Beste lezers,
Sinds een 1,5 jaar hebben wij een nieuwe huisbaas. Ons huis werd samen met het huis beneden ons verkocht. Nadat het een tijdje te koop had gestaan kwamen er opeens savonds twee mannen aan de deur die intresse hadden in de huizen. Ze wilden alleen een paar dingen weten: hoe het met het dak zat (die was redelijk), hoe de buurt was (nou dat was ook wel om mee te leven). Daarna hebben ze blindelins de huizen gekocht, zonder binnen te kijken.
Toen de overdracht plaats had gevonden kregen wij een stukje papier (dus geen huurcontract, want die wilde hij niet geven) met daar de naam van de huisbaas op, zijn rekeningnummer en een adres en telefoonnnummer (die later niet bleken te kloppen).
Wij hadden vernomen dat het om een poolse man ging die wel meer huizen in nederland bezat. De eerst paar maanden vernamen wij niks meer van hem, tot er een moment kwam dat hij opeens in het huis beneden ons ging verbouwen. Het was alleen wel jammer dat hij geen bouwvergunning had aangevraagd en ook nog eens een steunmuur had weggehaald. Hierdoor verzakte onze achterkamer en kwamen er scheuren in de muur. Wij hebben meteen de bouwpolitie gebeld en die hebben hem daarna tijdens de bouw in de gaten gehouden. Ook als wij vroegen of hij iets wilde komen repareren (onze douche was verrot en de deuren pasten door de verzakking niet meer in het slot), deed hij moeilijk en duurde het eeuwen voordat hij er iets aan kwam doen.
Nu is het geval dat mijn broertje en zusje op iersdansen zitten en regelmatig moeten oefenen (vooral mijn broertje, die op hoog niveau danst, wil nog wel eens een paar danspassen in de kamer doen). Onze huisbaar woont tijdelijk beneden ons in een driekamer woning met nog 8 andere poolse mannen. Toen mijn broertje op en ochtend naar school ging kwam de huisbaas ook naar buiten en begon mijn broertje te bedreigen dat hij de politie zou bellen als hij door ging met dansen en dat er anders vervelenden dingen met ons zou gebeuren. Mijn broertje trok zich hier weinig van aan, maar de bedreigingen worden als maar meer en meer en vorige week heeft hij gezegd dat wij over 1,5 maand er wel achter zullen komen... hij wil alleen niet zeggen wat... Ik (de oudste dochter des huizes) vindt dit behoorlijk verrontrustend, want volgens mij is deze man tot alles in staat.
Hierbij komt ook nog eens dat hij een huis gekocht heeft dat op de nominatie staat om over een paar jaar verkocht te worden. Hij wil ons er dus uit hebben en er waarschijnlijk veel poolse werknemers in te stoppen om nog snel zijn kosten (van de verbouwing en de koopsom) terug te verdienen. Hij heeft ook duidlijk tegen mijn vader gezegd dat wij eruit moeten, maar volgens mij kan hij niks beginnen. Ik moet hier wel bij zeggen dat hij een behoorlijk onderwereld figuur is in mijn ogen want hij is altijd met duistere zaken bezig..
WAT MOETEN WIJ NU DOEN, WANT DEZE BEDREIGINGEN EN PROBLEMEN STAPELEN ZICH ALLEEN MAAR OP!!...
met vriendelijke groet, Shanna
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisbaas doet niks en bedreigd ons...
Re: Huisbaas doet niks en bedreigd ons...
bij bedreiging altijd aangifte doen bij de politie.
Ik begrijp uit het verhaal dat jullie een huurovk hebben gehad met de oude eigenaar. Zodra de nieuwe eigenaar het huis koopt (i.c. met huurders in de woning) neemt de nieuwe eigenaar ook deze veplichtingen over. Dus de huurovereenkomst zoals die bij de oude eigenaar geldt, is nu onder de nieuwe eigenaar ook van toepassing.
Wat betreft het achterstallig onderhoud kan je hem schriftelijk aanmanen om het te repareren. Bij niet repareren zou ik de huurcommissie inschakelen. Zij kunnen dan bepalen dat je eventueel minder huur gaat betalen. Maar doe dit nooit op eigen initiatief, omdat je anders je verbintenis met de verhuurder niet nakomt en hij een geldige reden heeft om je de woning uit te zetten.
Helaas is dit een niet zo prettige situatie waarin je terecht bent gekomen. Misschien dat jullie beter op zoek kunnen gaan naar een nieuwe woning. Aan de ene kant staan jullie volledig in je recht, maar aan de andere kant speelt een stuk gevoel mee (woongenot wordt ernstig gehinderd door bedreigingen). Ik heb het zelf helaas ook iets dergelijks meegemaakt, en uiteindelijk heb ik besloten om te verhuizen omdat ik geen zin meer had in de bedreigingen terwijl ik in mijn recht stond.
Uiterste geval gemeente tippen dat je bang bent dat de eigenaar een huisjesmelker wil worden. In Rotterdam bijvoorbeeld zijn ze erg tegen op huisjesmelkers en willen dit graag uitroeien
Ik begrijp uit het verhaal dat jullie een huurovk hebben gehad met de oude eigenaar. Zodra de nieuwe eigenaar het huis koopt (i.c. met huurders in de woning) neemt de nieuwe eigenaar ook deze veplichtingen over. Dus de huurovereenkomst zoals die bij de oude eigenaar geldt, is nu onder de nieuwe eigenaar ook van toepassing.
Wat betreft het achterstallig onderhoud kan je hem schriftelijk aanmanen om het te repareren. Bij niet repareren zou ik de huurcommissie inschakelen. Zij kunnen dan bepalen dat je eventueel minder huur gaat betalen. Maar doe dit nooit op eigen initiatief, omdat je anders je verbintenis met de verhuurder niet nakomt en hij een geldige reden heeft om je de woning uit te zetten.
Helaas is dit een niet zo prettige situatie waarin je terecht bent gekomen. Misschien dat jullie beter op zoek kunnen gaan naar een nieuwe woning. Aan de ene kant staan jullie volledig in je recht, maar aan de andere kant speelt een stuk gevoel mee (woongenot wordt ernstig gehinderd door bedreigingen). Ik heb het zelf helaas ook iets dergelijks meegemaakt, en uiteindelijk heb ik besloten om te verhuizen omdat ik geen zin meer had in de bedreigingen terwijl ik in mijn recht stond.
Uiterste geval gemeente tippen dat je bang bent dat de eigenaar een huisjesmelker wil worden. In Rotterdam bijvoorbeeld zijn ze erg tegen op huisjesmelkers en willen dit graag uitroeien