LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurcontract opzeggen, maar met welke termijn?
Huurcontract opzeggen, maar met welke termijn?
Hallo allemaal!
Mijn partner en ik hebben een probleem met onze huisbaas, wij willen graag ons contract opzeggen. Wij gingen uit van één maand opzegtermijn.
In 2011 hebben wij een huurcontract ondertekend met een opzegtermijn van 2 maanden. Nu hebben wij in 2012 een nieuw contract ondertekend omdat wij een een berekening wilde hebben van de kale huur vanwege het aanvragen van huursubsidie. In dit nieuwe contract staat dat wij één maand opzegtermijn hebben. Van welk contract moeten wij nu uitgaan? Omdat de huisbaas nu uitgaat van het eerste contract. Is er een wetgeving voor een opzegtermijn? Ik heb wel het een en ander kunnen vinden maar de taal die gebruikt wordt gaat mij een beetje boven mijn pet.
Alvast bedankt!
Mijn partner en ik hebben een probleem met onze huisbaas, wij willen graag ons contract opzeggen. Wij gingen uit van één maand opzegtermijn.
In 2011 hebben wij een huurcontract ondertekend met een opzegtermijn van 2 maanden. Nu hebben wij in 2012 een nieuw contract ondertekend omdat wij een een berekening wilde hebben van de kale huur vanwege het aanvragen van huursubsidie. In dit nieuwe contract staat dat wij één maand opzegtermijn hebben. Van welk contract moeten wij nu uitgaan? Omdat de huisbaas nu uitgaat van het eerste contract. Is er een wetgeving voor een opzegtermijn? Ik heb wel het een en ander kunnen vinden maar de taal die gebruikt wordt gaat mij een beetje boven mijn pet.
Alvast bedankt!
Re: Huurcontract opzeggen, maar met welke termijn?
Ik zou in ieder geval uitgaan van het laatste contract, daar zijn immers de huidige afspraken op gebaseerd, ondanks dat het eigenlijk alleen gedaan is om kosten verder te specificeren, zijn er dus ook voorwaarden veranderd. Ik weet zo niet welke taal u boven de pet gaat, maar op de volgende pagina staat meer info:vanbussel schreef:Hallo allemaal!
Alvast bedankt!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-opzeggen
Op zich is het niet heel moeilijk:
Betaalt u per maand, dan heeft u een opzegtermijn van 1 maand. Ongeacht wat er verder in uw contract staat, geldt er een opzegtermijn die net zo lang is als de betalingstermijn, tenzij u een huurovereenkomst heeft voor een vaste periode, met vooraf vastgestelde einddatum, dan gelden er andere regels. Maar ook dan zou wel de eventueel contractueel overeengekomen termijn gaan gelden, dus wederom 1 maand.Voor de huurder gelden de volgende regels:
U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden. Meestal geldt een betalingstermijn van 1 maand. Staat in het huurcontract een langere opzegtermijn dan de betalingstermijn? Ook dan hoeft u maximaal 1 betalingstermijn van tevoren (minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden) op te zeggen.
U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
Huurt u voor een vaste periode (huurcontract voor bepaalde tijd) langer dan 2 jaar een zelfstandig woning? Dan kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
Huur of voor een vaste periode (huurcontract voor bepaalde tijd) langer dan 5 jaar een onzelfstandige woning? Dan kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
Het zijn hele maanden, dus per 2 december zit je er januari ook nog aan vast.
Maar of je per halve maand kunt opzeggen hangt van verhuurder af.
als je 15 februari weg wilt en in December opzegt, is Januari opzeg maand en moet Februari verrekend worden......
Ja, hele maanden dus niet van 10 december tot 10 januari helaas dus toch soms 2 maanden!
Maar of je per halve maand kunt opzeggen hangt van verhuurder af.
als je 15 februari weg wilt en in December opzegt, is Januari opzeg maand en moet Februari verrekend worden......
Ja, hele maanden dus niet van 10 december tot 10 januari helaas dus toch soms 2 maanden!
Vandaag 30 november 2016 nog schriftelijk opzeggen, einde huurcontract op 1 januari 2017 om 00.00 uur.
Mits ts inderdaad betaalt in maandelijkse termijnen en het geen huurcontract is voor bepaalde tijd, inderdaad.BL2 schreef:Vandaag 30 november 2016 nog schriftelijk opzeggen, einde huurcontract op 1 januari 2017 om 00.00 uur.
