LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurcommissie zitting over servicekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Maniakje

Huurcommissie zitting over servicekosten

Ongelezen bericht door Maniakje »

Hallo Mensen,

Volgende week moet ik voorkomen bij de huurcommissie over de eindafrekening van mijn kamerhuur.

Ik heb mijn huur per 1 mei 2011 opgezegd en ik heb twee weken later een eindafrekening ontvangen. Op deze eindafrekening stond dat ik extra moest betalen voor energiekosten. Dit gaat om een bedrag van maar liefst 471 euro.

Ik heb mijn huurbaas gevraagd of hij een Nota wilde sturen van de energierekening, maar hij ging hier niet op in. Na een paar brieven gestuurd te hebben vertelde hij ons dat hij die nota pas per 01-10-2011 zou binnen krijgen van de energieleverancier en dat hij die daarom op dat moment niet kon laten zien. Wij hebben toen gezegd dat wij pas betalen bij het zien van een factuur. Hij is in augustus naar de huurcommissie gestapt en nu hebben wij bericht gehad om het bedrag alsnog te voldoen of met tegenbewijs te komen op de zitting.

Het probleem is dat hij ons dus nooit een nota heeft gestuurd (ook niet in oktober 2011) om aan te tonen wat er daadwerkelijk is verbruikt.

We zijn nu in inmiddels bijna een jaar verder en ik vroeg mij af of ik bij de huurcommissie kan aankaarten tijdens de zitting dat ik nooit een factuur heb mogen zien van mijn huurbaas. Ik vermoed dat hij hem wel heeft opgestuurd naar de huurcommissie.

Kan hij dit bedrag alsnog van ons vragen? ook als hij nu inmiddels kan aantonen met behulp van een factuur?

Jolijn

Re: Huurcommissie zitting over servicekosten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het lijkt mij dat je inderdaad aan de huurcommissie moet laten weten dat je nooit een factuur hebt gezien. Dat was toch juist de reden dat je niet zomaar wilde betalen?
Meterstanden hield je zelf bij of deed de verhuurder dat?
Hoe ging normaal gesproken het betalen van energie?

Maniakje

Jolijn schreef:Het lijkt mij dat je inderdaad aan de huurcommissie moet laten weten dat je nooit een factuur hebt gezien. Dat was toch juist de reden dat je niet zomaar wilde betalen?
Uiteraard. Dat heb ik hem ook duidelijk laten weten in een aangetekende brief. Ik heb gezegd dat ik pas wil betalen als hij kan aantonen dmv een factuur van der energieleverancier.

Dat heeft hij niet gedaan, maar het kan dus zijn dat hij die wel heeft opgestuurd naar de huurcommissie. Ik kan aantonen dat hij deze rekening nooit naar mij heeft opgestuurd door zijn brieven aan de commissie te laten zien.

Ik vraag me alleen af of ik dat bedrag dan alsnog moet betalen als hij hem alsnog kan laten zien. In mijn ogen is hij dan veel te laat, maar ik weet niet hoe dat geregeld is in de wet.

De meterstanden heeft die wel gefotografeerd, maar geen datum daarbij gegeven. Ik betaalde per maand een voorschot van 70 euro. Ik heb gevraagd om een nota met daarop een tarief en het verbruik. Deze heeft hij tot op de dag van vandaag niet opgestuurd.

EDIT: Dit vond ik in het wetboek. Het dikgedrukte tekst geeft aan dat hij verplicht is om nota's te leveren?

Artikel 259

4. De verhuurder biedt de huurder desverzocht de gelegenheid, na verstrekking van het overzicht bedoeld in lid 2, tot inzage van de aan het overzicht ten grondslag liggende boeken en andere bescheiden of van afschriften daarvan.

Jolijn

Ik weet niet wat er is afgesproken en/of in het huurcontract staat over een eindafrekening.
Het is goed dat je een aangetekende brief hebt verstuurd.
Neem de correspondentie (ook bewijs van versturen aangetekende brief) mee naar de huurcommissie. Geen idee of ze daar aandacht voor hebben of je binnen 5 minuten weer aan de andere kant van de deur willen hebben. :-|

Als op de 1 of andere manier blijkt (of de huurcommissie meent dat is gebleken) dat je daadwerkelijk zoveel energie (gas, water + licht?) hebt verbruikt dat je moet bij betalen, zal het wel moeten.
Maar het is wel redelijk dat je daarvan een duidelijk overzicht krijgt.

Jij was de enige huurder vh pand/kamer? Eigen meter?

