LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurbaas geeft geen inzage in de meterstanden
-
Huurbaas geeft geen inzage in de meterstanden
Ik huur al enkele maanden een woning, bij aanvang van het huurcontract is afgesproken dat ik het voorschot van gas en elektriciteit aan de huurbaas zou betalen, in het huurcontract staat dat de meterstanden bij aanvang huur zouden worden opgenomen en dat ik deze zou ontvangen. Na het opmaken van de eindafrekening zou ik het teveel betaalde voorschot terug ontvangen.
Nu heb ik deze meterstanden na 9 maanden nog steeds niet ontvangen ( na duizenden keren vragen) mijn voorschot is gebaseerd op een gemiddeld huishouden (150 euro per maand in totaal) het probleem is dat ik echter maar hooguit 3 avonden en nachten in de woning verblijf (de overige tijd ben ik ergens anders) de avonden dat ik wel in de woning ben, ben ik meestal pas zo laat thuis, dat ik de verwarming niet eens meer aanzet (ook niet in de winter) logischerwijs zou ik dus teveel voorschot hebben betaald, alleen, omdat ik zelf geen toegang heb tot de meterkast en die meterstanden ook niet krijg, kan ik dit niet bewijzen en moet ik er maar vanuit gaan dat de huurbaas eerlijk is. Ik heb dit nu al heel vaak aangekaart bij de huurbaas, maar het enige wat hij zegt is... Dat klopt wel.. dat voorschot, want het is gemiddeld en als blijkt dat je minder hebt verbruikt, krijg je het wel terug.
Daarnaast vraagt hij ook 50€ per maand aan servicekosten. Er is 1 kleine gemeenschappelijke ruimte, maar hier is geen verwarming in aanwezig, enkel licht. Ik heb al diverse keren gevraagd waar deze kosten uit bestaan. Ook hier krijg ik geen antwoord op.
Ik ben op zoek naar een nieuwe woning om deze reden maar dat is helaas moeilijk... (Huurwoningen zijn duur en ik wil eigenlijk niet kopen)
Kan iemand mij advies geven hoe ik dit met deze extra kosten aan kan pakken? Kan ik bijvoorbeeld eisen dat ik inzage krijg in de meterstanden en zo niet, huur inhouden?
Wie o wie kan mij adviseren?
Nu heb ik deze meterstanden na 9 maanden nog steeds niet ontvangen ( na duizenden keren vragen) mijn voorschot is gebaseerd op een gemiddeld huishouden (150 euro per maand in totaal) het probleem is dat ik echter maar hooguit 3 avonden en nachten in de woning verblijf (de overige tijd ben ik ergens anders) de avonden dat ik wel in de woning ben, ben ik meestal pas zo laat thuis, dat ik de verwarming niet eens meer aanzet (ook niet in de winter) logischerwijs zou ik dus teveel voorschot hebben betaald, alleen, omdat ik zelf geen toegang heb tot de meterkast en die meterstanden ook niet krijg, kan ik dit niet bewijzen en moet ik er maar vanuit gaan dat de huurbaas eerlijk is. Ik heb dit nu al heel vaak aangekaart bij de huurbaas, maar het enige wat hij zegt is... Dat klopt wel.. dat voorschot, want het is gemiddeld en als blijkt dat je minder hebt verbruikt, krijg je het wel terug.
Daarnaast vraagt hij ook 50€ per maand aan servicekosten. Er is 1 kleine gemeenschappelijke ruimte, maar hier is geen verwarming in aanwezig, enkel licht. Ik heb al diverse keren gevraagd waar deze kosten uit bestaan. Ook hier krijg ik geen antwoord op.
Ik ben op zoek naar een nieuwe woning om deze reden maar dat is helaas moeilijk... (Huurwoningen zijn duur en ik wil eigenlijk niet kopen)
Kan iemand mij advies geven hoe ik dit met deze extra kosten aan kan pakken? Kan ik bijvoorbeeld eisen dat ik inzage krijg in de meterstanden en zo niet, huur inhouden?
Wie o wie kan mij adviseren?
