LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huren in de vrije sector

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Slijp

huren in de vrije sector

Ongelezen bericht door Slijp »

Wij zijn een gezin met 2 kinderen en hebben 2 jaar in het buitenland gewoond en gewerkt.
Wij zijn in juli 2012 terug gekeerd naar Nederland en wonen sindsdien in bij familie, onze eigen spulletjes staan opgeslagen in een opslagruimte.
Niet echt een ideale situatie die ik ook niemand toewens.
Wij hebben allebei gelukkig werk gevonden en de kinderen gaan hier naar school.
De reden dat wij nog steeds eigen woonruimte hebben gevonden is dat wij met ons inkomen net boven de sociale huurgrens uitkomen maar te weinig voor een vrije sector woning verdienen omdat voor een vrije sector woning mijn inkomen maar voor 40 % wordt meegerekend en soms helemaal niet wordt meegerekend omdat ik een flexwerker ben in de thuiszorg.
Volgens de gemeente Haarlemmermeer is een dakloos gezin niet urgent genoeg voor een urgentiebewijs.
Wij zoeken vanwege ons werk een woning in Haarlem en omstreken, ik zelf werk in Badhoevedorp en mijn man in Hoofddorp. wij hebben geen auto en zijn dus afhankelijk van het openbaar vervoer.
Een koopwoning is in principe geen optie omdat we hier ook niet genoeg voor verdienen
Is er iemand die bekend is met dit probleem en weet wat we kunnen doen om toch zo snel mogelijk woonruimte te kunnen vinden.
Er moeten toch nog meer mensen zijn met het zelfde probleem, ik kan er namelijk heel weinig over vinden op het internet.
Alle adviezen zijn welkom want wij zijn na een jaar zoeken behoorlijk wanhopig geworden. :(
Alvast bedankt!

Barman

Re: huren in de vrije sector

Ongelezen bericht door Barman »

Slijp schreef: Een koopwoning is in principe geen optie omdat we hier ook niet genoeg voor verdienen
Dat moet je toch even uitleggen. Een hypotheek kan prima op 1 inkomen en niet iedere woning kost een paar ton.

Slijp

omdat de prijs van een eengezinwoning begint bij ong. 150.000 euro en wij met ons inkomen maar 100.000 euro kunnen lenen daar komt nog bij dat ik een flexcontract heb en dat vinden de banken ook niet echt prettig.

Vlap

Ongelezen bericht door Vlap »

Kunnen jullie niet zo lang een huisje huren op een vakantiepark ? Dan heb je in ieder nog wat privacy.

Slijp

Vlap schreef:Kunnen jullie niet zo lang een huisje huren op een vakantiepark ? Dan heb je in ieder nog wat privacy.
Wij hebben 2 kinderen die naar school moeten en een vakantiepark is tijdelijk.
Wij willen graag ons leven weer kunnen opbouwen ook voor onze kinderen en daarom zoeken we toch een woning met een huurcontract.
Het probleem is namelijk dat wij precies tussen wal en schip vallen doordat wij niet door woningnet geholpen kunnen worden omdat we te veel verdienen en geen vrije sector woning kunnen huren omdat we dan weer te weinig verdienen.
Als je hier in Nederland net niet in een hokje past laten ze je gewoon stikken.
Ik snap dat er bepaalde regels moeten zijn maar het kan toch niet zo zijn dat als je niet aan deze regels kan voldoen dan maar wordt buitengesloten.
frustrerend is dat als je woningcorporaties en makelaars gaat bellen en schrijven niemand een oplossing weet en van het kastje naar de bekende muur wordt gestuurd.
Wij hebben allebei een inkomen en kunnen dus gewoon huur betalen net als zovelen hier.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Vlap schreef:Kunnen jullie niet zo lang een huisje huren op een vakantiepark ? Dan heb je in ieder nog wat privacy.
En hoe denk je dan dat, zonder vervoer, deze mensen vanaf een vakantiepark naar hun werk komen? Die parken liggen veelal achteraf en ga er ook nog eens van uit dat de kinderen toch ook naar school moeten?

@Slijp, ook al in contact geweest met Woningbouw Verenigingen die tegenwoordig hun flats verkopen voor redelijke prijzen? Hier staan ze te koop vanaf €120.000,00 maar je hebt wel de "pech" dat Haarlem natuurlijk een duurdere omgeving is. Particulier huren is zeker ook geen optie (meestal de hoofdprijs per maand?). Nee, een urgentiegeval zijn jullie niet, wel in je eigen opinie natuurlijk, maar zo werkt het helaas niet. Tja, ingeschreven blijven staan en maar hopen dat er iets komt en in de tussentijd door blijven zoeken. Sorry, geen andere suggesties. Succes gewenst.

