LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurkorting uitzondering voor maar enkele huurders

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
craftbeer

Huurkorting uitzondering voor maar enkele huurders

Ongelezen bericht door craftbeer »

In het kort:
Wij krijgen geen huurkorting, maar 2 andere huurders in onze straat wel, terwijl onze situatie gelijk is.

Ik huur een huis in de vrije sector. Omdat er sprake is van veel leegstand in mijn wijk (7 huizen van de 20 bij mij in de straat), heeft de verhuurder een actie bedacht dat nieuwe huurders 1 jaar een huurkorting krijgen per maand van +/- 200 euro.

Wij hebben in maart een e-mail gestuurd aan de verhuurder met het verzoek om ook in aanmerking te komen voor deze huurkorting. Daarop kwam geen antwoord. :?

In juni hebben 2 andere huurders in onze straat een brief gestuurd met dezelfde strekking als de onze. Deze huurders hebben de huurkorting ook gekregen, mits ze wilden bijtekenen voor 1 jaar.
Wij kwamen daarachter en hebben nogmaals een brief gestuurd met ons verzoek. Het antwoord van de verhuurder is als volgt:
(..) Door de eigenaresse is bepaald om deze huurders tegemoet te komen met als voorwaarden dat zij een nieuwe huurovereenkomst voor 12 maanden afsloten. Twee huurders hebben besloten gebruik te maken van deze eenmalige actie. (..). De actie voor de zittende huurders was zoals eerder aangegeven eenmalig van aard. De eigenaresse heeft hierin het laatste oordeel. Helaas kunnen wij u verzoek om ook in aanmerking te komen voor een huurkorting dan ook niet honoreren. (..)
De verhuurder geeft dus aan dat wij niet in aanmerking komen voor deze korting, terwijl wij al eerder exact hetzelfde verzoek hebben gedaan. :evil:

De hamvraag: mogen zij dat zo maar doen of is hier b.v. sprake van ongelijke behandeling?

crazyme

Re: Huurkorting uitzondering voor maar enkele huurders

Ongelezen bericht door crazyme »

craftbeer schreef: De hamvraag: mogen zij dat zo maar doen of is hier b.v. sprake van ongelijke behandeling?
Zij zijn vrij om willekeurig huurkorting te geven.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Teken je toch ook een jaar bij? dan hoef je ook niet te klagen!!

craftbeer

crazyme schreef:
craftbeer schreef: De hamvraag: mogen zij dat zo maar doen of is hier b.v. sprake van ongelijke behandeling?
Dus dan vallen mensen in gelijke situaties buiten de boot?
ciske schreef:Teken je toch ook een jaar bij? dan hoef je ook niet te klagen!!
Was het maar zo makkelijk. Ik kan wel een jaar bijtekenen, maar dan krijg ik geen huurkorting.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Of je verhuist naar een leegstaande woning. Met een korting van 12x200 euro kun je de boel opknappen, zit je er weer lekker fris en netjes bij.

crazyme

craftbeer schreef:
crazyme schreef:
Dus dan vallen mensen in gelijke situaties buiten de boot?
Ja.

Wanneer ik pietje 100 euro korting geef hoef ik jou die korting nog niet te geven.

Ze willen die woningen vol hebben, die woning van jou is al vol. Dus waarom zouden ze jou dan korting geven?

craftbeer

crazyme schreef: Dus dan vallen mensen in gelijke situaties buiten de boot?
Ja.

Wanneer ik pietje 100 euro korting geef hoef ik jou die korting nog niet te geven.

Ze willen die woningen vol hebben, die woning van jou is al vol. Dus waarom zouden ze jou dan korting geven?[/quote]

Ja, dat is zo natuurlijk. Ik vind het ook niet raar dat ze het geven aan nieuwe huurders.
Maar waarom geven ze dan wel die twee bestaande huurders (in de al "volle woning") ook de korting? Dat is natuurlijk niet eerlijk, geef dan of alle bestaande huurders ook de korting of allemaal niet.

ciske

Maar waarom geven ze dan wel die twee bestaande huurders (in de al "volle woning") ook de korting? Dat is natuurlijk niet eerlijk, geef dan of alle bestaande huurders ook de korting of allemaal niet.
Waarom krijgt een ander meer geld dan jou!! Leven is nou eenmaal voor elk anders.

crazyme

craftbeer schreef: Ja, dat is zo natuurlijk. Ik vind het ook niet raar dat ze het geven aan nieuwe huurders.
Die huurders hebben mogelijk opgezegd en willen met korting blijven.

Je moet het spel wat slimmer spelen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is toch niet zo bijzonder? Als je een auto (en tegenwoordig heel veel andere dingen ook) gaat kopen krijgt ook niet iedereen dezelfde prijs. Waarom zou dat voor huurwoningen op de vrije markt wel zo zijn?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In de sociale sector is het tegenwoordig zelfs andersom. De zittende huurder blijft hetzelfde betalen, op een paar procent huurverhoging na, maar nieuwe huurders 'mogen' tientallen, tot ruim 150 euro meer betalen dan hun buurtjes voor exact dezelfde woning.

Sja, wat noem je eerlijk...

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

maar nieuwe huurders 'mogen' tientallen, tot ruim 150 euro meer betalen dan hun buurtjes voor exact dezelfde woning.
Dat kan ook 500 euro per maand zijn hoor. Bijvoorbeeld iemand die al 15 tot 20 jaar in een woning woont 300 euro. Nieuwe huurder: 800 euro.

Woningbouwverenigingen als de Alliantie pakken tegenwoordig gewoon 90 tot 100% van de wettelijk toegestane maximale huur. In 2011 hebben veel huurwoningen er flink wat woonpunten bijgekregen; de zogenaamde Donnerpunten voor woningen in "schaarstegebieden". Daardoor zijn de huren in 2011 extra gestegen voor woningen die opnieuw in de verhuur gaan.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Nou, ik mis wel een beetje nuance in de post van bob. Woningbouwverenigingen verhogen die huren niet om hun eigen winst op te schroeven, maar hebben vaak geen andere uitweg: het rijk wil gewoon geld hebben, dus ze leggen een heffing op. (en met dank aan erik staal van vestia moeten alle corporaties opdraaien voor de beleggingsrisico's...)

Ik wil niets goed praten, maar even stof tot nadenken geven.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het woord winst heb ik niet gebruikt hoor. Ik geef gewoon de praktijk weer. De uitverkoop van de sociale woningbouw is al lang begonnen. Het probleem zit niet alleen bij de Overheid maar ook bij de hoge kosten bij de woningbouwverenigingen zelf: 100 euro per maand per woning aan overheadkosten.

Grote gemeenten vrezen tekort sociale huurwoningen

http://www.woonbond.nl/nieuws/3230

Waar zijn o.a. al die (vooroorlogse) eengezinshuurwoningen gebleven?

http://www.benopzoek.nl

ciske

Bob Schurkjens schreef:
Waar zijn o.a. al die (vooroorlogse) eengezinshuurwoningen gebleven?

Die worden verkocht!!
(en met dank aan erik staal van vestia moeten alle corporaties opdraaien voor de beleggingsrisico's
Niet alleen Vestia hoor, er staan meer corperaties onder toezicht, wegens verkeerd beleggen.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ja klopt ciske, ik had ook willen typen:vestia en consorten

Gesloten