LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurhuis brandschoon opleveren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
huismusje

Huurhuis brandschoon opleveren

Ongelezen bericht door huismusje »

Wij hebben net een huis gekocht en zijn inmiddels verhuist. Ons oude huis is een vrije sector woning van een woningstichting. Deze woningen hebben ze een aantal jaren geleden gebouwd om te verkopen. Dat lukte niet en ze zijn daarna verhuurt. Nu wij er uit zijn willen ze het weer verkopen. Bij de voor-inspectie waren ze al erg aan het hameren dat het schoon opgeleverd moest worden. De muren die en kleur hebben moesten egaal zijn en alle gaten gevuld. Dat vind ik allemaal prima. Ook moesten de zwarte toilet brillen vervangen worden door witte, wat ik dan persoonlijk weer onzin vind maar oké. We hebben dus nog flink lopen schoonmaken en alles netjes gemaakt. 

Gisteren was dus de eind-inspectie waar mijn schoonmoeder bij was. De eind conclusie kwam er op neer dat het niet blinkend schoon was. Er zaten strepen op de deuren en in het bad. Om het wel streep loos schoon te krijgen moet er dus een schoonmaker komen. De rekening die ze ons daar voor willen presenteren is 500 euro. Dat vind ik erg veel voor schoonmaken. Nu heeft mijn schoonmoeder nog kunnen regelen dat we dit weekend nog extra zelf mogen schoonmaken, maar ik vraag me toch af of ze dit wel van ons mogen vragen. Het is immers al schoon. Ik geef toe dat er echt wel wat dingen zijn die schoner kunnen en ik wil daar ook best nog tijd in steken. Ik moet de exacte lijst met punten nog bekijken, maar het schijnen alleen schoonmaak punten te zijn. 

Vrienden van ons zijn ook kort geleden verhuist en mochten toen alles laten zitten (zelfde woningstichting). Het verschil is dat zij een sociale huurwoning hadden waar al een volgende bewoner voor was. Ik denk zelf dat we ook al maken we er nog het hele weekend schoon, wij toch een behoorlijke rekening krijgen. En dat alleen omdat het verkocht moet worden. Mogen ze van ons eisen dat het hele huis brandschoon is?

Jolijn

Re: Huurhuis brandschoon opleveren

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nee, dat is gewoon onzin. Die eis wordt alleen maar gesteld als stok achter de deur voor 'vieze' huurders en om schoonmaakgeld te kunnen vangen.
Geloof maar niet dat er na jullie schoonmakers voor €500 aan de gang gaan.
Als er 1 dag nieuwe kopers aan de gang zijn geweest in jullie oude huis, is het bij lange na niet meer brandschoon.
Doe wat je kunt, maak foto's en betaal een evt. rekening niet.

(En als er een kijker + een makelaar doorheen gelopen hebben, is het ook niet meer brandschoon)
Laatst gewijzigd door Jolijn op 01 mar 2012 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag huismusje,

Deze woningstichting maakt weer eens misbruik van de onwetendheid van ex-klanten.

Verhuurders hameren er nog steeds op dat je het verhuurde bij vertrek in de 'oorspronkelijke staat' moet opleveren. Het is zo (en dat weten ze heel goed) dat de staat van het gehuurde bij oplevering goed danwel redelijk moet zijn. Dat hoeft echter niet per se de oorspronkelijke staat te zijn. Kortom het gaat niet zo zeer om de oorspronkelijke (oude) staat maar om een goede respectievelijk redelijke staat. Mijn advies is dan ook om de verhuurder een brief te schrijven met daarin je verweer dat je naar redelijkheid en billijkheid het gehuurde in goede danwel redelijke staat hebt opgeleverd en dat je de schoonmaakkosten onder geen beding zult betalen (dit tenzij je de lijst die bij de eindinspectie is gemaakt hebt getekend, want dan zit je er wél aan vast).

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3818

http://www.huurders.info/?id=251

Mocht er toch een geschil blijven, regel dat dan schriftelijk en aangetekend af. Op die wijze bouw je een schriftelijk dossier op, dat later nog eens van pas kan komen.

Sukses, Maxiem.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Inderdaad maxiem dat is overeengekomen in het huurcontract dus heeft de verhuurder het recht dit te eisen.
Nu moet de verhuurder wel de redelijkheid in het betracht nemen dus niet gaan muggenziften maar de verhuurder staat in deze in z'n recht.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Sorry maar ik vind het niet meer als normaal dat je
het huurhuis brandschoon oplevert.

huismusje

Bedankt voor de reacties.

Natuurlijk vind ik ook dat het huis gewoon schoon moet zijn, maar ze verwachten dat het er uit ziet als of er nooit iemand gewoont heeft. De gootsteen in de keuken is schoon, maar hij glimt niet en het bad heeft strepen van het schoonmaken als je onder de juiste hoek kijkt. Dat vind ik dus gezeur. Ik vind het prima als ik een deel van de borg niet terug krijg en dat ze daar nog extra van laten schoonmaken. Maar 500 euro vind ik wel erg veel geld voor alleen schoonmaken terwijl het dus al helemaal gedaan is. Als ze het echt in de oude staat willen hebben zal ik nog wat spinnen moeten loslaten.

We zullen in het weekend nog extra schoonmaken en kijken wat ze er maandag van vinden.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik vind het prima als ik een deel van de borg niet terug krijg en dat ze daar nog extra van laten schoonmaken.
En jij denkt dat ze daar nog 's extra van gaan schoonmaken? Niet mee akkoord gaan, als het huis netjes is achter gelaten is 't goed.

beschuitje

Ongelezen bericht door beschuitje »

Helemaal eens met Jolijn wat een muggenplaag zeg.

huismusje

Ik heb de lijst goed bekeken en het kwam neer op een klein beetje kalk in de badkamer, wat deuren en ramen waar strepen op zitten, klein beetje stof op een aantal kozijnen, een aantal pluistjes op de vloer van het verwijderde tapijt, een niet glimmende gootsteen en een vieze afzuigkap. Die laatste ben ik inderdaad vergeten te doen, maar de rest is gewoon netjes. Morgen ga ik met mijn schoonmoeder er nog een keer helemaal door heen met een sopje. Ik ben ook niet van plan om een hoge rekening te betalen. Waarom ik het aan de andere kant niet erg vind als we de borg niet terug krijgen is gewoon omdat ik geen zin heb in gedoe en me voledig op het nieuwe huis wil richten, want daar moet natuurlijk ook nog genoeg gebeuren.

Een ding is zeker. Mijn schoonmoeder krijgt binnen kort een hele grote bos bloemen van ons als dank voor al haar hulp.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

klein beetje stof op een aantal kozijnen
Ja en? Ik ga er vanuit dat de nieuwe bewoners ook nog aan het werk moeten, ze kunnen toch niet verwachten dat je gaat afstoffen bij het verlaten van een huis?

Gewoon de normale dingen zoals je hier opnoemt zoals de afzuigkap...meer niet , hooguit nog de deuren een sopje.

veel plezier in je nieuwe huis.

Chocomelk

ciske schreef:
Ja en? Ik ga er vanuit dat de nieuwe bewoners ook nog aan het werk moeten, ze kunnen toch niet verwachten dat je gaat afstoffen bij het verlaten van een huis?

Gewoon de normale dingen zoals je hier opnoemt zoals de afzuigkap...meer niet , hooguit nog de deuren een sopje.

veel plezier in je nieuwe huis.
Daar denkt iedereen anders over, ik heb zelfs de ramen nog gewassen voordat ik het huis verliet.
Ik vind dat normaal. :oops:
Maar een ander dus blijkbaar niet. (ligt dus aan mij)

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

beschuitje schreef:Helemaal eens met Jolijn wat een muggenplaag zeg.
muggenplaag??? :roll:

ciske

Chocomelk schreef:

Daar denkt iedereen anders over, ik heb zelfs de ramen nog gewassen voordat ik het huis verliet.
Ik vind dat normaal. :oops:
Maar een ander dus blijkbaar niet. (ligt dus aan mij)
:lol: :lol: En dan gaat iemand witten en morst op de ramen :mrgreen:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:Sorry maar ik vind het niet meer als normaal dat je
het huurhuis brandschoon oplevert.
Helemaal mee eens. Het zegt wel genoeg over de dubieuze moraal in dit land dat hier een discussie over ontstaat. NB in een land waar veel mensen het normaal vinden om een klaaglijn over mede-Europeanen te openen...

ciske

Helemaal mee eens. Het zegt wel genoeg over de dubieuze moraal in dit land dat hier een discussie over ontstaat
Tuurlijk , jij gaat zelfs afstoffen en ramen lappen toch? :mrgreen:

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

GJvdZ schreef: NB in een land waar veel mensen het normaal vinden om een klaaglijn over mede-Europeanen te openen...
Die komt later pas aan de beurt als de nieuwe bewoners het huis laten opknappen.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

Ik heb de lijst goed bekeken en het kwam neer op een klein beetje kalk in de badkamer, wat deuren en ramen waar strepen op zitten, klein beetje stof op een aantal kozijnen, een aantal pluistjes op de vloer van het verwijderde tapijt, een niet glimmende gootsteen en een vieze afzuigkap.
wat een onzin zeg, natuurlijk, die afzuigkap moet wel schoon, maar de rest slaat kant nog wal.

je moet ff aan ze vragen of je elke week de sleutel van ze mag om de ramen te lappen en de kozijnen af te stoffen.
wat denken ze nu? dat er tot er nieuwe bewoners zijn geen stof op de kozijnen valt en de ramen brandschoon blijven?

de toiletbrillen, wat voor kleur waren ze toen je in het huis kwam?

het is heel eenvoudig, een woning hoort bezemschoon opgeleverd te worden, bijna elke verhuurder heeft dit in zijn voorwaarden staan.
indien er met toestemming veranderingen zijn aangebracht mogen die blijven zitten.

de woning moet in de verkregen staat weer opgeleverd worden, behoudens normale leef slijtages, zolang het dus schoon en leefbaar is is het goed.

het hoeft dus absoluut niet brandschoon/als nieuw opgelevert te worden.

Renske99

Ongelezen bericht door Renske99 »

Hoe goed je ook je best gaat doen om alles blinkend schoon te maken, je kunt er niet mee verbloemen dat er iemand in dat huis gewoond heeft en dus zal de woningbouw zeuren.

Ook ik vind het pure klierigheid waar hebben we het over, strepen op ramen en deuren? het zal best, maar de nieuwe bewoners zullen eerst gaan klussen en het daarna zelf schoonmaken voor ze hun intrek nemen.
Een gootsteen die niet glimt? tja die heb je een aantal jaren gebruikt, die zal er wel niet meer als nieuw uitzien, maar hij is toch ontdaan van vettigheid en andere vunzigheid?

Ook wij hadden vroeger zo'n woningbouw vereniging die eiste dat we het huis in gevonden staat terugbrachten, naja dat kan hoor, dan vervang ik mijn keurige witte muren weer door behang wat verkeerdom geplakt is met grote kieren en naden, dan verf ik alles weer in rood blauw geel en groen, is dat wat je wilt? nee dus.
De wc deur was terecht dat ze daarover vielen, die hadden we vervangen want er zat een gat in, maar goed ik wil het gat er dan wel weer in maken geen probleem.
De stopcontacten die echt oud en gevaarlijk waren hadden we ook zelf vervangen en ook die moesten terug in oude staat.
Uiteindelijk na heel veel heen en weer ouwehoerderij zagen ze ook wel in dat het dan onverhuurbaar zou zijn dus uiteindelijk gingen ze maar accoord en kregen wij onze borg terug.

Tegenwoordig hebben we koophuizen, als we verhuizen dan ga ik altijd nog een dag terug als het oude huis leeg is om het volledig schoon te maken van boven tot beneden, alles goed stoffen, spinraggen weghalen, ramen van binnen lappen, stofzuigen, dweilen enz. enz.
De tuin netjes maaien en onkruid weghalen, ik wil ook van kopers geen gezeur dat ik het smerig heb achter gelaten.

Zelf zeur ik niet als ik een nieuw huis in een vieze toestand vind, immers je moet nog klussen en daarna schoonmaken, maar je wilt niet weten hoe smerig wij sommige huizen aanvinden hoor, ik zou me als verkoper dan werkelijk doodschamen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Miernaaierij van de WB.

Sjonge sjonge nog niks veranderd blijkbaar met sommige WB's.....arrogante l*llo's en l*lla's.

Heb het geloof ik al eens in een ander topic vermeld maar eerste controle wilde inspecteur wel mn vaatwasser overnemen ( was geen inbouw ) kon alles laten liggen voor volgende bewoner ter overname 200,-
Vaatwasser zou worden overgenomen voor 100,-

Inspecteur zou het allemaal wel regelen, blij dat ik dat op paier had laten zetten achteraf want want een Jan L*L was die inspecteur achteraf........heb tijd geduurd voordat ik mn centen kreeg, zal de details besparen maar heb een behoorlijke heisa gemaakt destijds.

Brandschoon prima, maar wat voor de een brandschoon is is voor een ander nog steeds niet brandschoon.
Waar hebben we het over, strepen.....pppfffffff.

Chocomelk

Renske99 schreef:
Zelf zeur ik niet als ik een nieuw huis in een vieze toestand vind, immers je moet nog klussen en daarna schoonmaken, maar je wilt niet weten hoe smerig wij sommige huizen aanvinden hoor, ik zou me als verkoper dan werkelijk doodschamen.

Nee ik zeur ook niet maar heb zeer zeker mijn huurhuis super schoon achtergelaten, ik zou me ook als (toen) huurder werkelijk kapot schamen als iemand mij erop aan zou spreken dat het niet schoon is.

Gesloten