LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huur betalen tijdens onbewoonbare periode...
Huur betalen tijdens onbewoonbare periode...
Beste Radar,
Sinds half december 2014 ben ik samen met 2 vrienden een appartement in Den Haag gaan huren. Helaas zijn er nogal wat dingen misgegaan de eerste maand, die niet te zien/gezegd waren voor het contract getekend werd. Of zelf er werd zelfs gezegd dat het opgelost was. Het gaat in grote lijnen om de volgende zaken:
CV ketel werkte niet.
Helft van het appartement zat zonder stroom.
Lekkage was nog steeds aanwezig.
Geen enkele afzuiging werkte, werkt nog steeds niet.
Hierdoor waren er ook continu welklui over de vloer om oa nog te schilderen en alles te fixen. Wat voor ons als volgende probleem zorgde dat 1 van ons(we werken alle 3) ook nog eens thuis moest blijven. Kortom een voor ons een onbewoonbare situatie.
Hierop hebben we een nette brief met hoe wij de eerste maand vonden gaan, persoonlijk afgeleverd aan de tussenpersoon die voor de huurbaas alles fixt. Deze persoon zou het met de eigenaar erover hebben en reageren. Tot op heden is dit niet gebeurd. Ook niet na een herinneringsbrief/telefonisch contact/mail.
Wij verwachten op z'n minst een reactie en eigenlijk ook een vergoeding voor de eerste maand. Dat lijk ons eerlijk. Maar hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? Zonder dat er ruzie onstaan. De woning is verder prima en ondertussen goed in te leven.
Met vriendelijk groet,
Timo ter Braak
Sinds half december 2014 ben ik samen met 2 vrienden een appartement in Den Haag gaan huren. Helaas zijn er nogal wat dingen misgegaan de eerste maand, die niet te zien/gezegd waren voor het contract getekend werd. Of zelf er werd zelfs gezegd dat het opgelost was. Het gaat in grote lijnen om de volgende zaken:
CV ketel werkte niet.
Hierdoor waren er ook continu welklui over de vloer om oa nog te schilderen en alles te fixen. Wat voor ons als volgende probleem zorgde dat 1 van ons(we werken alle 3) ook nog eens thuis moest blijven. Kortom een voor ons een onbewoonbare situatie.
Hierop hebben we een nette brief met hoe wij de eerste maand vonden gaan, persoonlijk afgeleverd aan de tussenpersoon die voor de huurbaas alles fixt. Deze persoon zou het met de eigenaar erover hebben en reageren. Tot op heden is dit niet gebeurd. Ook niet na een herinneringsbrief/telefonisch contact/mail.
Wij verwachten op z'n minst een reactie en eigenlijk ook een vergoeding voor de eerste maand. Dat lijk ons eerlijk. Maar hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? Zonder dat er ruzie onstaan. De woning is verder prima en ondertussen goed in te leven.
Met vriendelijk groet,
Timo ter Braak
Re: Huur betalen tijdens onbewoonbare periode...
Je kunt naar de huurcommissie, maar voordat je dit doet zou ik het bespreken met de eigenaar. Het is altijd beter als je er samen uit kunt komen.
-
Volgens mij heb jij echt geen idee wat 'onbewoonbaar' is. Waar je het over hebt zijn ongemakjes, meer niet. Maar kennelijk hoop je dat er geld te halen is?Timo1234 schreef:een onbewoonbare situatie.
Een gewetensvraag: wie zou hartje winter 'fijntjes' een woning betrekken zonder verwarming en dan ook nog de volle huurprijs willen betalen?
TS moet een aantal zaken op die voorkomen in het gebrekenboek.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/4007-voo ... rmindering
TS moet een aantal zaken op die voorkomen in het gebrekenboek.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/4007-voo ... rmindering
Dat kan, maar werkt wel diefstal in de hand.snuffel1 schreef:Om de nodige werkzaamheden uit te kunnen voeren moeten de werklieden wel toegang tot de woning hebben, dat kan middels afgifte sleutel (dan hoeft er niemand een dag vrij te nemen) of thuis blijven.
-
Alfa, een cv-ketel kan gewoon storing geven. Als het ding binnen redelijke termijn wordt gerepareerd is er niets aan de hand. Geldt voor de rest van het verhaal ook.
