LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisbaas verwijderd (steelt) stoel en rekent kosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
madsmiling

Huisbaas verwijderd (steelt) stoel en rekent kosten

Ongelezen bericht door madsmiling »

Dag beste mensen en redactie,

Mijn huurbaas heeft een stoel van mij weggenomen die onder een tafel stond in de keuken. Zijn mening is dat hij er geen opslag plaats van wil maken. De keuken is erg groot. Ik heb de stoel daar weken geplaatst om ruimte te maken in me kamer omdat ik deze opnieuw aan het inrichten was. De stoel zou sowieso terug naar mijn kamer gaan.
Ik kan de stoel komen ophalen maar dat moet ik wel 45 euro verwijderingskosten betalen en als ik hem niet ophaal voor 1 maart brengt hij de stoel naar de stort en wordt vernietigd en dat kost me dan 55 euro.

Naar mij mening is dit natte vinger werk.
Mijn buren (2 mensen op de verdieping) hadden geen last van de stoel en de stoel blokkeerde geen vluchtwegen. Ik heb hem een mail gestuurd dat als de stoel niet voor vrijdag 15-02-2013 terug is, dat ik dan aangifte doe van diefstal. Dat wat ik aankomende week ga doen. De stoel is niet terug natuurlijk.
Hij maakt zich al druk als er boven op een kast een krukje staat of een expresso apparaat.

Mijn huurbaas rekent zelfs kosten als er een afwas staat, dan laat hij een schoonmaakster komen als we deze niet binnen een paar dagen schoonmaken en dat mogen wij dan betalen.
Dit geeft mij veel stress. Het lijkt wel of ik beland ben in een militaristisch kamp. Ik heb iemand gesproken die zelf in het vastgoed zit en vertelde mij dat ik zelf mag bepalen wat ik in de gehuurde keuken plaats zolang maar de brandveiligheid niet in het geding komt en dat de huurbaas helemaal niets heeft te zeggen over afwas of eigendommen die ik daar plaats.
Vorige huisgenoten hebben ook problemen met hem gehad en hij dreigt veel via de mail en denkt zomaar overal kosten voor te rekenen en legt boetes op als wij zich niet houden aan zijn eisen.

Mijn vragen aan jullie zijn:

1. Mag een verhuurder zomaar eigendommen uit de keuken mee nemen zonder
een redelijke tijd te geven om het te verwijderen. Is dat geen diefstal?

2. Mag hij daarvoor kosten rekenen en mag een verhuurder boetes opleggen?

4. Moet ik nu de stoel ophalen of het via juridische wegen terug vorderen en de
politie inschakelen of rechtsbijstand.

Heeft iemand tips?

Ik vindt dit typisch huisjesmelkers gedrag, help.

Met vriendelijke groeten,
Melvin
Laatst gewijzigd door madsmiling op 17 feb 2013 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Re: Huisbaas verwijderd (steelt) stoel en rekent kosten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Staat hier iets over in het huurcontract?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Stond de stoel in een gemeenschappelijke ruimte? Zo ja, gaat het juridisch lastig worden, helemaal als er niet staat aangegeven van wie de stoel is. Uw eigen gehuurde terrein houd namelijk op bij uw eigen kamerdeur, daarbuiten is gemeenschappelijk. Zie het als een trapportaal in een flat, deze is met een sleutel afgesloten, waardoor alleen aanwonenden toegang hebben, maar eigendom van een woningbouw. Normaal betaal je daar iets als servicekosten voor om de boel schoont te laten maken, en is het ook niet de bedoeling om hier spullen neer te zetten die privé zijn. In uw geval, zoals ik het lees is het een studentenkamer, met gezamenlijke keuken. Het is dan niet de bedoeling om daar privé spullen zonder overleg te plaatsen.

Tevens het deel van de afwas, sorry dat ik het zeg, maar een paar dagen laten staan? En het dan raar vinden dat het door iemand anders gedaan wordt, nadat er gewaarschuwd is vind ik niet heel erg raar. Vreemder vind ik het om de afwas een aantal dagen te laten staan. Dit heeft niets met vluchtwegen te maken maar met hygiëne, ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat op etensresten ongedierte afkomt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

En vooral is de keuken een algemene ruimte, en staat dit zo in het huurcontract, of is de keuken ongedeeld onderdeel van hetgeen jij huurt.

