LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur betalen voordat je bezichtiging hebt gehad?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MaaikeHilk

Huur betalen voordat je bezichtiging hebt gehad?

Ongelezen bericht door MaaikeHilk »

Samen met mijn vriend staan we al meer dan 5 jaar ingeschreven bij woningnet.nl
Nu zijn we eerste geworden voor een 2 kamer appartement van 47 m2, en we hebben een brief ontvangen. Hierin staat het volgende:
-We dienen een afspraak te maken voor een bezichtiging van de woning.
-We moeten een formulier retour sturen waarin wij aanvinken of we het huisje willen ja/nee.
-Indien ja: als we na de bezichtiging de woning toch niet geschikt vinden, dienen we toch nog maand huur te betalen.

We moeten dus melden of we het aannemen, en daarna pas bezichtigen, nemen we het niet moeten we betalen.
Het formulier moet ook nog eens ondertekend geretourneerd worden

Deze woningbouwvereniging biedt veel huisjes aan op woningnet, en we zijn nu toch wel echt toe aan het samenwonen. Maar we willen toch echt eerst bezichtigen...

Weet iemand of dit mag??

Vriendelijke Groet,
Maaike & Richard.

ruud_a

Re: Huur betalen voordat je bezichtiging hebt gehad?

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me van niet

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Wat zei woningnet toen je het ze vroeg?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Lijkt me voltrekt crimineel gedrag van de wbv. Betalen voor het bezichtigen van een woning? Volkomen idioot!

essie78

Ongelezen bericht door essie78 »

Ik denk dat je de brief verkeerd interpreteert. Je gaat eerst een afspraak maken om de woning te bezichtigen, wil je de woning vul je ja in op het formulier en lever je het in bij de woningbouw. Als je je na dat je ja hebt gezegd toch nog bedenkt dan kunnen ze inderdaad een maand huur vragen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk inderdaad dat dit een verkeerde interpretatie is van de brief.

Je gaat de boel éérst bezichtigen. Tijdens de bezichtiging kun je dan het formulier inleveren of je de woning wel of niet wilt, of dat je het opstuurt. Maar het moet dan wel binnen een paar dagen bij de wbv binnen zijn.

De eerste maand huur betaal je pas bij het tekenen van het contract. Meestal is het zo, ook al teken je in de loop van de maand, dat je een volle maand huur moet betalen. Wat je teveel betaalt wordt verrekend met de huur van de volgende maand.

Overigens: woningnet.nl is niet de woningbouwvereniging. Woningnet.nl adverteert/bemiddelt alleen maar. Als je in de kopgroep zit, zeg maar, dan is het aan de eigenaar/verhuurder om je te benaderen voor het vervolg van het verhaal.

Mocht je, na aanvankelijk de woning geaccepteerd hebben, de woning alsnog weigeren, dan heeft de wbv wel kosten gemaakt. Ook zal het langer duren voordat de woning daarwerkelijk verhuurd kan worden, omdat de eerste kandidaat de boel flink op heeft gehouden. Om die reden is het niet onredelijk dat er een bepaalde vergoeding gevraagd wordt, en dat zou inderdaad een maand huur kunnen zijn.

MaaikeHilk

Wij wachten even af wat we telefonisch morgen allemaal te horen krijgen...
Maar als ik het zo allemaal zie mag het niet (als het zo dus wel zou zijn)

MaaikeHilk

Inderdaad, woningnet is een verzameling.
We bellen de woningbouw morgen even, want als het zo is als ik het lees, dan is het een heel onduidelijke brief.
Een afspraak maken voor 4 juni, maar ook het antwoordformulier opsturen voor 4 juni. Het lijkt net alsof je via het antwoordformulier een afspraak moet maken (hierop staat dus, accepteren en weigeren=betalen).
Het lijkt ons nu wel duidelijk, en bellen morgen even om te vragen of het inderdaad zo is dat het een beetje onduidelijk is.

Bedankt allemaal

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit soort brieven is inderdaad vaak wat onduidelijk. Wat ze bedoelen is: ze willen het formulier uiterlijk 4 juni binnen hebben. Als je de woning niet wil bezichtigen, maar de woning wel wil, dan moet je zorgen dat het ding vóór die tijd via de post (of zelf in de bus doen) bij de wbv is.

Als je de woning wel wil bezichtigen, en je hebt tot 4 juni om daar een afspraak voor te maken, dan kun je het formulier ook aan de inspecteur/trice afgeven die dan aanwezig is. Dan is het ook op tijd binnen.

Ik zou inderdaad wel morgen direct bellen voor die afspraak, want 4 juni is dinsdag a.s. Dus zoveel gelegenheid heb je niet meer om een kijkje te nemen.

Gesloten