Beste mensen,
Ik heb even een vraag m.b.t. tot een huurcontract voor een bepaalde tijd. Ik ben van plan om samen met 2 vrienden een woning te gaan huren. In het contract (wat nog niet getekend is) zouden wij aan een huurtermijn van 5 jaar vast zitten. Ik vind dit zelf nogal een lange periode, te lang naar mijn mening. Ik heb op het internet gezocht naar de rechtsgeldigheid van een derlijk contract/termijn maar kon hier niet een duidelijk antwoord vinden. Ik lees op sommige fora dat je een contract voor een bepaalde tijd wel degelijk tussentijds kunt opzeggen, met in acht houding van een opzegtermijn. Elders lees ik dat het niet mogelijk is en dat je dus daadwerkelijk vast zit aan een termijn van 5 jaar. In het contract wordt wel opgenomen dat wij zelf voor een andere huurder kunnen zorgen indien een van ons er uit wil. Dit is natuurlijk prima, maar in het geval dat wij geen andere huurder kunnen vinden zouden we dus in de problemen kunnen komen.
Mijn vraag is hoe het geregeld m.b.t. de opzegtermijn indien wij dit contract tekenen. Betekent dit dat we daadwerkelijk de volledige huurtermijn moeten volbrengen? of kan er toch tussentijds worden opgezegd?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurcontract bepaalde tijd
-
Re: Huurcontract bepaalde tijd
Vraag het even aan de verhuurder? Die kan je precies vertellen hoe of wat.
Ook wij hebben een huurcontract van 5 jaar (met huurkorting), maar die kunnen wij tussendoor gewoon opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn (2 maanden). Het enige nadeel voor ons is dat we de teveel ontvangen huurkorting moeten terugbetalen.
Zolang er geen minimale huurtermijn in je contract staat, kun je volgens mij altijd tussentijds opzeggen. En anders gewoon navragen aan de verhuurder!
Zolang er geen minimale huurtermijn in je contract staat, kun je volgens mij altijd tussentijds opzeggen. En anders gewoon navragen aan de verhuurder!
-
Normale opzegtermijn voor de huurder is één maand.
Momenteel zit er een makelaar tussen ons de de verhuurder in. Dit is de eerste keer dat de verhuurder een pand gaat verhuren en hij laat zich dus informeren door de makelaar. De verhuurder zal kan mij dus geen zinnig antwoord geven op deze vraag.
Ik denk dat de reden dat de verhuurder het op deze manier wil, is dat hij een bepaalde zekerheid krijgt. Het zal in dit contract dan ook niet mogelijk zijn om deze tussentijds op te zeggen. De enige manier om er onderuit te komen is om een nieuwe huurder te vinden.
Ik ben vandaag even in mijn kringen gaan rondvragen, en verschillende mensen vinden ook een termijn van bijvoorbeeld 3 jaar al te lang. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Is het verstandig om een dergelijk contract te tekenen waar je in principe aan vast zit, tenzij je een nieuwe huurder vindt?
Gr.
Ik denk dat de reden dat de verhuurder het op deze manier wil, is dat hij een bepaalde zekerheid krijgt. Het zal in dit contract dan ook niet mogelijk zijn om deze tussentijds op te zeggen. De enige manier om er onderuit te komen is om een nieuwe huurder te vinden.
Ik ben vandaag even in mijn kringen gaan rondvragen, en verschillende mensen vinden ook een termijn van bijvoorbeeld 3 jaar al te lang. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Is het verstandig om een dergelijk contract te tekenen waar je in principe aan vast zit, tenzij je een nieuwe huurder vindt?
Gr.
http://www.consuwijzer.nl/Over_ons/Same ... rcommissie
Je kunt eens naar de huurcommissie bellen. Wie weten geven ze gratis advies. Het telefoonnummer is in ieder geval wel gratis.
Je kunt eens naar de huurcommissie bellen. Wie weten geven ze gratis advies. Het telefoonnummer is in ieder geval wel gratis.
-
Lees dit maar eens, hier vind je het antwoord.
Toch, als ik jou was, zou ik me afvragen of ik wel met een verhuurder in zee wil gaan die nauwelijks weet waar hij mee bezig is.