De bedragen die de huisbaas rekent, los van de vraag of dit al dan niet terecht is, zijn exorbitant hoog. Bovendien zou hij sowieso een schriftelijke waarschuwing moeten afgeven.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:Tevens het deel van de afwas, sorry dat ik het zeg, maar een paar dagen laten staan? En het dan raar vinden dat het door iemand anders gedaan wordt, nadat er gewaarschuwd is vind ik niet heel erg raar. Vreemder vind ik het om de afwas een aantal dagen te laten staan. Dit heeft niets met vluchtwegen te maken maar met hygiëne, ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat op etensresten ongedierte afkomt.
Ik zou haast zeggen tegen de huurbaas, verhuur dan niet aan studenten. De huurbaas heeft pas wat te zeggen als er klachten komen, bijvoorbeeld van andere huurders. Hoewel de keuken gedeeld is, wil het niet zeggen dat het geen onderdeel uitmaakt van hetgeen je huurt. De huisbaas kan niet zomaar komen bepalen dat er geen afwas mag blijven staan, of een stoel in de keuken verwijderen. Sterker nog, in feite heeft hij uberhaupt weinig in het verhuurde te zoeken.

berndv

olaf79 schreef:
berndv schreef:Tevens het deel van de afwas, sorry dat ik het zeg, maar een paar dagen laten staan? En het dan raar vinden dat het door iemand anders gedaan wordt, nadat er gewaarschuwd is vind ik niet heel erg raar. Vreemder vind ik het om de afwas een aantal dagen te laten staan. Dit heeft niets met vluchtwegen te maken maar met hygiëne, ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat op etensresten ongedierte afkomt.
Ik zou haast zeggen tegen de huurbaas, verhuur dan niet aan studenten. De huurbaas heeft pas wat te zeggen als er klachten komen, bijvoorbeeld van andere huurders. Hoewel de keuken gedeeld is, wil het niet zeggen dat het geen onderdeel uitmaakt van hetgeen je huurt. De huisbaas kan niet zomaar komen bepalen dat er geen afwas mag blijven staan, of een stoel in de keuken verwijderen. Sterker nog, in feite heeft hij uberhaupt weinig in het verhuurde te zoeken.
Indien het een gemeenschappelijke ruimte voor de huurders is gelden hier dezelfde regels voor als voor een trapportaal bij een flatgebouw. Indien de keuken uitsluitend hoort bij de gehuurde kamer en dus door degene zelf gebruikt wordt en apart afgesloten met een sleutel heeft de verhuurder hier inderdaad niets te zoeken, en is het huisvredebreuk, en dus strafbaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
Pfff... doe ff normaal. Die huisbaas verhuurd aan studenten, en stelt gewoon regels vast om te voorkomen dat het een zooitje wordt. Je gaat me toch niet vertellen dat dat raar is, en dat dat wettelijk niet zou mogen?

En misschien waren er wel klachten van andere huurders?

Hier in de flat exact hetzelfde, we hebben een gemeenschappelijke ruimte, en een gemeenschappelijk containerhok. We hebben hier de keuze voorgelegd gekregen: we zetten de papiercontainer zelf buiten, en zetten geen grof vuil in dat hok, of de boel wordt verwijderd op kosten van alle bewoners. Het zal namelijk door iemand gedaan moeten worden, en waarom moet dat op kosten van de wbv als de bewoners het vertikken?

Zo onredelijk is die huisbaas niet.

witte angora

madsmiling schreef:
Ik vindt dit typisch huisjesmelkers gedrag, help.

Met vriendelijke groeten,
Melvin
Ik vind dit geen typisch huisjesmelkersgedrag, maar gewoon gedrag van een verhuurder die de boel een beetje netjes wil houden.

Ik vind jouw gedrag typisch studentengedrag. Geen rekening willen houden met medebewoners die niet tegen die vaat aan willen zitten hikken, en zich niet aan willen passen aan afspraken die er nu eenmaal zijn, gewoon omdat je er geen zin in hebt en het je om die reden niet uit komt.