Re: Huurbaas geeft geen inzage in de meterstanden
Beste vraagsteller,
Stel de verhuurder schriftelijk in gebreke en sommeer hem om samen met u binnen 8 dagen de meterstanden op te nemen en hiervoor te tekenen. Geef ook aan dat u bij gebreke daarvan geen voorschot gwl meer betaalt. Hetzelfde kunt u doen terzake de specificatie van de niet bestaande servicekosten.
Huur opschorten zou ik niet doen.
U had dit natuurlijk nooit zo ver moeten laten komen overigens, maar ja, mosterd na de maaltijd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Stel de verhuurder schriftelijk in gebreke en sommeer hem om samen met u binnen 8 dagen de meterstanden op te nemen en hiervoor te tekenen. Geef ook aan dat u bij gebreke daarvan geen voorschot gwl meer betaalt. Hetzelfde kunt u doen terzake de specificatie van de niet bestaande servicekosten.
Huur opschorten zou ik niet doen.
U had dit natuurlijk nooit zo ver moeten laten komen overigens, maar ja, mosterd na de maaltijd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
In bijna alle gevallen is kopen voordeliger dan particulier huren. Als je die optie hebt zou ik daar zeker gebruik van maken.Astrid.1984 schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe woning om deze reden maar dat is helaas moeilijk... (Huurwoningen zijn duur en ik wil eigenlijk niet kopen)
On-topic: zoals Monique aangeeft; eigenlijk had je hier veel eerder achteraan moeten gaan. Immers weet je nu de beginstand niet en kan niemand dat controleren. Als de huurbaas weigert op de sommatie te reageren zou ik stoppen met voorschotten betalen (betaal dan alleen de huur).
Kosten zijn niet altijd doorslaggevend bij de vraag koop-huur.Julie4444 schreef:In bijna alle gevallen is kopen voordeliger dan particulier huren. Als je die optie hebt zou ik daar zeker gebruik van maken.Astrid.1984 schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe woning om deze reden maar dat is helaas moeilijk... (Huurwoningen zijn duur en ik wil eigenlijk niet kopen)
Wanneer je voor je werk bijvoorbeeld elk half jaar moet verhuizen is koop niet praktisch....
Hoewel off-topic lijkt het mij zinvol dit advies aan te vullen.
eens met bovenstaande, zeker de serviocekosten niet meer betalen, kijk en reken ook even op de bijgevoegde link, misschien betaald u ook wel teveel aan huur, dit kun u dan tegelijk mooi terugvorderen en heb geen angst, als u uw huur overmaakt kan niemand u uit een huurhuis zetten tenzij er ernstige overlast is, maak wel al het geld over via de bank en vooral, specificier dit, voor gwl dus een aparte overschrijving...
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/
Dat kan niet meer, want een huurverlaging procedure is alleen de eerste zes maanden mogelijk.Hawk-Eye schreef:.misschien betaald u ook wel teveel aan huur, dit kun u dan tegelijk mooi terugvorderen ...
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
-
Behalve het financiele aspect is ook de veiligheid in het geding.
Als je niet bij de meterkast kunt, kun je dus ook niet de gaskraan of waterkraan dichtzetten bij een lekkage, en bij kortsluiting kun je niet eens een zekering/aardlek verwisselen of resetten.
IK zou ook aan de verhuurder laten weten dat je om deze reden toegang tot de meterkast wilt hebben.
Als je niet bij de meterkast kunt, kun je dus ook niet de gaskraan of waterkraan dichtzetten bij een lekkage, en bij kortsluiting kun je niet eens een zekering/aardlek verwisselen of resetten.
IK zou ook aan de verhuurder laten weten dat je om deze reden toegang tot de meterkast wilt hebben.
Het is de vraag waar die meterkast zit. Als die meterkast in zijn woning zit, zal hij daar niet aan meewerken verwacht ik. In geval van nood zal men dan de politie/brandweer moeten bellen.Leo The Emperor schreef: Als je niet bij de meterkast kunt, kun je dus ook niet de gaskraan of waterkraan dichtzetten bij een lekkage, en bij kortsluiting kun je niet eens een zekering/aardlek verwisselen of resetten. IK zou ook aan de verhuurder laten weten dat je om deze reden toegang tot de meterkast wilt hebben.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik