Goedemorgen,
Ik huur op dit moment een woning. In deze woning is asbest verwerkt.
Het betreft asbest rondom de cv ketel en in de bijkeuken een plaatje asbest, waaronder ooit een geiser heeft gehangen. Ook zijn er twee ventlatie pijpen van douche en wc van asbest.
Echter heb ik van deze woning de huur opgezegd i.v.m. aankoop koopwoning.
Dus de huurcooperatie langs geweest om mij te vertellen hoe ik de woning op moet leveren.
Echter deze werknemer van de huurcooperatie zag ook dat er asbest in mijn huurwoning zat.
Dus een millieu bedrijf erbij gehaald, dit bedrijf onderzocht alle dezelfde type woningen in deze buurt. ( Drie blokken van twee onder één kap ). En kwam tot de conclussie dat er bij mij asbest zat wat vezels los laat. ( ca 70 bij 70 cm groot )
Nu komt de huurcooperatie bij mij langs om mij te vertellen dat ik de woning moet verlaten, eigenlijk per direct.
Maar:
Ca tien jaar terug is in deze woningen mechanische ventilatie geplaatst, mijn huurwoning als eerste. Er is toen door de cv hokje heen twee grote gaten gezaagd. En ja dwars door de asbest platen heen. De ventilatie monteurs hebben het werk in mijn huurwoning compleet afgemaakt. Maar de rest van de woningen niet. Dat heeft ca drie weken geduurt voordat men een alternatief had bedacht.
In april 2012 kwam naast mijn huurwoning een woning vrij. Bij inspectie viel de asbestplaatjes op. Er is toen een inventarisatie gemaakt en iedereen kreeg een klein foldertje waarin ons gewezen werd op asbest. Verder is er geen werk van gemaakt.
Echter heb ik de woning per eind januari 2014 opgezegd. Over een paar weken ga ik verhuizen naar mijn koopwoning. Helaas kan ik niet eerder dan 3 januari de sleutel ervan krijgen.
Wat kan zo'n huurcooperatie van mij verlangen en eisen ?
Wat zijn de wettelijke regels hierover ?
Welke vergoedingen staan er tegenover ? ( huurcooperatie vertelde mij dat de inboedelverzekering dit dekt, dit lijkt me sterk. )
Juridisch advies zal ik vanochtend inwinnen, waarschijnlijk bij een advocaat.
Intussen heb ik de huur terug gevorderd van deze maand en ik ga de automatische incasso van de huurcooperatie intrekken.
Ik ben van mening dat de huurcooperatie een steek heeft laten vallen. De huurcooperatie was op de hoogte van asbest en heeft dus een woning aan mij verhuurd welke zij niet mochten verhuren.
Met vriendelijke groet, bierdopje
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurcooperatie eist verlaten woning ivm asbest
-
Re: Huurcooperatie eist verlaten woning ivm asbest
Op zich is het feit dat er asbest in uw woning zit, niet erg. In veel oudere woningen zit in leidingen, isolatieplaten etc asbest verwerkt. Het gevaar van asbest is het in de lucht komen van losse vezels die u dan inademt en kankerverwekkend zijn.
Als de huurcooperatie constateert dat er vezels loslaten, betekent het formeel dat er een potentieel gevaarlijke situatie is ontstaan. Als de verhuurder aangeeft dat u eigenlijk de woning per direct moet verlaten, zou het ook zo kunnen zijn dat uw inboedel gereinigd moet worden. Immers de loslatende deeltjes kunnen zich ook in uw fauteuils, gordijnen, vloerbedekking etc hebben gehecht.
Dit hele proces is echter gereguleerd en er kunnen geen beslissingen worden genomen omdat 1 medewerker iets vindt. U zou per direct een formele asbestinventarisatie (volgens NEN 2991) moeten eisen.
De uitkomst daarvan is bepalen voor het risico wat u loopt, en heeft gelopen gedurende de jaren van huren, en bepaalt ook wat het aangewezen vervolg is. Als daar uitkomt dat u direct weg moet en dat uw inboedel gereinigd moet worden, dan is dat zo, en zal de huurcooperatie u daarvoor moeten compenseren. Als het niet zo spannend is kunt u de oplevering van uw koophuis rustig afwachten.
Ook niet onbelangrijk is, dat u een dergelijk rapport ook kunt gebruiken als, is niet te hopen, een van jullie asbest gerelateerde klachten zou ontwikkelen.
Als de huurcooperatie constateert dat er vezels loslaten, betekent het formeel dat er een potentieel gevaarlijke situatie is ontstaan. Als de verhuurder aangeeft dat u eigenlijk de woning per direct moet verlaten, zou het ook zo kunnen zijn dat uw inboedel gereinigd moet worden. Immers de loslatende deeltjes kunnen zich ook in uw fauteuils, gordijnen, vloerbedekking etc hebben gehecht.
Dit hele proces is echter gereguleerd en er kunnen geen beslissingen worden genomen omdat 1 medewerker iets vindt. U zou per direct een formele asbestinventarisatie (volgens NEN 2991) moeten eisen.
De uitkomst daarvan is bepalen voor het risico wat u loopt, en heeft gelopen gedurende de jaren van huren, en bepaalt ook wat het aangewezen vervolg is. Als daar uitkomt dat u direct weg moet en dat uw inboedel gereinigd moet worden, dan is dat zo, en zal de huurcooperatie u daarvoor moeten compenseren. Als het niet zo spannend is kunt u de oplevering van uw koophuis rustig afwachten.
Ook niet onbelangrijk is, dat u een dergelijk rapport ook kunt gebruiken als, is niet te hopen, een van jullie asbest gerelateerde klachten zou ontwikkelen.
Eerst advies inwinnen, daarna na pas actie ondernemen... Nu sta je totaal niet sterk.bierdopje schreef:...Juridisch advies zal ik vanochtend inwinnen, waarschijnlijk bij een advocaat.
Intussen heb ik de huur terug gevorderd van deze maand en ik ga de automatische incasso van de huurcooperatie intrekken....
Bedankt voor de reacties, ik heb nu een tijdelijk onderkomen hier bij mij in het dorp, vlakbij mijn toekomstige koopwoning. Dit appartement heb ik zelf uitgekozen. De wooncooperatie wilde inderdaad zelf een onderkomen voor mij regelen, maar ik vond dat ik daar zelf een draai aan moest geven. Dit onderkomen wordt volledig vergoed.
Ik heb gisterochtend juridisch advies gevraagd bij mijn rechtsbijstandverzekering. Ook die zei volg het dringende advies / eis van de wooncooperatie op.
Zoals het lijkt krijg ik alles vergoed. Zelfs de snipperdagen , die ik er aan moet besteden.
Met vriendelijke groet, paardengek
Ik heb gisterochtend juridisch advies gevraagd bij mijn rechtsbijstandverzekering. Ook die zei volg het dringende advies / eis van de wooncooperatie op.
Zoals het lijkt krijg ik alles vergoed. Zelfs de snipperdagen , die ik er aan moet besteden.
Met vriendelijke groet, paardengek