Op dit moment ben ik een student en huur samen met een vriendin een bovenwoning. het contract loopt sinds November 2012 maar wij willen wel graag van het huis af. Onder ons huis is namelijk een antiekwinkel en daarachter woont de huurbaas (dat is tevens onder ons huis). Het huis is al behoorlijk oud dus het zijn houten vloeren etc. heel gehorig dus.
Nu ons probleem, wij hebben steeds last van de huurbaas, een oude vrouw al met pensioen maar met een antiekwinkeltje als uit hobby.
In het huurcontract staat bijvoorbeeld dat er geen geluidsoverlast moet zijn. Maar als je een tree van de trap overslaat en dan dus iets harder aankomt op de grond staat ze alweer aan de deur te klagen.
Dit is niet het ergste, ze komt ook vaak genoeg ons huis binnen als wij er niet zijn!
Een voorbeeldje, ik kwam thuis en toen zei ze dat we het vuilnis nog weg moesten gooien en dat er overal kleren liggen in het huis, ( 1 vestje en een t shirt op de bank) en dat de bedden niet waren opgemaakt. Daar heeft ze niks mee te maken vinden wij.
Ook kwam ik een keer thuis en had ze een stapeltje kleren opgeruimd. Wij vinden het maar niks dat er een "vreemd" iemand in ons huis komt, we zijn niet voor niks uit huis gegaan.
Ze zei dat ze met de makelaar had afgesproken dat ze mocht komen controleren als wij er niet zijn, maar dit staat niet in het contract. Tevens zegt ze dat ze mag controleren omdat het een studentenhuis is, maar we huren een gewoon huis en geen studentenhuis of kamer. En als dat wel zo was heeft ze nog steeds niet het recht om binnen te komen als wij er niet zijn.
We hebben met haar de afspraak gemaakt dat ze niet meer binnen zou komen als wij er niet waren. Om dit te controleren hebben wij een klein streepje met stift in het tapijt bij de deur van de huiskamer gezet en de deur hebben we bij het weggaan altijd tot het streepje dicht. Als je niet weet dat het streepje er zit dan zie je hem ook niet.
Nu het vakantie is zijn wij bijna de hele zomer bij onze ouders. Maar deze week kwam mijn huisgenoot een aantal keren thuis en was de deur elke keer van het streepje af, of de deur was wagenwijd open, dicht of een heel stuk van de streep af.
Omdat wij dit niet meer zo willen, al dat geklaag en omdat wij ons niet meer thuis voelen in ons eigen huis willen wij er wel graag uit, beide hebben we al wat anders gevonden maar hebben wij dan recht op contractbreuk wegens huisvredebreuk?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisvredebreuk door huurbaas
Re: Huisvredebreuk door huurbaas
Wat staat er in het contract over opzegging?
Confronteer haar met je geconstateerde feiten!
Maak haar duidelijk dat mochten jullie eigendommen missen, zij degene is die in jullie huis is geweest, zonder dat jullie erbij waren en zonder jullie toestemming. Realiseert ze zich dat?
Heb je borg betaald?
Speel het wat mij betreft hard, eis dat jullie weg mogen/evt borg direct na oplevering terug willen ( en zorg voor een onderpand uit haar winkel).
Als jullie het idee hebben, dat ze 1 en ander niet meer zo helder ziet, niet begrijpt e.d., vraag dan of er een familielid van haar bij aanwezig wil zijn.
Confronteer haar met je geconstateerde feiten!
Maak haar duidelijk dat mochten jullie eigendommen missen, zij degene is die in jullie huis is geweest, zonder dat jullie erbij waren en zonder jullie toestemming. Realiseert ze zich dat?
Heb je borg betaald?
Speel het wat mij betreft hard, eis dat jullie weg mogen/evt borg direct na oplevering terug willen ( en zorg voor een onderpand uit haar winkel).
Als jullie het idee hebben, dat ze 1 en ander niet meer zo helder ziet, niet begrijpt e.d., vraag dan of er een familielid van haar bij aanwezig wil zijn.
-
Het is dus zelfstandige woonruimte? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... woonruimte
Zo snel mogelijk een ander slot op de voordeur zetten. Politie inschakelen wegens huisvredebreuk is zinloos. Of je van je huurcontract af kan, is maar de vraag. Is het voor minimaal 12 maanden?
Zo snel mogelijk een ander slot op de voordeur zetten. Politie inschakelen wegens huisvredebreuk is zinloos. Of je van je huurcontract af kan, is maar de vraag. Is het voor minimaal 12 maanden?
-
Je stelt de vraag een beetje zwart wit denk ik, hoewel de vraag op zich niet verkeerd is. Wat ik bedoel is: kun je je recht te gelde maken, kun je bewijzen dat mevrouw huisvredebreuk pleegt? Dat streepje zegt voor jullie alles, maar voor een buitenstaander niets. Dan wordt het jullie woord tegen haar woord.Omdat wij dit niet meer zo willen, al dat geklaag en omdat wij ons niet meer thuis voelen in ons eigen huis willen wij er wel graag uit, beide hebben we al wat anders gevonden maar hebben wij dan recht op contractbreuk wegens huisvredebreuk?
Het lijkt me eigenlijk wijsheid om het contract in gezamenlijk overleg te beëindigen. Dan heb je je doel ook bereikt met de minste troubles. Het zou zomaar kunnen dat de eigenaar er helemaal geen probleem mee heeft als jullie weggaan. Zeker niet als je een paar keer extra die trap op en neer gaat...
Het contract is inderdaad een 12 maanden contract, er staat in het contract dat er minimaal 12 maanden huur betaald moet worden, nu dus nog een paar maanden totdat het contract afloopt.
Ze realiseert zich heel goed dat wij ons niet meer thuis voelen in ons eigen huis, maar haar weerwoord is dat ze niet vaak komt. Je gaat inderdaad gelijk haar verdenken als je iets mist, gelijk dachten we dat we dat ze weer binnen was geweest.
Dan moeten we binnenkort toch maar met haar in gesprek, want wij willen er onderhand wel zo snel mogelijk uit, en dat streepje is inderdaad wel een controle voor onszelf maar we kunnen niks bewijzen helaas..
Ze realiseert zich heel goed dat wij ons niet meer thuis voelen in ons eigen huis, maar haar weerwoord is dat ze niet vaak komt. Je gaat inderdaad gelijk haar verdenken als je iets mist, gelijk dachten we dat we dat ze weer binnen was geweest.
Dan moeten we binnenkort toch maar met haar in gesprek, want wij willen er onderhand wel zo snel mogelijk uit, en dat streepje is inderdaad wel een controle voor onszelf maar we kunnen niks bewijzen helaas..
Zet gewoon een ander slot op je deur.