Maniakje

Geen eigen meter op die kamer. In zijn eindafrekening heeft hij de gehuurde maanden gerekend en het verbruik keer het tarief gedaan en dat gedeeld door 8. (aantal inwoners).
Ik ben vertrokken uit het studentenhuis met twee andere huurders die samen met mij moeten voorkomen.

Hij heeft aan ons alle drie geen Nota gestuurd, we hebben alle drie daarom gevraagd. Voel me nu wel zwaar vernaggeld dan, want ik heb mij daar dus nooit financieel op kunnen voorbereiden, omdat hij die nota dus niet stuurde. Nu kan ik dat waarschijnlijk alsnog gaan betalen.

Jolijn

Die andere twee ex-huurders hebben dezelfde nabetaling als jij?
En de andere 5 zouden dat ook gekregen moeten hebben als ze er ook uitgegaan waren, of denk ik nu onlogisch? 8 x € vierhonderd nog wat .............

elnuar

Ongelezen bericht door elnuar »

laat hem eerst maar komen met die eind-afrekening en zolang hij dat niet doet, dit ook melden bij de huurcommisie (idd aangetekend).
En als het terecht zou zijn, ja dan moet je alsnog betalen, maar dan kan een afbetalingsregeling ook wel (doe dan iets van 25 euro per maand ofzo...)
Als de huurbaas geen haast heeft met het geld ontvangen, nou dan ook geen haast met betalen lijkt me ;-)

Maar als het ook zo is dat eindafrekening gedeeld door aantal huurders op dat bedrag uitkomt, vind ik ook dat je mag verwachten dat hij kan duidelijker kan aangeven hoe het bedrag is opgebouwd. Ik weet niet hoe zuinig jij geleefd hebt (wat betreft stook-kosten enz.) maar als jij zuinig bent geweest en je buurman niet, lijkt mij het ook niet terecht dat jij voor je buurman betaalt.

Maniakje

Jolijn schreef:Die andere twee ex-huurders hebben dezelfde nabetaling als jij?
En de andere 5 zouden dat ook gekregen moeten hebben als ze er ook uitgegaan waren, of denk ik nu onlogisch? 8 x € vierhonderd nog wat .............
Dat klopt. De totale kosten van gas zijn 471,25 euroPP. Dus totaal 3770 euro alleen voor gas. oftewel 5.800 m3 aan gas verbruikt in de periode van oktober 2010 t/m mei 2011.

Ik had een kamer van 14 m2, dus dit klopt in mijn ogen gewoon niet.

Jolijn

Die €471, 25 (PP) komt bij op wat je/jullie al per maand betaald hebben = €70. Oktober t/m mei = €700 + €471,25.
Die €70 is alleen gas ? Of ook electra + water?

http://huurcommissie.nl/verhuurder/servicekosten/

Lees maar eens wat de huurcommissie stelt over (eind)afrekeningen.

Jolijn

Hij is in augustus naar de huurcommissie gestapt en nu hebben wij bericht gehad om het bedrag alsnog te voldoen of met tegenbewijs te komen op de zitting.
Gezien met wat op de site van de HC staat, vind ik het advies een beetje vreemd.
Maar jij (en de mede vertrekkende huurders) weten niet met welke bewijzen de verhuurder naar de huurcommissie is gestapt.
Als de verhuurder daadwerkelijk een hoger verbruik gemeten heeft dan wat aan voorschotten is betaald, lijkt het mij dat die €471 het totaal aan kosten is (gedeeld door 8 huurders) en niet per persoon.

Maniakje

Jolijn schreef:Hij is in augustus naar de huurcommissie gestapt en nu hebben wij bericht gehad om het bedrag alsnog te voldoen of met tegenbewijs te komen op de zitting.
Gezien met wat op de site van de HC staat, vind ik het advies een beetje vreemd.
Maar jij (en de mede vertrekkende huurders) weten niet met welke bewijzen de verhuurder naar de huurcommissie is gestapt.
Als de verhuurder daadwerkelijk een hoger verbruik gemeten heeft dan wat aan voorschotten is betaald, lijkt het mij dat die €471 het totaal aan kosten is (gedeeld door 8 huurders) en niet per persoon.
Ik ben er al achter. De huurcommissie heeft de voorschotten niet af getrokken van het totaalbedrag. Dit geld ook voor de ingehouden borg.

Dus in de brief staat het totaalbedrag, maar daar zijn de voorschotten nog niet vanaf gehaald. Ik denk dat hun dat zo weergeven. Met aftrek van voorschot en borg moet ik en mijn mede huurders nog circa 230 euro betalen als hij in het gelijk word gesteld.

Jolijn

€230 gedeeld door 3 dan toch neem ik aan?
Was die €70 voorschot dus alleen voor gas?