Je kunt ook op zoek naar een andere kamer, als dit je niet bevalt.

berndv

madsmiling schreef: Mijn huurbaas heeft een stoel van mij weggenomen die onder een tafel stond in de keuken. Zijn mening is dat hij er geen opslag plaats van wil maken. De keuken is erg groot. Ik heb de stoel daar weken geplaatst om ruimte te maken in me kamer omdat ik deze opnieuw aan het inrichten was. De stoel zou sowieso terug naar mijn kamer gaan.
Ik kan de stoel komen ophalen maar dat moet ik wel 45 euro verwijderingskosten betalen en als ik hem niet ophaal voor 1 maart brengt hij de stoel naar de stort en wordt vernietigd en dat kost me dan 55 euro.
Ik ben wel van mening dat een waarschuwing op zijn plaats was geweest. Maar als ik mijn woonkamer opnieuw inricht, is dit geen actie die weken in beslag neemt, dus ik zou wel graag willen weten hoe lang deze fiets hier heeft gestaan. De kosten die gerekend worden vind ik buiten proporties, helemaal als er niet eerst gewaarschuwd is.

Verder aangifte doen van diefstal als de stoel in een openbare ruimte staat gaat lastig worden.

harrie masch

Ongelezen bericht door harrie masch »

witte angora schreef:Ik vind jouw gedrag typisch studentengedrag. Geen rekening willen houden met medebewoners die niet tegen die vaat aan willen zitten hikken, en zich niet aan willen passen aan afspraken die er nu eenmaal zijn, gewoon omdat je er geen zin in hebt en het je om die reden niet uit komt.

Je kunt ook op zoek naar een andere kamer, als dit je niet bevalt.
Wat een agressiviteit.
De vraag die ik hier wil stellen is of de verhuurder zomaar te pas en te onpas een huis mag betreden om inspecties te houden of acties te ondernemen. Als je je huis aan studenten verhuurt moet je ervan uit gaan dat dit iets rommeliger is dan wanneer je dat doet aan twee yuppen.
Die bedragen van verwijdering slaan nergens op en zijn rechtstreeks uit de dikke duim gezogen. De verhuurder mag dat niet doen. Wel heeft hij recht om spullen waar andere bewoners over klagen te verwijderen. Bij herhaling kan hij een verhuurder hierop aanspreken en sancties in het vooruitzicht stellen zoals opzegging van de huur.

Anderzijds kan ik me voor die bedragen van die schoonmaakster wel iets voorstellen...studenten blijven nou eenmaal studenten....

witte angora

harrie masch schreef: Wat een agressiviteit.
De vraag die ik hier wil stellen is of de verhuurder zomaar te pas en te onpas een huis mag betreden om inspecties te houden of acties te ondernemen.
Exact dezelfde agressiviteit als de topicstarter, maar dat wil je niet weten.

Gezien de vraag die jij wil stellen: ben jij dezelfde als de topicstarter?

En het antwoord luidt: Ja, hij mag de gemeenschappelijke ruimtes betreden. Niet de kamers. Dat is bij portiekwoningen en galerijwoningen idem dito. Iemand moet toch het onderhoud doen en controleren of de boel nog veilig is.

Kun jij aantonen dat de eigenaar die bedragen niet mag vragen? Je stelt wel zo makkelijk dat dit niet mag, maar waar baseer je dat op?

harrie masch

witte angora schreef:Exact dezelfde agressiviteit als de topicstarter, maar dat wil je niet weten.

Gezien de vraag die jij wil stellen: ben jij dezelfde als de topicstarter?

En het antwoord luidt: Ja, hij mag de gemeenschappelijke ruimtes betreden. Niet de kamers. Dat is bij portiekwoningen en galerijwoningen idem dito. Iemand moet toch het onderhoud doen en controleren of de boel nog veilig is.

Kun jij aantonen dat de eigenaar die bedragen niet mag vragen? Je stelt wel zo makkelijk dat dit niet mag, maar waar baseer je dat op?
Rare vraag. Wedervraag: Ben jij de huurbaas?

Of hij die ruimtes mag betreden (en met welke frequentie) weet jij niet. Ik kan me voorstellen als zo'n gast zich twee keer per dag in het huis laat zien dat dat behoorlijk storend is.

In de rechtspraak is het verder zo dat je niet iets hoeft aan te tonen wat niet mag, maar dat je aan moet tonen wat wel mag. En deze bedragen, maar vooral de manier waarop TS dit beschrijft zijn absurd.

edit: enkele spelfouten gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door harrie masch op 17 feb 2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

harrie masch schreef: Rare vraag. Wedervraag: Ben jij de huurbaas?

Of hij die ruimtes mag betreden (en met welke frequentie) weet jij niet. Ik kan met voorstellen als zo'n gast zich twee keer per dag in het huis laat zein dat dat behoorlijk storend is.

In de rechtspraak is het verder zo dat je niet iets hoeft aan te tonen wat niet mag, maar dat je aan moet tonen wat wel mag. En deze bedragen, maar vooral de manier waarop TS dit beschrijft zijn absurd.
Nog gekker dat je de vraag niet gewoon beantwoord... En nee, ik ben niet de huurbaas.

En de rest van je argumentatie slaat nergens op. Jij stelt dat iets niet mag, dan zul jij moeten bewijzen dat het niet mag. Zo werkt het gewoon in het Nederlands recht.

Je noemt twee keer per dag, ik zie dat nergens in enige post terug.

harrie masch

witte angora schreef:Nog gekker dat je de vraag niet gewoon beantwoord... En nee, ik ben niet de huurbaas.

En de rest van je argumentatie slaat nergens op. Jij stelt dat iets niet mag, dan zul jij moeten bewijzen dat het niet mag. Zo werkt het gewoon in het Nederlands recht.

Waarom is dat gek? Uit de wedervraag die ik stel kun je het antwoord Nee herleiden. Ik verwachtte op deze wedervraag dan ook niet echt een antwoord.

Dat de argumentatie nergens op slaat ben ik met je oneens. Sterker, ik vind dat jouw argumentatie nergens op slaat. Maar daar komen we niet uit denk ik. Ik blijf erbij dat ik niet hoef te bewijzen dat iets niet zo is, maar degene die iets denkt te kunnen eisen moet bewijzen dat het wel zo is.
Wie eist, bewijst.

Wat dat twee keer per dag betreft: LEZEN! Er staat: ik kan me voorstellen dat....het is een hypothese.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

harrie masch schreef:
witte angora schreef:Nog gekker dat je de vraag niet gewoon beantwoord... En nee, ik ben niet de huurbaas.

Waarom is dat gek? Uit de wedervraag die ik stel kun je het antwoord Nee herleiden. Ik verwachtte op deze wedervraag dan ook niet echt een antwoord.

Dat de argumentatie nergens op slaat ben ik met je oneens. Sterker, ik vind dat jouw argumentatie nergens op slaat. Maar daar komen we niet uit denk ik. Ik blijf erbij dat ik niet hoef te bewijzen dat iets niet zo is, maar degene die iets denkt te kunnen eisen moet bewijzen dat het wel zo is.
Wie eist, bewijst.

Wat dat twee keer per dag betreft: LEZEN! Er staat: ik kan me voorstellen dat....het is een hypothese.
Je ben gewoon ruzie aan het zoeken.

Je vaagt aan wa of hij huurbaas is, ben jij een trol ?

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

crazyme schreef:
harrie masch schreef:

Wie eist, bewijst.

Je ben gewoon ruzie aan het zoeken.

Je vaagt aan wa of hij huurbaas is, ben jij een trol ?

Kijk naar zijn berichten/topic, dan is jouw vraag snel beantwoord :wink:

berndv

Sorry dat ik on topic blijf :oops:
harrie masch schreef: De vraag die ik hier wil stellen is of de verhuurder zomaar te pas en te onpas een huis mag betreden om inspecties te houden of acties te ondernemen.
Het gaat hier niet om gehuurde ruimte maar om gemeenschappelijke ruimte, dus ruimte voor gemeenschappelijk gebruik. Zie mijn voorbeeld, deze ruimte staat gelijk aan een trappenhuis in een flat, en ja, een verhuurder mag de gemeenschappelijke ruimte betreden voor inspectie, aangezien deze ruimte geen huurder heeft, maar gemeenschappelijk gebruikt wordt, maar geen huureigendom is.

