eerst met Dunea te bellen om daar een vergoeding te vragen.
Dunea stuurt mij door naar de coulance-regeling en verteld mij zoveel mogelijk gegevens op te sturen en een factuur van de lekkage reparatie. Terug naar Portaal, deze stuurt mij het factuur op en wat foto's maar een klein probleem: De loodgieter heeft mijn huisnummer niet op het factuur gezet, maar ze kunnen wel garanderen dat de reparatie is uitgevoerd.

Met de foto's kon ik gelijk ook een eigen berekening doen van mijn watervebruik.

27 februari 2014 - 742m3 (Jaarrekening Dunea)
16 April - 931m3 (Foto van mijzelf)
19 mei 2014 - 1019m3 (Foto van loodgieter na reparatie)
1 feb 2015 - 1036m3 (Jaarrekening Dunea)

19 mei tot 1 feb = 17m3 vebruik in 9 maanden
(17m3 / 9) * 12 = 22,6m3 in 12 maanden gemiddeld verbruik.

Ik had ongeveer 22,6m3 verbruikt. Dunea geeft aan dat 50m3 gemiddeld is voor een persoon. Ik moet betalen voor 295m3.

Terug naar Dunea, die na 3 weken mijn coulance heeft geweigerd. Na gebeld te hebben voor meer details leer ik ook dat mijn buren, die eigenlijk ook een vergoeding van Dunea hebben gehad, helemaal geen recht hadden op een vergoeding. Maar deze hebben dus maar geluk gehad. Na een sympathiek gesprek met de Dunea medewerker die mijn situatie wel begreep, maar verder weinig voor mij kon betekenen heb ik weer Portaal gemailed.

Na een paar dagen van stilte kreeg ik eindelijk weer antwoord: "We zullen een bedrag van 490 euro overmaken".

Wow... Ik had eigenlijk gedacht dat Portaal de helft of minder wilden vergoeden, maar de gehele rekening? Ok, ok, eigenlijk is het nog in mijn nadeel aangezien ik met mijn 22,6m3 verbruik zeker weten geld terug zou moeten krijgen van Dunea en nu loop ik alsnog wat geld mis, maar ik vind dat ik wel netjes ben geholpen door Portaal.

Harm.calc

Re: Hoge waterrekening door lekkage volledig vergoed

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Compliment hoe dit is uiteindelijk is afgehandeld.

En compliment aan jou dat je zo slim bent geweest je meterstanden vast te leggen middels foto's.
Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en zou dat kunnen doen, maar geloof me, je bent een van de weinigen.
Ik doe dat zelf voor mijn meterstanden van de radiatormeters. Heb ik vastgelegd hoe de standen waren op de laatste dag van het stookseizoen. Keihard bewijs waar men niet omheen kan!

En nog een compliment voor je lage waterverbruik. De 50m3 voor een eenpersoonshuishouden klopt heel aardig, en daar zit jij ver beneden. Keurig. Nederland en het milieu is heel blij met jou.

Gesloten