Slijp

@vogels wij hebben geen bezwaar tegen een appartement ik bedoelde eigenlijk ook een 4 kamer-woning.
maar met een flex-contract krijg je echt geen hypotheek hoor.
Die banken die dat wel doen moet ik nog tegen komen.

Barman

Slijp schreef:omdat de prijs van een eengezinwoning begint bij ong. 150.000 euro en wij met ons inkomen maar 100.000 euro kunnen lenen.
Ach ja. Je zit in nood maar vindt nog wel dat je eisen mag stellen.

Wat doet het er toe dat jij een flexcontract hebt? Met 1 inkomen wordt natuurlijk wel het inkomen van je man bedoeld.

Slijp

Barman schreef:
Slijp schreef:omdat de prijs van een eengezinwoning begint bij ong. 150.000 euro en wij met ons inkomen maar 100.000 euro kunnen lenen.

Wat doet het er toe dat jij een flexcontract hebt? Met 1 inkomen wordt natuurlijk wel het inkomen van je man bedoeld.
Ik stel helemaal geen eisen ik wil graag een woning huren en een flexcontract doet er wel toe omdat deze bij woningnet wel voor 100% als inkomen wordt meegerekend maar voor een vrije sector woning dus niet.

Barman

Slijp schreef:
Barman schreef:

Ik stel helemaal geen eisen ik wil graag een woning huren en een flexcontract doet er wel toe omdat deze bij woningnet wel voor 100% als inkomen wordt meegerekend maar voor een vrije sector woning dus niet.
We hebben het toch over koop!

Slijp

Wat doet het er toe dat jij een flexcontract hebt? Met 1 inkomen wordt natuurlijk wel het inkomen van je man bedoeld.[/quote]

Ik stel helemaal geen eisen ik wil graag een woning huren en een flexcontract doet er wel toe omdat deze bij woningnet wel voor 100% als inkomen wordt meegerekend maar voor een vrije sector woning dus niet.[/quote]

We hebben het toch over koop![/quote]

Nee juist omdat ik in nood zit zoek ik een huurhuis !!!!!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens de gemeente Haarlemmermeer is een dakloos gezin niet urgent genoeg voor een urgentiebewijs.
Het gaat er vooral om hoe je in deze situatie terecht bent gekomen. Even simpel gezegd is het bij jullie je eigen keuze geweest om vanuit het buitenland weer naar Nederland te komen. En om dan naar de Haarlemmermeer te komen. En om er niet voor te zorgen dat je al woonruimte had voordat je hier kwam. Dat je nu bij je familie moet logeren is dus niet bepaald buiten je eigen schuld om. Daarom zul je geen urgentie krijgen.

En los van de vraag of je urgentie zou kunnen krijgen, uit de rest van je verhaal maak ik op dat het probleem niet de urgentie is, of dat er geen woningen beschikbaar zijn, maar dat jullie daar niet voor in aanmerking komen. Je valt dan inderdaad tussen wal en schip. Voor de sociale woningbouw telt het onzekere inkomen wel mee en verdienen jullie te veel, voor de vrije sector telt het onzekere inkomen vaak niet mee en verdienen jullie dus te weinig. Dat is een situatie waar niet heel veel aan te doen zal zijn, vrees ik.

Als mogelijke oplossingen zie ik:

- een vaste baan zoeken of wachten tot je langere tijd (bv 3 jaar) inkomen hebt gehad, zodat ze het gemiddelde daarvan misschien wel meenemen bij de huurwoningen. Waarschijnlijk zijn dit allebei geen reële opties.

- Je partner plus kinderen alleen inschrijven voor de woningbouw. Als het inkomen van je partner wel laag genoeg is voor een sociale huurwoning, dan kan je partner misschien als 'alleenstaande met kinderen' inschrijven. Maar ik denk dat dit alleen werkt als jullie niet getrouwd zijn, anders zullen ze jullie toch als stel blijven zien.

- Verder zoeken naar (commerciële) verhuurders die je onzekere inkomen wél meetellen, eventueel ook wat verder weg. Is natuurlijk ook geen ideale oplossing, maar in jullie situatie zul je weinig eisen kunnen hebben.

- Een goedkope woning van een ton of minder kopen, aangezien je aangeeft dat je tot zoveel kunt lenen? Voordeel is dat bij koop er geen minimale/maximale inkomenseisen zijn, de grens wordt alleen bepaald door de financiering die je kunt krijgen. Nadeel is dat er in jullie gewenste omgeving weinig te krijgen is voor die prijs. Dan zul je toch je wensen moeten aanpassen.