Verder ben je als huurder verplicht de eigenaar toegang te verschaffen in geval van noodzakelijk onderhoud. Een hele normale regel. Vind je het zelf niet een beetje vreemd? Klagen over een kapotte cv-ketel, en als er iemand komt om het ding op te lappen klagen dat je ervoor thuis moet blijven. Hoe wil je het dan opgelost hebben?
Welkom in Nederland-Zeikland.
Verder ben je als huurder verplicht de eigenaar toegang te verschaffen in geval van noodzakelijk onderhoud. Een hele normale regel. Vind je het zelf niet een beetje vreemd? Klagen over een kapotte cv-ketel, en als er iemand komt om het ding op te lappen klagen dat je ervoor thuis moet blijven. Hoe wil je het dan opgelost hebben?
Welkom in Nederland-Zeikland.
-
Je wist niet vd " gebreken " , maar het is keurig opgelost. En hoe moet het anders worden opgelost?Timo1234 schreef: Hierdoor waren er ook continu welklui over de vloer om oa nog te schilderen en alles te fixen. Wat voor ons als volgende probleem zorgde dat 1 van ons(we werken alle 3) ook nog eens thuis moest blijven. Kortom een voor ons een onbewoonbare situatie.
Onzichtbare kaboutertjes?
Hoezo onbewoonbaar ?
Wel heel boud gesteld....ga eens een weekje bivakkeren in sloppenwijken
Je hebt toch kunnen wonen, slapen, eten ?
Ook hier is de cv ketel wel eens 3 dagen buiten werking geweest, hartje winter.
Dat zijn ongemakken voor de meesten van ons.... dat is het, niet meer, niet minder, dus niet zeuren en get a live!
nb: wel wat vreemd om dit 7(!) maanden na dato alsnog op dit forum te zetten.
-
Uitprinten, volledig invullen en aangetekend (bonnetje goed bewaren!!!) versturen naar je verhuurder.
https://www.huurcommissie.nl/uploads/me ... urders.pdf
Uitleg https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -gebreken/
-
Ja maar Bob, toen de " gebreken " eenmaal waren geconstateerd is er toch gelijk actie op ondernomen en is de boel toch hersteld?
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2015 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snuffel je hebt gelijk. Ik had niet goed gelezen. Het gaat slechts over de eerste maand. Daar kun je verder niets mee. Get over it zou ik zeggen.
-
nvt
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nou Bob, met het formulier dat jij geeft wordt geëist dat de gebreken binnen 6 weken zijn opgelost. In het geval van TS was het al binnen een maand klaar.
-
/*
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2015 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik vreemd vindt is dat deze gebreken niet zijn verholpen voordat de woning is verhuurd. Als de verhuurder dit had gedaan dan had hem dat een maand huur gekost.witte angora schreef:Verder ben je als huurder verplicht de eigenaar toegang te verschaffen in geval van noodzakelijk onderhoud. Een hele normale regel. Vind je het zelf niet een beetje vreemd?
Deze gevolgschade moet vergoed worden. Als jij met een supermarkt afspreekt dat zij iedere week twee kilo appels leveren en zij dat de eerste vier weken slechts een kilo appels kunnen leveren, dan hoef jij niet voor twee kilo te betalen. Ik zie niet in waarom een huurder wel zou moeten betalen voor iets wat hij niet krijgt. Iedere vorm van redelijkheid ontbreekt daarin.witte angora schreef:Klagen over een kapotte cv-ketel, en als er iemand komt om het ding op te lappen klagen dat je ervoor thuis moet blijven. Hoe wil je het dan opgelost hebben?
Overigens kun je dan bij een andere supermarkt een kilo appels kopen en de meerprijs verhalen op de eerste supermarkt.
Artikel 7:207 lid 1 BW schreef:De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
Artikel 7:208 BW schreef:Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de overeenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de overeenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.
Gezien de duur is het volgende relevant:Artikel 7:209 BW schreef:Van de artikelen 206, leden 1 en 2, 207 en 208 kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken voor zover het gaat om gebreken die de verhuurder bij het aangaan van de overeenkomst kende of had behoren te kennen.
