Hallo,
Ik woon als samen met drie anderen in een woning (op kamers). Onze huurbaas heeft de huur opgezegd en verzoekt ons binnen 4 maanden te vertrekken. Hij wil het pand laten gebruiken door 'een familielid' die op het moment geen inkomen en woning heeft.
Dit is iets wat volgens de huurbescherming niet zomaar kan en wij zijn hier dan ook niet mee akkoord gegaan. We willen overleggen over een oprotpremie, maar de hoogte hiervan is discutabel.
We hebben gehoord over de huur per maand die een nieuwe woning je extra gaat kosten vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je nog in je huidige woning had willen blijven. Weet iemand of dit redelijk is of dat hier betere richtlijnen voor zijn?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huur opgezegd, 'oprotpremie'
-
Re: Huur opgezegd, 'oprotpremie'
Wat je hebt gehoord klopt niet echt. Eerst maar eens de reden van opzeggen: Wat je schrijft komt niet over als een dringende reden waarom hij de huur op zou kunnen zeggen. Maar dat wisten jullie al. Kijk maar eens op onderstaande link, daar staan de voorwaarden.meike.. schreef:Hallo,
Ik woon als samen met drie anderen in een woning (op kamers). Onze huurbaas heeft de huur opgezegd en verzoekt ons binnen 4 maanden te vertrekken. Hij wil het pand laten gebruiken door 'een familielid' die op het moment geen inkomen en woning heeft.
Dit is iets wat volgens de huurbescherming niet zomaar kan en wij zijn hier dan ook niet mee akkoord gegaan. We willen overleggen over een oprotpremie, maar de hoogte hiervan is discutabel.
We hebben gehoord over de huur per maand die een nieuwe woning je extra gaat kosten vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je nog in je huidige woning had willen blijven. Weet iemand of dit redelijk is of dat hier betere richtlijnen voor zijn?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html
Over de hoogte van een eventuele verhuisvergoeding kun je de volgende site raadplegen, maar lees eerst goed wat er staat voor je jezelf rijk rekent.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eding.html
Mocht je er met de verhuurder niet uit komen, dan kun je terecht bij het juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.
Re: Huur opgezegd, 'oprotpremie'
Er staat al expliciet in dat verhuiskosten en herinrichting van een kamer niet al te hoog zijn, dus inderdaad niet rijk rekenen. Bovendien zijn er een aantal situaties expliciet genoemd zoals sloop / renovatie of om een bestemmingsplan te realiseren. Dat is hier niet het geval.witte angora schreef:Over de hoogte van een eventuele verhuisvergoeding kun je de volgende site raadplegen, maar lees eerst goed wat er staat voor je jezelf rijk rekent...
Een dergelijke constructie lijkt mij niet redelijk want wie bepaald hoe lang de bewoner in de woning zou willen blijven wonen en wanneer vergoeding zou moeten eindigen ? Dat is niet objectief vast te stellen en de huurder kan wel zeggen 'jamaar ik wil er wel 30 jaar blijven wonen'.meike.. schreef: We hebben gehoord over de huur per maand die een nieuwe woning je extra gaat kosten vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je nog in je huidige woning had willen blijven. Weet iemand of dit redelijk is of dat hier betere richtlijnen voor zijn?
Ik denk dat het verstandig is het advies van wa te volgen en advies in te winnen bij een juridisch loket.