Barman

Slijp schreef: Nee juist omdat ik in nood zit zoek ik een huurhuis !!!!!
Jij geeft aan dat koop geen optie is omdat je niet genoeg verdient. Dat is dus niet zo. Koop is een optie. Kan je vast blijven houden aan huur, maar dat lukt je dus niet.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Hier neem ik het even op voor de topic starter : Voor een ton koop je niet veel in die omgeving : misschien een 2 kamerflatje / een garage of een camper... Allemaal niet zo comfortabel als je 2 kinderen hebt....

Dan kan men wel zeggen dat het je eigen schuld is dat je weer terug bent gekomen naar Nederland, maar daar zal je je redenen voor hebben. En voor een ton kun je misschien een leuk huisje kopen in Oost-groningen, maar als je je baan in de omgeving van Haarlem hebt , heb je daar niet zo veel aan. Heel veel nederlanders zitten waarschijnlijk net als jij in die situatie dat ze net iets meer verdienen van de scheefwonersgrens, maar niet een woning kunnen huren in de vrije sector, of de mogelijkheid hebben om iets te kopen.

Het lijkt er dan inderdaad op dat je tussen wal en schip raakt. De hele huizenmarkt ligt op zijn gat en daar ben jij de dupe van. Er zijn veel te weinig woningen, en de woningen die er wel zijn , zijn te duur. Kwestie van vraag en aanbod. En ondertussen gaan er bosjes met bouwvakkers de WW in omdat er geen huizen gebouwd worden. Omdat er niet zo makkelijk hypotheken worden verstrekt door de banken.

Misschien zou je inderdaad kunnen nagaan, of het mogelijk is om je als alleenstaande in te schrijven, waardoor je misschien toch in aanmerking komt voor sociale huur. ALS dat uberhaupt mogelijk is als getrouwd (?) stel zonder een officiele scheiding of iets dergelijks. Dan nog zal je wellicht te maken hebben met lange wachttijden voordat je een huis krijgt toegewezen, maar als het uiteindelijk lukt, kan niemand je ervan weerhouden om dan weer officieel te gaan samenwonen in die sociale huurwoning. Hooguit dat je dan extra huurverhogingen krijgt als "scheefhuurder" omdat het gezamenlijk inkomen dan weer stijgt, maar dat zal gaan om tientjeswerk.

Anders zou je kunnen overwegen om , indien mogelijk een "sabbatical year" (onbetaald verlof)op te nemen zodat je inkomen daalt. Waardoor je wel in aanmerking komt voor een betaalbare woning.

Deze constructies zijn misschien niet helemaal wenselijk (Ikzelf vind ze nogal belachelijk), maar het zijn voor jou misschien wel mogelijke opties die je kunt proberen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan kan men wel zeggen dat het je eigen schuld is dat je weer terug bent gekomen naar Nederland, maar daar zal je je redenen voor hebben. En voor een ton kun je misschien een leuk huisje kopen in Oost-groningen, maar als je je baan in de omgeving van Haarlem hebt , heb je daar niet zo veel aan.
Het 'eigen schuld'- deel is vooral bedoeld om aan te geven hoe de wbv redeneert over de urgentie. Die zullen redeneren: je hebt er zelf voor gekozen om weer terug naar NL te komen. En je hebt er daarbij zelf voor gekozen om werk in de omgeving van Haarlem te zoeken. En om niet eerst te kijken naar woonruimte. Waarom zou je dan urgentie moeten krijgen?

Maar dat staat inderdaad los van dat er een grote groep tussen wal en schip valt. Je kunt je daarbij afvragen of de normen van particuliere verhuurders en sociala woningbouw niet meer op elkaar afgestemd zouden moeten worden. Aan de andere kant heb je in Nederland nog altijd een redelijke vrijheid in je bedrijfsvoering, dus om nu aan verhuurders op te leggen dat ze een bepaalde groep mensen een woning 'moeten' aanbieden is ook wat raar.

Dan zou het in mijn ogen toch logischer zijn als er een relatief groot tussengebied zou zijn waarbij je meer de keus hebt tussen sociale woningbouw en vrije sector. dan zou je minder snel in de situatie van TS belanden.

Barman

langste adem schreef:Hier neem ik het even op voor de topic starter : Voor een ton koop je niet veel in die omgeving : misschien een 2 kamerflatje / een garage of een camper... Allemaal niet zo comfortabel als je 2 kinderen hebt....
Inwonen bij familie is dat wel? :roll:

Voor een ton koop je echt wel een drie kamer portiekwoning. Zeker als de woningbouw de verkopende partij is.

Gesloten