LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huuropzeging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Michel7394

Huuropzeging

Ongelezen bericht door Michel7394 »

Goedemiddag,

ik (michel) zou graag wat informatie inwinnen op dit forum.
Ik heb een probleem met mijn verhuurder van mij (inmiddels) oude woning.

Ik heb per 04-02-2013 de huur per aangetekende brief opgezegd. In de brief stond dat ik de huur per ingang van 01-04-2013 wou beeindigen. Op 08-02-2013 heb ik hem een mail gestuurd of alles akkoord was en of we een afspraak moesten inplannen om de sleutel over te dragen. 10-02-2013 kreeg ik een mail terug dat alles akkoord was en dat we nog wel contact zouden hebben over de sleuteloverdracht datum.

Afgelopen vrijdag kwamen er mensen samen met de verhuurder kijken in het huis (mogelijk nieuwe huurders) en deze waren zeer enthousiast. De mensen gaan het huis huren per 01-05-2013. Bij binnenkomst van de verhuurder begon hij al meteen over de datum dat hij nog niet wist of het nu 1 april of 1 mei was dat ik eruit kon.

Nu is mijn vraag aan jullie wat ik moet doen, ik heb namelijk netjes opgezegd 2 maanden van te voren (betaal de huur per de 5e van de maand)
en krijg zwaar de indruk dat ze mij willen laten opdraaien voor die maand dat het huis leeg staat.

Officieel gezien is de huuropzegtermijn bij een huurcontract voor onbepaalde tijd volgens mij zelfs 1 maand, maar hier weet ik niet het fijne van. Ook heb ik nog een borg tegoed van 1000 euro.

ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

alvast dank,
Michel

Auti-Mama

Re: Huuropzeging

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik dacht dat opzegging vaak per kalendermaand ging en dat opzegging van een woning 2 kalendermaanden van tevoren bij hun binnen moet zijn. Was in ieder geval zo bij mijn oude woningbouw. Dus als je per 1 april op wil zeggen, moet de opzegging voor 1 februari bij hun binnen zijn. In dat geval ben je simpelweg te laat omdat je op 4 februari je brief hebt verzonden.

Kijk eens je huurovereenkomst na. Daar staat vast meer informatie in. Zo niet of je bent niet zeker, ga dan eens informatie inwinnen bij een juridisch loket. Sterkte!!

Michel7394

er staat in mijn contract niets over kalendermaand, aangezien ik per de 5e betaal lijkt het me ook dat ik per de 5e opzeg.

nu zie ik zelf op zijn website dat hij het huis per 1 april weer wil verhuren (terwijl hij mij tot 01-05 wil laten zitten?!?!)

ik heb nu de volgende punten:

* hij bevestigd dat de aangetekende brief prima was 2 maanden geleden (geeft dus akkoord op de datum van vertrek)

* hij de woning per 1 april wil verhuren

* hij iemand heeft gevonden die per 1 mei wilt huren en dus 1 maand met een lege woning zit en mij ervoor op wilt laten draaien.

* ik volgens het contract 2 maanden opzegtermijn heb terwijl wettelijk staat dat de periode waarover je je huur betaald ook je opzegtermijn is.

wat zijn mijn kansen?

Oepsie

Ongelezen bericht door Oepsie »

De opzegtermijn is hetzelfde als de betalingstermijn, dus in uw geval 1 maand. Dus als de opzegging voor de eerste van de maand binnen moet zijn, was u op tijd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html

Michel7394

ok bedankt,

maar mijn opzegging is gedaan op 04-02 en als ik me aan de 2 maanden zou houden is dat 04-04 dat ik eruit gaals het 1 maand is zou het toch gaan over 01-03 en moet ik er 01-04 uit, komt toch op hetzelfde neer?

Michel7394

sorry "oepsie" ik las je bericht niet goed ;)

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Nee hoor, je hebt ruim op tijd opgezegd. Sommige (als je het over een Woningbouw Vereniging hebt) verhuurders geven je zelfs, als je exacte verhuisdatum weet, je zelfs de huur over resterende dagen terug. Maar je betaald per maand en je kan opzeggen per maand. Dus helemaal niet tot de verhuurder een nieuwe huurder hebt. Je hebt zelfs bevestiging per mail gehad, dus alles zal prima verlopen (moet verlopen). Als je de woning keurig achterlaat krijg je uiteraard ook je borg, plus rente, terug. Veel succes in je nieuwe woning.

tenormin

Oepsie schreef:De opzegtermijn is hetzelfde als de betalingstermijn, dus in uw geval 1 maand. Dus als de opzegging voor de eerste van de maand binnen moet zijn, was u op tijd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html
Begrijp hier helemaal niets van. Wel je doorverwijzing natuurlijk; hier geldt dat je per maand opzegt. Misschien dan eigen voorwaarden van onze WBV.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Als je de woning keurig achterlaat krijg je uiteraard ook je borg, plus rente, terug.
Borg krijgt TS terug ja, maar rente kan je op je buik schrijven.

Michel7394

het gaat hier momenteel niet om een Wbv maar om een huisjesmelker,
iemand die bij overeenkomst 3 keer de huur vraagt (borg, maand huur en bemiddeling) ;)

volgens mij probeert hij het gewoon en weet hij zelf ook wel beter....

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Binnen een maand na einde huurcontract je borg terug

In jouw huurcontract spreek je af wanneer je huisbaas de borg moet terugbetalen.

Wanneer jij niets afspreekt, dan zal terugbetaling binnen één maand redelijk zijn. Weigert de huisbaas te betalen, stuur dan een aangetekende brief (voorbeeldbrief).

ciske

Michel7394 schreef:het gaat hier momenteel niet om een Wbv maar om een huisjesmelker,
iemand die bij overeenkomst 3 keer de huur vraagt (borg, maand huur en bemiddeling) ;)

Als jij je borg niet terug krijgt , kan je de huurcommissie inschakelen.

tenormin

ciske schreef:
Michel7394 schreef:het gaat hier momenteel niet om een Wbv maar om een huisjesmelker,

Als jij je borg niet terug krijgt , kan je de huurcommissie inschakelen.
Moet die huisjesmelker wel aan willen meewerken. Die "melkers" zijn meestal niet zo maatschappelijk ingesteld. Had het in eerste instantie niet goed begrepen, dacht het een "gewone" huurwoning betrof.

ciske

Moet die huisjesmelker wel aan willen meewerken
Als TS zijn borg niet terug krijgt , heeft die melker niks te zeggen, dan moet TS de huurcommissie inschakelen.

Dofolo

Ongelezen bericht door Dofolo »

Pro tip voor TS:

Maak een simpel contractje dat je de huisbaas laat tekenen bij de sleuteloverdracht met daarin:

Naam van jou
Naam van huisbaas

Op datum xxxx hebben wij de woning aan yyyy doorlopen, hierbij was de woning wel/niet volgens het contract weer opgeleverd.

Punten die nog verholpen moeten worden, en hoe die dan verholpen moeten worden.

Handtekening TS en handtekening huisbaas.

Rep geen woord over borg ed. , mocht er moeilijk gedaan gaan worden over borg dan schuif je dat gewoon onder zijn//haar neus.

Gesloten