-
Als je van een kalendermaand uit moet gaan dan wel. Maar vaak gaat het om een periode van 30/31 dagen, de ingangsdatum en uiteindelijke opzegdatum maken dan niet uit. Je bent ook niet verplicht exact een maand van tevoren op te zeggen: 6 weken van tevoren bijvoorbeeld mag ook. Het minimum is een maand. Maar langer of korter mag altijd, in overleg. De wet geeft alleen een kader aan voor het geval partijen er niet uit komen.
Van het 2e huurcontract. Het eerste contract is komen te vervallen ten gevolge van het herziene, 2e huurcontract met de daarbij geldende voorwaarden. Wat de huisbaas doet, nu het eerste er bij halen en pakken, klopt absoluut niet.Nu hebben wij in 2012 een nieuw contract ondertekend omdat wij een een berekening wilde hebben van de kale huur vanwege het aanvragen van huursubsidie. In dit nieuwe contract staat dat wij één maand opzegtermijn hebben. Van welk contract moeten wij nu uitgaan?
Maar dan moet deze verhuurder de brief wel vandaag binnen krijgen dus per post kan niet meer...berndv schreef:Mits ts inderdaad betaalt in maandelijkse termijnen en het geen huurcontract is voor bepaalde tijd, inderdaad.BL2 schreef:Vandaag 30 november 2016 nog schriftelijk opzeggen, einde huurcontract op 1 januari 2017 om 00.00 uur.
E mail zou kunnen met ontvangstbevestiging maar niet iedereen leest mail meerdere keren per dag.
De kans dat ze pas morgen 1 december deze verwerken en er een maand bij doen is vrij groot.
Niet de instuur maar ontvangst datum opzegbrief is dus bepalend!
-
- Contacteer:
stofzuigertje schreef:Maar dan moet deze verhuurder de brief wel vandaag binnen krijgen dus per post kan niet meer...berndv schreef:Mits ts inderdaad betaalt in maandelijkse termijnen en het geen huurcontract is voor bepaalde tijd, inderdaad.BL2 schreef:Vandaag 30 november 2016 nog schriftelijk opzeggen, einde huurcontract op 1 januari 2017 om 00.00 uur.
E mail zou kunnen met ontvangstbevestiging maar niet iedereen leest mail meerdere keren per dag.
De kans dat ze pas morgen 1 december deze verwerken en er een maand bij doen is vrij groot.
Niet de instuur maar ontvangst datum opzegbrief is dus bepalend!
Ontvangst bevestigig bij mail is een wassen neus. Ik heb ingesteld dat ik eerst een bericht krijg als er om een lees / ontvangst bevestiging wordt gevraagd. Als ik dus op nee klik wordt er niets bevestigd aan de versturende partij.
Dat mail niet dezelfde dag wordt gelezen maakt niets uit. Een brief kan ook op een stapel terecht komen en pas dagen na versturen en ontvangst worden behandeld.
Ik zou zowel per brief als per mail versturen met in de mail vermeld dat de opzegging ook per brief is verstuurd.
Maar zoals anderen reeds hebben geschreven, het nieuwe contract is leidend geworden. Dus 1 maand opzeg termijn.
@TS, Per wanneer had je zelf willen opzeggen ?
En woont de huurbaas in de buurt, ga je er (gezellig...) vandaag nog even langs als er echt haast bij is en overhandig je de brief. Wel even gelijk een kwijtingsformuliertje laten tekenen en meenemen.
Ook voor dit soort zaken is de deurwaarder een uitkomst.BL2 schreef:En woont de huurbaas in de buurt, ga je er (gezellig...) vandaag nog even langs als er echt haast bij is en overhandig je de brief. Wel even gelijk een kwijtingsformuliertje laten tekenen en meenemen.
Lieve mensen,
Hartelijk dank voor het reageren! We hebben de 29ste ons huurcontract opgezegd via een aangetekende brief, die gisteren is aangekomen. Dus nog op tijd! We hebben nog geen reactie, maar we wachten af.
Hartelijk dank voor het reageren! We hebben de 29ste ons huurcontract opgezegd via een aangetekende brief, die gisteren is aangekomen. Dus nog op tijd! We hebben nog geen reactie, maar we wachten af.