Artikel 7:257 lid 1 BW schreef:Voor de vordering van de huurder tot vermindering van de huurprijs op grond van artikel 207 lid 1 in verbinding met artikel 242 geldt een met inachtneming van de volgende leden toe te passen vervaltermijn van zes maanden na de aanvang van de dag volgend op die waarop de huurder van het gebrek kennis heeft gegeven aan de verhuurder.
Artikel 7:245 lid 1 BW schreef:Behoudens bij standaardregeling bedoeld in artikel 214 van Boek 6 kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken van de artikelen 204, 206 leden 1 en 2, 207, 208 en 217, tenzij het gaat om herstellingen aan door de huurder aangebrachte veranderingen en toevoegingen of gebreken aan door de huurder aangebrachte veranderingen en toevoegingen.
-
CV ketel werkte niet.
@Alfa, met alle respect voor jouw wetkennis....
dit waren de " gebreken " , dat zijn toch peanuts?
Natuurlijk moet een woning goed in orde zijn voordat je hem kunt verhuren , maar onbewoonbaar? . Misschien was TS met zn maten gretig en zeiden -ja- en binnen een maand was alles geschilderd (!) en dat stond niet eens onder " gebreken" , (vies of slecht onderhouden schilderwerk.)
( Ik heb altijd zelf mn woning moeten schilderen/sauzen/behangen)
En misschien had de woning al een tijdje leeggestaan en was de cv afgesloten ivm veiligheid?
En dat een afzuigrooster niet werkt is een kwestie vaak van goed schoonmaken en met de stofzuiger er desnoods bij.
@Alfa, met alle respect voor jouw wetkennis....
dit waren de " gebreken " , dat zijn toch peanuts?
Natuurlijk moet een woning goed in orde zijn voordat je hem kunt verhuren , maar onbewoonbaar? . Misschien was TS met zn maten gretig en zeiden -ja- en binnen een maand was alles geschilderd (!) en dat stond niet eens onder " gebreken" , (vies of slecht onderhouden schilderwerk.)
( Ik heb altijd zelf mn woning moeten schilderen/sauzen/behangen)
En misschien had de woning al een tijdje leeggestaan en was de cv afgesloten ivm veiligheid?
En dat een afzuigrooster niet werkt is een kwestie vaak van goed schoonmaken en met de stofzuiger er desnoods bij.
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Afzuiging kan inderdaad een kwestie zijn van viezigheid.
Helft van het appartement zat zonder stroom. Kapotte stop? Kun je zelf vervangen. Of een gaatje geboord en een belangrijke leiding geraakt? Wie heeft dat veroorzaakt?
Lekkage? Over wat voor lekkage gaat het? Druppeltje druppeltje als het een keertje plenst, of een gat van een paar meter in het vierkant?
En wat versta je precies onder een kapotte cv-ketel?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. En inderdaad, ik heb ook al mijn woningen zelf moeten schilderen/behangen/vloer leggen en noem maar op.
Maar goed, bij het uitdelen van het Verstand waren de kaboutertjes op toen ik aan de beurt was.
Helft van het appartement zat zonder stroom. Kapotte stop? Kun je zelf vervangen. Of een gaatje geboord en een belangrijke leiding geraakt? Wie heeft dat veroorzaakt?
Lekkage? Over wat voor lekkage gaat het? Druppeltje druppeltje als het een keertje plenst, of een gat van een paar meter in het vierkant?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. En inderdaad, ik heb ook al mijn woningen zelf moeten schilderen/behangen/vloer leggen en noem maar op.
Maar goed, bij het uitdelen van het Verstand waren de kaboutertjes op toen ik aan de beurt was.
-
Nvt
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jul 2015 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de reacties, ik laat zeker vanavond wat van me horen. Nogal druk. Maar ik vind het nu al een interessante discussie!
Allereerst was m'n bericht bedoeld om info te winnen over hoe je met een huurbaas omgaat die na onze mening steken laat vallen en niet reageert. Dat we daar pas later mee op het forum komen,
is omdat we natuurlijk er eerst zelf uit proberen te komen. En tot op heden dus nog geen contact hierover kunnen vinden en er ook nog steeds dingen niet opgelost zijn.