harrie masch

berndv schreef:
harrie masch schreef: De vraag die ik hier wil stellen is of de verhuurder zomaar te pas en te onpas een huis mag betreden om inspecties te houden of acties te ondernemen.
Het gaat hier niet om gehuurde ruimte maar om gemeenschappelijke ruimte, dus ruimte voor gemeenschappelijk gebruik. Zie mijn voorbeeld, deze ruimte staat gelijk aan een trappenhuis in een flat, en ja, een verhuurder mag de gemeenschappelijke ruimte betreden voor inspectie, aangezien deze ruimte geen huurder heeft, maar gemeenschappelijk gebruikt wordt, maar geen huureigendom is.
Dat de verhuurder de ruimte mag betreden snap ik. Maar wat is redelijk. Daarom stelde ik ook de hypothese: mag hij bijvoorbeeld de ruimte 2 keer per dag betreden. Wanneer wordt het inbreuk op privacy en wordt het bemoeizucht. Dat de verhuurder -zeker bij studenten- af en toe een keer komt kijken en een oogje in het zeil houdt is logisch en staat buiten de discussie.

berndv

harrie masch schreef:
berndv schreef:
Dat de verhuurder de ruimte mag betreden snap ik. Maar wat is redelijk. Daarom stelde ik ook de hypothese: mag hij bijvoorbeeld de ruimte 2 keer per dag betreden. Wanneer wordt het inbreuk op privacy en wordt het bemoeizucht. Dat de verhuurder -zeker bij studenten- af en toe een keer komt kijken en een oogje in het zeil houdt is logisch en staat buiten de discussie.
In hoeverre mag je privacy verwachten in een ruimte die je niet huurt, maar gebruik van mag maken?

Ik snap je punt hoor, maar dat is ook niet zozeer wat hier (denk ik) ter discussie staat. Tenzij TS zijn stoel daar, zeg, om 10 uur 's ochtends plaatst, en de stoel om 2 uur al verwijderd is. Ik weet niet hoe vaak een vaat bijvoorbeeld blijft staan, maar als zoiets met grote regelmaat gebeurt, denk ik dat een verhuurder hier wel regelmatig toezicht op mag houden, de verhuurder wordt immers ook aansprakelijk gesteld bij een ongedierteplaag. Ik denk dat in het geval van de stoel, waar het hier om gaat, een aantal stappen vergeten zijn, namelijk eerst een waarschuwing. Daarnaast zijn de bedragen exorbitant hoog om de stoel terug te krijgen, danwel te laten afstorten.

Maar als de verhuurder vaker heeft moeten klagen richting TS over het "opslaan" van privé spullen in de gemeenschappelijke ruimte verandert dat de zaak al.

Dit wordt nu gebracht als negatieve acties van een huisjesmelker, als ik een programma als de smaakpolitie kijk, heb ik bij de extreem smerige studentenhuizen het idee dat de term huisjesmelker eerder op zijn plaats is. Dat zijn verhuurders die totaal niet omzien naar hun verhuuropjecten en de staat waarin ze verkeren.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Nu ben ik het toch echt niet met jou eens wijze uit het oosten. Die keuken is echt niet te vergelijken met het trappenhuis in een appartementencomplex. Je huurt dan wel een kamer maar daarbij inbegrepen huur je ook een gemeenschappelijke keuken, badkamer en eventueel een gem. woonkamer. Die huisbaas mag daar niet zomaar onaangekondigd binnen komen marcheren, kom nou! Hij zal de huurders daarvan op de hoogte moeten stellen en netjes een afspraak moeten maken. Hij heeft zich al helemaal niet te bemoeien met een afwas. Hij kan wel een schoonmaakster sturen, maar dan zou ik zeggen bedankt he, kan ze de volgende keer ook mijn kamer komen schoonmaken, want jij (de verhuurder) betaalt toch.
Wat betreft die stoel: als ik de huurder was zou ik de verhuurder een rekening sturen! Hij heeft er gewoon van af te blijven!!
(Het verhaal zou anders zijn als de huisbaas daar in dat huis zou wonen dan is hij een medebewoner).
Melvin ik denk dat je even langs juridisch loket kunt gaan of misschien kan een huurcommisie ook iets voor je betekenen, maar in ieder geval wat die huisbaas doet MAG NIET.

Gesloten