Maniakje

Sorry, ik zie dat ik inderdaad gezegd heb dat het alleen om gas ging.

Ik bedoel elektriciteit en Gas samen. Er zijn 8 bewoners in het pand. We hebben met drie van de acht bewoners het pand verlaten. Nu moeten we alle drie nog ongeveer 230 euro betalen als we alles van de berekening van de huurcommissie halen dus borg en voorschot.

Hij heeft ook andere kosten gerekend o.a. voor schoonmaakkosten na het opleveren, vandaar dat ik dan ook rond de 230 eu uit kom.

Ik heb bewust niet genoemd dat hij ook schoonmaakkosten had gerekend, omdat ik daar al zeker van ben dat hij dat niet mag rekenen. Dat was dus niet echt relevant voor mijn vraag. Hij was namelijk op vakantie bij oplevering en hij geeft te kennen dat het om het schoonmaken van een gemeenschappelijke ruimte ging. Deze hebben wij netjes achter gelaten en wilde we hem ook laten zien, maar toen was hij op vakantie en kwam hij dus later met kosten.

Volgens de wet had hij ons ook de gelegenheid moeten geven om het eventueel te corrigeren. Naar mijn inzien liegt hij over de schoonmaak om extra geld te vangen, aangezien wij het spik en span achter hebben gelaten.

Jolijn

€230 (minus schoonmaakkosten) per persoon vind ik nog redelijk veel, maar goed, ik weet niet hoe oud de cv ketel is of dat er op elke kamer een oude gaskachel is, hoe het pand geïsoleerd is e.d. Je kamer is 14 vierkante meter, daarbij komen natuurlijk nog wel de gemeenschappelijke ruimtes, maar je zult ook veel niet thuis zijn, neem ik aan, dus met €70/maand zo je vlgs mij redelijk uit moeten komen.

Laat de uitkomst svp weten.

elnuar

Ongelezen bericht door elnuar »

ik gok dat jullie geen foto's hebben gemaakt van hoe jullie het hebben achter gelaten, anders was dat mooi geweest als bewijs.
En ik vind het ook nog steeds een redelijk hoog bedrag, maar zoals de verhuurder dit heeft gedaan lijkt het dat hij vooral zo veel mogelijk geld wil binnenhalen. En als er iemand is die wel die 470 euro heeft betaald, zijn jouw kosten (of van iemand anders) dus al betaald en zou je hoogstens aan die persoon hoeven te betalen om te zorgen dat het gelijk is (maar nu denk ik vast te praktisch ;-) )

Maniakje

Ik reageer even naar aanleiding van de zitting.

Verhuurder (aanklager) was niet komen opdagen bij zitting, wat de commissie betreurde, want ze wilde hem vragen stellen over de toegezonden bewijsstukken. Hij heeft geen nota naar de huurcommissie gestuurd, en de commissie kwam min of meer ook tot de conclusie dat de verhuurder kosten in rekening heeft gebracht die hij niet in rekening had mogen brengen zoals; kosten voor brandblussers (10 euro per maand), onderhoud gaskachels (5 euro per maand), betaling fietsenstalling (3 euro per maand) etc.

Huurcommissie gaf aan dat hij dit had moeten verantwoorden op ons verzoek, hetgeen de verhuurder niet gedaan heeft door middel van facturen, afschrijvingen etc. De totale servicekosten per maand wat er dan eigenlijk betaald is, is dan geen 60 euro, maar volgens de huurcommissie 120 euro. Namelijk 60 euro voorschot voor gas en electra en 60 euro voor zaken als onderhoud brandblussers, gaskachels, fietsenstalling etc. etc. Dit was volgens de huurcommissie in strijd met wat er in het contract stond en een manier om extra geld te kunnen ontvangen.

Ze gaven min of meer aan dat die 60 euro aan brandblussers etc. eigenlijk terugbetaald moet worden met terugwerkende kracht waardoor de uiteindelijke berekening helemaal veranderd en de verhuurder ons nog een paar honderd euro schuldig is.

Uitslag volgt binnen 6 weken. Ik houd jullie op de hoogte.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Toch leuk om te horen! En waarom zou de verhuurder niet op zijn komen dagen :mrgreen: ? Die weet zelf wel dat hij boter op zijn hoofd heeft. Succes!

Jolijn

Goed zo Maniakje!
'k Hoop dat het uiteindelijk zal lonen, dat je je niet zo maar bij alles hebt neergelegd.

Maniakje

bedankt, ik acht mezelf op dit moment nog geen winnaar, dat zou te voorbarig zijn, maar het ziet er in ieder geval goed uit voor mij en de andere twee bewoners.

Ik zal binnenkort de uitslag posten.

Gesloten