Daarnaast was dit in "grote lijnen" maar het verhaal, omdat daar meestal naar gevraagd wordt, wat er dan is gebeurd. Kleine toevoeging daaraan, voordat we tekende wist de eigenaar al ruim voordat we erin gingen. Dat er van alles moest gebeuren plus dat er werd gezegd dat de lekkage opgelost was... Naast dat het huurbedrag niet misselijk is, mag je verwachten dat je jaja inderdaad in een bewoonbaar huis mag stappen(en dat is niet in de winter zonder warm water, verwarming, elektriciteit)
Ik wil eigenlijk niet verder op dit soort dingen reageren, mja voor de duidelijkheid:
Stroom lijkt door de lekkage te komen (in en langs de muren) maar dit heeft de elektricien niet kunnen vinden. Daarnaast stond de eigenaar van de fietsenwinkel van onder ons ook op de stoep dat het water zelfs in zijn winkel kwam.
CV-ketel, is meerdere keren naar gekeken en onderdelen vervangen, nu nog maakt hij een geluid of hij elk moment ontploft. Er moet maar weer iemand voor komen.
Als er nog andere ideeën zijn om überhaupt de eigenaar op z'n minst te laten reageren, dan zijn die van harte welkom.
moederslink schreef:wel wat vreemd om dit 7(!) maanden na dato alsnog op dit forum te zetten.
is omdat we natuurlijk er eerst zelf uit proberen te komen. En tot op heden dus nog geen contact hierover kunnen vinden en er ook nog steeds dingen niet opgelost zijn.
Daarnaast was dit in "grote lijnen" maar het verhaal, omdat daar meestal naar gevraagd wordt, wat er dan is gebeurd. Kleine toevoeging daaraan, voordat we tekende wist de eigenaar al ruim voordat we erin gingen. Dat er van alles moest gebeuren plus dat er werd gezegd dat de lekkage opgelost was... Naast dat het huurbedrag niet misselijk is, mag je verwachten dat je jaja inderdaad in een bewoonbaar huis mag stappen(en dat is niet in de winter zonder warm water, verwarming, elektriciteit)
Ik weet niet waar jij woont en wat je ervoor betaalt. Dit is geen reden om dan maar het normaal te vinden hoe verhuurders zo omgaan met hun klanten.moederslink schreef:Wel heel boud gesteld....ga eens een weekje bivakkeren in sloppenwijken Je hebt toch kunnen wonen, slapen, eten ?
Ik wil eigenlijk niet verder op dit soort dingen reageren, mja voor de duidelijkheid:
WC en douche, hebben een gat waar een afzuiger in hoort, keuken ontbreekt gewoon de hele afzuig buis, de lucht wordt gewoon de keuken ingeblazen.witte angora schreef:Afzuiging kan inderdaad een kwestie zijn van viezigheid.
Stroom lijkt door de lekkage te komen (in en langs de muren) maar dit heeft de elektricien niet kunnen vinden. Daarnaast stond de eigenaar van de fietsenwinkel van onder ons ook op de stoep dat het water zelfs in zijn winkel kwam.
CV-ketel, is meerdere keren naar gekeken en onderdelen vervangen, nu nog maakt hij een geluid of hij elk moment ontploft. Er moet maar weer iemand voor komen.
Bob bedankt voor de info, dat kunnen we proberen. Al kwam de huurcommissie al vrij snel met een verwijzing naar het juridisch loket, nadat ik ze een mail heb gestuurd. En dat willen we liever niet.Bob Schurkjens schreef:Uitprinten, volledig invullen en aangetekend (bonnetje goed bewaren!!!) versturen naar je verhuurder.
Ja alfotrion, ik denk dat dat maar de eerst volgende stap moet worden, de huurbaas zelf en niet de tussenpersoon eens uitnodigen voor een bak koffie. Bedankt.alfatrion schreef:Je kunt naar de huurcommissie, maar voordat je dit doet zou ik het bespreken met de eigenaar. Het is altijd beter als je er samen uit kunt komen.
Als er nog andere ideeën zijn om überhaupt de eigenaar op z'n minst te laten reageren, dan zijn die van harte welkom.